Gå til innhold

Adoptert som voksen, bytte etternavn og arv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet av en som ble adoptert som voksen, av sin stefar. Fikk da samme etternavn som stefar. Nå har h*n kontakt med biologisk far, og byttet til hans etternavn, igjen. 

Fikk høre fra et familiemedlem av denne personen, at siden h*n byttet tilbake til biofars etternavn, så kunne h*n se langt etter arv etter far, eller adoptivfar da.  For meg høres det veldig rart ut... Familiemedlemmet ba meg om å google det, men fant ikke ut av noe 🙈 Kanskje noen her vet?

Gjelder ikke meg, men jeg er gifta inn i denne familien, og ble nysgjerrig på om dette faktisk stemmer 🤔 

Eller er det mulig for adoptivfar å skrive noe sånn i testamentet? Trodde ikke det heller igrunn....

Anonymkode: c542b...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, så lenge stefar har adoptert vedkommende så er han arvind på lik linje med eventuelt andre barn. Han kan hete per potet uetn at han mister arv av den grubb

Anonymkode: 5944b...c8a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen vil ha rett på pliktdelsarv etter adoptivfar, ingenting etter biologisk far. Adoptivfar kan selvsagt gi bort alle sine verdier i god tid før han dør, da blir det ikke arv på noen. 

Alle kan skifte etternavn så ofte som folkeregisteret tillater. 

Anonymkode: 7769a...f36

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen vil ha rett på pliktdelsarv etter adoptivfar, ingenting etter biologisk far. Adoptivfar kan selvsagt gi bort alle sine verdier i god tid før han dør, da blir det ikke arv på noen. 

Alle kan skifte etternavn så ofte som folkeregisteret tillater. 

Anonymkode: 7769a...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo fremdeles adoptert, og dermed fremdeles sin adoptivfars sønn.

Altså, folk bytter jo ektenavn ved ekteskap uten at de mister noe arv av den grunn. Det er ikke navnet det går på. Han kan skifte navn til Dinosaur Filibombom og man har fremdels de foreldrene man har.

Anonymkode: 5c86b...8b8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han skal arve adoptivfar ja. Men adoptivfar kan gi bort alt han har mens han ennå lever. Eller adoptivfar kan skrive testamente der sønn kun får pliktdelsarven.

Anonymkode: ffd6e...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk de virkelig gjennom En adopsjon som voksen?

Min mor ble «bortadoptert» som Baby til sin tante og onkel. Fikk god kontakt med begge foreldre og de prøvde å adoptere min mor tilbake når hun var voksen (hennes foreldre 70år). Dette gikk ikke.

Anonymkode: c2401...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk de virkelig gjennom En adopsjon som voksen?

Min mor ble «bortadoptert» som Baby til sin tante og onkel. Fikk god kontakt med begge foreldre og de prøvde å adoptere min mor tilbake når hun var voksen (hennes foreldre 70år). Dette gikk ikke.

Anonymkode: c2401...895

Gikk fint det... Han adopterte en søskenflokk faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gikk fint det... Han adopterte en søskenflokk faktisk :)

De fleste får avslag på stebarnadopsjon av voksne, så da har de vært heldige. Når biologisk far lever, får så og si alle avslag.

Anonymkode: b7186...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mulig via testament. Men tror ingen i familien vil gjøre seg vanskelige på at verdiene flyttes mens adoptivfar er i live, så adoptivsønnen vil nok ikke få noe arv når den tid kommer.

Anonymkode: 0bbd6...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

De fleste får avslag på stebarnadopsjon av voksne, så da har de vært heldige. Når biologisk far lever, får så og si alle avslag.

Anonymkode: b7186...8e4

Så lenge det kan bevises at stefar/mor har oppfostret "barnet" i minst 6 år. Så kan det søkes om adopsjon. Så lenge det gjøres i voksen alder, trenger heller ikke biologiske foreldre å godta det.

Mannen min ble adoptert av sin stefar da han var 30. Stefaren har fungert som far og vært gift med mor siden han var 4 år. Aldri hatt kontakt med biologisk far. Han er en dritt uten kontakt med noen av de 5 barna sine. Biologisk far prøvde nemlig å stoppe det uten at det gikk.

Så ja, adopsjon av voksene går helt fint, så lenge det kan bevises at de har hatt omsorgs og økonomisk ansvar over et lengre tidsrom. 

Anonymkode: 498b2...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...