Gå til innhold

Når eiendeler blir ødelagt på skolen, hvem har ansvaret da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet vårt fikk en ball i ansiktet på skolen. Brillene ble knust, vi måtte selv betale for nye. Så...

Anonymkode: b25fe...cb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er problem flere steder. Vi hadde det også slik på vår ungdomsskole. Elevene fikk beskjed om å ta vare på sekken sin, og ikke sette den  fra seg. De tok med den og klær i gymsalen hvis det ikke var mulighet for å låse. 

Eelever oppfordres også til å ikke ta med seg ting p skolen som er "uerstattelig". Skolene har ikke busjett for å dekke dette, så da må en og hver passe på sakene sine. Når de går på ungdomsskolen så bær de klare det hvis situasjon er som den er. Og spesielt siden dere ikke vet hvem det er, hjelper ikke tro

Anonymkode: 4332c...0b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis dere ikke vet hvem som gjør det engang, hvem forventer du egentlig at skal erstatte tingene? Skolen? Staten?

Skolen kan selvfølgelig ikke være erstatningsansvarlig for at random elever ødelegger tingene til hverandre bare fordi barna er på skolens område. Det skulle tatt seg ut! 

Anonymkode: 8778d...c0b

Når skolen vet at dette skjer,  igjen og igjen, uten at skolen reagerer og prøver å finne løsninger, så er skolen erstatningsansvarlig etter vanlige skadeerstatningsregler i skadeerstatningsloven. Sett deg inn i ting før du uttaler deg feil. 

Anonymkode: f33b0...54c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er problem flere steder. Vi hadde det også slik på vår ungdomsskole. Elevene fikk beskjed om å ta vare på sekken sin, og ikke sette den  fra seg. De tok med den og klær i gymsalen hvis det ikke var mulighet for å låse. 

Eelever oppfordres også til å ikke ta med seg ting p skolen som er "uerstattelig". Skolene har ikke busjett for å dekke dette, så da må en og hver passe på sakene sine. Når de går på ungdomsskolen så bær de klare det hvis situasjon er som den er. Og spesielt siden dere ikke vet hvem det er, hjelper ikke tro

Anonymkode: 4332c...0b1

Har forstått dette er et problem, spesielt på ungdomsskolen er jo helt merkelig at noen driver på slik.

Det du sier er det vi og kommer til å si til våre barn nå, når de har gym så må de nesten bare ta med alt av sko, klær og bag med seg inn i gymsalen for dette blir for dumt. Er jo begrenset hvor mange jakker og sko vi har lyst til å kjøpe enten de koster 200 på H&M eller 4000 for en goretex jakke. Har nok av penger, jeg kan kjøpe sekk og sko annenhver uke, men det er jo utrolig unødvendig at det er på grunn av hærverk og faenskap og så er det jo mange som ikke har mulighet til å erstatte tingene på dagen og for de er det jo mye verre. 

Anonymkode: dd782...098

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når skolen vet at dette skjer,  igjen og igjen, uten at skolen reagerer og prøver å finne løsninger, så er skolen erstatningsansvarlig etter vanlige skadeerstatningsregler i skadeerstatningsloven. Sett deg inn i ting før du uttaler deg feil. 

Right back at you. Det er lov å bruke hodet for din del også. Det er snakk om ungdomsskoleelever. En bør kunne forvente at de er gamle nok til at de klarer å ta vare på tingene sine selv. Spesielt hvis de vet at «noen» (og elevene vet nesten garantert hvem dette er) går rundt og ødelegger ting. Skolen kan oppfordre til å ikke daue fra tingene sine rundt om uten oppsyn. De kan låse klasserommene i friminuttene. De kan si at man tar med sekken fra gymgarderoben til gymsalen hvis den ikke kan låses. De kan være årvåkne. Men det er ikke deres jobb å sitte barnevakt som tingene til elevene dersom de ikke gidder å gjøre en innsats for å ta vare på dem selv.

Hva mer tenker du at skolen skal gjøre? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Right back at you. Det er lov å bruke hodet for din del også. Det er snakk om ungdomsskoleelever. En bør kunne forvente at de er gamle nok til at de klarer å ta vare på tingene sine selv. Spesielt hvis de vet at «noen» (og elevene vet nesten garantert hvem dette er) går rundt og ødelegger ting. Skolen kan oppfordre til å ikke daue fra tingene sine rundt om uten oppsyn. De kan låse klasserommene i friminuttene. De kan si at man tar med sekken fra gymgarderoben til gymsalen hvis den ikke kan låses. De kan være årvåkne. Men det er ikke deres jobb å sitte barnevakt som tingene til elevene dersom de ikke gidder å gjøre en innsats for å ta vare på dem selv.

