AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #21 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg får umiddelbart adhd-jente-vibes. Anonymkode: 35fdf...290 Hvorfor? Anonymkode: 2dbfa...055 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #22 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min 12 åring er slik du beskriver, hun sover mye. Sover gjerne et par timer midt på dagen og hele natten. Hun kommet seg opp og ordner alt selv om morgenen. Tror det er en kombinasjon av pubertet, høysensitiv og mulig adhd hos min. Jeg lar henne styre det selv da hun fungerer godt på alle plan. Men som deg har jeg vært noe bekymret for søvn behovet hennes. Anonymkode: a05da...760 Hvorfor tror du mulig adhd? Anonymkode: 2dbfa...055 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #23 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel, hun får også svar på det hun lurer på, og slipper f.eks å ligge i senga og gruble over tanker hun har om leirskole(de drar om få uker), tanker om hvorfor hun føler seg annerledes nå enn da hun var yngre, tanker om ungdomskolen etc). Slike tanker holder henne våken i mange timer, så da velger vi å få de ut av systemet. Vær enig eller ikke. Vi begynte med det da hun var ca 3 år, etter anbefaling av kommunens familieteam da hun virkelig sleit med å sove. Anonymkode: 2dbfa...055 En time daglig på dette er MYE. Spesielt når det er repetative bekymringer. Dere bør finne en annen måte å håndtere dette på, enn å mate bekymringene hennes slik. Det fungerer åpenbart ikke heller, i og med at hun er så mye sliten. Det gir veldig mening hvis dere har holdt på slik i flere år, det er sånn som fører til utbrenthet. Anonymkode: acf38...da4 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #24 Del Skrevet 22. oktober 2024 Det høres helt normalt ut. Har en 11 åring som er noenlunde lik. Men, mi svigerinne fikk kyssesyken på samme alder uten de klassiske symptomene, og opplevde kun å være slapp og trøtt. I månedsvis. Anonymkode: 2c3bd...fef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #25 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skriver jo at hun ikke sovner før 22.30. Ergo melatonin kan forsøkes og gis en time før man legger seg, så om det gis kl 20, så sovner hun ca 21 og vil dermed få flere timer søvn. Anonymkode: 994d2...8ba Du siterer meg, men viser til ts, vi er to ulike personer. En pille for slt som er ille tankegangen bør man slutte med. Melatonin skal ikke brukes over tid, den skal brukes ved jetlegs, eller ved vinterdepresjon sammen med dagslyslampe. Ålære en 12 åring at piller kan kurere alt, er feillæring og en farlig vei å gå. Jenta er normal og høyst sannsynlig frisk, men hun trenger å sove. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvorfor tror du mulig adhd? Anonymkode: 2dbfa...055 Mangt og mye blir bokstavdiagnoser på dette forumet. Fjerndiagnostisering av selvutnevnte spesialister på ulike områder er normalt. Bruk «filter» når du leser. Anonymkode: a1e11...dbc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #26 Del Skrevet 22. oktober 2024 Jenter med adhd har et annet uttrykk for det enn gutter. De har gjerne hyperaktiviteten på innsiden. Og det blir de utrolig slitne av. Så sliten at man gjerne tar blodprøver, men uten å finne noe. Fordi det handler om adhd, ikke stoffskifte, pubertet eller mangler. Det sagt, så vil pubertet treffe hardere. Alt vil svinge mye mer for jenter med adhd. Har hun adhd vil hun gjerne ha problemer med søvn på en eller annen måte. Det kan være problemer med innsovning pga tankekjør. Som gjerne kommer av at søvnhormonet ikke produseres i rett tid. Eller at man er overstimulert og alt kommer på en gang. Det er også veldig vanskelig å komme i gang på morgenen. Alt vil nok føles ekstra stress da. Er det i tillegg stress rundt familien, vil det bli vanskelig. Pga overstimulering når man har lav energi og det er mange overganger. ADHD-jenter kan være svært pliktoppfyllende. Sånn altfor mye. Det er angst for å ikke prestere, kompensere for indre kaos osv. Hun føler seg trolig annerledes, og har behov for å vise at hun er god nok. Lese- og skrivevansker er svært vanlig ved adhd. Masing er en egen greie. ADHD-barn hater overganger. Og de har en sterk motstand mot å bli bedt om ting. Spesielt på kvelden. Det er det tidspunktet de har det best. Så da gruer de seg til senga. Og ny dag. Starte alt kaoset på nytt. Hun liker ikke å være annerledes. Det har hun trolig kjent på så lenge hun kan huske. Og gjør det de fleste adhd-jenter gjør. Nemlig maskerer. De gjør alt de kan for å fremstå «normal». Ikke vise de andre at hun ikke skjønner, får til. Det koster svært mye. Og da klapper hun gjerne sammen hjemme der hun kan slappe av og være seg selv. Har hun adhd, så er hun nevrodivergent. Hun vil være mye mer sensitiv for lyd, lys, lukt og smak. Hun tar inn mer av omgivelsene. Skoledagen i klasserom med mange unger, og uro, er skikkelig vanskelig. Særlig siden det også koster mye energi å forsøke å få med seg fagene og sitter i ro. Overdreven grubling er typisk adhd. Altså, det er ikke sikkert hun har adhd. For å vite det for sikkert, må det gjøres en ordentlig kartlegging. Men prøv å finne mer info om adhd hos jenter. Det er en grunn til at de oftest blir diagnostisert som voksne. De fanges ikke opp. Anonymkode: 35fdf...290 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #27 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Datter 12 er godt i gang med puberteten, ikke fått mens enda. Hun uttrykker at hun er trøtt heletiden. Var hos lege forrige uke og tok blodprøver . B12, jern og vit d var helt normalt. Hun trener 2 ganger pr uke, med kamper i enkelte helger. Vi har ingen skjerm i huset påslått etter kl 18. Hun går på badet kl 21, er i seg litt før 2130. Sovner fort, må opp klm0630for å bli klar til skolebuss. Stress om morgenen gjør henne enda mer sur og frustrert. Vi prøver å snakke I fredstid. Hun er pliktoppfyllende til fingerspissene, og nekter å droppe en lekse iblant eller gjøre ring halveis. I dag sa jeg hun skulle sove 30 min når hun kom hjem, hun klarte ikke å finne ut hvilke lekser hun måtte gjøre. Har prøvd siden august å få henne pp badet senest 2030, men det er lit villighet og mye masing. De gangene vi har fått det til i en hyggelig setting, har hun ikke sovnet noe tidligere, ofte nesten ikke før rundt 2230....... Hva kan vi gjøre. Har tenkt om kosten er feil, siden hun vokser.. hun får tilpasset lekser pga dysleksi, men hun liker dårlig å være annerledes. Klassen har mye uro, hun reagerer på det som sensitiv . Om noen elever i klassen for tilsnakk, påvirker det henne resten av dagen. Hun er en grubler av natur, og vi setter av minst 1 t før leggetid (dager uten trening) til å snakke om dagen, om bekymringer, svare på det hun lurer på etc. Er dette en normal tilstand for 12 åringer, og noe vi får prøve å gjøre hyggelig den tiden det tar å komme igjennom? Mvh frustrert og bekymret mamma Anonymkode: 2dbfa...055 Min datter (snart 13), var slike du beskriver i hele fjor. Var hos legen, mistenkte utmattelse.. Ingenting å finne på blodprøver. Hun har litt utfordringer (lavt stoffskifte, lærevansker). Etter oppstart ungdomskole er hun normal igjen! Jeg forstår nå at klassemiljøet har nok påvirket henne veldig negativt. Det var mye bråk i klassen med to veldig utfordrende elever. Jeg tok en prat med spes ped på ny skole lenge før oppstart og forklarte at hun trenger å komme i en rolig klasse. Det har hjulpet veldig! Høres ut som du gjør mye riktig mtp skjerm. Veldige mange er «annerledes» eller har utfordringer, jeg har prøvd å normalisere dette veldig. Hun bryr seg ikke om at hun har lærevansker og tilrettelagt, bestevenninna har dysleksi. Spiser hun bra? Må jobbe litt for å få i nok og næringsrik mat her da hun er kresen. Smoothie med feks bær, kesam, egg, spinat går lett ned her 😊 Anonymkode: 57f1a...0c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #28 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor tror du mulig adhd? Anonymkode: 2dbfa...055 Det er det mange grunner til, noen er at hun får angst, hun tåler dårlig lyder/ bråk, hun tuner ut og blir sliten av mennesker generelt. Det er mest her hjemme vi går melt downsene. På skolen gir hun beskjed når det blir for mye, da får hun gjerne sitte på et grupperom å jobbe for seg selv. Samtidig er hun empatisk, snill og smart med gode venninner, men hun skyr unna jentene i klassen som er dramatiske. Anonymkode: a05da...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #29 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 17.02): Jeg får umiddelbart adhd-jente-vibes. Anonymkode: 35fdf...290 Alt er ikke ADHD. Må ikke dra det kortet hele tiden. Anonymkode: 6f461...353 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #30 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 15.32): Datter 12 er godt i gang med puberteten, ikke fått mens enda. Hun uttrykker at hun er trøtt heletiden. Var hos lege forrige uke og tok blodprøver . B12, jern og vit d var helt normalt. Hun trener 2 ganger pr uke, med kamper i enkelte helger. Vi har ingen skjerm i huset påslått etter kl 18. Hun går på badet kl 21, er i seg litt før 2130. Sovner fort, må opp klm0630for å bli klar til skolebuss. Stress om morgenen gjør henne enda mer sur og frustrert. Vi prøver å snakke I fredstid. Hun er pliktoppfyllende til fingerspissene, og nekter å droppe en lekse iblant eller gjøre ring halveis. I dag sa jeg hun skulle sove 30 min når hun kom hjem, hun klarte ikke å finne ut hvilke lekser hun måtte gjøre. Har prøvd siden august å få henne pp badet senest 2030, men det er lit villighet og mye masing. De gangene vi har fått det til i en hyggelig setting, har hun ikke sovnet noe tidligere, ofte nesten ikke før rundt 2230....... Hva kan vi gjøre. Har tenkt om kosten er feil, siden hun vokser.. hun får tilpasset lekser pga dysleksi, men hun liker dårlig å være annerledes. Klassen har mye uro, hun reagerer på det som sensitiv . Om noen elever i klassen for tilsnakk, påvirker det henne resten av dagen. Hun er en grubler av natur, og vi setter av minst 1 t før leggetid (dager uten trening) til å snakke om dagen, om bekymringer, svare på det hun lurer på etc. Er dette en normal tilstand for 12 åringer, og noe vi får prøve å gjøre hyggelig den tiden det tar å komme igjennom? Mvh frustrert og bekymret mamma Anonymkode: 2dbfa...055 Du må høre om hun har det bra? Har hun venner? Blir hun mobbet?? Anonymkode: e8dc9...2cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #31 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 17.17): Du skriver jo at hun ikke sovner før 22.30. Ergo melatonin kan forsøkes og gis en time før man legger seg, så om det gis kl 20, så sovner hun ca 21 og vil dermed få flere timer søvn. Anonymkode: 994d2...8ba Bare slutt Anonymkode: e8dc9...2cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #32 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Bare slutt Anonymkode: e8dc9...2cc Den er grei. Det fungerer hjemme her på min 12 åring. Når hun kommer tidligere i seng, så får hun flere timer søvn og dagene blir bedre. Var et velmenende råd. Anonymkode: 994d2...8ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #33 Del Skrevet 25. oktober 2024 Samle opp pratestunder på kveldene til fredag og lørdag. Hadde også prøvd ut noen kvelder med melatonin for å se hvordan det fungerer. Min eldste får melatonin hver søndag kveld for han har problemer med å omstille seg fra helg til ny uke, da rekker kroppen å justere seg til ny døgnrytme og ny uke fungerer bedre. Synes også ts sitt barn ser ut til ha symptomer på adhd (for jenter) Melatonin har for flere jeg kjenner veldig god effekt i 10-13 års alderen for å begrense tankekjøret på kvelden. Blir gitt 1-1,5 time før sovetid. Har man ikke riktig døgnrytme og god nok balanse i systemet så ser jeg ikke noe problem med å hjelpe litt med melatonin. Mine har ingen adhd diagnose, men de er aktive og får magnesiumtabletter og D-vitamintabletter. Magnesium på kvelden etter trening. Anonymkode: 14bfd...d32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #34 Del Skrevet 25. oktober 2024 En time psykoprat hver kveld, høres voldsomt ut! En ting er småprat på sengekanten i 10 minutter, rene psykoterapien hver kveld en hel time- det bør dere kutte veldig ned på. Anonymkode: 10025...989 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #35 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må høre om hun har det bra? Har hun venner? Blir hun mobbet?? Anonymkode: e8dc9...2cc Hun har mange venner, sier hun ikke blir mobbet, skolen sier det samme, vi har ingenting som tyder på det, hun er en populær venn i klassen og på fritidsaktiviteter. Opplever at hun har det bra. Anonymkode: 2dbfa...055 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #36 Del Skrevet 9. januar megda skrev (På 22.10.2024 den 16.57): Er du sikker på at hun sover om kvelden? Da jeg var 14-15 år, hadde jeg en PC på rommet som jeg brukte til langt på natt. Hvis foreldrene mine kom innom for å sjekke om jeg sov, latet jeg bare som om jeg sov og fortsatte å spille etterpå . Har hun ikke mobil med tilgang til internett? Hjemme hos oss må 13 åringen legge mobil og iapd/pc igjen i stua ved leggetid. Hun går på badet 2115. Anonymkode: 2dbfa...055 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #37 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 15.32): Datter 12 er godt i gang med puberteten, ikke fått mens enda. Hun uttrykker at hun er trøtt heletiden. Var hos lege forrige uke og tok blodprøver . B12, jern og vit d var helt normalt. Hun trener 2 ganger pr uke, med kamper i enkelte helger. Vi har ingen skjerm i huset påslått etter kl 18. Hun går på badet kl 21, er i seg litt før 2130. Sovner fort, må opp klm0630for å bli klar til skolebuss. Stress om morgenen gjør henne enda mer sur og frustrert. Vi prøver å snakke I fredstid. Hun er pliktoppfyllende til fingerspissene, og nekter å droppe en lekse iblant eller gjøre ring halveis. I dag sa jeg hun skulle sove 30 min når hun kom hjem, hun klarte ikke å finne ut hvilke lekser hun måtte gjøre. Har prøvd siden august å få henne pp badet senest 2030, men det er lit villighet og mye masing. De gangene vi har fått det til i en hyggelig setting, har hun ikke sovnet noe tidligere, ofte nesten ikke før rundt 2230....... Hva kan vi gjøre. Har tenkt om kosten er feil, siden hun vokser.. hun får tilpasset lekser pga dysleksi, men hun liker dårlig å være annerledes. Klassen har mye uro, hun reagerer på det som sensitiv . Om noen elever i klassen for tilsnakk, påvirker det henne resten av dagen. Hun er en grubler av natur, og vi setter av minst 1 t før leggetid (dager uten trening) til å snakke om dagen, om bekymringer, svare på det hun lurer på etc. Er dette en normal tilstand for 12 åringer, og noe vi får prøve å gjøre hyggelig den tiden det tar å komme igjennom? Mvh frustrert og bekymret mamma Anonymkode: 2dbfa...055 9 timer søvn er ikke mye for en 12-åring Anonymkode: d2f17...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå