Gå til innhold

2 åring hylte fordi jeg tok fra han e saks, venninnen min ble sur på meg

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hadde en venninne og sønnen hennes på besøk her en dag. Det lå en saks på bordet som jeg ikke hadde tenkt på å rydde bort. Gutten fikk tak i saksen så jeg tok den i fra han, for hun satt bare der helt upåvirket av det og reagerte ikke. Da begynte han å hyle. Hun sa fortsatt ikke noe. Men etterpå ble hun sur og sa at det er hennes oppgave å oppdra han, og du har ikke barn en gang. Hvis hun mener det så burde hun jo ha reagert da. nei, jeg har nok ikke greie på barneoppdragelse, men jeg forstår såpass at man ikke lar et lite barn leke med en saks. Får håpe hun snart vil snakke med meg igjen. 

Gjorde jeg noe galt? Saksen burde jeg så klart tenkt på å rydde bort før de kom, men hadde så mye annet å tenke på, så fort gjort. Blir mødre fort såret om noen andre tar ansvar?

Anonymkode: 83758...c43

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det vært min unge og jeg ikke hadde sett saksen hadde jeg blitt veldig glad for at du greip inn! 

It takes a village 😊

Anonymkode: 01d01...1b2

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 2 åring skjønner ikke konsekvenser om at en saks kan gjøre stor skade. Førstemann som så det tok saksen, og det var rett. Du har selvsagt ikke gjort noe galt. 

Anonymkode: ea464...0b9

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gjorde jeg noe galt? 

Den mora der hadde nok gitt deg all skyld hvis ungen hadde landet på saksa også. Ignorer henne fullstendig. Skulle hun fortsatt ta det opp så si at hun får ta en prat med barnevernet for veiledning om toåringer og sakser.

Anonymkode: f4b46...82b

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke ha barn for å skjønne at saks pluss to-åring ikke er en heldig kombo. 

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som ei som ikke orker å se ungen opprørt eller bråk, blir sikkert en velbalansert unge med gode grenser om noen år, not. 

Anonymkode: 2810b...da2

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn en gang. Men hadde jeg sett et så lite barn med en saks i hvilken som helst setting ville fokuset vært på å fjerne saksen. Ikke på om foreldre så det eller ikke. 

Kan være hun ble redd. Eller flau fordi hun ikke merket seg det selv. 

Anonymkode: c1443...761

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen foreldre tåler ikke at andre irettesetter eller griper inn når barna deres gjør noe som ikke er bra, mulig de føler seg som dårlige foreldre eller så har de kanskje denne oppdragerstilen der barnet aldri skal oppleve noe som kan oppfattes som negativt.

Om du avverger at barnet skader seg selv eller andre så er det negativt, om du ikke gjør det så er det også negativt.

Anonymkode: 16287...29d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså man kan ikke rydde bort alt fordi et barn kommer på besøk. Mamman for jaggu passe på. 

Anonymkode: 99739...14b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du fortalt historien fra ditt ståsted og fått deg selv til å fremstå som en helgen, mens venninna fremstår som en uansvarlig mor. Selvfølgelig kommer alle her til å ta din side. Hadde venninnen fortalt sin versjon, hadde hun vært den som har rett.

Ingen av oss vet nøyaktig hva som skjedde.

Endret av ashley jackson
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du bare tok den, ellers faktisk snakket MED barnet? For jeg blir også sur hvis noen bare river noe fra ungene mine, det er ikke slik mine oppdras, dessuten blir det en «big deal» i stedet. 

Anonymkode: 47daa...9d1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde en venninne og sønnen hennes på besøk her en dag. Det lå en saks på bordet som jeg ikke hadde tenkt på å rydde bort. Gutten fikk tak i saksen så jeg tok den i fra han, for hun satt bare der helt upåvirket av det og reagerte ikke. Da begynte han å hyle. Hun sa fortsatt ikke noe. Men etterpå ble hun sur og sa at det er hennes oppgave å oppdra han, og du har ikke barn en gang. Hvis hun mener det så burde hun jo ha reagert da. nei, jeg har nok ikke greie på barneoppdragelse, men jeg forstår såpass at man ikke lar et lite barn leke med en saks. Får håpe hun snart vil snakke med meg igjen. 

Gjorde jeg noe galt? Saksen burde jeg så klart tenkt på å rydde bort før de kom, men hadde så mye annet å tenke på, så fort gjort. Blir mødre fort såret om noen andre tar ansvar?

Er hun sur for det. Så hadde jeg bare stille latt det passere. Ditt hus er naturlig nok ikke tilpasset barn,  når du ikke har barn. Når hun sitter der å ikke sier noe har hun i praksis overlatt det til deg. Å se på en toåring leke med saks uten å blande seg, er dårlig barneoppdragelse.  Dette blir ikke bedre, og hadde jeg vært deg, ville jeg sagt fra neste gang også 

Anonymkode: de770...e59

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ashley jackson skrev (5 minutter siden):

Nå har du fortalt historien fra ditt ståsted og fått deg selv til å fremstå som en helgen, mens venninna fremstår som en uansvarlig mor. Selvfølgelig kommer alle her til å ta din side. Hadde venninnen fortalt sin versjon, hadde hun vært den som har rett.

Nei men da kan man jo bare la vær å skrive innlegg på kvinneguiden og spørre om råd eller om man har vært urimelig, for det vil jo ALLTID være fra trådstarters side av saken..

Anonymkode: d878e...2d7

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et 5cm arr 1cm fra øyehulen etter et uhell med saks som liten. Du gjorde helt rett. 

Anonymkode: 7c283...904

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Spørs om du bare tok den, ellers faktisk snakket MED barnet? For jeg blir også sur hvis noen bare river noe fra ungene mine, det er ikke slik mine oppdras, dessuten blir det en «big deal» i stedet. 

Anonymkode: 47daa...9d1

Når toåringer forsyner seg med farlig verktøy handler man først og snakker etterpå. 

Anonymkode: 7c283...904

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan være hun ble redd. Eller flau fordi hun ikke merket seg det selv. 

Tipper det er siste der. Hun følte seg kanskje på en måte ‘’oppdratt’’ om grensesetting selv.

Ts du gjorde selvfølgelig ikke noe galt.

Anonymkode: 4756c...077

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte løvemammaer må roe seg litt ned og tåle at omverdenen reagerer og tar grep når barna gjør noe uforsvarlig. Enkelte ville nesten foretrukket at barna ble skadet fremfor at andre skal få irettesette dem..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ashley jackson skrev (40 minutter siden):

Ok.

Anonymkode: 4756c...077

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ashley jackson skrev (1 time siden):

Her svarer vi på historien i TS sitt innlegg.

Om begge først skulle fått fortalt sin historie, fått lov til å moderere seg, og så delt for debatt når begge var enig i fakta.... Nei.... 

Anonymkode: c1443...761

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...