Gå til innhold

Er det noen dialekter du bare ikke skjønner bæret av, uansett hvor hardt du prøver?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette  handler jo litt om å forstå tonefall  og enkelte ord. De fleste dialekter syntes jeg går an å forstå. Bortsett fra på noen om det går litt fort, eller eldre som snakker litt lavt fort og utydelig.  Skjønner  jeg ikke, spør jeg om de kan snakke litt saktere, til jeg er med. 

Mange dialekter har et veldig  fargerikt språkbilde med litt metaforer. Og er  man ikke vant til  det, så kan det sikkert bli litt vanskelig.  

Men du kan jo få en ufin å tolke

Kjøss meg midt i møkkauge

Som er  litt mer kraftig utrykk enn kyss meg midt i rompehullet. Men betyr det samme. Da får man ord som må tolkes,  som feks hva er et møkkauge. 

Anonymkode: 60312...f99

Kjøss meg i kammerholet!

Anonymkode: ca7ca...ddf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har til dags dato ikke møtt noen norske med en dialekt jeg ikke har forstått. Er selv fra Nordland. 

Anonymkode: 90e76...890

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjøss meg i kammerholet!

Det er neppe arm hulen 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er neppe arm hulen 🤪

Nei, og sikkert vrien for finnmarkinger. Uten tonem er det jo ingen forskjell på kammer=dritt og kammer=rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Kommer mer an på personen enn dialekten. Det finnes folk fra Oslo også som snakker så rasende fort at man faller av. Nord-trønderske dialekter, og Setesdal kan være litt vriene, men ikke slik at man ikke skjønner bæret. Da gjør man seg vanskelig altså. 

Anonymkode: 56b73...a14

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Mardina skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg skjønner de aller fleste dialektene i Norge.

Eru sikker? 

Anonymkode: 21ad7...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kjøss meg i kammerholet!

Kyss meg i fåi😘

Skjønner de fleste, sogning selv. Folk i Oslo slet da jeg kom dit🤪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eru sikker? 

Jepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en biltur fra øst til vest kom jeg i snakk med noen på en parkeringsplass et sted i Telemark, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forsto et eneste ord. Jeg liker å tro jeg er god på dialekter, men der måtte jeg melde pass. Det er eneste gang jeg har opplevd å ikke forstå en dialekt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har det slik med de fleste dialektene fra Vestlandet, Nord-Norge og rundt Trondheim. Som regel er det menn fra distriktene jeg sliter mest med å forstå, men iblant møter jeg også folk fra byene med utrolig tykk dialekt. Jeg jobber i reiselivsbransjen, så jeg skulle egentlig ønske at jeg hadde lettere for å skjønne meg på dialekter... 😔 Det er jo tross alt folk fra andre steder i landet jeg kommer i møte med mest. Hvis jeg skjønner at jeg kommer til å gå glipp av noe viktig hvis noen fortsetter å snakke med dialekt, spør jeg pent om han eller hun kan legge om til bokmål. Jeg gjør så klart det samme, men det har skjedd at folk ikke klarer det av en eller annen grunn. Da tar vi det som regel på engelsk. Norwenglish er faktisk lettere å forstå noen ganger enn noen dialekter 😅 Det skjer ikke ofte, da. Jeg tror vedkommende alle hadde dialekter fra samme sted. En dialekt hvor det ble sagt "heh" spesielt mye. Jeg føler bare at jeg er heldig som har en bokmålsnær dialekt og ikke trenger å endre så mye på talen min for at andre skal forstå meg.

Anonymkode: 6ce5f...c99

Hvis du har problemer med å forstå dialektene på Vestlandet, i Trøndelag og i Nord-Norge, så er det jammen ikke mye igjen som du forstår..  Hvordan klarer du å jobbe i reiselivsbransjen?😉

Anonymkode: 23634...1f4

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøkenfryden skrev (1 minutt siden):

Kyss meg i fåi😘

Skjønner de fleste, sogning selv. Folk i Oslo slet da jeg kom dit🤪

Hah, det er ikke mange stedene i Sogn dette brukes. Aner jeg en indresogning her🥳?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kav gudbrandsdøl er vanskelig for meg, men så har jeg en annen vanskelig dialekt selv.

Spør når det er noe du ikke forstår, så blir kommunikasjonen enklere. Det viktigste er å forstå hverandre så da må folk moderere seg litt.

Anonymkode: 9ac51...36e

E æ kav gudbrandsdøl ut i fingerspissom😎 Samtidig som je like gjinne kan tala brett som ei færje da je har bodd i hamar i ælle år fram tel nå🫠🤪

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Elsker dialekter, og forstår de fleste godt. Kan selvsagt være noen ord, men skjønner det jo i en kontekst. Setesdal er vel den jeg tenker er mest utfordrende for meg. 

Anonymkode: 0f687...a7e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardina skrev (4 minutter siden):

Jepp

Hinaregen, dao eru framfødde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Alice123 skrev (3 minutter siden):

På en biltur fra øst til vest kom jeg i snakk med noen på en parkeringsplass et sted i Telemark, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forsto et eneste ord. Jeg liker å tro jeg er god på dialekter, men der måtte jeg melde pass. Det er eneste gang jeg har opplevd å ikke forstå en dialekt

Jeg tror jeg vet hva du snakker om! Jeg har snakket med noen fra Dalen i Telemark. Det var faktisk helt ubegripelig, og en av gangene jeg måtte legge om til engelsk når jeg tenker over det.
TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Elsker dialekter, og forstår de fleste godt. Kan selvsagt være noen ord, men skjønner det jo i en kontekst. Setesdal er vel den jeg tenker er mest utfordrende for meg. 

Anonymkode: 0f687...a7e

Utfordring til deg.

Du fæ slutte å fara framve. Den som tar den skar få diplom i posten😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukk setesdøl sliter jeg med, men sakker de ned og snakker litt saktere går det bedre. 

Utenom det så er det stort sett kun et ord her og der jeg sliter med. Men uansett om det var ord eller dialekter jeg sliter med, hadde jeg aldri bedt de legger om til bokmål eller engelsk, da hadde jeg blitt paff om noen ba meg legge om for å snakke med meg..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, det er ikke mange stedene i Sogn dette brukes. Aner jeg en indresogning her🥳?

De kan vera de also😉

Og eg e einig i at de e: 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg vet hva du snakker om! Jeg har snakket med noen fra Dalen i Telemark. Det var faktisk helt ubegripelig, og en av gangene jeg måtte legge om til engelsk når jeg tenker over det.
TS

Jeg lot som jeg forsto hva de sa, for det var så flaut å innrømme at jeg ikke forsto noe (særlig siden jeg har dønn fin-oslosk selv). Jeg TROR de kommenterte været, men det er basert på at de nikket mot himmelennog smilte (det var sol og varmt)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...