Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en veldig spesifikk bolig jeg har lyst til å kjøpe, som er blitt til salgs nå - 6 mnd tidligere enn jeg hadde håpet på, fordi jeg holder på å spare opp penger. Jeg vil skrive opp mine forutsetninger under, og håper at noen som har litt peiling på boliglån og den slags kan fortelle meg om jeg bare noen som helst sjans, eller om jeg bare må legge den død? 

Boligen koster 3.500.000kr 
- Jeg har 150.000kr tilgjengelig umiddelbart i banken
- Jeg har videre 750.000 på aksjesparekonto (Innskudd ca 60.000, så jeg må selvsagt skatte av mesteparten som gevinst hvis jeg trenger pengene til bolig) 
- 200.000kr som skyldes meg som jeg nå har bedt om å få tilbake fortløpende
- Jeg har mulighet for en kausjonist
- Ingen barn, bil eller lån. Studentlån er nedbetalt.
- Jeg sparer 20.000 hver måned. 
- Inntekt på 460.000 i året. 
- Boligen leies per dags dato ut for 22.000 per måned

Jeg har aldri før vært i snakk med banken om boliglån, men jeg vil gjerne inn på boligmarkedet, og har som sagt ønsket meg akkurat denne leiligheten. Jeg vil eventuelt leie den ut første 2 år, fordi jeg selv bor i en rimelig bolig i en annen by før jeg ønsker å flytte hjem. 

Jeg håper noen vet om jeg kan ha sjans på denne, så skal jeg bestille time i banken i morgen. ønsker bare ikke dra dit for å høre at jeg er ekstreeeemt urealistisk... 

Anonymkode: eef3d...74b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres usannsynlig ut med den inntekten dessverre. 

Anonymkode: 7d0f2...cb1

• Liker 3
Skrevet

Du må gjerne snakke med banken, men forbered deg på å få nei.

Absolutt maks gjeld for deg, inkl all gjeld, er 2,3 mill hvis man ganger inntekt med 5. Da forutsett at du har null annen gjeld. Høyst sannsynlig vil saken stoppe før det pga betjeningsevne når du har lav inntekt.

Når man beregner skatt på aksjene så ender du med total egenkapital på ca 835 000 kr. Ca 90 000 kr av dette skal dekke dokumentavgift. Da har du 745 000 kr.

2,3 mill + 745 000 kr = 3 045 000 kr. Du mangler altså 450 000 kr cash for å nå kjøpesum.

Anonymkode: e33a0...315

• Liker 4
Skrevet

Helt urealistisk er det kanskje ikke, da de har mulighet til å gjøre unntak. Du har en god sparehistorikk å vise til, virker det som. Men ut ifra reglene vil du ikke ha nok til 3,5 + evt. omkostninger.

Lån: maks 2 300 000

EK: rundt 850 000

Du mangler derfor 350 000 kr, hvis man ikke tar med omkostninger. 

Mulig noen banker er villig til å beregne leieinntekt som inntekt, men de risikerer jo at du flytter inn istedet og går glipp av denne inntekten. Men du må høre med dem.

Ditt største problem er inntekten din, som mange banker vil mene er for lav til at du kan betjene noe lån som helst.

Anonymkode: 37fce...f95

Skrevet

Du vet ikke før du spør. 

Det er lov å spørre. Enten får du ja, eller så får du nei. Og spør gjerne flere banker. 

Lykke til! 🏡

Anonymkode: f43ed...020

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er en veldig spesifikk bolig jeg har lyst til å kjøpe, som er blitt til salgs nå - 6 mnd tidligere enn jeg hadde håpet på, fordi jeg holder på å spare opp penger. Jeg vil skrive opp mine forutsetninger under, og håper at noen som har litt peiling på boliglån og den slags kan fortelle meg om jeg bare noen som helst sjans, eller om jeg bare må legge den død? 

- Jeg har videre 750.000 på aksjesparekonto (Innskudd ca 60.000, så jeg må selvsagt skatte av mesteparten som gevinst hvis jeg trenger pengene til bolig) 

Jeg har aldri før vært i snakk med banken om boliglån, men jeg vil gjerne inn på boligmarkedet, og har som sagt ønsket meg akkurat denne leiligheten. Jeg vil eventuelt leie den ut første 2 år, fordi jeg selv bor i en rimelig bolig i en annen by før jeg ønsker å flytte hjem. 

Jeg håper noen vet om jeg kan ha sjans på denne, så skal jeg bestille time i banken i morgen. ønsker bare ikke dra dit for å høre at jeg er ekstreeeemt urealistisk... 

Du har inntekt som tilsvarer at du sannsynligvis vil få tilbud om under en million i lån om du i det heletatt får tilbud. 

Anonymkode: 1b33f...a12

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Helt urealistisk er det kanskje ikke, da de har mulighet til å gjøre unntak. Du har en god sparehistorikk å vise til, virker det som. Men ut ifra reglene vil du ikke ha nok til 3,5 + evt. omkostninger.

Lån: maks 2 300 000

EK: rundt 850 000

Du mangler derfor 350 000 kr, hvis man ikke tar med omkostninger. 

Mulig noen banker er villig til å beregne leieinntekt som inntekt, men de risikerer jo at du flytter inn istedet og går glipp av denne inntekten. Men du må høre med dem.

Ditt største problem er inntekten din, som mange banker vil mene er for lav til at du kan betjene noe lån som helst.

Ts vil aldri kunne betjene et lån på 2,3 mil med sin inntekt. 

Det tilsvarer røflig omkring 14500 kr med dagens renter og 25 års, banken skal så ta høyde for 3 % renteøkning da er vi på røflig 19000kr. Videre sier ts at dette er en leilighet, enten det er sameie eller borettslag kan man i hvertfall minimum legge på 5000 til i bokostnader. 

Ts månedlig inntekt utgjør under 30000 i mnd.

= betjeningsevne 

= No go.

• Liker 4
Skrevet

Hvor får man boliger til 3,5 mill som kan leies ut for 22k i mnd?? 

Anonymkode: fc72a...00a

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det tilsvarer røflig omkring 14500 kr med dagens renter og 25 års, banken skal så ta høyde for 3 % renteøkning da er vi på røflig 19000kr. Videre sier ts at dette er en leilighet, enten det er sameie eller borettslag kan man i hvertfall minimum legge på 5000 til i bokostnader. 

= betjeningsevne 

= No go.

Jeg sparer per dags dato 20.000 hver måned.

Det er 3000 i felleskostnader per måned.

Skrevet

460k i året gir 27k utbetalt,  godt gjort å spare 20k!

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

460k i året gir 27k utbetalt,  godt gjort å spare 20k!

Takk 😊

• Liker 1
Skrevet

5x i lån, fatter ikke folk som på død og liv vil ha det. 

Gjeldfri er greia. 

Kun lån på ting som gir direkte inntekter (verdistigning er ikke garantert). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

= betjeningsevne 

= No go.

Ts vil nok få over 30 000 kr utbetalt i måneden med slike rentekostnader. Uansett så var poenget mitt at enkelte banker kan gjøre unntak, men da må de ha en historikk som viser at man har full kontroll, nøkternt forbruk og prioriterer sparing, samt en stabil jobb/inntekt. Jeg har selv en bank som tøyer strikken for meg, selv om de store bankene aldri ville gjort det. Det jeg aldri har fått er mer enn 5x inntekt, men jeg har fått lån til tross for lav og usikker inntekt.

Skrevet

Ville forhørt meg med mer enn en bank. Du skriver også at du kanskje kan stille med en kausjonist. Det er jo veldig positivt for banken

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har inntekt som tilsvarer at du sannsynligvis vil få tilbud om under en million i lån om du i det heletatt får tilbud. 

Lånekalkulatorene hos DnB og Sparebank 1 anslår 1,75 mill... 

Anonymkode: 1d979...915

• Liker 1
Skrevet
lillebamsemums skrev (4 minutter siden):

Ville forhørt meg med mer enn en bank. Du skriver også at du kanskje kan stille med en kausjonist. Det er jo veldig positivt for banken

Kausjon betjener ingen lån. Inntekten som er for lav i forhold til lånebeløp. Medlåntaker er det som trengs, men det er surr, i gamle dager stilte en drøss polakker som medlåntakere på hverandres lån. Genialt. De kunne gå høyere i budrunder enn par som søkte på normal måte. 

Anonymkode: 49bed...5a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg sparer per dags dato 20.000 hver måned.

Det er 3000 i felleskostnader per måned.

Det spiller ingen rolle hva du sparer annet enn at du kan sette av til ek. Du får ikke bedre betjeningsevne eller snillere regnestykk av den grunn dessverre. 

2,3 mil så må vi ta høyde for 19000 til renter og avdrag. 

19000

+ 3000 felleskostnader 

+ strøm, tv/internett, eiendomsskatt/kommunale avgifter(?), forsikring, vedlikehold. 

+ livsopphold for en voksen 

+ rom til å spare opp en buffer. 

= ingen penger.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det spiller ingen rolle hva du sparer annet enn at du kan sette av til ek. Du får ikke bedre betjeningsevne eller snillere regnestykk av den grunn dessverre. 

2,3 mil så må vi ta høyde for 19000 til renter og avdrag. 

19000

+ 3000 felleskostnader 

+ strøm, tv/internett, eiendomsskatt/kommunale avgifter(?), forsikring, vedlikehold. 

+ livsopphold for en voksen 

+ rom til å spare opp en buffer. 

= ingen penger.

Ja, pluss at felleskostnader plutselig kan gå i taket. Borettslaget eller sameiet skal bytte tak, bytte rør, nye bad eller whatnot… Kommunale avgifter kommer til å øke veldig framover mange steder. 

Anonymkode: b9316...429

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde uansett sjekket litt i et par banker. En kausjonist hjelper også. 

Min datter fikk låne 1,7 mill med en mye dårligere EK og inntekt enn deg, og det lånet fikk hun innvilget i sommer. 

Anonymkode: 5afd6...37a

Skrevet

Med kausjonist er dette kanskje mulig. Men enda bedre om kausjonist stiller som medeier.

Anonymkode: 3a56e...cf7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...