AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #1 Skrevet 22. oktober 2024 Ok, jeg bruker sterke ord for å engasjere , men jeg mener det egentlig. Dersom man engasjerer barna i fritidsaktiviteter i barneskolealder og du som forelder engasjerer deg i fritiden deres selv, mener jeg man slipper mye av « kampen». Vi har ikke hatt skjermtid, da tiden har løst seg selv. Vi har sagt at så lenge dere møter på skole, fritidsaktiviteter( ofte flere dager i uka) og på søndagsmiddag hos bestemor er det fritt frem, fordi det blir lite tid til overs. Synes egentlig det har vært ganske problemfritt, men vi har vært strenge på fravær på skole og aktiviteter. Så hva tenker dere, hvorfor fungerer det/fungerer det ikke? Anonymkode: ca653...996 8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #2 Skrevet 22. oktober 2024 Barna er forresten 14 og 18 ts Anonymkode: ca653...996
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #3 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok, jeg bruker sterke ord for å engasjere , men jeg mener det egentlig. Dersom man engasjerer barna i fritidsaktiviteter i barneskolealder og du som forelder engasjerer deg i fritiden deres selv, mener jeg man slipper mye av « kampen». Vi har ikke hatt skjermtid, da tiden har løst seg selv. Vi har sagt at så lenge dere møter på skole, fritidsaktiviteter( ofte flere dager i uka) og på søndagsmiddag hos bestemor er det fritt frem, fordi det blir lite tid til overs. Synes egentlig det har vært ganske problemfritt, men vi har vært strenge på fravær på skole og aktiviteter. Så hva tenker dere, hvorfor fungerer det/fungerer det ikke? Anonymkode: ca653...996 Jeg er nokså enig, men vi innførte en regel for flere år siden vi ikke gir slipp på. Vi sa bare "ingen skjerm på barnehage/skoledager", dvs null skjer unntatt obligatorisk undervisning og lekser på ipad fra mandag morgen til fredag etter skolen. Så er det helg. Og som dere, så lenge alt annet er fulgt opp av skole og aktiviteter, ryddig hjemme og alt er på stell, og de ikke nekter å bli med på tur eller finne på ting sammen so familie, så er det fritt frem. Vel, med aldergrenser på apper osv da, men fritt fram på det som er tilgjengelig for alderen. Bare å kose seg. Er det ikke slik livet er da? At når alt man må gjøre er gjort står man fritt til å kose seg med resten av tiden... Anonymkode: 6e852...417 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #4 Skrevet 22. oktober 2024 Vi har løst det ved å rett og slett droppe skjermene. To barn på 9 og 12 år, vi har en stasjonær pc som mannen bruker til jobb, og ellers har vi prosjektor i kjellerstua som brukes når vi ser på film. Ingen nettbrett eller smarttelefoner, vi voksne har smarttelefon som brukes rundt én time om dagen og ellers legges vekk når vi er hjemme. Barna har dumtelefoner så de kan ringe og sende mld ved behov. Å stappe uka full av organiserte aktiviteter er jo en billig måte å kjøpe seg fri fra ansvar spør du meg, barn trenger frilek, kjedsomhet, frilesing og masse utetid uten rammer og struktur. Synes det høres ut som du føler deg utilstrekkelig som forelder siden du setter bort barna for å slippe grensesetting... Du kan lese denne boka og komme tilbake til oss etterpå. Det er tusen grunner til å kritisere samfunn og skolesystem selv om man klarer å oppdra egne barn. Anonymkode: 455de...876 11 1 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #5 Skrevet 22. oktober 2024 I min krets er det ikke nødvendigvis skjermtid på fritiden som er issuet, det er å bruke skjermen som en "barnevakt" når foreldrene vil ha fred. På besøk hos andre, under transport, på handletur, når man lager middag. Barna blir vant til å bli aktivisert av andre (inkl. skjerm) hele tiden og får ikke lært seg å aktivisere seg selv, involvere seg, ta ansvar for egen oppførsel i disse situasjonene eller å ta hensyn til andre. De blir ikke inkludert i hverdagsaktiviteter, får ikke bidra med matlaging eller rydding, de får en skjerm som "nummer" de istedet. Har ikke inntrykk av at barna selv roper på skjerm tvert de får mulighet. Og ikke alle har fritidsaktiviteter som de går på, små plasser har ofte dårlig utvalg. Da må man være enda mer kreativ og konsekvent som forelder om man vil unngå skjerm. Anonymkode: fc172...15a 8 5
