Gå til innhold

Hvor gammel var kattungen da du slapp han ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har de holdt seg kun i nærheten da, og har du vært ute med dem? 

Anonymkode: 8bded...6a3

Ute sammen med dem de første gangene, ellers har de gått ut alene. Alle har vært veldig hjemmekjære, tror de stort sett holder seg i nærheten. Rolig område med lite trafikk.

Anonymkode: 50cde...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kattene ble med ut i hagen fra de var ca 8 uker med meg og de andre kattene. De lærte innkalling slik. Siden dette var på landet, så fikk vi traske i ro og fred rundt på eiendommen til de var ca 4-5mnd. Da begynte de gjerne å vandre lengre og opp i skogen noen timer før de kom hjem igjen. 

Den ene pusen er snart 17 og holder seg på eiendommen fremdeles. Bevegde seg 20m inn på naboens tomt i helga da, men er alltid innen synsvidde den pysa. De andre pusene har vært mer eventyrlystne og hatt større territorium innafor 800m fra huset. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har en kattunge på 5 mnd med mye energi . Blir litt lange dager inne. Men nå går det mot vinter og jef tipper vi ikke får han ut før mars/april. Stemmer det at så små ikke har stedsans? Hvor gammel var din da su slapp den ut? 

De har litt dårlig stedsans og er utsatt for skader av andre katter og dyr. Så i prinsippet skal de ikke slippes ut før  ett år.

Selv har jeg vurdert  bosted og kontakt med pus.

Dennjeg har nå, var vant til å være ute før jeg fikk den. To mnd gammel.  

Så jeg fulgte katten ut, etter å ha lært den kattegodis  i boks. Samt ble med ut og korrigerte hvor den fikk gå, lærte den å klatre opp og ned fra eple treet. 

Katten er nå 10 år, og holder seg fortsatt til grensene jeg satte for den som liten. Langtur er nå kun sammen med meg. 

Så har du god kontroll og bor på et sted det kan gå fint,  så kan du bli med å lære den å være  ute. Feks at de kommer når du lokker på den etc.

Anonymkode: ef840...920

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en kattunge på 5 mnd med mye energi . Blir litt lange dager inne. Men nå går det mot vinter og jef tipper vi ikke får han ut før mars/april. Stemmer det at så små ikke har stedsans? Hvor gammel var din da su slapp den ut? 

Ja det stemmer. Det er jo ikke noe man har funnet på for moro skyld. Min frøken var rundt alderen på din på denne tiden av året og jeg ventet da med å introdusere hun for utelivet til snøen hadde forsvunnet.

Anonymkode: 1f643...e6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skapp min ut alene fra hun var rundt ett år. Det gikk veldig fint en stund, men så begynte hun å følge etter folk langt avgårde og fant ikke veien hjem. Heldigvis fant vi henne alltid igjen, men ofte veldig langt hjemmefra. Først når hun var rundt to år begynte hun å holde seg i nærheten uten å dra på langtur🫠

Anonymkode: 916d3...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke før 10-12 mnd nei, absolutt ikke. Var ute sammen med de i starten. 

Anonymkode: 40ab8...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vokste også opp på 90-tallet, ingen hadde katter i bånd, og de ble sluppet ut fra de var små (noen uker etter at vi fikk dem hjem, dvs. rundt 2-3 mnd gamle).

Har gjort det samme med katter jeg har hatt i voksen alder også, og det har gått helt fint.

Takk og lov bryr de fleste som har katter seg mere om de og tar ikke sjansen bare fordi den har gått bra før. Og ja det var mange ting man gjorde før i tiden før man visste bedre, men verden går fremover og når man nå vet bedre så handler man deretter.

Anonymkode: 1f643...e6c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel litt hvordan du bor, tenker jeg. Vi bor på en gård uten vei og biler og vi har sluppet våre ut når de ønsket. Har tre katter og kattedør så de går inn og ut som de vil. Aldri vært et problem 

Anonymkode: c38f3...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vokste også opp på 90-tallet, ingen hadde katter i bånd, og de ble sluppet ut fra de var små (noen uker etter at vi fikk dem hjem, dvs. rundt 2-3 mnd gamle).

