Gå til innhold

Trøtt 12 åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datter 12 er godt i gang med puberteten,  ikke fått mens enda. Hun uttrykker at hun er trøtt heletiden.  Var hos lege forrige uke og tok  blodprøver . B12, jern og vit d var helt normalt. Hun trener 2 ganger pr uke,  med kamper i enkelte helger.  Vi har ingen skjerm i huset påslått etter kl 18. Hun går på badet kl 21, er i seg litt før 2130. Sovner fort, må opp klm0630for å bli klar til skolebuss. Stress om morgenen gjør henne enda mer  sur  og frustrert. Vi prøver å snakke I fredstid.  

Hun er pliktoppfyllende til fingerspissene,  og nekter å droppe en lekse iblant eller gjøre ring halveis. I dag sa jeg hun skulle sove 30 min når hun kom hjem, hun klarte ikke å finne ut hvilke lekser hun måtte gjøre. 

Har prøvd siden august å få henne pp badet senest 2030, men det er lit villighet og mye masing. De gangene vi har fått det til i en hyggelig setting,  har hun ikke sovnet noe tidligere, ofte nesten ikke før rundt 2230.......

Hva kan vi gjøre. Har tenkt om kosten er feil, siden hun vokser.. hun får tilpasset lekser pga dysleksi, men hun liker dårlig å være annerledes.  Klassen har mye uro, hun reagerer på det som sensitiv . Om noen elever i klassen for tilsnakk,  påvirker det henne resten av dagen. 

Hun er en grubler av natur, og vi setter av minst 1 t før leggetid (dager uten trening) til å snakke om dagen,  om bekymringer, svare på det hun lurer på etc.

Er dette en normal tilstand for 12 åringer, og noe vi får prøve å gjøre hyggelig den tiden det tar å komme igjennom? 

Mvh frustrert og bekymret mamma

Anonymkode: 2dbfa...055

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 12 åring er slik du beskriver,  hun sover mye. Sover gjerne et par timer midt på dagen og hele natten. Hun kommet seg opp og ordner alt selv om morgenen. Tror det er en kombinasjon av pubertet, høysensitiv og mulig adhd hos min. Jeg lar henne styre det selv da hun fungerer godt på alle plan. Men som deg har jeg vært noe bekymret for søvn behovet hennes.

Anonymkode: a05da...760

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Datter 12 er godt i gang med puberteten,  ikke fått mens enda. Hun uttrykker at hun er trøtt heletiden.  Var hos lege forrige uke og tok  blodprøver . B12, jern og vit d var helt normalt. Hun trener 2 ganger pr uke,  med kamper i enkelte helger.  Vi har ingen skjerm i huset påslått etter kl 18. Hun går på badet kl 21, er i seg litt før 2130. Sovner fort, må opp klm0630for å bli klar til skolebuss. Stress om morgenen gjør henne enda mer  sur  og frustrert. Vi prøver å snakke I fredstid.  

Hun er pliktoppfyllende til fingerspissene,  og nekter å droppe en lekse iblant eller gjøre ring halveis. I dag sa jeg hun skulle sove 30 min når hun kom hjem, hun klarte ikke å finne ut hvilke lekser hun måtte gjøre. 

Har prøvd siden august å få henne pp badet senest 2030, men det er lit villighet og mye masing. De gangene vi har fått det til i en hyggelig setting,  har hun ikke sovnet noe tidligere, ofte nesten ikke før rundt 2230.......

Hva kan vi gjøre. Har tenkt om kosten er feil, siden hun vokser.. hun får tilpasset lekser pga dysleksi, men hun liker dårlig å være annerledes.  Klassen har mye uro, hun reagerer på det som sensitiv . Om noen elever i klassen for tilsnakk,  påvirker det henne resten av dagen. 

Hun er en grubler av natur, og vi setter av minst 1 t før leggetid (dager uten trening) til å snakke om dagen,  om bekymringer, svare på det hun lurer på etc.

Er dette en normal tilstand for 12 åringer, og noe vi får prøve å gjøre hyggelig den tiden det tar å komme igjennom? 

Har man dysleksi så målmann bruke mye mer energi på alt skriftlig og muntlig enn folk uten dysleksi. Mye energi går tapt på å kompensere for dysleksi. Man bruker og mye energi på å henge med. Systemer, orden og rutiner er viktigere enn for andre. 

Men hun kan jo flere ting, selv om noen beskjedne blodprøver ikke gir utslag. Stoffskiftet hennes kan for eksempel være lavt, uten at jeg vet om dette r målt? 

Blir ikke dette bedre, så må legen klare å følge opp videre. 

Anonymkode: a1e11...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utmattelse pga pms og hormoner er det mange som sliter med. Får ikke gjort noe med det. Noe jeg som er 36 har lært meg å leve med. Desverre mange andre kvinner også.

Anonymkode: 9c022...610

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 21:30 er seint for en tolvåring, spesielt hvis hun må opp 06:30. Barnet ditt trenger 10-11 timer søvn (NHI.no), men får maks 9. 

Anonymkode: b9487...480

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk vi melatonin fra fastlegen. Det har hjulpet godt. 

Anonymkode: 994d2...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Her fikk vi melatonin fra fastlegen. Det har hjulpet godt. 

Hun sover jo og har døgnrytmen i orden, Melatonin er da ikke noe hun skal ha. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at hun sover om kvelden? Da jeg var 14-15 år, hadde jeg en PC på rommet som jeg brukte til langt på natt. Hvis foreldrene mine kom innom for å sjekke om jeg sov, latet jeg bare som om jeg sov og fortsatte å spille etterpå

. Har hun ikke mobil med tilgang til internett?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELT NORMALT at en jente på 12år er trøtt om morningen.

Også syns jeg generelt at ungdommer for tiden er veldig raske med å si at de er så slitne. 

Høsten er her, mindre dagslys, mye som skjer i kroppen og toppen - samtidig som de skal presterer på alle arenaer. Ikke rart man føler seg sliten.

Anonymkode: 10025...989

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer ikke på en eneste ting i innlegget ditt - HUN ER SNART TENÅRING!!! De er sånn! Det går satans tregt, trøtte og sure. Hormoner.... Så dette er HELT NORMALT synes jeg.

Det eeeeenste, om man skal pirke, er at 12åringen kanskje er litt i det tidligste laget i seng (tenker på at du prøver å få henne på badet 20:30), da har de fleste 10 åringer ikke en gang lagt seg. men om hun selv ser at hun trenger mye søvn så er det jo ikke noe problem. 

Anonymkode: 10f17...ca2

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Synes 21:30 er seint for en tolvåring, spesielt hvis hun må opp 06:30. Barnet ditt trenger 10-11 timer søvn (NHI.no), men får maks 9. 

Anonymkode: b9487...480

Har ei på snart 12 som også er i seng ca 21.30 , er ikke lett å legge de så mye tidligere synes jeg da 🙈 

Anonymkode: 7889e...0e8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hun sover jo og har døgnrytmen i orden, Melatonin er da ikke noe hun skal ha. 

Du skriver jo at hun ikke sovner før 22.30. Ergo melatonin kan forsøkes og gis en time før man legger seg, så om det gis kl 20, så sovner hun ca 21 og vil dermed få flere timer søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som normal tenåring for meg. 

Forsøk å ikke mas om badet så tidlig ?

Men altså, en time om dagen til å snakke om bekymringer? Dere mater jo uro.......

Anonymkode: acf38...da4

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk stoffskiftet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megda skrev (1 time siden):

Er du sikker på at hun sover om kvelden? Da jeg var 14-15 år, hadde jeg en PC på rommet som jeg brukte til langt på natt. Hvis foreldrene mine kom innom for å sjekke om jeg sov, latet jeg bare som om jeg sov og fortsatte å spille etterpå

. Har hun ikke mobil med tilgang til internett?

Mobilen legges igjen i stua når hun legger seg. Pc legges i skolesekken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
kjærring skrev (1 time siden):

Sjekk stoffskiftet

Eller all annen informasjon om "normal håpløs tenåringsatferd."

Grubling og bekymring tar mye energi da, så jeg ville kanskje begynt med å kutte den faste grubletimen med mor og far. Det må vel kunne være noe mer lystig og energigivende dere kan gjøre i stedet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som normal tenåring for meg. 

Forsøk å ikke mas om badet så tidlig ?

Men altså, en time om dagen til å snakke om bekymringer? Dere mater jo uro.......

Mulig det virker slik, men hun har siden hun kunne snakke rent hatt behov for å "tømme " tankene i hodet for å kunne sovne. Forslaget var hennes,  og hun synes det er bra og få tømt hodet sier hun. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mulig det virker slik, men hun har siden hun kunne snakke rent hatt behov for å "tømme " tankene i hodet for å kunne sovne. Forslaget var hennes,  og hun synes det er bra og få tømt hodet sier hun. 

Det betyr ikke at det er bra for henne, fordi om det føles bra der og da. Det forsterker bekymring å fokusere så mye på det, så det dere gjør er jo å helle vann på mølla. Hele tiden.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det betyr ikke at det er bra for henne, fordi om det føles bra der og da. Det forsterker bekymring å fokusere så mye på det, så det dere gjør er jo å helle vann på mølla. Hele tiden.

Vel, hun får også svar på det hun lurer på, og slipper f.eks å ligge i senga og gruble over tanker hun har om leirskole(de drar om få uker), tanker om hvorfor hun føler seg annerledes nå enn da hun var yngre, tanker om ungdomskolen etc). Slike tanker holder henne våken i mange timer,  så da velger vi å få de ut av systemet.  Vær enig eller ikke. Vi begynte med det da hun var ca 3 år, etter anbefaling av kommunens familieteam da hun virkelig sleit med å sove. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...