Hva mer tenker du at skolen skal gjøre? 

Dette var jo et problem allerede da jeg gikk på ungdomsskolen for snart 40 år siden. Vi elevene hadde vaktordninger i garderober og klasserom pga hærverk og stjeling.

Man kan selvfølgelig ikke forvente at elevene drasser med seg alle tingene sine hvor enn de går, og heller ikke tar med yttertøy og sko inn i klasserommene.

Hvis skolen etter gjentatte ganger ikke klarer å iverksette tiltak mot dette skal de selvsagt erstatte det som blir ødelagt.

Anonymkode: a476e...59c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var jo et problem allerede da jeg gikk på ungdomsskolen for snart 40 år siden. Vi elevene hadde vaktordninger i garderober og klasserom pga hærverk og stjeling.

Man kan selvfølgelig ikke forvente at elevene drasser med seg alle tingene sine hvor enn de går, og heller ikke tar med yttertøy og sko inn i klasserommene.

Hvis skolen etter gjentatte ganger ikke klarer å iverksette tiltak mot dette skal de selvsagt erstatte det som blir ødelagt.

Fra hvilket budsjett skal det dekkes tenker du? Færre lærere? Mindre renhold? I den virkelige verden fungerer det bare ikke slik du tenker..

Anonymkode: d0e4a...016

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fra hvilket budsjett skal det dekkes tenker du? Færre lærere? Mindre renhold? I den virkelige verden fungerer det bare ikke slik du tenker..

Fra skolens budsjett skal det gå. Det er akkurat slik det fungerer. Har du ikke lest hele tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt unødvendig å bære med seg alt «hvor enn de går». Bruk hodet, som du ber meg gjøre. Det meste av undervisningen foregår i et klasserom, og jeg antar at det ikke er et problem at «noen» gjør hærverk på ting mens alle andre er tilstede i klasserommet. I så fall burde det være en enkel sak å identifisere og holde vedkommende ansvarlig. I friminuttene burde det være en like enkel sak å låse klasserommet. Det er vel også rutine på mange skoler. Har man et problem med at noen ødelegger ting i gymgarderoben mens andre har gym, så får man drakse med seg sekk og sko til hallen da. Det er ikke et større problem enn du gjør det.

Vet ikke hvor du har gått på skole, men jeg har i alle fall aldri gått på en ungdomsskole hvor man tar av seg sko og jakke utenfor klasserommet. Skoene er på. Og jakken kan fint henge over stolryggen hvis man er redd for den.

Det er ikke noe «selvsagt» at skolen skal holdes erstatningsansvarlig for ødelagt ting. Igjen - hva konkret tenker du at de skal gjøre? Flere over her har stile deg det spørsmålet uten å få svar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra skolens budsjett skal det gå. Det er akkurat slik det fungerer. Har du ikke lest hele tråden?

Alle vet at skolene har en svært anstrengt økonomi. Hva tenker du at er passende at de stryker fra undervisningen eller det psykososiale for å erstatte eller vokte over eiendelene elevene ikke tar vare på selv?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er helt unødvendig å bære med seg alt «hvor enn de går». Bruk hodet, som du ber meg gjøre. Det meste av undervisningen foregår i et klasserom, og jeg antar at det ikke er et problem at «noen» gjør hærverk på ting mens alle andre er tilstede i klasserommet. I så fall burde det være en enkel sak å identifisere og holde vedkommende ansvarlig. I friminuttene burde det være en like enkel sak å låse klasserommet. Det er vel også rutine på mange skoler. Har man et problem med at noen ødelegger ting i gymgarderoben mens andre har gym, så får man drakse med seg sekk og sko til hallen da. Det er ikke et større problem enn du gjør det.

Vet ikke hvor du har gått på skole, men jeg har i alle fall aldri gått på en ungdomsskole hvor man tar av seg sko og jakke utenfor klasserommet. Skoene er på. Og jakken kan fint henge over stolryggen hvis man er redd for den.

Det er ikke noe «selvsagt» at skolen skal holdes erstatningsansvarlig for ødelagt ting. Igjen - hva konkret tenker du at de skal gjøre? Flere over her har stile deg det spørsmålet uten å få svar.

Mange skoler praktiserer innesko pga innsparing på renhold slik at sko og yttertøy skal tas av og settes i garderobe på gangen utenfor klasserommet. Alt kan selvsagt tas med inn i klasserommet, men blir jo fort mye sko og yttertøy om alt må tas med inn...

