Gå til innhold

Hva feiler katten min?!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For vel en måned siden merket jeg at katten min begynte å bli tynn. 

Først tenkte jeg at han var lei maten han fikk, så jeg har forsøkt ulike typer mousse.

Men nå ser jeg at han kun sleiker på moussen og gir opp med en gang han må tygge det.

Jeg var hos vet i går, da fikk jeg beskjed at at han var dehydrert og at det ikke var noe gale med tennene hans.

I dag må jeg nesten tvinge han til å få i ham væske, jeg spurte dyrlegen om jeg kunne få noe smertestillende til han da han vegrer seg for å drikke.

Dette sa dem jeg måtte gi på eget ansvar da dem ikke fikk tatt skikkelige blodprøver.

Men dem sa også at jeg skulle si fra om han drikker mer ved bruk av metacam... Noe jeg nå ikke tørr å bruke etter svaret jeg fikk av dem først.

Jeg blir små desperat av å se at pus ikke vil ha noenting.

Neste time til vet er om ni dager...

Hva gjør jeg, noen som har opplevd lignende?

Endret av 89er
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk metacam...da vil du fort se om det pga katten har vondt. Om han får dette og i løpet av 1-2 dager ikke drikke spiser mer vet du det er noe annet. Da burde de ta røntgen av mage etc. Katter er kjempe flinke å skjule at de har vondt 

Skrevet

Kan katten ha orm? Forsøk en ormekur. Min mistet helt matlysten, ble slapp og jeg måtte få vann inn med medisinsprøyte. Tok ormekur, og ble helt frisk etter to dager. 

Anonymkode: e9518...14e

• Nyttig 1
Skrevet
89er skrev (7 minutter siden):

For vel en måned siden merket jeg at katten min begynte å bli tynn. 

Først tenkte jeg at han var lei maten han fikk, så jeg har forsøkt ulike typer mousse.

Men nå ser jeg at han kun sleiker på moussen og gir opp med en gang han må tygge det.

Jeg var hos vet i går, da fikk jeg beskjed at at han var dehydrert og at det ikke var noe gale med tennene hans.

I dag må jeg nesten tvinge han til å få i ham væske, jeg spurte dyrlegen om jeg kunne få noe smertestillende til han da han vegrer seg for å drikke.

Dette sa dem jeg måtte gi på eget ansvar da dem ikke fikk tatt skikkelige blodprøver.

Men dem sa også at jeg skulle si fra om han drikker mer ved bruk av metacam... Noe jeg nå ikke tørr å bruke etter svaret jeg fikk av dem først.

Jeg blir små desperat av å se at pus ikke vil ha noenting.

Neste time til vet er om ni dager...

Hva gjør jeg, noen som har opplevd lignende?

kass dyrlege e det du har?

Få tatt urinprøve og blodprøve.

Min drakk ikke og måtte ta urinprøver av hu.

Masse krystaller i urinen 

måtte skifte for.

Anonymkode: c97ca...33f

• Liker 1
Skrevet

Metacam kan gi tegn til om katten har det vondt.

Men hvorfor ikke ha katten inne hos dyrlegen, gi intravenøs væske og få gitt litt beroligende for å ta blodprøve? 

Anonymkode: d124e...e29

• Nyttig 1
Skrevet

Prøv med kokt fisk eller noe som lukter ekstra godt. 

Hvor gammel er pus?

Anonymkode: 197db...117

Skrevet

Metacam kan du trygt gi, men avslutt hvis diaré eller oppkast. Gi laktosefri melk hvis vann ikke frister. 

Anonymkode: e0b89...a8d

Skrevet

Jeg ville vurdert å gå til en annen dyrlege ganske kjapt, dette høres bare rart ut. 

Hvorfor fikk de ikke tatt "skikkelige blodprøver"? Tok de røntgen av tennene for å sikre seg om alt var ok? Sjekket de for orm? 

Det å sette neste time ni dager frem i tid når katten allerede er dehydrert virker meg for særdeles uforsvarlig. Jeg ville gått til noen andre og fått en "second opinion". 

• Liker 2
Skrevet

Hadde tatt den til en annen dyrlege. Vi hadde akkurat det samme med vår katt, ble 2 dager med intravenøs væske, samt en uke på Metcam (for sikkerhetsskyld) og noe kvalmestillende, ormekur i tilfelle, samt fulle blodprøver og urinprøve da katten vår er over 10 år. Katten vår begynte å spise igjen nesten umiddelbart etter væskebehandling og oppstart med metcam og kvalmestillende. Men forble tynn. 
De første blodprøvene viste perfekte verdier, bortsett fra stoffskifte på grensen til høyt. Blodprøve 2 uker senere viste enda høyere verdier på stoffskifte, og katten må nå ta medisiner mot høyt stoffskifte resten av livet. 
Høyt stoffskifte er vanlig blant eldre katter over 8 år, og ofte er vekttap første tegn.

Katten vår får nå medisiner, og er seg selv igjen, spiser normalt og gått opp i vekt.

Anonymkode: d63f3...6ae

• Nyttig 1
Skrevet
mommyaka skrev (10 timer siden):

Bruk metacam...da vil du fort se om det pga katten har vondt. Om han får dette og i løpet av 1-2 dager ikke drikke spiser mer vet du det er noe annet. Da burde de ta røntgen av mage etc. Katter er kjempe flinke å skjule at de har vondt 

Han hadde hvite slimhinner og dem antok at det var noe med nyrene... Derfor dem var vare for bruk av metacam... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Prøv med kokt fisk eller noe som lukter ekstra godt. 

Hvor gammel er pus?

Anonymkode: 197db...117

Er fem år. 

Har forsøkt alt, fikk i ham litt katte smoothie, sulten er der, bare vondt en eller annen plass 

Skrevet
Tabris skrev (37 minutter siden):

Jeg ville vurdert å gå til en annen dyrlege ganske kjapt, dette høres bare rart ut. 

Hvorfor fikk de ikke tatt "skikkelige blodprøver"? Tok de røntgen av tennene for å sikre seg om alt var ok? Sjekket de for orm? 

Det å sette neste time ni dager frem i tid når katten allerede er dehydrert virker meg for særdeles uforsvarlig. Jeg ville gått til noen andre og fått en "second opinion". 

Pus var for dehydrert, dem fikk tatt blodprøver, men ved dehydrering kan dem vise feile resultater, han fikk intravenøs, men nye prøver gikk ikke, timen var over og neste klient ventet

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan katten ha orm? Forsøk en ormekur. Min mistet helt matlysten, ble slapp og jeg måtte få vann inn med medisinsprøyte. Tok ormekur, og ble helt frisk etter to dager. 

Anonymkode: e9518...14e

Fikk profender før timen og etter timen, så orm er det ikke.

Skrevet

Tafatt dyrlege, enig med de andre her som mener at du skal prøve en annen dyrlege. Å vente i ni dager når katten ikke får i seg mat og veske er jo å bare vente på at den skal dø.

Anonymkode: c08a7...dab

Skrevet

Har hatt to katter som mistet appetitten og ble tynne. Han ene hadde diabetes og levde fint med det.

Hun andre hadde nyresvikt og ble avlivet.

Anonymkode: b2a61...11c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har hatt to katter som mistet appetitten og ble tynne. Han ene hadde diabetes og levde fint med det.

Hun andre hadde nyresvikt og ble avlivet.

Anonymkode: b2a61...11c

Tror ikke det er diabetes, da drikker dem mye og går lite på do.

Jeg har laget "buffet" på golvet til pusene mine her og noe av det blir spist opp.  Mye av det er flytende... 

Teller dagene til vet time, åtte dager.

Han er aktiv ellers og nysgjerrig på hva jeg holder på med.

Vurderer annen dyrlege og tar han ditt om desperasjonen tar over 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...