AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #1 Skrevet 22. oktober 2024 Jeg har fått varsel om at jeg må betale tilbake en gigasum til Nav, pga at jeg , eller mannen, har tjent for mye til å få barnetillegg. Men har virkelig ikke NAV noe ansvar selv for at de har regnet helt feil i hele 2023?? Det er da ikke jeg som har sendt inn info om inntekt , det har de jo skaffet selv fra skattetaten. Tallene stemmer sikkert,men ingen av oss har fått lønnsøkning eller andre inntekter, så da må de jo ha regnet feil eller? Er det noe vits i å protestere? Helt fortvilet her nå altså, har virkelig ingen anelse om hvor jeg skal ta så mye penger fra! Anonymkode: fa374...e7e
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #2 Skrevet 22. oktober 2024 Har du ikke vært inne på nav og lagt inn tallene som du eventuelt skulle tjene? Hvor har du fått den informasjonen fra,jeg lurer også på om jeg får igjen eller må betale tilbake? Anonymkode: a9a15...184
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #3 Skrevet 22. oktober 2024 Hva er en "gigasum"? Anonymkode: 32a7e...1f5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #4 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du ikke vært inne på nav og lagt inn tallene som du eventuelt skulle tjene? Hvor har du fått den informasjonen fra,jeg lurer også på om jeg får igjen eller må betale tilbake? Anonymkode: a9a15...184 Inntektsplanlegger heter den kom jeg på😉😊 Anonymkode: a9a15...184
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #5 Skrevet 22. oktober 2024 Jo, jeg mener da bestemt at jeg gjorde det. Jeg har i hvert fall ikke oppgitt mindre inntekt enn det jeg/vi har hatt, den er ganske forutsigbar. Går det an å finne det noe sted i ettertid da? Anonymkode: fa374...e7e
Gjest Lykkedykker Skrevet 22. oktober 2024 #6 Skrevet 22. oktober 2024 Inne på dine sider på NAV kan du scrolle ned til der det står uføretrygd. Der inne kan du se inntektsplanleggeren. Det er ditt ansvar å sørge for at det som står der er korrekt. Da kona først fikk uføretrygd så hadde NAV satt at jeg hadde en årsinntekt på litt over 100tusen. Så hun fikk fult barnetillegg, men vi korrigerte den feilen med en gang. Hvis ikke hadde vi blitt skyldig 80tusen minst.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #7 Skrevet 22. oktober 2024 Det forventes at studenter vet at de må tilbakebetale studielån som ikke blir omgjort til stipend som følge av for høy inntekt/formue. Dette barnetillegget du har fått er jo behovsprøvd. Som mottaker må de kunne forventes at du setter deg inn i en så elementær del av ytelsen. Anonymkode: 4e8c4...fca 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #8 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jo, jeg mener da bestemt at jeg gjorde det. Jeg har i hvert fall ikke oppgitt mindre inntekt enn det jeg/vi har hatt, den er ganske forutsigbar. Går det an å finne det noe sted i ettertid da? Anonymkode: fa374...e7e Du må alltid ha litt ekstra årsinntekt sånn at du ikke blir skyldig, bedre å litt mindre i måneden enn å bli skyldig men hvor fikk du vite at at du ble skyldig penger? Anonymkode: a9a15...184
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #9 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må alltid ha litt ekstra årsinntekt sånn at du ikke blir skyldig, bedre å litt mindre i måneden enn å bli skyldig men hvor fikk du vite at at du ble skyldig penger? Anonymkode: a9a15...184 Må sette litt at du har litt ekstra årsinntekt på inntektsplanleggeren på nav sin side* Anonymkode: a9a15...184
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #10 Skrevet 22. oktober 2024 Skjedde her også. Mannen fikk informasjon av veileder på NAV om å søke barnetillegg. Søkte, fikk innvilget, året etter fikk han krav på 60 000 i tilbakebetaling fordi jeg tjente for mye. Han hadde ikke skjønt eller fått informasjon om dettte. Helt enig i at dette bare er for dårlig av NAV. Tallene er tilgjengelige. De kunne endatil bare innhentet tallene og utbetalt til dem som kvalifiserer, uten søknad. Hadde blitt mer korrekt da enn slik det er nå. Anonymkode: a9296...4a7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #11 Skrevet 22. oktober 2024 Det er vel ditt ansvar å passe på at dere ikke overstiger inntektsgrensen for barnetillegg. Det er derfor de har en inntektsplanlegger. Det står skrevet overalt om at det gjøres etteroppgjør, hvor man da må betale tilbake eller får utbetalt om man har fått for lite. Det er så enormt mye info om denne beregningen av barnetillegg, at jeg tror ikke helt på at dere har misset dette. Anonymkode: 53e2c...ca5 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #12 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjedde her også. Mannen fikk informasjon av veileder på NAV om å søke barnetillegg. Søkte, fikk innvilget, året etter fikk han krav på 60 000 i tilbakebetaling fordi jeg tjente for mye. Han hadde ikke skjønt eller fått informasjon om dettte. Helt enig i at dette bare er for dårlig av NAV. Tallene er tilgjengelige. De kunne endatil bare innhentet tallene og utbetalt til dem som kvalifiserer, uten søknad. Hadde blitt mer korrekt da enn slik det er nå. Anonymkode: a9296...4a7 Dette er ansvarsfraskrivelse. Det står kjempetydelig når man søker barnetillegg hvordan det fungerer. Han har signert på at han har forstått. Man er også ansvarlig for å selv orientere seg rundt ytelsene man mottar. Tallene er ikke tilgjengelige for NAV før året etter, det er da de regner ut om dette ble riktig. Hvis du vil ha barnetillegget når du trenger det, og ikke året etter, så må du selv fylle inn hva du tenker å tjene. Du kan jo fraskrive deg ansvaret ved å skrive slik i inntektsplanleggeren at du får utbetalt 0 månedlig, og alt når etteroppgjøret kommer året etter. Det er det samme som med skatt. Du har selv ansvar for å legge inn skattekort, korrigere underveis, så tar Skatteetaten og sjekker når året er omme og tallene er klare, så får du tilbakebetalt skatt/restskatt. Dette er elementært altså. Anonymkode: 53e2c...ca5 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #13 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har fått varsel om at jeg må betale tilbake en gigasum til Nav, pga at jeg , eller mannen, har tjent for mye til å få barnetillegg. Men har virkelig ikke NAV noe ansvar selv for at de har regnet helt feil i hele 2023?? Det er da ikke jeg som har sendt inn info om inntekt , det har de jo skaffet selv fra skattetaten. Tallene stemmer sikkert,men ingen av oss har fått lønnsøkning eller andre inntekter, så da må de jo ha regnet feil eller? Er det noe vits i å protestere? Helt fortvilet her nå altså, har virkelig ingen anelse om hvor jeg skal ta så mye penger fra! Anonymkode: fa374...e7e .. hvordan mener du at NAV fra måned til måned i 2023, skulle ha visst hva mannen din tjener? Hvis dere ikke vet det selv nok til å sende info om inntekt, slik som dere skal? Her er det like lite vits å protestere som det er å protestere til Skatteetaten når man får restskatt, fordi de ikke har vist hva dere kom til å tjene året før. Anonymkode: 53e2c...ca5 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #14 Skrevet 23. oktober 2024 Er det noen her inne som vet hvor man sjekke om man har fått svar på etteroppgjøret? Anonymkode: a9a15...184
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #15 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har fått varsel om at jeg må betale tilbake en gigasum til Nav, pga at jeg , eller mannen, har tjent for mye til å få barnetillegg. Men har virkelig ikke NAV noe ansvar selv for at de har regnet helt feil i hele 2023?? Det er da ikke jeg som har sendt inn info om inntekt , det har de jo skaffet selv fra skattetaten. Tallene stemmer sikkert,men ingen av oss har fått lønnsøkning eller andre inntekter, så da må de jo ha regnet feil eller? Er det noe vits i å protestere? Helt fortvilet her nå altså, har virkelig ingen anelse om hvor jeg skal ta så mye penger fra! Anonymkode: fa374...e7e Nav får ikke opplysningene fra skatteetaten før skatteoppgjøret er over. Det er dessverre ikke noe vits i å klage, så lenge tallene er riktig. Anonymkode: 0727e...fd3 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #16 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det noen her inne som vet hvor man sjekke om man har fått svar på etteroppgjøret? Anonymkode: a9a15...184 Lurer på det samme Anonymkode: 27399...1e4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #17 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det noen her inne som vet hvor man sjekke om man har fått svar på etteroppgjøret? Anonymkode: a9a15...184 Jeg fikk Mail fra nav i går om at jeg hadde fått brev på mitt nav. Vet ikke om alle får på likt, men om det er klart er det jo på mitt nav det ligger. Anonymkode: d2198...071
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #18 Skrevet 23. oktober 2024 Det er ingen vits i og protestere. Jeg fikk også krav, men det har jeg jo visst i over et år. Utregningen i begynnelsen av 2023 er jo inntekten fra året før, de fleste går opp i inntekt. Samtidig øker også ytelsene, men ofte går ikke det opp i opp, så da må man justere underveis eller være forberedt på og betale tilbake. Egentlig har du lånt penger av nav rentefritt. Anonymkode: d2198...071
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #19 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg fikk Mail fra nav i går om at jeg hadde fått brev på mitt nav. Vet ikke om alle får på likt, men om det er klart er det jo på mitt nav det ligger. Anonymkode: d2198...071 Ok takk for svar Anonymkode: a9a15...184
Blått Skrevet 23. oktober 2024 #20 Skrevet 23. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har fått varsel om at jeg må betale tilbake en gigasum til Nav, pga at jeg , eller mannen, har tjent for mye til å få barnetillegg. Men har virkelig ikke NAV noe ansvar selv for at de har regnet helt feil i hele 2023?? Det er da ikke jeg som har sendt inn info om inntekt , det har de jo skaffet selv fra skattetaten. Tallene stemmer sikkert,men ingen av oss har fått lønnsøkning eller andre inntekter, så da må de jo ha regnet feil eller? Er det noe vits i å protestere? Helt fortvilet her nå altså, har virkelig ingen anelse om hvor jeg skal ta så mye penger fra! Anonymkode: fa374...e7e Du har selv ansvar for å sjekke hvert år at tallene er riktig og du må endre det selv dersom det er feil. Det er veldig hyggelig at de henter inn tallene så må slipper å stresse, men du kan ikke frasi deg ditt eget ansvar her. Det er samme greia med skattekortet. Du har et selvstendig ansvar for å sjekke at det er riktig, sånn at du ikke får baksmell da skatteetaten ikke er synske. Jeg skjønner at det er surt, men her er det bare å betale. Endret 23. oktober 2024 av Blått
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå