Gå til innhold

Legge 6 åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan legger dere deres 6 åringer? Min er avhengig av at jeg holder henne i hånden til hun sovner mens vi hører på eventyr…. Prøver å få slutt på dette nå med små skritt, men det fungerer dårlig. Hvordan gjør dere det og har dere noen tips 

Anonymkode: 6552f...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ligger ved siden av henne og prater litt og så sier vi natta. Tar 5-15 minutter før hun sovner og jeg går ut av rommet. Synes det er en fin avslutning på dagen ❤️ 

Anonymkode: 16ca2...8e5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og pratet litt på sengekanten før vi satt på en lydbok (og jeg gikk ut). 
Hvordan går det når hun overnatter hos venninner da?

Anonymkode: 5924e...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun være høysensitiv? Min gutt på 5.5 er det og trenger at vi sitter på rommet til han sover. Han kan faktisk begynne å gråte om det er trusler på tvang om å sovne selv osv. Har ei på 3.5 som sovner selv, hun er ikke høysensitiv. Er ikke sikkert ditt barn har dette personlighetstrekket, men jeg ble veldig obs på hvordan jeg håndterer legging etter det gikk opp for meg at han er det. (Er det selv, så kjenner godt igjen den frykten av å "måtte sovne selv som store barn skal"🤦🫣) Greit å kunne utelukke da det er oppriktig frykt av og til de uttrykker:)

Anonymkode: e3aaf...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Kan hun være høysensitiv? Min gutt på 5.5 er det og trenger at vi sitter på rommet til han sover. Han kan faktisk begynne å gråte om det er trusler på tvang om å sovne selv osv. Har ei på 3.5 som sovner selv, hun er ikke høysensitiv. Er ikke sikkert ditt barn har dette personlighetstrekket, men jeg ble veldig obs på hvordan jeg håndterer legging etter det gikk opp for meg at han er det. (Er det selv, så kjenner godt igjen den frykten av å "måtte sovne selv som store barn skal"🤦🫣) Greit å kunne utelukke da det er oppriktig frykt av og til de uttrykker:)

Anonymkode: e3aaf...dd9

Tror det ligger noe i det ja. 
Mi er 5 år, og må holdes i hånda til hun sovner 

Nå den siste tiden har hun faktisk kunne lagt i sengen, sammen med lillebroren på 2(som er sovnet), med døren åpen og at hun hører oss. Ligger først litt med henne, før vi sier at vi går ut å henger opp litt klær osv .
Døren må være helt åpen. 
Det har gått ett par netter nå :)

Anonymkode: cf7b5...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er 5 1/2, og jeg ligger ved siden av ham til han sovner. Først snakker vi litt, deretter leser jeg for ham. Noen ganger sovner hans mens jeg leser, ellers sier vi god natt når vi er ferdige med boken. Vi har bare ett barn, så det har vi tid til. Det er kvalitetstid og veldig koselig. 

Anonymkode: 86b83...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutt 6 år.  Nettopp begynt på skolen så det er mye som skjer oppi topplokket tror jeg, bruker en del tid på å sovne. Rutine er sånn: kveldsmat, toalett/tannpuss, kle av og legge klærne på plass (hans jobb), lese bok, fortelle historie, så nattasang. Føler vi har gode rutinee, men kan bruke lang tid på å sovne likevel. Er nok ganske høysensitiv. Men vi sitter ikke med ham til han sovner, men kan ha døren åpen. Han roer seg mest hvis han får ligge uforstyrret. 

Anonymkode: 9c8b5...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Satt og pratet litt på sengekanten før vi satt på en lydbok (og jeg gikk ut). 
Hvordan går det når hun overnatter hos venninner da?

Glemte å si at døren måtte stå helt åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn, minste på fem, bruker vi nå laaaang tid på å legge. Har rutiner, men tester grenser hele tiden. Dessverre har leggetiden blitt svært krevende. Men hun trenger mye støtte og bekreftelse. Men er svært utprøvende i alt, gir seg ikke med sine krav og kan lage spetakkel om hun ikke får det som hun vil. Kan sovne etter ni og er kjempe trøtt dagen etter.  Er krevende alder mot 6 og 6 års alder, mye som foregår i topplokket. Vet det går over, men vår 9 åring kan fremdeles ikke sovne av seg selv, men er nå rolig på kvelden heldigvis til motsetning av hun andre. 

Pust pust, 

Anonymkode: 05573...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Sønnen min er 5 1/2, og jeg ligger ved siden av ham til han sovner. Først snakker vi litt, deretter leser jeg for ham. Noen ganger sovner hans mens jeg leser, ellers sier vi god natt når vi er ferdige med boken. Vi har bare ett barn, så det har vi tid til. Det er kvalitetstid og veldig koselig. 

Anonymkode: 86b83...da0

Samme her. Vi har to barn og vi bytter på annenhver dag på å legge de. I en travel hverdag der vi nesten ikke ser dem (!) pga skole og fritidsaktiviteter ser jeg på dette som en god måte å vise omsorg på, gjøre seg tilgjengelig for samtale om både stort og smått (eller om de føler for å snakke om noe..) og lesing er også viktig og koselig syns jeg. Selvsagt hadde jeg ikke likt om det tok altfor lang tid, er noe med at vi må ha litt voksenliv også.. men samtidig er ikke 1 time mye av en dag.

Tenk så mange omstillinger 6åringer står i. De trenger oss

Anonymkode: fab83...a45

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går veldig opp og ned her. Vi leser bok og så hører han på lydbok til han sovner. Av og til vil han at vi skal ligge ved siden av han, av og til bare være på rommet og av og til kan vi sitte i sofaen i loftstuen. Jeg har ingen problemer med å ligge ved siden av han til han sovner, men i perioder der det er mye tøys og langdrøyd legging, så må vi være litt mer bestemt på å gå ut fordi han aldri slutter å prate visst vi ligger der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 21.52):

Hvordan legger dere deres 6 åringer? Min er avhengig av at jeg holder henne i hånden til hun sovner mens vi hører på eventyr…. Prøver å få slutt på dette nå med små skritt, men det fungerer dårlig. Hvordan gjør dere det og har dere noen tips 

Anonymkode: 6552f...b29

Min 6-åring er som din. Jeg har akseptert at det bare er sånn det er, og prøver å gjøre leggetiden koselig med boklesing eller lydbok, og litt prating før vi sier god natt og jeg ligger i sengen med henne til hun sovner. Synes det er en fin måte å avslutte dagen på. Hun sovner ganske raskt, oftest innen 20 minutter etter at vi har lest ferdig boken eller lydboken.

Tenker at de fortsatt er ganske små når de er 6-åringer, så prøver å dekke hennes behov og regner med det innen noen år vil være helt nye rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-åringen her leser to sider i en barnebok for meg, vi synger nattasang og prater litt. Sitter på sengekanten. Går ut av rommet etter nattakos. Jager meg om jeg sitter for lenge. Bruker tid på å sovne de fleste kvelder. Ca en time. Går innom når jeg legger meg. 

Anonymkode: 86e1e...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...