AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #1 Del Skrevet 22. oktober 2024 I klassen til vår skolestarter ble det bestemt at det skulle være vennegrupper, men hittil er det kun en av barna i vårt barn sin gruppe som har hatt vennegruppen hjemme hos seg. Dette treffet fant sted i august, og så var det meningen at det skulle være ett slikt treff per måned per barn. Vårt barn skal ha vennegruppen hjem til seg i desember og gleder seg veldig til det. Vi kommer til å gjennomføre dette uansett, men hittil har de to andre barna i vennegruppen ikke invitert noe treff. Vi har en felles Facebook-side der vi skriver invitasjonene. Det skulle være et i september og et nå i oktober. men ingen har hørt noe mer.... Er det innenfor å minne foreldrene på det eller venter man bare i stillhet til det er ens egen tur? Min bekymring er jo at kanskje bare ett eller to barn dukker opp. Anonymkode: 0cf76...554 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #2 Del Skrevet 22. oktober 2024 Det er alltid noen som ikke følger dette opplegget. Det vanlige er å ha et treff per barn i løpet av et skoleår. Månedlig høres intenst ut. Anonymkode: 4221f...82b 16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #3 Del Skrevet 22. oktober 2024 Går Ann å skrive en påminnelse, spørre om de har satt av en dato - da det er kjekt å vite. Eller så kan du spørre om de ønsker at dere tar nå, om det passer bedre for dem. Noen foreldre følger ikke opp slikt dessverre, og lukker øynene og håper andre tar ansvar. Anonymkode: 31982...4d8 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #4 Del Skrevet 22. oktober 2024 Det skal vel tas opp med klasselærer? Anonymkode: aa88d...69a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #5 Del Skrevet 22. oktober 2024 Oi, ett i måneden høres mye ut.. Hos oss er de 4 barn på vennegruppen, og det er da 4 treff, fordelt ut over hele året... Vi skulle invitere i september/oktober, neste skal invitere i november/desember, så i januar/februar, og så mars/april.. Det er ikke nødvendigvis så lett å få invitert i akkurat måned x, spesielt ikke nå når det har vært høstferie (og folk gjerne er vekkreist), osv. Jeg ville ikke gjort noe greie av det. Jeg ville bare invitert, og ikke kommentert noe videre. Be om tilbakemelding om folk kommer eller ikke, og kommer bare ett barn, så jaja, da får de ha det hyggelig, da? Anonymkode: 0840b...95a 9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #6 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er alltid noen som ikke følger dette opplegget. Det vanlige er å ha et treff per barn i løpet av et skoleår. Månedlig høres intenst ut. Anonymkode: 4221f...82b Vi har ikke hatt noen plan på det, men vi var vel rundt to-tre ganger per skoleår. Vi syns ikke det var stressa, men har selvsagt respekt for at andre føler det annerledes. (er ikke noe forskjell på å ha med vennegruppen, eller andre venner hjem, og venner var med hjem Hver uke). Anonymkode: 31982...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #7 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har ikke hatt noen plan på det, men vi var vel rundt to-tre ganger per skoleår. Vi syns ikke det var stressa, men har selvsagt respekt for at andre føler det annerledes. (er ikke noe forskjell på å ha med vennegruppen, eller andre venner hjem, og venner var med hjem Hver uke). Anonymkode: 31982...4d8 Jeg synes det er en forskjell. Her ble det plukket random unger som skulle inviteres, og det helt uten å ta hensyn til hvordan ungene passet i lag.Vårt barn kom på gruppe med en gutt han leker en del med til vanlig, og to jenter han aldri noen sinne er med, fordi de er helt totalt ulike, og de hadde helt fullstendig ulike preferanser for lek.. Det er også ganske mye å ha tre barn på besøk samtidig, vårt barn foretrekker å ha ett barn på besøk maks. I tillegg var det beskrevet at vi skulle finne på en aktivitet, altså gjøre mer ut av det enn bare "venner med hjem på besøk"; det var meningen vi voksne skulle være med å leke med ungene. Anonymkode: 0840b...95a 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #8 Del Skrevet 