Gå til innhold

Når man inviterer til middag.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg fylte 30 i sommerferien, og ba inn 30 personer til et kjempelag her hjemme. Ba inn to måneder i forveien, siden dette var i slutten av ferien og jeg ønsket at alle skulle få kommet. Gledet meg spesielt mye til å feire med svoger og mannen, da de er svært nære og gode venner med min mann og jeg. Jeg anser de som et av mine aller nærmeste. Fikk til svar at de måtte se an litt nærmere. De er begge uføre og har all verden med tid. Det viste seg, etter litt prat innad i familien, at de ville holde kvelden åpen i tilfelle det dukket opp noe mer interessant de heller ville brukt tiden sin på. Jeg ble helt knust når jeg fikk vite det. 

Anonymkode: 44367...acc

Dette var da veldig dramatisk, kalle inn til 30-årslag i sommerferien og bli "helt knust" når noen prioriterer det vekk? Så fordi de er uføre kan de ikke ha noe bedre å foreta seg? Du smører såpass tjukt på at jeg mistenker du bare vil fyre opp. 

Anonymkode: 5efef...f9b

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 18.54):

Men en svarte at han ikke visste om han kunne eller ikke, uten noen forklaring. 

Anonymkode: 55fdc...074

Hvorfor svarte du ikke noe som "si fra innen fem dager før så får om du kommer så kan jeg planlegge middagen"?. Og hvis du ikke hører noe fem dager før send på et liten melding om hvordan det blir.

Anonymkode: 06a6c...b96

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor svarte du ikke noe som "si fra innen fem dager før så får om du kommer så kan jeg planlegge middagen"?. Og hvis du ikke hører noe fem dager før send på et liten melding om hvordan det blir.

Anonymkode: 06a6c...b96

Fordi da hadde ikke TS hatt noe å klage om på KG.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg synes det er urimelig å forlange svar på sekundet når man inviterer.  

Inviterer man med tre ukers varsel (til en middag for «en del venner» som beskrevet), skal svarfristen ikke være mer enn en uke før. 

Anonymkode: 4b5dc...b41

Men det er greit å svare før maten står på bordet i det minste.

Anonymkode: ffe46...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vært påkrevd med en forklaring/begrunnelse, så hadde jeg takket pent nei og sagt at jeg heller ikke ønsket invitasjoner senere.

Jeg har mine personlige grunner til at jeg ikke alltid kan svare flere uker i forveien, og noen som ikke respekterer at jeg svarer senere uten å kreve begrunnelse, det er den type vennskap jeg lett kutter, og heller ikke vil savne.

Anonymkode: faf65...c58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig med invitasjoner. På en side er det greit å vite tidlig, for da kan man sette i kalenderen. På den annen side er det mye som skjer med barn og helger. Jeg vet faktisk ikke om vi er på hytta om tre uker. 

Si at du må vite noen dager før så du får handlet inn mat til riktig antall 

Anonymkode: 7fa06...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er litt vanskelig med invitasjoner. På en side er det greit å vite tidlig, for da kan man sette i kalenderen. På den annen side er det mye som skjer med barn og helger. Jeg vet faktisk ikke om vi er på hytta om tre uker. 

Si at du må vite noen dager før så du får handlet inn mat til riktig antall 

Anonymkode: 7fa06...48b

Men jeg tenker jo at hvis man har takket ja til en invitasjon så har man også tatt en avgjørelse om at den helgen har man en avtale og kan derfor ikke reise på hytta?

For å sette det på spissen..

Anonymkode: 99aa7...b7d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tenker jeg at folk tar for løst på avtaler/invitasjoner, spesielt til litt mer "formelle" hendelser (bursdag, middagselskap, en tur/reise etc). Spesielt når man blir eldre er det mer utfordrende å samle en gruppe, slik at man gjerne må invitere en stund i forkant for at det skal passe for alle (de fleste). 

Hvorfor er det så negativt å forplikte seg til sosialt samvær med andre? En avtale er en avtale, tenker jeg. Det hender selvfølgelig at noe skjer, men det bør være unntaket heller enn regelen. 

Jeg synes det er en uting med den holdningen om at man skal vente med å si ja i tilfelle noe annet dukker opp. Indirekte sier man at dette samværet er ikke så viktig for meg, det prioriteres ikke etc.

Man "skylder" ingen en unnskyldning, men man får nok betydelig mer velvilje blant sine nære hvis man kommer med en grunn.
- Jeg vil gjerne komme, men er usikker på når fotballkampen til Mathias er. Jeg gir beskjed så fort jeg vet, så avtaler vi deretter.
- Vi har tenkt å dra på hytta hvis været blir fint, det er lenge siden vi har vært der. Så i utgangspunktet så er vi bortreist. Er det i orden at jeg gir beskjed noen dager i forveien hvis vi blir hjemme likevel?
- Jeg har jobbet mye i det siste. Jeg antar det skal gå fint, men gir beskjed en dag eller to i forveien hvis ting endrer seg.
- Det vil jeg gjerne, men jeg skal bli med min mor på sykehuset den dagen. Vil gjerne bli med neste gang.

Folk har forståelse for at livet skjer, men det kan ikke skje hver gang. Hvis jeg hadde ventet til helgen før med å invitere hadde nok de fleste rundt meg vært opptatt eller ikke kunnet. 

Anonymkode: 99aa7...b7d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn, og vet sånn noenlunde timeplanen fremover. Men én av fritidsaktivitetene legger ut arrangementene en uke ca i forveien + at vi pr nå venter på tid og dato for elevsamtaler. Dette er ting jeg må prioritere. Elevsamtale er noe jeg kan prøve å bytte med andre om det er noe viktig.

I tillegg har jeg kronisk migrene. Jeg er godt medisinert, så kan "holde ut" et anfall om det er viktig, og dermed få et helvete neste dag. Det gjør jeg hvis ungene skal på noe viktig, eller vi er bedt i en konfirmasjon eller lignende.

Jeg sier da at jeg tror det passer, men at jeg må se det an. Men ikke for å se om det dukker noe kjekkere opp.

Anonymkode: 63e40...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle skal svare vagt eller at ikke vet om de kan komme, uansett grunn, blir det ganske vanskelig for vertskapet å arrangere noe. 

Anonymkode: 1fd09...d3a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit å sende ut innbydelse 3 uker før. Mange liker å kunne planlegge. Men da kan svarfristen være f.eks 4 dager før, så en får beregnet mengde mat og drikke.

Anonymkode: 63e40...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...