Anonymkode: 877c2...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har ikke bedt deg bruke hodet, ei heller har jeg fått mange spørsmål uten å få svar. Det ser ut som du tror anonymbruker er en og samme person, og da blir det litt vanskelig å svare på vegne av andre.

Jeg har bare referert til hva som er min erfaring, og du kan jo selvsagt ikke argumentere med at det er feil bare fordi du har en annen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Alle vet at skolene har en svært anstrengt økonomi. Hva tenker du at er passende at de stryker fra undervisningen eller det psykososiale for å erstatte eller vokte over eiendelene elevene ikke tar vare på selv?

Har jeg sagt at de ikke tar vare på det selv? Skolen har jo satt elevene i en posisjon at de ikke KAN våke over egne eiendeler. Det er jo DET vi diskuterer her. Hvorfor lager du stråmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk dekt noe av foreldrene til barnet. Det var ødelagte sko, skolesekk som var satt fyr på, oppskjært jakke mm. Måtte true med anmeldelse til slutt og da gikk de med på å dekke noe. 

Byttet skole etterhvert da det gikk over i også fysisk vold

Anonymkode: 656f3...4a9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

De fleste om ikke alle kommuner er selvasurandør, dvs de tegner ikke forsikringer og står selv ansvarlig for tap og skader, type innbrudd og skader etter dette og her skader på elevers eiendelen. Da har og kommunene budsjetter som skader og tap må taes fra. Og ja, i verste fall må det taes fra skolens vedlikeholdsbudsjett når noen få ødelegger for de mange. 

Det er ikke fritt frem verken for ditt barn eller mitt barn å ødelegge med vilje. Vi har både politi og barnevern som skolen skal koble inn for bekymringssamtaler når foreldrene ikke klarer å holde styr på ungenes kriminelle løpebane. Nå er det blitt slik at unge mennesker ødelegger med vilje, setter fyr på ting ute, og stjeler fra andre, og ler polititet og foreldr opp i fjeset med at du kan ikke gjøre meg noe fordi jeg er mindreårig. Er du mindreårig og kanskje, siden du ikke forstår dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mange skoler praktiserer innesko pga innsparing på renhold slik at sko og yttertøy skal tas av og settes i garderobe på gangen utenfor klasserommet. Alt kan selvsagt tas med inn i klasserommet, men blir jo fort mye sko og yttertøy om alt må tas med inn...

Anonymkode: 877c2...36d

AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 23.04):

AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 21.53):

På vår skole så tar elevene med seg sekker inn i klasserommet og vi låser ALLTID dørene til både klasserom og gym garderober. Jakker og yttertøy MÅ henge i gangene fordi det blir dårlig inneklima og ikke minst plassmangel i klasserommet hvis 30 vinterjakker og 30 par vintersko skulle inn der. 

Men likevel opplever vi at ting blir stjålet fra sekker, iPader blir ødelagt og det blir gjort hærverk, både på skolens eiendom og private ting som elevene eier. Dette til tross for at vi er nøye på låste dører. Vi har også en lærer som har inspeksjon inne i gangene i friminuttene, slik at man kan fange opp enkelte sniker seg inn. Årsaken er at enkelte elever bevisst er ute etter å ødelegge og gjøre hærverk. Og da benytte de enhver mulighet de har.

Vi har også opplevd at elever har knust vindu og sneket seg inn på skolebygget på kveldstid for å ødelegge en del PC-er og drevet med hærverk inne på skolebygget. Dette ble til og med filmet av en nabo, vi så hvem elevene var. Dette ble politianmeldt, men saken ble henlagt umiddelbart av politiet.

Konklusjonen min er, ja vi voksne på skolen gjøre så godt vi kan, men vi kan ikke garantere at ting ikke blir ødelagt av elever. Ikke har vi ubegrenset med ressurser heller, slik at vi kan stå i hver eneste gang og følge med på at jakker og sko ikke blir ødelagt. Økonomi og ressursmangel er dessverre en viktig faktor her. Så må skolen prioritere ressursene sine riktig. Det er ikke riktig ressursbruk at en lærer med mastergrad og ppu (7 åring universitetsutdanning) blir satt til å overvåke ganger, istedenfor å undervise i matte og naturfag. Lærere etterstreber også (utrolig nok) 30 min spisepause i løpet av dagen. Og skoler flest prioriterer tilsyn ute i friminutt der elevene er, istedenfor inne på ganger for å passe på at den nye jakken til hu Stine ikke blir tilgriset. 

Jeg har selv gått ødelagt dyre briller og hodetelefoner på jobb, uten at foresatte eller skolen har erstattet det. 

Anonymkode: 34a9c...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...