Uanonym bruker Skrevet 22. oktober 2024 #6 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I min krets er det ikke nødvendigvis skjermtid på fritiden som er issuet, det er å bruke skjermen som en "barnevakt" når foreldrene vil ha fred. På besøk hos andre, under transport, på handletur, når man lager middag. Barna blir vant til å bli aktivisert av andre (inkl. skjerm) hele tiden og får ikke lært seg å aktivisere seg selv, involvere seg, ta ansvar for egen oppførsel i disse situasjonene eller å ta hensyn til andre. De blir ikke inkludert i hverdagsaktiviteter, får ikke bidra med matlaging eller rydding, de får en skjerm som "nummer" de istedet. Har ikke inntrykk av at barna selv roper på skjerm tvert de får mulighet. Og ikke alle har fritidsaktiviteter som de går på, små plasser har ofte dårlig utvalg. Da må man være enda mer kreativ og konsekvent som forelder om man vil unngå skjerm. Anonymkode: fc172...15a Dette tror jeg også er det største problemet. Ikke skjerm i seg selv, men det å bruke skjermen som en slags "smokk" til å pasifisere barna med. Mange småbarn nå for tida får skjerm nærmest i alle situasjoner som involverer venting eller aktiviteter som ikke er på deres premisser. Dermed lærer de ikke å vente eller ta hensyn, og de blir vant til å alltid bli underholdt. 13 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #7 Skrevet 22. oktober 2024 Hadde heller ikke problemer med skjermtid. Aktive dager med andre ting. Det eneste vi var strenge på, var ikke skjerm i senga på kvelden etter leggetid. Barn og ungdommer trenger søvn for å henge med på skolen. Anonymkode: 6b608...905 2
mommyaka Skrevet 22. oktober 2024 #8 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I min krets er det ikke nødvendigvis skjermtid på fritiden som er issuet, det er å bruke skjermen som en "barnevakt" når foreldrene vil ha fred. På besøk hos andre, under transport, på handletur, når man lager middag. Barna blir vant til å bli aktivisert av andre (inkl. skjerm) hele tiden og får ikke lært seg å aktivisere seg selv, involvere seg, ta ansvar for egen oppførsel i disse situasjonene eller å ta hensyn til andre. De blir ikke inkludert i hverdagsaktiviteter, får ikke bidra med matlaging eller rydding, de får en skjerm som "nummer" de istedet. Har ikke inntrykk av at barna selv roper på skjerm tvert de får mulighet. Og ikke alle har fritidsaktiviteter som de går på, små plasser har ofte dårlig utvalg. Da må man være enda mer kreativ og konsekvent som forelder om man vil unngå skjerm. Anonymkode: fc172...15a Kan ikke heller bare innse at vi alle er forskjellige og ikke shame foreldre hele tiden. Ja her får barna iPad innimellom..når de passer oss og barna. Ar de sitter 10-15 og ser på noe på iPad mens jeg lager mat skader ingen... Om barna får litt iPad mens de sitter i bilen gjør heller ikke noe. Alt med måte Men hvorfor skal alle som ikke bruker skjerm komme frem som fanatiske foreldre...og vi som bruker iPad innimellom komme frem til late foreldre etc 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #9 Skrevet 22. oktober 2024 Enig med deg! Samme her. Her trener begge barna flere ganger i uka. De sitter litt på skjerm når de ikke gjør lekser/ trener, men dette har aldri vært et problem. De som klager mest på foreldremøter over at barna gamer for mye har ofte barn som ikke går på fritidsaktiviteter Anonymkode: e5d63...efd 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #10 Skrevet 22. oktober 2024 Synes det er bra med debatt! Men denne polariseringen og til tider demoniseringen av skjerm føler jeg er lite produktiv..