Gå til innhold

Er det noen dialekter du bare ikke skjønner bæret av, uansett hvor hardt du prøver?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

PurpleTuliip skrev (11 timer siden):

Arne Brimi skjønner jeg minimalt av. Han kunne like gjerne snakket kinesisk, så om alle snakker som han der han er ifra så der. 😅 ellers klarer jeg meg overraskende bra syns jeg selv.
Dialektene oppi nord kan være litt vanskelige men aldri møtt en nordlending som tar det negativt at jeg spør om de kan gjenta litt roligere.  

Å be noen gjenta litt roligere, det er respektfult. Å be noen snakke «standard talespråk» er derimot veldig frekt. Så om du spør på en ydmyk måte, så er det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 3.47):

Jeg skjønner ikke hvorfor nordmenn er så hårsåre når det kommer til dette. Folk i andre blir ikke så hissige når de blir bedt om å legge fra seg dialekten sin i noen sekunder for å gjøre seg mer forståelig. Jeg jobber i reiseliv fordi jeg snakker fire språk. Hvor mange språk snakker du?

Men lærer ikke alle nordmenn begge målformene på skolen? Hvorfor er det så mange som har problemer med å snakke bokmål da? Det er vel ikke slik at du bruker dialekt når du leser en tekst på bokmål høyt? Da oversetter du vel det som står skrevet, i hodet ditt før du sier det, eller? Hva er poenge med å med vilje bruke ord som er særegne til dialekten din når du snakker med noen som ikke er fra samme område? Jeg skjønner at språkling mangfold er en norsk verdi, men det finnes grenser mellom å gjøre seg vanskeligere å forstå med vilje og å ha f.eks. et annerledes tonefall.

Igjen med disse rare holdningene. Det er ikke at jeg ikke vil forstå. Jeg ønsker jo å forstå. Det er jo hele poenget med å ha et standard talemål.

Ja, det er vanlig å tilnærme seg måten folk i lokalsamfunnet snakker på. Men når innvandrere selv lærer norsk, lærer de standard østnorsk. Jeg kjenner noen få som har tatt norskkurs.

TS

Anonymkode: 6ce5f...c99

Jeg bare kommenterer det siste først: Nei, det stemmer ikke at innvandrere som lærer norsk, lærer "standard østnorsk". De får gjerne den skriftlige opplæringa på bokmål, men i nynorsk-kommuner ønsker de å bruke nynorsk, så mange får opplæringa på nynorsk der dette brukes. 

Jeg er for øvrig østlending, og misliker sterkt begrepet "standard østnorsk". Det finnes ikke et standard talespråk på norsk. Dessuten synes jeg det begrepet "standard østnorsk" antyder at de andre østnorske dialektene er feil.

Jeg snakker også fire språk (uten å jobbe i reiseliv), uten at jeg har noen problemer med å forstå noen norske dialekter utover enkelte dialektuttrykk.

Anonymkode: f893c...11b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (5 timer siden):

Å be noen gjenta litt roligere, det er respektfult. Å be noen snakke «standard talespråk» er derimot veldig frekt. Så om du spør på en ydmyk måte, så er det helt greit.

Som bergenser så er jeg vant til å få samme spørsmålet tilbake 😂☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår de fleste dialektene. Har selv hatt tre dialekter i løpet av livet pga. flytting, nå etter 22 år på østlandet har jeg ingen konkret dialekt. Har man litt utydelig dialekt her må man rette på ordene hele tiden, til slutt blir de samme ordene borte.
Jeg  snakker kun «ren» dialekt med familie bosatt rundt omkring i landet.

Anonymkode: fb87c...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...