22. oktober 2024 1 gang i mnd har vi og fått beskjed om, og det er jo veldig fint. Er jo ikke så mye stress, bare de gangene det er vår tur Si ifra til skolen, at ting sklir ut. Anonymkode: aa88d...69a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #9 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Går Ann å skrive en påminnelse, spørre om de har satt av en dato - da det er kjekt å vite. Eller så kan du spørre om de ønsker at dere tar nå, om det passer bedre for dem. Noen foreldre følger ikke opp slikt dessverre, og lukker øynene og håper andre tar ansvar. Anonymkode: 31982...4d8 Det er jo litt synd, dette er jo en fin mulighet for barna til å bli kjent. Og litt sosialtrening i å lære å omgås personer man kanskje ikke selv hadde valgt som nærmeste venner. Det er jo nyttig for alle barn tenker jeg., og mye enklere å gjennomføre nå i første klasse enn å vente til senere. Ikke minst er det også greit å bli litt kjent med foreldrene når de ved henting kommer innom for en kaffe/prat. TS Anonymkode: 0cf76...554 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #10 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg synes det er en forskjell. Her ble det plukket random unger som skulle inviteres, og det helt uten å ta hensyn til hvordan ungene passet i lag.Vårt barn kom på gruppe med en gutt han leker en del med til vanlig, og to jenter han aldri noen sinne er med, fordi de er helt totalt ulike, og de hadde helt fullstendig ulike preferanser for lek.. Det er også ganske mye å ha tre barn på besøk samtidig, vårt barn foretrekker å ha ett barn på besøk maks. I tillegg var det beskrevet at vi skulle finne på en aktivitet, altså gjøre mer ut av det enn bare "venner med hjem på besøk"; det var meningen vi voksne skulle være med å leke med ungene. Anonymkode: 0840b...95a At det er "random" unger er vel selve formålet med vennegrupper. At man ikke bare skal få være med de man vanligvis er med. Det vokser man jo ikke på. TS Anonymkode: 0cf76...554 6 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #11 Del Skrevet 22. oktober 2024 Åååååå, så glad jeg er for å ikke ha barn som går på skole lenger. Fikk helt hetta av foreldregruppen da eldste var nyfødt. Treff 1 gang i mnd hvor mannfolkene snakket bil og etc. kvinnfolkene satt og snakket om at Julie har begynt å spise små biter med brød, Theo fullammes fremdeles og Mari sover endelig hele natten igjennom. Hadde ikke orket sånne grupper på skolen også. Jeg hadde ikke snakket om dette hjemme og jeg var ts. Jeg ville vært hoppende glad for at disse treffene utgår en etter en. Anonymkode: 4eac8...641 13 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #12 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At det er "random" unger er vel selve formålet med vennegrupper. At man ikke bare skal få være med de man vanligvis er med. Det vokser man jo ikke på. TS Anonymkode: 0cf76...554 Ja, men kommentaren min var et svar på at du sa at det ikke var mer stress enn vanlig vennebesøk. Og det at det er "random" unger gjør at det oppleves mer slitsomt, siden det ikke er like god "flyt" i vennskapet som vanlig. Anonymkode: 0840b...95a 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonysoum Skrevet 22. oktober 2024 #13 Del Skrevet 22. oktober 2024 Helt innafor å høre i gruppen tenker jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. oktober 2024 #14 Del Skrevet 22. oktober 2024 Det er vanlig at noen bare ikke følger opplegget. Vi har ventet en god stund og så bare invitert til oss hvis de foran oss ser ut til å ikke ha noen planer om å invitere. En gang i måneden høres mye ut, her har det vært ett treff per barn per år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #15 Del Skrevet 22. oktober 2024 Vi fikk beskjed om at alle måtte huske at det var frivillig. Lærer ga beskjed om at dersom noen ikke inviterte hjem skulle man bare gå videre i rekka. Anonymkode: 03e51...a7e 16 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 22. oktober 2024 #16 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Åååååå, så glad jeg er for å ikke ha barn som går på skole lenger. Fikk helt