AnonymBruker Skrevet 22. oktober #1 Del Skrevet 22. oktober Fått dilla på pesto - både rød og grønn! Noen som har noen gode og sunne oppskrifter på middag med pesto? Gjerne med en del grønnsaker også Anonymkode: a1fd3...815 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #2 Del Skrevet 22. oktober Pasta. Bruk de grønnsakene du vil. Eller poteter, samme greia Anonymkode: ea62e...6d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #3 Del Skrevet 22. oktober Laks med pasta (fullkorn), pesto og hjemmelaget tomatsaus. Serveres med salat ved siden av😋 Anonymkode: 1e97c...45e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #4 Del Skrevet 22. oktober Jeg bruker pesto på fisk, både laks og hvit fisk. Serverer med poteter og grønnsaker. Anonymkode: 3bad3...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 22. oktober #5 Del Skrevet 22. oktober Jeg lager en god pesto og yoghurt-dressing. Passer til ulike «boller» med mat, fra laks, via kylling til vegetar. Blander bare litt pesto med naturellyoghurt, og kvernet pepper. Kan ha i litt næringsgjær og sennep også, men ikke nødvendig. Blir litt magrere enn ren pesto, og er mindre mektig, og friskere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #6 Del Skrevet 22. oktober Så fine tips! Tusen takk, hilsen TS! tar gjerne i mot flere ☺️ Anonymkode: a1fd3...815 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #7 Del Skrevet 22. oktober Bare et lite ps, pesto inneholder mye kalorier, hvis det er noe du trenger å tenke på da. Anonymkode: c809f...2a3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #8 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare et lite ps, pesto inneholder mye kalorier, hvis det er noe du trenger å tenke på da. Anonymkode: c809f...2a3 Kalorier er ikke synonymt med usunt. Jeg har KMI på 18,75, så har behov for de kaloriene jeg inntar. Selve ingrediensene i pesto er vel ikke usunne? Anonymkode: a1fd3...815 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #9 Del Skrevet 22. oktober Ovnsstekt laks sammen med cherrytomater servert med pasta blandet med grønn pesto, nam. Anonymkode: 4f1cd...3f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #10 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Bare et lite ps, pesto inneholder mye kalorier, hvis det er noe du trenger å tenke på da. Anonymkode: c809f...2a3 Pesto er jo bare et lite tilbehør, ikke noe man dynker maten med. TS, pesto kan du også røre inn i salat. Den beste pestoen lager du selv, da har du også kontroll på ingredienser. Jeg lager med olivenolje (de ferdige er ofte med frøolje), basilikum, krydder, hvitløk, og evnt litt pinjekjerner/cashewnøtter. Anonymkode: fee32...4e8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #11 Del Skrevet 22. oktober Trenette al pesto 🤩 Anonymkode: 871f6...7d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #12 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 19.41): Kalorier er ikke synonymt med usunt. Jeg har KMI på 18,75, så har behov for de kaloriene jeg inntar. Selve ingrediensene i pesto er vel ikke usunne? Anonymkode: a1fd3...815 Ikke meg du svarte, men det spørs på oljen som er brukt. Olivenolje er bra (så lenge du ikke varmebehandler det), men rapsolje/solsikkeolje/soyaolje osv er ekstremt usunt. De aller fleste pestoer bruker solsikkeolje eller rapsolje. Du må en del opp i pris for å få en pesto med olivenolje. Anonymkode: eb407...90f 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #13 Del Skrevet 24. oktober Jeg bruker høykvalitetspesto (med olivenolje) i omelett. Anonymkode: eb407...90f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #14 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bruker høykvalitetspesto (med olivenolje) i omelett. Anonymkode: eb407...90f Bakt i ovn, det glemte jeg å si. For å passe på at olivenoljen ikke blir for varm. Anonymkode: eb407...90f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #15 Del Skrevet 25. oktober Til lunsj lager jeg ofte squashpasta, med halve cherrytomater og pesto. Har også innimellom biter av mozarella i. Krever maskin for å lage pastaen, men de er rimelige, og jeg har mye nytte av min til å lage sunne lunsjretter. Anonymkode: c20c6...0b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #16 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke meg du svarte, men det spørs på oljen som er brukt. Olivenolje er bra (så lenge du ikke varmebehandler det), men rapsolje/solsikkeolje/soyaolje osv er ekstremt usunt. De aller fleste pestoer bruker solsikkeolje eller rapsolje. Du må en del opp i pris for å få en pesto med olivenolje. Anonymkode: eb407...90f På vegne av mange, mange titalls millioner av mennesker i Sør-Europa (som har brukt olivenolje i tusenvis av år, og som lever på den sunne middelshavsdietten) spør deg om hvilket grunnlag du har for å påstå dette. De har nemlig varmebehandlet oljen siden nordmenn nærmest bodde i huler. Anonymkode: ad52b...7da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 25. oktober #17 Del Skrevet 25. oktober Pasta med pesto og kylling er en av livrettene mine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #18 Del Skrevet 25. oktober Pesto er god og enkel salatdressing, bland den med rømme/creme fraiche for den kremete typen. Kanskje ikke middag, men jeg testet Tiktok-trenden Pesto-egg en gang, og det var godt. Du steker bare egget i pesto i stedet for smør. Bare ikke ha på for sterk varme så du brenner pestoen. Jeg synes også pesto er veldig godt på mange sandwicher, kyllingsandwich, tunfisk-sandwich, ostesmørbrød.. det er jo noe man kan bruke på brødskiven og, om man vil, godt til ost og tomat. Anonymkode: 26b91...548 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #19 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): På vegne av mange, mange titalls millioner av mennesker i Sør-Europa (som har brukt olivenolje i tusenvis av år, og som lever på den sunne middelshavsdietten) spør deg om hvilket grunnlag du har for å påstå dette. De har nemlig varmebehandlet oljen siden nordmenn nærmest bodde i huler. Anonymkode: ad52b...7da https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/monounsaturated-fatty-acid Sitat Compared with corresponding saturated fatty acids, monounsaturated fats have a lower heat index and oxidative stability, making them less ideal for cooking at high temperatures. Umettet fett tåler ikke noe særlig varme. Det er ikke tilfeldig at menneskekroppen lagrer fett som mettet fett. Mettet fett er stabilt mens umettet fett oksiderer veldig lett (noe av oksideringen kan besvares med økt inntak av antioksidanter). Enumettet er litt ustabilt, men flerumettet er veldig ustabilt og man bør ikke pøse på med mer flerumettet fett enn det lille vi trenger (omega-3 og omega-6). Da får man ustabile cellevegger i cellene. Og den "sunne middelshavsdietten" har blitt feilrepresentert og består egentlig av mye kjøtt ( gjerne fett rødt kjøtt), og de spiser innmat. Og lite ultraprosessert mat. Men noe av det viktigste er mindre stress og gode sosiale relasjoner. Familie og venner, og sosiale tilstelninger er viktig i de kulturene. Og "tusenvis av år" er ikke lang tid evolusjonært sett. Vi har spist korn lenger enn vi har spist olivenolje og korn er heller ikke sunt. Vi har også drukket alkohol lengre enn vi har brukt olivenolje og alkohol er heller ikke sunt. Anonymkode: eb407...90f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #20 Del Skrevet 25. oktober Elsker nypoteter eller perlepoteter med pesto 🤩 Pesto på brødskiva med tomat og mozarella er også veldig godt. Anonymkode: bed69...ded Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå