Gå til innhold

Er bakgrunnssjekk vanlig i alle jobber?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Merkelig, hva slags jobber har du hatt? Ingen seriøs arbeidsgiver ansetter en uten bakgrunnssjekk. Eller så er det bare og forfalske utdanning og erfaring.

Anonymkode: 56703...055

Jobber i IT. Mitt inntrykk etter å ha jobbet en stund er at det er langt større fokus på hvordan man passer inn og samarbeider med andre, enn at man skal være så innmari god eller høyt utdannet. I IT kan du ansettes uten å ha en grad i teknologi, så lenge interessen og forståelsen for faget ligger der. Da er det ikke like relevant at du var tech lead eller produkteier i forrige jobb, om du fremstår som kunnskapsrik nok og du passer inn med de du skal jobbe med.

Anonymkode: e482b...8d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fordi jeg vet om noen som har løyet på CVen, og fått jobb deretter, uten konkrett bakgrunnsjekk. Og nei, det er ikke meg. Synes bare det er rart at noen kan ansette, uten og dobbeltsjekke all info.

Har vært med på noen hundre ansettelser og har aldri gjort noen bakgrunnssjekk. Gjør du en grundig jobb med screening og intervju merker du jo uansett raskt om vedkommende ikke innehar de rette kvalifikasjonene. I tillegg sjekker vi alltid referanser. Og streng tatt så driter jeg egentlig hva slags utdanning folk har, så lenge de har den nødvendige kunnskapen til å få jobben gjort. Jeg har selv lederstilling i et IT-selskap, og har verken relevant utdanning innen IT eller ledelse.

Vi har selvfølgelig gjort dårlig ansettelser også, men ikke en eneste gang har årsaken vært at noen har løyet om kvalifikasjonene sine.  

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jobber i IT. Mitt inntrykk etter å ha jobbet en stund er at det er langt større fokus på hvordan man passer inn og samarbeider med andre, enn at man skal være så innmari god eller høyt utdannet. I IT kan du ansettes uten å ha en grad i teknologi, så lenge interessen og forståelsen for faget ligger der. Da er det ikke like relevant at du var tech lead eller produkteier i forrige jobb, om du fremstår som kunnskapsrik nok og du passer inn med de du skal jobbe med.

Anonymkode: e482b...8d2

Dette er også et veldig godt poeng. Det er som oftest her man bommer på ansettelser.

Endret av Jdz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden jeg har levert noe vitnemål. Men referanser har blitt ringt. Det er jo ikke akkurat akkurat for å sjekke at man ikke lyver da 😅 

I min bransje i dag, så er de nok mer opptatt av at man passer sosialt, og så må man gjerne løse noen caser og svare på noen spørsmål/oppgaver i intervjuet. Så bakgrunnsjekk blir litt irrelevant da, du kan ikke bare si at du kan noe, du må vise det.

En ting man kunne løyet på som ofte veier tungt (i min bransje), er hva man kan, diverse systemer og software etc. Men om du skrive på CV at du kan programmere i Python eller whatever, så blir du jo avkledd på det gjennom oppgaveløsning i intervjuprosess. Du vil jo heller ikke ha en jobb hvor du skal jobb i et program du ikke kan.. 

Anonymkode: 8ae9e...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mer og mer vanlig nå. Vi har bakgrunnssjekk av alle nye ansatte, jobber i en stor oljeservicebedrift. Da sjekkes både CV, politisk aktivitet og eventuelle uheldige bindinger mot f.eks. Russland og Kina.

Anonymkode: 6a9c9...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nylig på et jobbintervju hvor de krevde kredittsjekk før en eventuell ansettelse, er dette normalt?? 

Anonymkode: 52def...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det blir mer og mer vanlig nå. Vi har bakgrunnssjekk av alle nye ansatte, jobber i en stor oljeservicebedrift. Da sjekkes både CV, politisk aktivitet og eventuelle uheldige bindinger mot f.eks. Russland og Kina.

Anonymkode: 6a9c9...5fd

Men det er jo helt forståelig, såpass stor bedrift. Jeg snakker mer om normale jobber, kundeservice, butikkmedarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Var nylig på et jobbintervju hvor de krevde kredittsjekk før en eventuell ansettelse, er dette normalt?? 

Ja, om det er innen bank og økonomi spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessverre altfor sjelden - hos oss har de ansatt folk med diagnose  som leder og som har ødelagt en hel avdeling.

Anonymkode: c3259...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, om det er innen bank og økonomi spesielt.

Salg av forsikring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunnsjekk gjøres alltid hos oss (jobber innen oljeindustrien). 2-3  referanser sjekkes alltid.Google-søk er jo en enkel metode som ofte gir interessante svar. En Facebook-konto full av kvinnehat og rasisme slår alltid ihjel en plettfri cv...

Anonymkode: 63446...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei! Hvor vanlig er det at arbeidsgiver bakgrunnsjekker info egentlig? Tenker da på tidligere jobber, og at CVen er faktisk korrekt.

Vet om flere som bare legger på ting, og får en mye finere CV, og stiller mye sterkere. 

Har dere fått jobb uten noe bakgrunnssjekk og? Tenker ikke på statlige jobber, mer normale.

Veldig vanlig i USA, ikke i Norge. Mulig noen skjekker some

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Politiattest er heldigvis påkrevd de fleste steder man jobber med mennesker, ikke bare barn...

Anonymkode: c90a6...a89

Ja ser nå de endra det i 2017, så nå er det nok i jobbene jeg ikke trengte det i også. Bra det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bakgrunnsjekk gjøres alltid hos oss (jobber innen oljeindustrien). 2-3  referanser sjekkes alltid.Google-søk er jo en enkel metode som ofte gir interessante svar. En Facebook-konto full av kvinnehat og rasisme slår alltid ihjel en plettfri cv...

Anonymkode: 63446...bec

Jeg har jobbet i DNB bla, sjekke aldri noe. Så de kunne likegjerne ansatt en kar fra gata. Men var god på intervjuet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tru det er vanligst i det offentlig.

De private bryr seg nok ikke så veldig mye. Prestasjoner er det som betyr noe.

Jeg, ingen utdanning, fikk jobb forran folk med utdanning fordi jeg imponerte på intervju og på tester.

Anonymkode: c6b6c...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vil tru det er vanligst i det offentlig.

De private bryr seg nok ikke så veldig mye. Prestasjoner er det som betyr noe.

Jeg, ingen utdanning, fikk jobb forran folk med utdanning fordi jeg imponerte på intervju og på tester.

Hva slags jobb? Imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fordi jeg vet om noen som har løyet på CVen, og fått jobb deretter, uten konkrett bakgrunnsjekk. Og nei, det er ikke meg. Synes bare det er rart at noen kan ansette, uten og dobbeltsjekke all info.

Hvorfor bryr det deg egentlig, så lenge vedkommende gjør en god jobb? Det kan jo være vedkommende har fått jobb til tross for at hun/han ikke har vitnemålet på plass. Selv jobbet jeg mange år i finansbransjen som analytiker uten å ha en utdanning som var i nærheten. ;)

Bakgrunnen min ble ikke sjekket da jeg jobbet i stort amerikansk konsern, men ble det da jeg ble ansatt som lærer. Da leverte jeg både vitnemålsattester og politiattest, i tillegg til at de ringte referanser. Pga fastsettelse av lønnstrinn måtte jeg også legge ved attester fra jobb i det private, siden det fastsetter ansiennitet, som igjen gir lønnstrinnet. De gjorde ikke det første gang jeg ble ansatt som lærer, skal sies, men nå som jeg byttet stilling innad i kommunen gjorde de en skikkelig jobb, og jeg gikk opp 10 lønnstrinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva slags jobb? Imponerende.

IT. Jeg er selvlært fra ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet både offentlig og privat, men kun opplevd å bli bakgrunnsjekket i nåværende jobb (privat og profilert firma, sikkerhetsmessig utsatt). Jeg leverte CV, søknad, vitnemål og referanser, men i tillegg ble det foretatt en bakgrunnsjekk av et eksternt firma. Utover kontroll på at vitnemål og attester stemte overns med CV, er jeg ganske sikker på at de blant annet screenet mine profiler på sosiale medier for å avdekke radikale meninger, utsatt politisk ståsted, frekvens og aktivitetstype ol. Dette er ting som er relevant for jobben fordi den er noe utsatt. Hvis jeg var en som brettet ut på sosiale medier om alt jeg foretok meg, både privat og på jobb, hadde jeg nok ikke vært aktuell. Heller ikke om jeg åpenlyst støttet en eller annen form for radikalisering.

Anonymkode: 15574...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...