Gå til innhold

Kollega som løy om bleieskift (barnehage)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i barnehage. Ped.leder og en til var i møte, så de eneste på avdelingen var meg og en på 20 år som begynte i starten av august. La oss kalle henne Emma. Hun bytter litt på hvilken avdeling hun er på, og stepper inn der det er behov.

Jeg ba Emma skifte bleie på Finn. Jeg var opptatt så jeg la ikke merke til hva hun gjorde, så jeg spurte henne «Skiftet du bleie på Finn?», og hun svarte ja.
Men da vi kom inn og jeg kledde av ham yttertøyet la jeg merke til at stilongsen hans var bak frem og at Emma hadde kneppet skjevt. Jeg sa til henne at vel har vi mye å gjøre men her gikk det visst litt for fort i svingene, siden hun hadde tatt på stilongsen bak frem. Jeg lo og smilte da.
Da nektet hun plutselig for å skiftet bleie på ham. «Jeg har ikke gjort det.»  
Vi var bare to voksne på avdelingen, så hvem andre gjorde det? Og i sted sa du at du hadde skiftet på ham? Han har jo ikke klart det selv, med parkdress og votter.
Hun sto på sitt at det ikke var henne.

Forrige uke ba et av barna Emma om vann. Jeg hørte det gjennom døren. Jeg antok at Emma ga henne vann, så da hun spurte igjen sa jeg nei for jeg trodde hun akkurat hadde drukket vann. Hun fortsatte å mase, jeg trodde det bare var mas fordi hun var litt slapp den dagen, men spurte Emma for å være sikker. Emma sa at hun hadde fått vann. Men nå tror jeg faktisk at hun løy.

Det at hun løy sånn om stilongsen gjør at jeg begynner å lure på hva annet hun har løyet om. Jeg skjønner ikke hvorfor hun løy??

Anonymkode: 67489...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jobber i barnehage. Ped.leder og en til var i møte, så de eneste på avdelingen var meg og en på 20 år som begynte i starten av august. La oss kalle henne Emma. Hun bytter litt på hvilken avdeling hun er på, og stepper inn der det er behov.

Jeg ba Emma skifte bleie på Finn. Jeg var opptatt så jeg la ikke merke til hva hun gjorde, så jeg spurte henne «Skiftet du bleie på Finn?», og hun svarte ja.
Men da vi kom inn og jeg kledde av ham yttertøyet la jeg merke til at stilongsen hans var bak frem og at Emma hadde kneppet skjevt. Jeg sa til henne at vel har vi mye å gjøre men her gikk det visst litt for fort i svingene, siden hun hadde tatt på stilongsen bak frem. Jeg lo og smilte da.
Vi var bare to voksne på avdelingen, så hvem andre gjorde det? Og i sted sa du at du hadde skiftet på ham? Han har jo ikke klart det selv, med parkdress og votter.

Forrige uke ba et av barna Emma om vann. Jeg hørte det gjennom døren. Jeg antok at Emma ga henne vann, så da hun spurte igjen sa jeg nei for jeg trodde hun akkurat hadde drukket vann. Hun fortsatte å mase, jeg trodde det bare var mas fordi hun var litt slapp den dagen, men spurte Emma for å være sikker. Emma sa at hun hadde fått vann. Men nå tror jeg faktisk at hun løy.

Det at hun løy sånn om stilongsen gjør at jeg begynner å lure på hva annet hun har løyet om. Jeg skjønner ikke hvorfor hun løy??

Er Emma ung? Tar hun rettelsene som kritikk? 

Uansett sier du ikke nei om barn ber om mer vann, barna bør få drikke så mye vann de vil? Kanskje dere burde ha faste kopper ved vasken på toalettet så de kan ordne selv. Flere har det eller egne flasker med vann stående ved døren så de fritt kan forsyne seg.

Om stilongsen er feil så ville jeg ikke sett noe grunn til å kommentere. Kanskje hun får litt for mange rettelser og lignende spørsmål fra deg? 

Har jobbet 3 år i barnehage, så jeg har vel noe erfaring.

Anonymkode: a4c79...e22

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg fikk ut av der vaset der var; hvorfor i all verden sa du nei til å gi barnet vann uavhengig av når du trodde barnet drakk sist??

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta heller dette med den pedagogiske lederen din. Det er ingen her som kan gi deg noe godt svar på dette, bare spekulasjoner. 

Anonymkode: ae3e6...079

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du høres ut som en veldig irriterende og ubegagelig kollega. Hvorfor påpeke snåplukk som at stilongsen er bakfrem? Ikke rart kollegaen din blir stessa. 

Anonymkode: 2a15a...4f2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som utelukkes her er jo måten du tar det opp med henne. Det kan jo være hun blir redd og lyver.

Anonymkode: e71c3...3ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er Emma ung? Tar hun rettelsene som kritikk? 

Uansett sier du ikke nei om barn ber om mer vann, barna bør få drikke så mye vann de vil? Kanskje dere burde ha faste kopper ved vasken på toalettet så de kan ordne selv. Flere har det eller egne flasker med vann stående ved døren så de fritt kan forsyne seg.

Om stilongsen er feil så ville jeg ikke sett noe grunn til å kommentere. Kanskje hun får litt for mange rettelser og lignende spørsmål fra deg? 

Har jobbet 3 år i barnehage, så jeg har vel noe erfaring.

Vanligvis har vi det sånn. Men akkurat da var vi på vei ut på tur og da skal de ikke drikke mye ekstra.

Jeg lo egentlig bare av stilongsen først. Synes det er veldig merkelig å lyve om noe sånt. Det er jo bare å le av det og si at det gikk litt fort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, så ikke de andre kommentarene. Skjønner at dere reagerer på det med vannet, men vi kan ikke gi dem mye vann når vi skal ut på tur for da må alle tisse. Vi er i byen så kan ikke la alle barna tisse på gaten. De må vente til vi er kommet frem til biblioteket eller parken. Inne på avdelingen henter de vann selv. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje har dere faktisk så mye å gjøre (som du sa til henne) at det gikk såpass fort i svingene at hun ikke helt hadde kontroll på hvem hun skiftet på - eller at hun skiftet i det hele tatt? Noe hun ganske enkelt gjorde på automatikk, uten å tenke over det. Slik hadde jeg det nesten hele det første året jeg jobba i barnehage. Gikk helt i surr om det var litt hektisk, og følte jeg ikke hadde kontroll i det hele tatt. Jeg er generelt vimsete, og fremdeles kan jeg ta meg i å glemme om jeg har gjort ditt og datt.
Nå er det sånn at vi skal skrive ned hvert bleieskift. Må ikke dere det? Det er en sikkerhetsgreie hos oss, og noen foreldre vil også gjerne vite antall bleier (og hva som befant seg i bleia...). Akkurat som at dodøra aldri skal låses, og helst ikke lukkes om voksen er der inne sammen med barnet (med unntak om det er vindu i døra, det har vi på to av fire doer der jeg jobber).

Anonymkode: b7d58...5f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt noen slike i mitt liv, og jeg aner ikke hvorfor de lyver. Jeg har i mange tilfeller trodd at det bare har vært meg det er noe galt med, men etter å ha fått avstand fra mange av disse personene, så ser jeg at de sliter i relasjonen med andre også. 

Disse menneskene har fucka mye med hodet mitt, og er derfor kanskje litt i overkant ærlig selv, for jeg synes det er veldig lite morsomt når folk "lyver" eller ikke bryr seg om hva som faktisk har skjedd. Dvs ikke tenker gjennom hva de sier og nekter at de har svart feil, og evt går over til at jeg burde skjønt at det de sa var feil. Helt vanlig at man sier det omvendte av det man mener, eller ikke er helt presis, men noen mennesker tar det rett og slett som kritikk om man sier ifra eller spør om dette. Ikke alltid at det er så åpenbart hva som er riktig.

Anonymkode: 60c50...54b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vanligvis har vi det sånn. Men akkurat da var vi på vei ut på tur og da skal de ikke drikke mye ekstra.

Jeg lo egentlig bare av stilongsen først. Synes det er veldig merkelig å lyve om noe sånt. Det er jo bare å le av det og si at det gikk litt fort? 

Når de skal gå langt så får de ikke ekstra mengder vann? Det er jo så feil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du virker vanskelig å jobbe med når du hele tiden skal ta kolleger for sånne småting!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når de skal gå langt så får de ikke ekstra mengder vann? Det er jo så feil. 

Hvordan vet du at det er langt?

Anonymkode: 17fdb...211

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du at det er langt?

Anonymkode: 17fdb...211

Langt for små barn, betyr ikke nødvendigvis langt for deg og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sorry, så ikke de andre kommentarene. Skjønner at dere reagerer på det med vannet, men vi kan ikke gi dem mye vann når vi skal ut på tur for da må alle tisse. Vi er i byen så kan ikke la alle barna tisse på gaten. De må vente til vi er kommet frem til biblioteket eller parken. Inne på avdelingen henter de vann selv. 

Dere stenger av alle vannkraner de vanligvis har tilgang til, mens leder og en annen er i møte. For å slippe at barna må på do ute på tur. Og nekter dem vann når de likevel spør om vann. 🙄

Anonymkode: a7c59...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig viktig å påpeke alt av "feil" og "flauser" for å gjøre andre usikre...

Anonymkode: c4e6f...b6b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (5 minutter siden):

Du virker vanskelig å jobbe med når du hele tiden skal ta kolleger for sånne småting!

Hun har jo ikke "tatt" kollegaen, hun prøvde i første tilfellet å være morsom met tanke på stilongs feil vei. Noe som "alle" kan gjøre, og man ler jo (som oftest) bare av det. I det andre tilfellet så handler det om å faktisk passe på barna og prøve å ha litt kontroll på ting. Som hun presiserer, så er det med vann pga retningslinjer de har med tanke på tur ol.

Det er faktisk ganske viktig at man som ansatt i barnehage klarer å svare riktig og ha litt kontroll. (At man ikke alltid har det har jeg selvfølgelig forståelse for)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på den alderen, i min første jobb, gjorde jeg det samme! Løy om at jeg ikke hadde gjort noe som jeg helt åpenbart hadde gjort feil, aner ikke hvorfor…

Anonymkode: 01967...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere stenger av alle vannkraner de vanligvis har tilgang til, mens leder og en annen er i møte. For å slippe at barna må på do ute på tur. Og nekter dem vann når de likevel spør om vann. 🙄

Anonymkode: a7c59...470

Barna lærer da at man ikke skal drikke vann rett før de skal på tur i byen, og de lider ingen nød av det. Barn synes i de fleste tilfeller at det er mer ubehagelig å være tissetrengt og styr med å gå på do på tur, enn å bare være litt tørst. De skjønner det argumentet etter hvert. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...