hetta av foreldregruppen da eldste var nyfødt. Treff 1 gang i mnd hvor mannfolkene snakket bil og etc. kvinnfolkene satt og snakket om at Julie har begynt å spise små biter med brød, Theo fullammes fremdeles og Mari sover endelig hele natten igjennom. Hadde ikke orket sånne grupper på skolen også. Jeg hadde ikke snakket om dette hjemme og jeg var ts. Jeg ville vært hoppende glad for at disse treffene utgår en etter en. Anonymkode: 4eac8...641 Ok så får du hetta. For mange er barseltreff og foreldretreff en måte å utvide kontaktnettet, snakke med andre med barn på samme alder om mye av de samme tingene som alle står oppe i Det at noen spiser små biter med brød, fullammes eller sover om natten er ting nybakte foreldre er opptatt av, ja. I skolealder handler det om lekser, vennskap, aktiviteter osv, fint å kunne snakke med andre som står oppe i det samme 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #17 Del Skrevet 22. oktober 2024 Det ble opprettet vennegrupper i klassen til min yngste som startet skolen nå, men har ikke vært noe aktivitet eller initiativ der. Derimot ser det ut til at klassen som helhet blir flinkere til å arrangere ting sammenlignet med hva det var med eldstes klasse, så jeg stresser ikke så mye med det. MEN jeg ser helt klart at det for tilflyttere kan være veldig kjekt med slike grupper. Om det ikke er noe initiativ hadde jeg begynt å be med barn hjem selv for lek, det må jo ikke organiseres i grupper. Bare å sende en melding til foreldre eller ta en prat når du treffer noen ved henting på SFO feks. Anonymkode: e7c15...2ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 22. oktober 2024 #18 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Går Ann å skrive en påminnelse, spørre om de har satt av en dato - da det er kjekt å vite. Eller så kan du spørre om de ønsker at dere tar nå, om det passer bedre for dem. Noen foreldre følger ikke opp slikt dessverre, og lukker øynene og håper andre tar ansvar. Anonymkode: 31982...4d8 Det hadde jeg og gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 22. oktober 2024 #19 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Åååååå, så glad jeg er for å ikke ha barn som går på skole lenger. Fikk helt hetta av foreldregruppen da eldste var nyfødt. Treff 1 gang i mnd hvor mannfolkene snakket bil og etc. kvinnfolkene satt og snakket om at Julie har begynt å spise små biter med brød, Theo fullammes fremdeles og Mari sover endelig hele natten igjennom. Hadde ikke orket sånne grupper på skolen også. Jeg hadde ikke snakket om dette hjemme og jeg var ts. Jeg ville vært hoppende glad for at disse treffene utgår en etter en. Anonymkode: 4eac8...641 Det er barna som skal treffes, ikke foreldrene. Dette gjøres for at ingen skal falle utenfor. At det er et opplegg som ikke passer alle er helt forståelig, men da må man jo gi beskjed og tørre å snakke om det og ikke bare ignorere de andre foreldrene som ønsker å følge det opp. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #20 Del Skrevet 22. oktober 2024 Hensatt skrev (1 minutt siden): Det er barna som skal treffes, ikke foreldrene. Dette gjøres for at ingen skal falle utenfor. At det er et opplegg som ikke passer alle er helt forståelig, men da må man jo gi beskjed og tørre å snakke om det og ikke bare ignorere de andre foreldrene som ønsker å følge det opp. Du må bare overse slike innlegg. Det nye her inne på KG nå er å være i mot inkludering, man skal kun bry seg om sitt eget barn, invitere alle guttene/jentene i bursdag er grusomt, at man finner ut av enkelte felles kjøreregler for bursdager er kun for at enkelte mødre skal kunne ha kontroll (og de bør vist få seg et liv), felles bursdagsfeiring- å nei! Da føler barna at de ikke får være midtpunktet helt alene, stakkars små. Treffe foreldrene til klassekompiser - det gidder man ikke bruke den dyrebare fritiden på. Og stiller du i FAU - da er du maktsyk, uten skikkelig jobb, som liker å bestemme over alle og som misliker å bruke tiden på egne barn. Disse folkene dukker opp i alle tråder nå, Anonymkode: 31982...4d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå