AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #1 Skrevet 22. oktober 2024 Jeg trenger virkelig noen gode råd angående oppførselen til mitt barn. Jeg har et barn på 7 år, barnet går i 2.klasse. Siden barnet var veldig lite har vi sett at hen har problemer med å dele, alt hen har skal hen ha for seg selv. Både i barnehagen og på skolen er barnet "tatt" i å stjele ting av verdi for andre som ikke trenger ha noe verdi for hen av både voksne og barn å gjemme dette unna. Hen har søsken her hjemme å styrer/dominerer mye rundt de, leken skal lekes på hens måte, hen "vet alt" og "kan alt". Om hen blir satt i en situasjon der søsken/venner får til ting som hen ikke kan blir hen fornærmet og sur. Hen er i utgangspunktet et utrolig sprudlende barn, masse humor, hjelpsom, kreativ, omsorgsfull og lykkelig. Men det er ting jeg rett og slett stusser og bekymrer meg over. Den egoismen hen viser iforhold til lek og da spesielt ting. Ting betyr mye, og det MÅ være ting hen synes er kul. Hen kan rakke ned på andre som ikke har ting/klær hen syns er kul. Hen fremstår ofte veldig ufin og frekk til andre barn. Men også til voksne. Siste året har det vært mye med skolen med tilbakemelding på at hen ikke oppfører seg fint, ikke respekterer beskjeder, ikke hører etter, ikke er rolig når det skal være samling osv. Hen har også en litt manisk personlighet på enkelte ting der klær MÅ kles på i bestemt rekkefølge, ting MÅ være sånn og sånn, og ALT tar ufattelig lang tid. Vi kan gi beskjeder men hen ser bare rett gjennom oss å oppfatter ikke hva vi sier, så det blir så mye negativt pga dette, å vi bruker så mye tid på å bare gi enkle beskjeder. Men samtidig har hen også så utrolig mange gode egenskaper, leksene går som en lek, hen leker godt i friminuttene, morsom å være med, vi ler og tøyser mye, fin å leke med så lenge vi voksne er med å passer på, sjeldent noe trass eller utagering, men mer sluhet. Vi har forsøkt mye, alenetid, positiv oppmerksomhet, snu fokus, belønning, konsekvenser osv. Barnet er smart men utrolig utspekulert, og veldig manipulerende. Å jeg må ærlig innrømme at jeg begynner å bli bekymret siden dette har pågått og utviklet seg over mange år nå, å ikke bare er en "fase". Anonymkode: d65c1...a51
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #2 Skrevet 22. oktober 2024 Er det han eller hun? Anonymkode: e231c...de8 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #3 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det han eller hun? Anonymkode: e231c...de8 Det er han 😊 Anonymkode: d65c1...a51 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #4 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er han 😊 Anonymkode: d65c1...a51 Takk. 😊. Først: har du noen i slekta med noe lignende? Dette trengs uansett å utredes mer for å være sikker hvis det gir så store problemer at du tenker BUP må inn i bildet. Det kan være en problematisk personlighet som viser seg mer og mer, man kan også lure på hva rigiditeten er et uttrykk for. Autisme? Andre nevropsyikiatriske forstyrrelser? Hva tror du selv? Anonymkode: e231c...de8
luxifine Skrevet 22. oktober 2024 #5 Skrevet 22. oktober 2024 Rådene blir forskjellige om det er gutt eller jente. En del av det du beskriver er "nokså typisk jenteatferd". Unoter som ofte korrigeres av seg selv og med veiledning fra andre over tid. En gutt som har disse unoter derimot føler jeg er mer uvanlig. Er han enebarn?
Christina82 Skrevet 22. oktober 2024 #6 Skrevet 22. oktober 2024 Ryddet for avsporing. Christina82, mod
Soulshine Skrevet 22. oktober 2024 #7 Skrevet 22. oktober 2024 luxifine skrev (4 minutter siden): Rådene blir forskjellige om det er gutt eller jente. En del av det du beskriver er "nokså typisk jenteatferd". Unoter som ofte korrigeres av seg selv og med veiledning fra andre over tid. En gutt som har disse unoter derimot føler jeg er mer uvanlig. Er han enebarn? Nei, han har søsken
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #8 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk. 😊. Først: har du noen i slekta med noe lignende? Dette trengs uansett å utredes mer for å være sikker hvis det gir så store problemer at du tenker BUP må inn i bildet. Det kan være en problematisk personlighet som viser seg mer og mer, man kan også lure på hva rigiditeten er et uttrykk for. Autisme? Andre nevropsyikiatriske forstyrrelser? Hva tror du selv? Anonymkode: e231c...de8 Jeg er usikker, men magefølelsen min sier at det er "noe". Far har AdHd, men han tikker liksom ikke de typiske boksene der heller. Han kan sitte i timesvis med enkel lek, men helst alene. Jeg kan ikke nok om dette for å være ærlig Anonymkode: d65c1...a51 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #9 Skrevet 22. oktober 2024 Jeg har ei jente som sliter med å låne ut ting. Kan være så enkelt som en blyant. Hun fikk afhd diagnosen i fjor høst. Hun er 12. Anonymkode: e058a...0e0
Sefanja Skrevet 22. oktober 2024 #10 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg trenger virkelig noen gode råd angående oppførselen til mitt barn. Jeg har et barn på 7 år, barnet går i 2.klasse. Siden barnet var veldig lite har vi sett at hen har problemer med å dele, alt hen har skal hen ha for seg selv. Både i barnehagen og på skolen er barnet "tatt" i å stjele ting av verdi for andre som ikke trenger ha noe verdi for hen av både voksne og barn å gjemme dette unna. Hen har søsken her hjemme å styrer/dominerer mye rundt de, leken skal lekes på hens måte, hen "vet alt" og "kan alt". Om hen blir satt i en situasjon der søsken/venner får til ting som hen ikke kan blir hen fornærmet og sur. Hen er i utgangspunktet et utrolig sprudlende barn, masse humor, hjelpsom, kreativ, omsorgsfull og lykkelig. Men det er ting jeg rett og slett stusser og bekymrer meg over. Den egoismen hen viser iforhold til lek og da spesielt ting. Ting betyr mye, og det MÅ være ting hen synes er kul. Hen kan rakke ned på andre som ikke har ting/klær hen syns er kul. Hen fremstår ofte veldig ufin og frekk til andre barn. Men også til voksne. Siste året har det vært mye med skolen med tilbakemelding på at hen ikke oppfører seg fint, ikke respekterer beskjeder, ikke hører etter, ikke er rolig når det skal være samling osv. Hen har også en litt manisk personlighet på enkelte ting der klær MÅ kles på i bestemt rekkefølge, ting MÅ være sånn og sånn, og ALT tar ufattelig lang tid. Vi kan gi beskjeder men hen ser bare rett gjennom oss å oppfatter ikke hva vi sier, så det blir så mye negativt pga dette, å vi bruker så mye tid på å bare gi enkle beskjeder. Men samtidig har hen også så utrolig mange gode egenskaper, leksene går som en lek, hen leker godt i friminuttene, morsom å være med, vi ler og tøyser mye, fin å leke med så lenge vi voksne er med å passer på, sjeldent noe trass eller utagering, men mer sluhet. Vi har forsøkt mye, alenetid, positiv oppmerksomhet, snu fokus, belønning, konsekvenser osv. Barnet er smart men utrolig utspekulert, og veldig manipulerende. Å jeg må ærlig innrømme at jeg begynner å bli bekymret siden dette har pågått og utviklet seg over mange år nå, å ikke bare er en "fase". Anonymkode: d65c1...a51 Er han eldst i søskenflokken? Når du skriver at dette er noe dere har jobbet med lenge, og nå også skolen reagerer ville jeg spurt en av lærerne om de tror det har noe for seg å søke hjelp til barnet. Er det noen aktiviteter hvor han aksepterer deling? Klarer han å stå i kø, vente på tur? 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #11 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er usikker, men magefølelsen min sier at det er "noe". Far har AdHd, men han tikker liksom ikke de typiske boksene der heller. Han kan sitte i timesvis med enkel lek, men helst alene. Jeg kan ikke nok om dette for å være ærlig Anonymkode: d65c1...a51 Skjønner. Dette er nok ikke en enkel og rett frem-sak. Og ikke typisk ADHD. Det kan så klart være en del av et bilde, men det er i alle fall noe mer. Jeg vil bare råde deg til å notere alt du kommer på, vært helt ærlig selv om det skulle være vondt. Og så går du til fastlegen. Anonymkode: e231c...de8 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #12 Skrevet 22. oktober 2024 Når han stjeler eller tar ting fra klassevenner - får det konsekvenser da? Som at han f.eks må dra hjem der og be om unnskyldning etter skolen. Ellers er det noen unger som bare er slik. Som Misliker å dele med andre, som liker å bestemme og å ha det på sin måte. Og ofte går det seg jo til. Anonymkode: 7e5df...403 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #13 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når han stjeler eller tar ting fra klassevenner - får det konsekvenser da? Som at han f.eks må dra hjem der og be om unnskyldning etter skolen. Ellers er det noen unger som bare er slik. Som Misliker å dele med andre, som liker å bestemme og å ha det på sin måte. Og ofte går det seg jo til. Anonymkode: 7e5df...403 Ja det får konsekvenser. Han må levere det tilbake og be om unnskyldning. Men han lærer ikke uansett hvor mye vi prater med han, han svarer det vi vil høre men så finner han bare en mer utspekulert måte å gjøre det på neste gang. Anonymkode: d65c1...a51
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #14 Skrevet 22. oktober 2024 Sefanja skrev (23 minutter siden): Er han eldst i søskenflokken? Når du skriver at dette er noe dere har jobbet med lenge, og nå også skolen reagerer ville jeg spurt en av lærerne om de tror det har noe for seg å søke hjelp til barnet. Er det noen aktiviteter hvor han aksepterer deling? Klarer han å stå i kø, vente på tur? Nei han er i midten. Han deler om han får beskjed om det, men han liker det ikke, å gjør det ikke på eget initiativ. Han klarer absolutt stå i kø og vente på tur Anonymkode: d65c1...a51 1
Hermines Skrevet 22. oktober 2024 #15 Skrevet 22. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja det får konsekvenser. Han må levere det tilbake og be om unnskyldning. Men han lærer ikke uansett hvor mye vi prater med han, han svarer det vi vil høre men så finner han bare en mer utspekulert måte å gjøre det på neste gang. Anonymkode: d65c1...a51 Ikke meg du siterer, men. Han er jo fortsatt liten, og det må bare gjentas. Er det slik at han må si unnskyld på skolen? Eller drar dere hjem til de enkelte sammen med han? -kanskje det sistnevnte stikker dypere? Mye kan kanskje virke som umoden oppførsel? Han har jo venner, og leker med andre i friminuttene, så da må han jo være en likanes kar. Jeg hadde en sønn som hadde en del episoder med diverse på skolen og man kan si hva man vil om straff, men eneste som funket for han var at fikk jeg ene telefon fra skolen betød det null gaming. Gaming var det beste han viste, og det gikk seg faktisk til. Et par telefoner - og det ble slutt på dårlig oppførsel. Endret 22. oktober 2024 av Hermines 3
Sefanja Skrevet 22. oktober 2024 #16 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei han er i midten. Han deler om han får beskjed om det, men han liker det ikke, å gjør det ikke på eget initiativ. Han klarer absolutt stå i kø og vente på tur Anonymkode: d65c1...a51 Dette er ikke så unormalt. Det kan være vanskelig for barnet i midten. I hvert fall hvis det er mindre enn tre år mellom han og yngste søsken
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #17 Skrevet 22. oktober 2024 Sefanja skrev (51 minutter siden): Dette er ikke så unormalt. Det kan være vanskelig for barnet i midten. I hvert fall hvis det er mindre enn tre år mellom han og yngste søsken Nei den ene og den andre tingen isolert er jo ikke bekynringsfult overhodet, men det er samlingen av alt som skaper bekymring, for det fremstår ikke "normalt" for vår del. Anonymkode: d65c1...a51
Sefanja Skrevet 22. oktober 2024 #18 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nei den ene og den andre tingen isolert er jo ikke bekynringsfult overhodet, men det er samlingen av alt som skaper bekymring, for det fremstår ikke "normalt" for vår del. Anonymkode: d65c1...a51 Nei, det er jo veldig vanskelig å vite med en kort beskrivelse. Men jeg ser mange positive faktorer her. Det at han har venner og er omsorgsfull. Hvis du virkelig føler at noe ikke stemmer går det jo an å snakke med lege om det
Sefanja Skrevet 22. oktober 2024 #19 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det får konsekvenser. Han må levere det tilbake og be om unnskyldning. Men han lærer ikke uansett hvor mye vi prater med han, han svarer det vi vil høre men så finner han bare en mer utspekulert måte å gjøre det på neste gang. Anonymkode: d65c1...a51 Set viser jo at han er smart i hvert fall 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #20 Skrevet 22. oktober 2024 luxifine skrev (2 timer siden): Rådene blir forskjellige om det er gutt eller jente. En del av det du beskriver er "nokså typisk jenteatferd". Unoter som ofte korrigeres av seg selv og med veiledning fra andre over tid. En gutt som har disse unoter derimot føler jeg er mer uvanlig. Er han enebarn? Det står i teksten at han har søsken🙄 Anonymkode: d1b98...e05 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå