Gå til innhold

Peridontitt, rens og smerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på dere andre med peridontitt, hvilket renseregime dere har hos tannlegen og hvordan dere opplever rens og måling av lommer med tanke på smerter?

Jeg går til spesialist hver 3.måned for rens, og måling av lommer hver 6.måned. Har holdt på med dette nå i 3 år mener jeg på. Rensen er slik at de bruker et apparat med en ganske spiss sak som de renser innunder tannkjøttranden i alle lommene. Jeg fikk helt ærlig sjokk første gangen da jeg gjennomførte dette uten bedøvelse. Det er rett og slett kanskje det vondeste jeg har opplevd i hele mitt liv, og det handler også om at det tar tid (bruker ca 1 time bare på denne rensen) sånn at det blir både en intens og en langvarig smerteopplevelse uten pause. Nå settes det bedøvelse over hele munnen, men ikke på innsiden da de mener at dette er mer smertefullt å sette der. Jeg har noen områder som er svært sensitive også på innsiden, slik at det er sjelden noen god opplevelse å gå til tannlegen for å si det sånn. Nå sist var det et område nede som var så smertefullt når det ble renset, at hele kroppen min begynte å riste ukontrollert og jeg trodde jeg skulle svime av eller noe. Jeg prøvde å bite det i meg fordi da var tannlegen uansett snart ferdig med alt og at det ville dratt ut i tid hvis jeg ba om mer bedøvelse. 

For meg er ikke bedøvelsesstikkene noe jeg synes er vondt i det hele tatt, så vurderer å be om å få satt på innsiden også neste gang siden jeg ikke kan forstå at det er i nærheten så vondt som det jeg opplever under rensen.

Jeg lurer litt på om jeg er alene om å ha så store problemer med å gjennomføre denne rensen pga at det er vondt, for slik jeg forstår det på tannlegen og tannpleieren så er det ikke alle som trenger bedøvelse engang under denne rensen. 

Anonymkode: 37000...68e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på dere andre med peridontitt, hvilket renseregime dere har hos tannlegen og hvordan dere opplever rens og måling av lommer med tanke på smerter?

Jeg går til spesialist hver 3.måned for rens, og måling av lommer hver 6.måned. Har holdt på med dette nå i 3 år mener jeg på. Rensen er slik at de bruker et apparat med en ganske spiss sak som de renser innunder tannkjøttranden i alle lommene. Jeg fikk helt ærlig sjokk første gangen da jeg gjennomførte dette uten bedøvelse. Det er rett og slett kanskje det vondeste jeg har opplevd i hele mitt liv, og det handler også om at det tar tid (bruker ca 1 time bare på denne rensen) sånn at det blir både en intens og en langvarig smerteopplevelse uten pause. Nå settes det bedøvelse over hele munnen, men ikke på innsiden da de mener at dette er mer smertefullt å sette der. Jeg har noen områder som er svært sensitive også på innsiden, slik at det er sjelden noen god opplevelse å gå til tannlegen for å si det sånn. Nå sist var det et område nede som var så smertefullt når det ble renset, at hele kroppen min begynte å riste ukontrollert og jeg trodde jeg skulle svime av eller noe. Jeg prøvde å bite det i meg fordi da var tannlegen uansett snart ferdig med alt og at det ville dratt ut i tid hvis jeg ba om mer bedøvelse. 

For meg er ikke bedøvelsesstikkene noe jeg synes er vondt i det hele tatt, så vurderer å be om å få satt på innsiden også neste gang siden jeg ikke kan forstå at det er i nærheten så vondt som det jeg opplever under rensen.

Jeg lurer litt på om jeg er alene om å ha så store problemer med å gjennomføre denne rensen pga at det er vondt, for slik jeg forstår det på tannlegen og tannpleieren så er det ikke alle som trenger bedøvelse engang under denne rensen. 

Samboer har dette hver 3 uke, han snakker om smerter, men gjennomfører hver gang. Bedøvelse hjelper i tillegg veldig lite på han. 

Anonymkode: 64d9a...281

Skrevet

Jeg er nok heldig, periodontitten min er veldig stabil og under kontroll. 
Bilder, måling og rens hver 9 - 10 mnd ca. Hun bruker et instrument, gjør det manuelt og er veldig lett på hånden. Det gjorde vondt de første gangene (gikk hver 6. mnd de 2-3 første årene). Har holdt på i nærmere 15 år med dette og plages ikke nevneverdig hverken i det daglige eller ved kontroller.

Anonymkode: 4d108...8b3

Skrevet

Har du operert slik at tannhalsene er veldig blottet? Da iser det ganske lenge og er ekstra vondt. Jeg syns det var utrolig smertefullt de første årene etter operasjon og når det er veldig betent. Men har også hatt det veldig stabilt de siste 10 årene. Nå er det ingen problem å dyprense eller måle. Men tror også at det er stor forskjell på tannlegene og tannpleierne. Han jeg startet hos var av gamle skolen og heeelt grusom. Hun jeg går til nå er veldig flink.

Anonymkode: 27676...726

Skrevet

Tannlegen renser om lag hvert halvår. Tar en side om gangen. Får alltid solid med bedøving over hele kjeften. Han ber meg også si fra om jeg kjenner noe smerte, så setter han mer. Noen av stikkene kan være litt ubehagelige, men tenker ikke særlig over det. Er ganske intensiv rensing dette og kan av og til kjenne littegrann.....

Høres helt merkelig ut at du må gjennom smerte - trodde det var helt standard hos tannleger i dag - at alle pasienter skal oppleve all behandling som smertefri.

Anonymkode: f641c...625

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hadde snakket med fastlegen om smertestillende før neste tannrens. 
(Har ikke periodontitt, men noe annet). 

Anonymkode: 1e060...b0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tannlegen renser om lag hvert halvår. Tar en side om gangen. Får alltid solid med bedøving over hele kjeften. Han ber meg også si fra om jeg kjenner noe smerte, så setter han mer. Noen av stikkene kan være litt ubehagelige, men tenker ikke særlig over det. Er ganske intensiv rensing dette og kan av og til kjenne littegrann.....

Høres helt merkelig ut at du må gjennom smerte - trodde det var helt standard hos tannleger i dag - at alle pasienter skal oppleve all behandling som smertefri.

Anonymkode: f641c...625

Man kan kun bedøve ene siden av kjeven om gangen. Tannlegen bedøver aldri begge sider på samme behandling.

Anonymkode: 70f8b...6b6

Skrevet

Jeg har også periodontitt, men intens tannlegeskrekk. Ikke vært på 10 år. 
Hva betaler dere for disse kontrollene?

Anonymkode: 21cc0...0ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har også periodontitt, men intens tannlegeskrekk. Ikke vært på 10 år. 
Hva betaler dere for disse kontrollene?

Anonymkode: 21cc0...0ea

En god del av regningen dekkes av Helfo hvis man har diagnosen.  Usikker på hvor mye, men kommer man opp i egenandel (her teller jo medisiner/legebesøk også med) så er resten etter hvert gratis.

Har du sykdommen må du absolutt gå til tannlegen. Jeg droppa litt ut etter covid, og fikk beskjed om at det var viktig å rense, eller så spiste rett og slett bakterene av kjevebeinet og tennene kan løsne, og da har man også lite feste forsenere behandling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Man kan kun bedøve ene siden av kjeven om gangen. Tannlegen bedøver aldri begge sider på samme behandling.

Min har bedøvet begge sider av underkjeven samtidig hos meg, både foran og bak 😳

Anonymkode: 4d492...b01

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min har bedøvet begge sider av underkjeven samtidig hos meg, både foran og bak 😳

Anonymkode: 4d492...b01

Det går greit, det er samme nerve hele veien rundt. 2 stk, starter fremme og går bakover. 

Skrevet

Bruker aldri bedøvelse nede og må nesten holde meg fast fordi det er vondt, men holder ut. Assistenten måtte be meg puste sist gang😳 Bruker bedøvelse i overkjeven da..

Anonymkode: 52f3e...b16

Skrevet

Jeg gjør det uten bedøvelse, men de får ikke komme nær meg med ultralydrens, da rygger jeg gjennom stolen. Det iser så forferdelig. 

Gikk hos tannpleier en periode og der var det bare lett pirking. Nå går jeg til min faste tannlege og er oftest øm i jekslene med litt pulsering utover dagen, men hun tar veldig i kontra tannpleieren. 

Tannpleieren var DYR kontra tannlegen, uten at de kunne forklare hvorfor…

Anonymkode: ed2d9...39c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...