Har gjort det samme med katter jeg har hatt i voksen alder også, og det har gått helt fint.

Det er ikke anbefalt av en grunn. Dette kan være farlige råd å gi ts om hun velger å høre på deg.

Hold katten inne omtrent ett år. Og vent til den er kastrert, chippet og vaksinert.

Anonymkode: bc417...fe3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har vært rundt 10 måneder når de har begynt gå ute, og da alltid sammen med voksen katt. Og ca ett år før de har vært ute alene med lukket dør. De første to månedene de er ute så er det kun når det er fint nok vær og jeg har tid til å sitte ute med døra åpen i timesvis.

Stedsansen er viktig faktor. De holder seg stort sett ganske i nærheten, MEN du har ingen garanti for at de ikke blir skremt av en bil eller en hund, og løper for å gjemme seg. Og ikke finner veien hjem. Det er det man snakker om når man snakker stedsans, at de kan bli skremt og løpe avgårde. Og når de er i panikk, så så er det ikke så lett merke seg lukter og ting for å navigere hvor man skal tilbake.

Minstepus her var rundt 10 måneder da hun ble skremt av en sparkesykkel. Da var hun ute med "storebror", og jeg satt på veranda med dør åpen. Hun løp avgårde. Det tok 10-12 timer før hun dukket opp igjen, og hun turte ikke gå ut på flere dager.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg vokste opp på 90 tallet og ingen brukte sykkelhjelm da. Det gikk stortsett bra. Har gjort det samme i voksen alder, det har også gått helt fint! ....... Men jeg leker med mitt liv, ikke andres liv...

Anonymkode: 8a5cf...6e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

han ble født i mai, vi fikk han i august ( dette er 4 år siden) han var inne frem til mars året etter. Så nesten 1 år gammel før han fikk gå ut alene. Før det så hadde vi han ute i bånd. Da var han kastrert, shippet og vaksinert. 

Anonymkode: 7bc8b...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk ute med henne i bånd etter hun var frisk etter å ha blitt kastrert rundt 4 måneder. Fra hun var rundt 8 måneder (det var i mai) fikk hun gå fritt ute sammen med oss, og litt alene med GPS. Hadde nok ventet lenger om det ikke hadde betydd at hun gikk glipp av sommeren ute. 

Anonymkode: 23624...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har vært rundt 10 måneder når de har begynt gå ute, og da alltid sammen med voksen katt. Og ca ett år før de har vært ute alene med lukket dør. De første to månedene de er ute så er det kun når det er fint nok vær og jeg har tid til å sitte ute med døra åpen i timesvis.

Stedsansen er viktig faktor. De holder seg stort sett ganske i nærheten, MEN du har ingen garanti for at de ikke blir skremt av en bil eller en hund, og løper for å gjemme seg. Og ikke finner veien hjem. Det er det man snakker om når man snakker stedsans, at de kan bli skremt og løpe avgårde. Og når de er i panikk, så så er det ikke så lett merke seg lukter og ting for å navigere hvor man skal tilbake.

Minstepus her var rundt 10 måneder da hun ble skremt av en sparkesykkel. Da var hun ute med "storebror", og jeg satt på veranda med dør åpen. Hun løp avgårde. Det tok 10-12 timer før hun dukket opp igjen, og hun turte ikke gå ut på flere dager.

Jeg vokste opp på 90 tallet og ingen brukte sykkelhjelm da. Det gikk stortsett bra. Har gjort det samme i voksen alder, det har også gått helt fint! ....... Men jeg leker med mitt liv, ikke andres liv...

Anonymkode: 8a5cf...6e4

Brukte du ikke sykkelhjelm på 90-tallet 😅Det gjorde i hvert fall vi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...