Gå til innhold

Få barn etter ett år sammen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sosialt akseptabelt å planlegge barn etter ett år sammen? Samboere etter et halvt år sammen. Stabilt og trygt forhold. Alltid tenkt at man bør være sammen 2+ år før planlegging av barn, men er redd for å drøye det når jeg nermer meg 30 og man ikke vet hvor lang tid det tar. 

Anonymkode: cd119...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi planla barn etter tre mnd som samboere (sammen 2 mnd før vi flyttet sammen)🙈 Jeg ble gravid på første eggløsning. Nå er babyen 4 mnd og det har gått over all forventning 😊 

Anonymkode: b2c95...a38

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke særlig sosialt akseptabelt, nei. Som du sier er den "magiske grensa" 2 år sammen, men selvsagt helst enda mer.

Du må jo spørre deg selv om det er verdt det å få barn 1 år tidligere, når du risikerer å bli alenemor fordi du ikke ventet lenge nok for å forsikre deg om at samboeren din er the real deal.

Hvis du likevel vil, gift dere i det minste. Da får han vist at han er klar for å satse på deg, uten at dere må ta tiden til hjelp.

Anonymkode: 0522b...229

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet sammen etter knapt 1 mnd. Giftet oss etter 1 år. Gikk noen år til før vi fikk barn pga vi sleit med å få barn

Anonymkode: 361f1...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltids lurt at man har vært sammen en stund før man får barn (spesielt når man er under 30 og fortsatt har god tid, selv om det skulle ta noen år med prøving og IVF i verste fall, så er man fortsatt ung), fordi det tar tid å bli kjent på godt og vondt. 

Anonymkode: f8cd8...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du "nærmer deg 30" har du jo ikke dårlig tid. Hadde du nærma deg 40, så.

Anonymkode: 0554b...342

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hopp i det! Godt å komme igang hvis en vil ha noen flere ♥️ 

Anonymkode: 3969b...352

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å si hva andre sier? Her ble vi gravid etter to mnd bekjentskap. Fortsatt sammen. 25 år etter. 

Anonymkode: 90cb3...092

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble gravide i påsken etter å ha møttes rundt 1 februar. Nå har vi to barn og vært sammen i 17 år. Så det handler vel litt om innstilling. Vi var begge voksne og ønsket at dette skulle gå selv om det ikke var planlagt hos oss.

Anonymkode: ad3b8...53f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravide etter 8-9 mnd sammen. Venter nå nr. 2 😄 Tenker det er helt opp til dere selv.

Anonymkode: 15576...8be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det sosialt akseptabelt å planlegge barn etter ett år sammen? Samboere etter et halvt år sammen. Stabilt og trygt forhold. Alltid tenkt at man bør være sammen 2+ år før planlegging av barn, men er redd for å drøye det når jeg nermer meg 30 og man ikke vet hvor lang tid det tar. 

Er det det sosialt akseptable som avgjør hva dere skal gjøre? Dere ble samboere etter et halvt år og anser dere som stabile og trygge allerede... Dere har ikke fulgt normene så langt.

Altså, det kan jo gå alle veier dette uansett hva dere velger. Du vil få både solskinnshistorier og mareritthistorier i tråden din.

Anonymkode: f1efe...61b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan spå fremtiden og det er like sannsynlig med samlivsbrudd etter 5 år som etter ett.

Kjør på og følg magefølelsen. Om man venter kan det brått være for seint og et ønsket barn vil man aldri angre på uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravid etter at vi hadde datet i 5 mnd. Ble sammen når vi fant ut at jeg var gravid, i år har vi vært sammen i 22 år. 

Anonymkode: a4832...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan gå til helvete uansett når dere velger å få barn. Ikke bry deg om hva som er sosialt akeseptabelt, gjør det som passer best for dere.

Anonymkode: e079a...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet sammen etter ca 2 mnd, forlovet etter 6 mnd, begynte å starte prøving etter 1 år, men tok over ett år før det traff blink. Nå har vi tre fantastiske barn, gift, hus, bil og hund. Vært sammen over 10 år❤️ 

Med han så føltes alt så «riktig» helt fra starten av. Helt annereledes enn de andre jeg har vært betatt av eller hatt et forhold til. 

og som andre sier her: ingen garantier for forholdet uansett når en får barn. Gjør det som er rett for dere

Anonymkode: dbb76...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriteriene mine for å få barn var; å ønske barnet høyt, og vite at jeg også kunne klare det alene. Å kjenne partneren godt nok til å vite at det ikke var en person jeg kunne fått et hatfullt samarbeid med de neste 18 årene. 

Etter et år har man fortsatt ikke prøvd ut hvor kompatible man egentlig er på sikt - gjennom små livskriser, og endringer i livet, som vil komme. Men man bør kjenne partneren nok til å se at det er en oppegående person du klarer å samarbeide med uansett hva som skjer. 

I 20-årene er nok den delen av en selv mindre moden enn i 30-årene. Da er man mer reflektert, ser lettere forbi de rosa brillene, har prøvd ut det å være voksen sammen med alt det innebærer. 

Anonymkode: b7d1b...348

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjorde det. Fikk barn etter underkant av ett år. Vi burde ha blitt bedre kjent, og forholdet burde vært sterkere. Vi klarte ikke småbarnsperioden, og forholdet var over da hun var rundt 3. Men det gikk bra likevel, og vi samarbeider veldig godt. Man har uansett ingen garantier, barn endrer dynamikken i et godt etablert forhold også.

Anonymkode: ebddf...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (1 time siden):

Ingen kan spå fremtiden og det er like sannsynlig med samlivsbrudd etter 5 år som etter ett.

Kjør på og følg magefølelsen. Om man venter kan det brått være for seint og et ønsket barn vil man aldri angre på uansett.

Like sannsynlig er det selvsagt ikke. Utover det er jeg enig

unnamed-63.png

Anonymkode: 252f4...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor ikke hvis begge føler de er på riktig stadie i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 15.15):

Drit nå i hva andre mener eller hva samfunnet syns. Gjør som dere ønsker - vil dere ha barn nå - så sett i gang.. 

Anonymkode: a6f9b...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...