Gå til innhold

Hva gjør du for å roe ned i hektisk hverdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort: Jeg kom til et punkt hvor jeg gikk på veggen. Jeg ble sykemeldt og er på vei tilbake til 100% jobb.

Jeg har vært flink til å koble av å senke pulsen i denne perioden og må fortsette med det for min mentale helse. 

Derfor lurer jeg på hva dere gjør for en liten timeout/pust i bakken? Hente dere inn? 

Anonymkode: b0436...273

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går på yin yoga ❤️

Anonymkode: d80e8...e91

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lang historie kort: Jeg kom til et punkt hvor jeg gikk på veggen. Jeg ble sykemeldt og er på vei tilbake til 100% jobb.

Jeg har vært flink til å koble av å senke pulsen i denne perioden og må fortsette med det for min mentale helse. 

Derfor lurer jeg på hva dere gjør for en liten timeout/pust i bakken? Hente dere inn? 

For min del har jeg merket at jeg finner ro av å skru av alt, bare.noen minutter - med alt mener jeg lydbok/podcast/musikk, iPad, sosiale medier osv. Finner meg en penn og løser et kryssord, et puslespill, spiller ett eller annet, tar en runde med støvsugeren (det gir meg utrolig nok en god følelse etterpå?!). Dermkan være 3 minutter eller tjue. Poenget er, for meg,.å ha noen minutter med stillhet jevnlig. Heller lite og daglig enn mye sjeldnere enn

Ellers -.sørger for å få dagslys/sollys hver dag så langt det.lar seg.gjøre, trener og er aktiv, legger meg relativt tidlig og leser til jeg sovner (heller enn å skru av lyset med en gang og tenke at jeg MÅ sove)

Forsøker også å gjøre noe annerledes - bryte opp i autopiloten. Det kan være å gå en annen vei, ta en spontan tur på kafe på vei hjem, delta på noe nytt

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Går på yin yoga ❤️

Anonymkode: d80e8...e91

Jeg har prøvd yoga hjemme via YouTube. Utrolig god avkobling, har vurdert å melde meg på kurs etterhvert ❤

Lill3My skrev (28 minutter siden):

For min del har jeg merket at jeg finner ro av å skru av alt, bare.noen minutter - med alt mener jeg lydbok/podcast/musikk, iPad, sosiale medier osv. Finner meg en penn og løser et kryssord, et puslespill, spiller ett eller annet, tar en runde med støvsugeren (det gir meg utrolig nok en god følelse etterpå?!). Dermkan være 3 minutter eller tjue. Poenget er, for meg,.å ha noen minutter med stillhet jevnlig. Heller lite og daglig enn mye sjeldnere enn

Ellers -.sørger for å få dagslys/sollys hver dag så langt det.lar seg.gjøre, trener og er aktiv, legger meg relativt tidlig og leser til jeg sovner (heller enn å skru av lyset med en gang og tenke at jeg MÅ sove)

Forsøker også å gjøre noe annerledes - bryte opp i autopiloten. Det kan være å gå en annen vei, ta en spontan tur på kafe på vei hjem, delta på noe nytt

Takk for mange gode tips. Jeg så meg nødt til å slette alle sosiale medier for en stund, det er bedre for meg sånn.

Puslespull er det lenge siden jeg har gjort. Godt forslag ❤

Skrevet

Jeg har organisert hverdagen sånn at den IKKE er hektisk. Å slipper jeg å hente meg inn igjen. Jeg legger inn tid til å slappe av, gjøre ingenting,  hver dag.  Fyller aldri opp helger med masse greier. Ungene går heldigvis ikke på aktiviteter som har cuper,  kamper etc og masse treninger. 

Vi har ikke TV og jeg bruker knapt sosiale medier.  Jobber hver dag. 

Liker å lese og drive med håndarbeid, .... 

Anonymkode: bd52e...8bf

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har organisert hverdagen sånn at den IKKE er hektisk. Å slipper jeg å hente meg inn igjen. Jeg legger inn tid til å slappe av, gjøre ingenting,  hver dag.  Fyller aldri opp helger med masse greier. Ungene går heldigvis ikke på aktiviteter som har cuper,  kamper etc og masse treninger. 

Hva gjør barna da? Mtp at dere ikke har tv altså

Anonymkode: b6bfe...66f

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Lurt.

Foreløpig har vi kun en fritidsaktivitet i uken. For min del er det like mye indre stress som har ført med seg onder. Men det er klart det hjelper med mindre fysisk stress, det gir også mer tid til avkobling.

Skrevet

Jeg gjør enkle tai chi-øvelser. Som regel finner jeg en video på YouTube og følger instruksene. Det er veldig avslappende, og det klenser energien i kroppen din. Det er en grunn til at hongkongerne lever så lenge, vettu 🥰

Anonymkode: fa473...f45

Skrevet

Liker å se ASMR på youtube :)

Hører også på lydbok eller podcast mens jeg spiller et hjernedødt mobilspill.

Pleide å brodere men kan ikke akkurat nå pga. smerter i skulder.

Anonymkode: b2b7a...e26

Skrevet

Jogger og strikker

Anonymkode: 1b7b5...bab

Skrevet

Jeg har også redusert forpliktelser i livet mitt slik at det ikke lenger er hektisk. 

Anonymkode: 35c43...545

Skrevet

Går tur ute i naturen.
Finner meg en rolig krok og gjør ingenting, bare sitter og kikker.
Mediterer.
Trener.
Dropper alt jobbrelatert på min private mobil og setter tydelige grenser mellom jobb og fritid.
Kjenner etter i kroppen hva som gjør meg rolig og fin og hva jeg tror er avslappende, men som egentlig bare stresser og virker avledende. 

Anonymkode: 1508f...6b7

Skrevet (endret)

jeg puster, altså det er ikke fjas - men jeg lukker øynene og fokuserer på pusten, at jeg puster riktig og kun det.
Kjenner på hvordan luften går inn, fyller ungene, hva det gjør med korppen, teller og puster ut, kjenner på hva det gjør osv - jeg rett og slett bare puster. 

Mange tenker ikke over at de puster øverst i brystet for eksempel, og at de bruker skuldrene til å puste med.
Når du har slik overfladisk pust aktiveres det sympatiske nervesystemet ditt og kroppen er liksom litt stresset, gjerne uten å selv vite det.
Det motsatte av dette er langsom pust, altså der du bruker kroppen din bedre når du puster og fokuserer på pusten.

du kan jo lese litt om det, for eksempel på NHI 

Sitat

Et eksempel på langsom pust er den såkalte 4-7-8-teknikken. Den er utviklet av den amerikanske legen Andrew Weil. Teknikken er inspirert av både yoga og meditasjon og går enkelt forklart ut på at du i trinn én puster inn gjennom nesen (med munnen lukket) mens du teller til 4. Deretter holder du pusten mens du teller til 7. Tredje trinn er å puste ut gjennom munnen mens du teller til 8. Dette skal gjentas fire ganger.

Denne teknikken skal kunne brukes i mange sammenhenger, til avslapning redusere stress, til innsovning osv.

Endret av Carrot
Skrevet

Jeg trener, lager mat, og har lært meg gi faen. 

Har det ligget en haug med rene klær på senga i tre dager som burde vært brettet? jaja, kan fint ligge en dag til. 
Gulvet burde vært vasket, men flekkvasking med en våtserviett funker inntil jeg har mer tid/energi. 
Selv om jeg elsker lage mat og det er kosetid for meg, så er jeg heller ikke fremmed for en take away pizza om tiden ikke strekker til, eventuelt ett ostesmørbrød, eller nudler. 
Har sagt fra meg frivillige verv, og om jeg blir spurt så sier jeg "det har jeg ikke kapasitet til", og lar meg ikke overtale. 
Og på jobb har jeg lært meg "jeg har ikke tid" og "det rakk jeg ikke". Har lært meg prioritere oppgaver, og er ikke lengre redd for å skrive avvik på meg selv med begrunnelse "jeg rakk ikke". Jeg skriver heller avvik på mindre viktige oppgaver, enn å stresse for å få det unnagjort med halvdårlig kvalitet. 

Anonymkode: 5c272...e0e

• Liker 1
Skrevet

Gå tur, trene, lese bok, ansiktsmaske, ser på realityprogrammer 

Anonymkode: 47bf7...305

Skrevet

Så fint å se at så mange finner ro i ulike ting og situasjoner ❤

Jeg skal sette av tid til å prøve ulike ting og finne noe som passer meg.

Skrevet

Kutter ut alt av nyheter osv i perioder jeg er overbelastet. 

Går tur i skogen. Skogen gir meg ro. Gi meg noen år til, så går jeg sikkert rundt å klemmer på trær 🤭🤭 

Rydder tid i kalender til å gjøre ingenting. Skrur av telefonen og svarer ikke på noe. 

Anonymkode: af5f9...e32

Skrevet

Trener tung styrke. 3-4 ganger i uken.

Dette har hjulpet min mentale helse mer en noe annet.

Anonymkode: a0e4e...a71

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...