😩 Anonymkode: 12dbf...ec7 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #11 Skrevet 22. oktober 2024 Jeg henvendte meg først og fremst til de som klager over at «skjermen ødelegger barndommen» , altså de som mener det skal forbys, at det skal være strengere aldersgrenser etc. Jeg mener ikke at alt skal forbys, men heller at voksne finner løsninger som innebærer passe mengde bruk av skjerm. Det er vårt ansvar, ikke «samfunnet» ts Anonymkode: ca653...996 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #12 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes det er bra med debatt! Men denne polariseringen og til tider demoniseringen av skjerm føler jeg er lite produktiv..😩 Anonymkode: 12dbf...ec7 Ja, jeg mener også at den ekstreme motstanden er lite produktiv, og at bruken løser seg selv med litt engasjement og innsats fra foreldrene. Hørte f.eks at Ane Dahl Torp er sterk motstander av skjerm, og at hun har nektet barna all bruk til de va 12. Jeg synes ikke den ekstreme strenge linja er løsningen, da får vi barn som lurer til seg det de ønsker når foreldrene ikke ser. ts Anonymkode: ca653...996 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #13 Skrevet 22. oktober 2024 Jeg dreit meg ut med barn nr 1, hun fikk sin første ipad i 2 års dag hun. Hun kunne bruke all verdens med timer på skjerm uten at det var et "problem" ( Noe det selvsagt er) Med nr 2 og 3 som kom en del år senere så er det noe helt annet. Men det er jo pinlig å innrømme hvor mye vi foreldrene er avhengig av mobilen også. Går automatisk inn på den hele tiden. Kan se på reels og plutselig har man sett i 1 time osv. Anonymkode: 97026...0e0 5 1
mommyaka Skrevet 22. oktober 2024 #14 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja, jeg mener også at den ekstreme motstanden er lite produktiv, og at bruken løser seg selv med litt engasjement og innsats fra foreldrene. Hørte f.eks at Ane Dahl Torp er sterk motstander av skjerm, og at hun har nektet barna all bruk til de va 12. Jeg synes ikke den ekstreme strenge linja er løsningen, da får vi barn som lurer til seg det de ønsker når foreldrene ikke ser. ts Anonymkode: ca653...996 Dette Problemet er at det har blitt så mye shaming ang dette .. st enten må barna få null skjerm..eller så er de dårlig foreldre om de får skjerm og det innimellom blir brukt som barnevakt. At for de som er så imot dette.. funnes det ikke noe mellom ting . Derfor tror jeg mange føler seg dårlig om barna får litt skjerm..for i media ( og på kg) blir man shamet opp og ned...om barn blir sett på Restaurang eller fly med iPad. Da er man late foreldre etc. Vi må bare innse at ingen er like og at foreldre tar sine valg...om det er 0 iPad til de blir 12 eller om iPad blir brukt innimellom dom barnevakt...så er det ikke vist å krangle om hvem som er best
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #15 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, jeg bruker sterke ord for å engasjere , men jeg mener det egentlig. Dersom man engasjerer barna i fritidsaktiviteter i barneskolealder og du som forelder engasjerer deg i fritiden deres selv, mener jeg man slipper mye av « kampen». Vi har ikke hatt skjermtid, da tiden har løst seg selv. Vi har sagt at så lenge dere møter på skole, fritidsaktiviteter( ofte flere dager i uka) og på søndagsmiddag hos bestemor er det fritt frem, fordi det blir lite tid til overs. Synes egentlig det har vært ganske problemfritt, men vi har vært strenge på fravær på skole og aktiviteter. Så hva tenker dere, hvorfor fungerer det/fungerer det ikke? Anonymkode: ca653...996 Jeg forstår ikke hva du mener jeg. Hvem avslører hva ved å klage på hva da (på at regler finns for noen, innføring av felles skjermregler, egne skjermregler, egne barns overdrevne skjermbruk, andres skjermbruk, skolens?) til hvem da? Hvem blir avslørt som utilstrekkelige foreldre, de med strenge regler eller de uten? De som har barn som følger strenge regler, de som har barn som ikke trenger regler, de som har barn uten regler men som burde hatt begrensninger? Anonymkode: 98570...ec4 2
Bacteria Skrevet 22. oktober 2024 #16 Skrevet 22. oktober 2024 Synes ikke telefon og iPad i seg selv er problemet. Det er når hele hverdagen taes over av disse dingsene, barna kan ikke spise uten, sove uten osv. Kommer seg ikke på skolen osv…Så lenge barna har innhold i livene sine som ikke innbefatter skjermbruk må det være greit, så sånn sett enig med ts. Men må innrømme at jeg synd det er litt spesielt å stappe full dagene til barna med aktivitet for å unngå skjerm… Hva er skjermbruk? Vi hadde vel alle venner som barn som måtte høre på musikk for å få unna leksene. Nå er det blitt økt fokus på nevrodivergens, barn med slike tilstander bruker ofte Spotify eller YT i bakgrunnen mens de jobber med andre ting. To av mine barn er kreative, og de gjør slik. Det er ikke sånn at jo strengere du er på skjermtid, jo «bedre» forelder er du. Viktig med grenser altså, men det er ikke alt. Det er også sånn at jo mer du fokuserer på det som er «verboten», jo mer attraktivt blir det for barna. Det kan man fort observere på barn der skjermtid reguleres strengt og rigid, det samme med barn som har svært strenge regler på godter og sukker. Vi voksne tilbringer altfor mye tid på skjerm, mobilen er jo med oss hele tiden. Det er også et tankekors. Vi er dårlige eksempler. 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #17 Skrevet 22. oktober 2024 Det med skjerm er vel mer en regel jeg har for meg selv. Når jeg er med barnet mitt bruker jeg ikke mobilen og hvis jeg er på den er det fordi jeg trenger praktisk informasjon til noe eller kun praktisk bruk. Ikke noe dilldall som fordypning i Snapchats uendelige rikdom. Samt jeg forklarer hva jeg gjør på mobilen. Må forsvare meg selv. 🫢🥵 🤭 det må ha en fornuftig grunn! Viktig. Barnet mitt får meg skjerpet. Holder ikke med at jeg er nysgjerrig på Guri-Guris nye veske (som jeg er sikker på er en fake Gucky, btw🙄). Anonymkode: d616a...03b 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #18 Skrevet 22. oktober 2024 Her er skjerm ikke noe problem. Foreløpig bare 4 år, men vil heller leke enn å se på tv. iPad er uaktuelt. Vi bruker mye tid ute og med fantasien hjemme. Etterhvert blir vi å starte opp med fritidsaktiviteter etter sesong + en hobby av interesse. Håper på hest eller bil da, så vi kan gjøre det sammen iblant oppover i alder også. Anonymkode: e3694...092
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #19 Skrevet 22. oktober 2024 … også er min tanke at man kan ikke unnvike teknologien helt, men det er forskjell på å stirre på en skjerm og å tilegne seg tekniske ferdigheter. Det blir bare mer og mer skjerm og teknologi og barna våre vil nok eksponeres i haugevis i voksen alder likevel om vi kutter skjermtid nå. Dessverre, kanskje. Anonymkode: e3694...092 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #20 Skrevet 23. oktober 2024 Kan du ikke forklare: hvilken skjermdebatt er du/dere lei? Den hjemme med barna, men det er ikke noe problem hos dere? Hos oss er jeg drittlei. (er det slik klaging?) De skal liksom regulere det selv (er tenåringer), og ingen ting annet blir gjort og håndledd og nakke blir ødelagt. De kan ligge våkne halve natta. Vi MÅ mase. Diskusjonen mellom mannen og meg, der han vil være enda strengere, jeg tror på enda mer dialog, men innser han har rett? Debatten i media? Unngå den da vel. På foreldremøter? Ikke debattér, gjør som dere gjør uansettt, det gjør alle. Hvem avsløres som utilstrekkelige, dere som får det til å funke eller vi som diskuterer dette mye med barna, og til hvem har du lyst til å klage? (det var ikke noe problem da de var 9 og 12, men glad vi hadde regler allerede da). Anonymkode: 98570...ec4 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå