AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #1 Skrevet 22. oktober 2024 Noen i samme situasjon, jeg mangler vg3 da jeg er kronisk syk og det ble for hardt for meg og ta siste året. Man blir stuck uten det da man trenger det året for å søke høyere utdanning mulig og ta voksenopplæring men pga sykdom er det også krevende, da det og sitte i klasserom ikke vil fungere for meg pga smerter privatist kan evt gå men det koster mye penger og man må lære alt selv, motivasjonen og om jeg vil klare det stopper meg litt her er det noen andre måter og få tatt studiekompetansen (vg3) på? Noen som har erfaringer Anonymkode: db61b...710
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #2 Skrevet 22. oktober 2024 Ta deg sammen og ta fagene som privatist da? Ingen andre kan løse den situasjonen for deg. Anonymkode: 09ec9...565 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #3 Skrevet 22. oktober 2024 Alt etter som hvor gammel du er så finnes det uendelige muligheter til å få fullført vg3. Hvis du forsatt ikke har brukt opp rettet din til vgs så ville jeg bare gått i dialog med skole ang å få tilpasset opplæring. Det kan være seg at du følger undervisning hjemmefra, ikke tar året på fulltid eller lignende. Ellers så er jo privatis også svært greit mtp at du styrer hvor mye og hvordan selv. Og kan legge opp "studieløpet" etter kapasitet, ta kun de fagene som tregs og ta det på den tiden som passer deg. Tok et par fag selv før jeg startet å studere pga elendige karakterer og synes ikke det var hårreisende dyrt ( riktig nok noen år siden), samtidig gikk det fint ann å ta ved siden av jobb grunnet fleksibiliteten i løpet. Anonymkode: aacb0...20f 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #4 Skrevet 22. oktober 2024 Men hvordan skal du studere da, hvis sykdommen står i veien for å gå ordinær vg3? Anonymkode: 78766...4a1 9 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #5 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hvordan skal du studere da, hvis sykdommen står i veien for å gå ordinær vg3? Anonymkode: 78766...4a1 Man kan fint klare å studere uten å være tilstede på skolen 😅 I løpet av mine 5 år som student, kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger jeg har vært på campus. På vgs hadde jeg kortere dagere og mye selvstudium. Fikk mye tilrettelagt for å komme meg igjennom. Men man må jo selvsagt være motivert og villig til å lære. Anonymkode: 427ff...88c 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #6 Skrevet 22. oktober 2024 Ikke for å være kritisk - det er kjempebra at du har lyst til å skaffe studiekompetanse - men om du tenker at å fullføre vgs er så vanskelig, hvordan skal du da klare studier? Det vil jo være på samme måte, enten må du sitte i et klasserom, eller du må gjøre alt på egenhånd, og i tillegg er nivået høyere og stoffet vanskeligere. Anonymkode: beb7e...a71 5 1
KristineS Skrevet 22. oktober 2024 #7 Skrevet 22. oktober 2024 I noen fylker har de tilbud som gjør det mulig å ta videregåendefag via nettskole. Dette skal være et tilbud til den som av ulike årsaker ikke klarer å møte i en fysisk skolehverdag, men som kan følge opp arbeidet selvstendig hjemmefra. Om du er under 24 skal du ha rett på oppfølging og hjelp fra en OT-veileder (Oppfølgingstjenesten). Dette vil være noen tilknyttet den vgs du tok de to første årene på, så sjekk gjerne opp med dem. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #8 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen i samme situasjon, jeg mangler vg3 da jeg er kronisk syk og det ble for hardt for meg og ta siste året. Man blir stuck uten det da man trenger det året for å søke høyere utdanning mulig og ta voksenopplæring men pga sykdom er det også krevende, da det og sitte i klasserom ikke vil fungere for meg pga smerter privatist kan evt gå men det koster mye penger og man må lære alt selv, motivasjonen og om jeg vil klare det stopper meg litt her er det noen andre måter og få tatt studiekompetansen (vg3) på? Noen som har erfaringer Anonymkode: db61b...710 Men hvordan tenker du at du skal være kapabel til å ta høyere utdanning når du ikke klarer voksenopplæringen? Anonymkode: 44097...032 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #9 Skrevet 22. oktober 2024 1) Hvordan ser du for deg at du skal klare å studere? 2) Hvordan ser du for deg at du skal klare å jobbe etterpå? Det er ingen quick fix her: Enten må du ta fagene som privatist, eller så må du gå voksenopplæringsveien. Anonymkode: 7f47b...d6b 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #10 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ta deg sammen og ta fagene som privatist da? Ingen andre kan løse den situasjonen for deg. Anonymkode: 09ec9...565 Unødvendig kommentar Anonymkode: db61b...710 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #11 Skrevet 22. oktober 2024 Det er bra at du ønsker deg vidre, lykke til Anonymkode: db61b...710 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #12 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen i samme situasjon, jeg mangler vg3 da jeg er kronisk syk og det ble for hardt for meg og ta siste året. Man blir stuck uten det da man trenger det året for å søke høyere utdanning mulig og ta voksenopplæring men pga sykdom er det også krevende, da det og sitte i klasserom ikke vil fungere for meg pga smerter privatist kan evt gå men det koster mye penger og man må lære alt selv, motivasjonen og om jeg vil klare det stopper meg litt her er det noen andre måter og få tatt studiekompetansen (vg3) på? Noen som har erfaringer Anonymkode: db61b...710 Ikke fullført vgs går fagskole nå pga realkompetanse Anonymkode: b246c...0bf 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #13 Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 14.23): Ikke for å være kritisk - det er kjempebra at du har lyst til å skaffe studiekompetanse - men om du tenker at å fullføre vgs er så vanskelig, hvordan skal du da klare studier? Det vil jo være på samme måte, enten må du sitte i et klasserom, eller du må gjøre alt på egenhånd, og i tillegg er nivået høyere og stoffet vanskeligere. Anonymkode: beb7e...a71 Står ingenting om vedkommendes helse eller om personen kan bli bedre, så personen tenker jo hvertfall fremover Anonymkode: db61b...710 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #14 Skrevet 25. oktober 2024 KristineS skrev (På 22.10.2024 den 14.30): I noen fylker har de tilbud som gjør det mulig å ta videregåendefag via nettskole. Dette skal være et tilbud til den som av ulike årsaker ikke klarer å møte i en fysisk skolehverdag, men som kan følge opp arbeidet selvstendig hjemmefra. Om du er under 24 skal du ha rett på oppfølging og hjelp fra en OT-veileder (Oppfølgingstjenesten). Dette vil være noen tilknyttet den vgs du tok de to første årene på, så sjekk gjerne opp med dem. Tusen takk for info! Dette var nyttig Anonymkode: db61b...710 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #15 Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 13.29): Noen i samme situasjon, jeg mangler vg3 da jeg er kronisk syk og det ble for hardt for meg og ta siste året. Man blir stuck uten det da man trenger det året for å søke høyere utdanning mulig og ta voksenopplæring men pga sykdom er det også krevende, da det og sitte i klasserom ikke vil fungere for meg pga smerter privatist kan evt gå men det koster mye penger og man må lære alt selv, motivasjonen og om jeg vil klare det stopper meg litt her er det noen andre måter og få tatt studiekompetansen (vg3) på? Noen som har erfaringer Anonymkode: db61b...710 Voksenopplæringen kan du ta ett og ett fag over så mange år du trenger. På den måten får du studiekompetanse med tiden. Er du ung, så er dette måten og muligheter du kan bruke for å få studiekompetanse. Privatist er for dem som klarer å lese selv. Koster vel ikke mer enn å bare melde deg opp til eksamen? Du kan klare dette dersom du bestemmer deg for at du vil. Anonymkode: 6dca5...6c7 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #16 Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 13.29): Noen i samme situasjon, jeg mangler vg3 da jeg er kronisk syk og det ble for hardt for meg og ta siste året. Man blir stuck uten det da man trenger det året for å søke høyere utdanning mulig og ta voksenopplæring men pga sykdom er det også krevende, da det og sitte i klasserom ikke vil fungere for meg pga smerter privatist kan evt gå men det koster mye penger og man må lære alt selv, motivasjonen og om jeg vil klare det stopper meg litt her er det noen andre måter og få tatt studiekompetansen (vg3) på? Noen som har erfaringer Anonymkode: db61b...710 Du kan søke om plass på påbygg eller vg3 studiespesialiserende på en av Videre-skolene (Krokeide i Bergen eller Feiring nær Toten, det kommer også en 3. skole i nord). Da får man alt dekket, tom mat på skolen. Du må dokumentere omfattende helseplager. Du kan få tilpasset at du er på skolen på deltid, og de kan gå i dialog med helsevesenet om du ønsker. Det er veldig tett oppfølging, og du betaler ingenting. Skolene har også internat. Hilsen lærer Anonymkode: f6a59...1be 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #17 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 13.29): Noen i samme situasjon, jeg mangler vg3 da jeg er kronisk syk og det ble for hardt for meg og ta siste året. Man blir stuck uten det da man trenger det året for å søke høyere utdanning mulig og ta voksenopplæring men pga sykdom er det også krevende, da det og sitte i klasserom ikke vil fungere for meg pga smerter privatist kan evt gå men det koster mye penger og man må lære alt selv, motivasjonen og om jeg vil klare det stopper meg litt her er det noen andre måter og få tatt studiekompetansen (vg3) på? Noen som har erfaringer Anonymkode: db61b...710 Har du jobb erfaring el kan du søke deg inn på fagskole (nettstudier). Tar du 120 poeng her får du studiekompetanse + du har fagskole utdanning. Anonymkode: b246c...0bf
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #18 Skrevet 26. oktober 2024 Var i samme situasjon som deg. Jeg søkte vanlig plass i 3., og så fikk jeg tilrettelagt så jeg kun tok noen fag. Året etter gikk jeg 3. en gang til og tok de fagene jeg ikke hadde tatt året før. Anonymkode: 7fd31...8fc 1
Macaron Skrevet 26. oktober 2024 #19 Skrevet 26. oktober 2024 Ta kontakt med OT, det finnes mange muligheter. 🤞💚 1
Gaia Skrevet 26. oktober 2024 #20 Skrevet 26. oktober 2024 Macaron skrev (16 minutter siden): Ta kontakt med OT, det finnes mange muligheter. 🤞💚 Jepp. De vet hva slags muligheter man har for å komme videre. 👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå