Gå til innhold

Ikke ha førerkort fordi man ikke har råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lest gjennom hele tråden. Glad for å høre at jeg ikke er alene om å ha det sånn. Men har fått høre at det bare var dumt av meg å ikke ta førerkort siden det er dyrt, siden friheten man får med førerkort er så stor at det uansett vil lønne seg, men så kan jeg jo ikke akkurat trylle fram penger til det når jeg har andre ting i livet mitt som koster dyrt.

Men så er det jo sånn at jeg har hatt lyst på førerkort også. Hatt lyst til å ha muligheten til å kjøre dit jeg vil når jeg vil. Mange steder i Norge jeg har lyst til å se og reise på ferie til. Men ser ærlig talt ikke det store behovet i dagliglivet når det går både buss og tog til jobb. Det er bare det at mange steder i dette landet er ikke akkurat kollektivt så godt utbygd 🙃

TS

Anonymkode: 259cc...978

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet, TS, mange steder i dette landet, der førekort er faktisk helt nødvendig, der er det også helt andre krav og priser til kjøreopplæring. Mange av de som svarer her, virker å "glemme" det litt. Hun som har en sønn som brukte 25 tusen på lappen, og er sjokkert at noen andre brukte 60 tusen, jeg kan vedde på at hun ikke bor i Oslo. Det er ingen hemmelighet at 90% av første oppkjøringer ender i kjørebevis i Finnmark, og med stryk i Oslo og Akershus. Det er ikke fordi ungdommen er så mye flinkere i Finnmark, eller øvelsekjørt mer, det er fordi kravene er helt forskjellige. Det eneste du trenger, er å oppføre deg noen lundepent på landevei, og klare å ta den ene rundkjøringen det er i byen din. Jeg vet hva jeg snakker om, da jeg, etter å har stryket på oppkjøring 3 ganger i Oslo, dro og tok lappen fra første forsøk i en liten by en annen plass i landet. Og før dere kommer etter meg, dette er nå 10 år siden, jeg har kjørt siden, og uten en prikk. Og jeg vet om veldig mange som gjør det samme. Og det er også noe du kan vurdere TS, hvis du vil ha lappen for 25 tusen og ikke 60-100 tusen. Kjørebevis-turisme har blitt en egen bransje i Norge. 

Anonymkode: 17beb...d39

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor man her, på Vestlandet en time til nærmeste by, med lite kollektivt alternativ, blir du sett på som ressurssvak. Her får de aller fleste lappen rundt 18-årsdagen, i hovedsak sponset av foreldrene. Foreldrene bidrar også med mange timer øvelseskjøring. Det er på en måte helt grunnleggende for å bli en fullverdig voksen. Uten lappen vil man også stille svakere i en ansettelsesprosess mange steder, til tross for at bilkjøring i utgangspunktet ikke er en del av arbeidsbeskrivelsen. 

Anonymkode: e436a...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg ts! Jeg er 28 og har nettopp startet med førerkort. Bestemte meg endelig for å begynne da jeg har et barn som skal til/fra bhg, og jeg er utdannet i et yrke hvor det er vanskelig å få jobb uten lappen. Jeg har dårlig råd, men skrapte sammen det siste jeg hadde av sparepenger til å kjøpe en pakkepris med alt obligatorisk inkludert. Kosta vel 22 000. Håper at det motiverer meg til å gjennomføre hele løpet. Også er jeg heldig som har en samboer jeg kan øvelseskjøre med. 

Anonymkode: 2d7b3...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du vet, TS, mange steder i dette landet, der førekort er faktisk helt nødvendig, der er det også helt andre krav og priser til kjøreopplæring. Mange av de som svarer her, virker å "glemme" det litt. Hun som har en sønn som brukte 25 tusen på lappen, og er sjokkert at noen andre brukte 60 tusen, jeg kan vedde på at hun ikke bor i Oslo. Det er ingen hemmelighet at 90% av første oppkjøringer ender i kjørebevis i Finnmark, og med stryk i Oslo og Akershus. Det er ikke fordi ungdommen er så mye flinkere i Finnmark, eller øvelsekjørt mer, det er fordi kravene er helt forskjellige. Det eneste du trenger, er å oppføre deg noen lundepent på landevei, og klare å ta den ene rundkjøringen det er i byen din. Jeg vet hva jeg snakker om, da jeg, etter å har stryket på oppkjøring 3 ganger i Oslo, dro og tok lappen fra første forsøk i en liten by en annen plass i landet. Og før dere kommer etter meg, dette er nå 10 år siden, jeg har kjørt siden, og uten en prikk. Og jeg vet om veldig mange som gjør det samme. Og det er også noe du kan vurdere TS, hvis du vil ha lappen for 25 tusen og ikke 60-100 tusen. Kjørebevis-turisme har blitt en egen bransje i Norge. 

Anonymkode: 17beb...d39

Du vet alle skal gjennom bykjøring, sant?

Anonymkode: 0558c...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen nå, jeg er 45 år. Hadde ikke bruk for det tidligere pga bodde veldig bra til med kollektivtilbud.

Så flyttet jeg til mindre by og måtte ha lappen.

Ingen private kjøretimer. Jeg har brukt.. hold dere fast... nesten 100.000 kr på lappen. Totalt 51 timer. 

Først brukte jeg en kjøreskole med en udugelig og vanvittig pirkete kvinnelig kjørerlærer som melket meg for penger, det var den dyreste kjøreskolen som jeg måtte ta pga at jeg måtte ha mulighet til å kjøre på ettermiddagen. 

Når jeg endelig fikk nok av tullet til den kjørelæreren så byttet jeg trafikkskole og fra der gikk det raskt til lappen, men skaden var jo allerede skjedd mtp hvor mye jeg totalt sett har endt opp med å betale.

Etter jeg kjøpte bil, så kjører jeg overalt og kan ikke fatte at jeg har klart meg uten bil frem til nå - det er jo så deilig med bil! 

Anonymkode: fedf1...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bor man her, på Vestlandet en time til nærmeste by, med lite kollektivt alternativ, blir du sett på som ressurssvak. Her får de aller fleste lappen rundt 18-årsdagen, i hovedsak sponset av foreldrene. Foreldrene bidrar også med mange timer øvelseskjøring. Det er på en måte helt grunnleggende for å bli en fullverdig voksen. Uten lappen vil man også stille svakere i en ansettelsesprosess mange steder, til tross for at bilkjøring i utgangspunktet ikke er en del av arbeidsbeskrivelsen. 

Anonymkode: e436a...6e9

Og akkurat dette er grunnen til at jeg stresser litt over det at jeg ikke har førerkort. Fordi jeg vet at jeg sånn sett er svakere enn andre. Men vet jo liksom ikke hva slags muligheter jeg har når jeg ikke har råd, eller har folk rundt meg som er villige til å øvelseskjøre så mye. Syns det er synd for har egentlig alt annet jeg ønsker meg i voksenlivet på plass. Fullført utdannelse, jobb og bor for meg selv. Eller, skulle jo kanskje hatt en bedre betalt jobb, men brukte veldig lang tid på å søke jobber, så tenker fortsatt at jobben jeg har nå er bedre enn ingenting.

TS

Anonymkode: 259cc...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner faktisk ikke grunnen til at venner ikke har lappen. Har flere venner som ikke har lappen, og er over 35 år.

Vet at en bare ikke ser poenget. Bor sentralt, ikke interessert i biler.

Hvis jeg møter noen som sier de ikke har lappen, så bryr jeg meg ikke noe mer om hvorfor...
Det eneste er de som sier de ikke har råd eller behov, og ber de med lappen/bil om kjøring til alt mulig... Jeg kjører gjerne litt flyttelass, til/fra større legetimer/sykehus, eller hvis det skal kjøpes inn større ting som tepper, madrass eller møbler. Men jeg vet om flere som ønsker ukehandle og ikke gidder ta bussen. Eller som skal hente ett par sko fra Finn-selger. Eller ber om å bli hentet etter jobb fordi det er 30-60 minutter til bussen går (og man ikke skal rekke noe, bare ikke gidder vente).

Anonymkode: ddc92...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...