Gå til innhold

Beste måte å fjerne fastbrente greier i bunnen av stekeovnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes så mange rengjøringsmidler og greier, men jeg lurte på da hva jeg burde bruke for å rengjøre ovnen inni? På bunnen er det to store svartbrente flekker som jeg ikke får rikket på med skrubbing og vanlige rengjøringsmidler. Kluten blir bare svart, men flekkene sitter der. Jeg har ovns-skrape, men den bør vel ikke brukes på overflaten inni ovnen, bare på glasset i døren og oppå kokesonen? Man kan komme i skade for å ripe opp og skade den glatte overflaten inne i ovnen med en ovnsskrape, eller...? Bruker dere skrape inni?

Har du ellers et tips eller to for å fjerne gamle, fastbrente flekker i bunnen av stekeovner? 

Anonymkode: e9d65...a8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg setter ovnen på 220 grader, så setter jeg en bolle med oppkokt varmt vann inni, sørg for all del at der er en bolle som tåler varme :fnise: så slår jeg av ovnen. Vannet damper og når varmen har gått ned så er ting ganske fuktig og inni der, og mye lettere å skrubbe av.

Anonymkode: f8d7d...4c0

Skrevet

Jif for ovn og grill. Gni det inn skikkelig, og dekk over med plastfolie. La det stå til dagen etter. 

Skrevet
Meowmere skrev (4 minutter siden):

Jif for ovn og grill. Gni det inn skikkelig, og dekk over med plastfolie. La det stå til dagen etter. 

Plastfolie? Så lurt. Det smelter ikke av kjemikaliene? 

Jeg har klart å fjerne tidligere eiers fadtbrent mat i bunnen ved å la middelet ligge på lenge og skrubbe og skrape med plastskje. Det på veggene derimot, sitter som limt 

Anonymkode: 6e25b...d54

Skrevet

Hvis du ikke har pyrolyse-funksjon på ovnen, så bruk mr muscle ovnsrens. Spray godt på (ikke på varmeelementer hvis det er "åpent", la virke en halvtime, vask av. Hold pusten når du sprayer, mye kjemikalier :ler: 
lukk døren til ovnen mens den virker. 

Anonymkode: 0bffc...61d

Skrevet

TS her.

Tok et dypdykk inn i kjøkkenskapet under vasken og fant opptil flere sprayer som er beregnet på ovnsrens, inkl den fra Jif som noen foreslo. Fant også en fra ovnsprodusenten, Electrolux, så den brukte jeg. Jeg tok også sjansen på ovnsskrape. Sprayet flekkene først, ventet en stund og lot dem bløtlegge seg skikkelig, før jeg skrapte dem vekk med skrapen. Vasket over med svamp og rent vann et par ganger til slutt.

Ser vel greit nok ut nå?

Det eneste som gjenstår nå, er å finne en YouTube video som viser hvordan jeg kan hekte av ovnsdøren, ta glassene fra hverandre og få vasket mellom glassene. Det er noe mellom dem som jeg ikke har fått vasket vekk ennå, da jeg ikke tør å demontere døren uten å være sikker på å få satt den sammen igjen etterpå...

ovn.jpg

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her.

Tok et dypdykk inn i kjøkkenskapet under vasken og fant opptil flere sprayer som er beregnet på ovnsrens, inkl den fra Jif som noen foreslo. Fant også en fra ovnsprodusenten, Electrolux, så den brukte jeg. Jeg tok også sjansen på ovnsskrape. Sprayet flekkene først, ventet en stund og lot dem bløtlegge seg skikkelig, før jeg skrapte dem vekk med skrapen. Vasket over med svamp og rent vann et par ganger til slutt.

Ser vel greit nok ut nå?

Det eneste som gjenstår nå, er å finne en YouTube video som viser hvordan jeg kan hekte av ovnsdøren, ta glassene fra hverandre og få vasket mellom glassene. Det er noe mellom dem som jeg ikke har fått vasket vekk ennå, da jeg ikke tør å demontere døren uten å være sikker på å få satt den sammen igjen etterpå...

ovn.jpg

Det ser veldig bra ut! Jeg tenkte også på Jif sin, eller Mr Muscles. Brukt begge med hell. Ingen erfaring med å ta av ovnsdøren, men godt jobbet med det andre 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Plastfolie? Så lurt. Det smelter ikke av kjemikaliene? 

Jeg har klart å fjerne tidligere eiers fadtbrent mat i bunnen ved å la middelet ligge på lenge og skrubbe og skrape med plastskje. Det på veggene derimot, sitter som limt 

Anonymkode: 6e25b...d54

Nei, plastfolien brukes her til å holde skurekremen inntil det fastbrente slike at kremen ikke tørker bort. 

Skrevet

tror man kan sette glassdørene i oppvaskmaskin?

Anonymkode: b52d8...b21

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det hadde jeg ikke turt å forsøke

Anonymkode: 177d3...e2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Takk for forslaget, men det sjanser jeg ikke på. Tar vasken av det for hånd... når jeg tør å begynne og demontere. Har funnet en video på Youtube, og det ser jo tilsynelatende enkelt ut å få av og på det som holder glassplatene samlet. Har bare ikke våget å prøve ennå.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...