AnonymBruker Skrevet 22. oktober #1 Del Skrevet 22. oktober Fant nettopp ut at min 16 åring har skulket skolen den siste uken. Jeg har vekket som vanlig om morgenen og selvsagt regnet med at han dro til skolen som vanlig, men det gjorde han ikke. Hvordan hadde du reagert? Hvilke konsekvenser hadde det blitt? Anonymkode: ce3af...ae4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #2 Del Skrevet 22. oktober Om dette fortsetter vil det føre til at han får IV i fag på skolen. Hva sier han til det selv? Det er ikke enkelt å gi råd til andre for man vet ikke om rådene vil hjelpe eller gjøre saken verre, men for min del hadde jeg strammet inn på goder som penger og innetider. Forsøke å få han til å forstå konsekvensen av det han holder på med, det kan gå lang tid på å rette opp i de fagene han ikke får vurdering i. Anonymkode: f578d...7c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #3 Del Skrevet 22. oktober Som første reaksjon, ville jeg tatt en saklig alvorsprat med tenåringen, og spurt hvorfor. Han har en grunn, det er alltid en grunn. Finn den, og se om dere kan løse problemet sammen. Du kan/bør også ta en prat med skolen, og spørre hvordan det går med ham, både fagrelatert og sosialt. Som andre reaksjon vet jeg ikke, da en prat alltid har fungert på mitt barn. Ingen beskyldninger, ingen klaging, masing eller skuffelse. Kun nysgjerrig i første omgang, vise interesse for hva som foregår i ungdommens liv. For noe er det jo, om det skulker. Det er mye som kan løses ved gode samtaler. Dessverre ingen råd til deg om din ungdom ikke er mottakelig for samtale. Anonymkode: 7396c...72e 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #4 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Om dette fortsetter vil det føre til at han får IV i fag på skolen. Hva sier han til det selv? Det er ikke enkelt å gi råd til andre for man vet ikke om rådene vil hjelpe eller gjøre saken verre, men for min del hadde jeg strammet inn på goder som penger og innetider. Forsøke å få han til å forstå konsekvensen av det han holder på med, det kan gå lang tid på å rette opp i de fagene han ikke får vurdering i. Anonymkode: f578d...7c8 Takk for råd ❤️ Jeg har snakket med han å forklart hva slags konsekvenser det kan få for han på skolen, og jeg tror han forstår. Jeg tror ikke dette har skjedd før og han er veldig lei seg. Jeg er ikke sint på han, heller skuffet på hans egne vegne fordi han setter seg selv i en vanskelig situasjon. Samtidig så er han jo stor blitt, så jeg syntes det er vanskelig å gi konsekvenser som er i tråd med alder. Anonymkode: ce3af...ae4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #5 Del Skrevet 22. oktober Spørs om det hjelper med kun straff her - det må jo ligge noe bak en slik oppførsel tenker jeg. Alt fra ikke så alvorlig, at han bare er skolelei, trøtt el til mobbing eller andre opplevelser som har tatt fokuset bort fra skole. Du må først og fremst forsøke å finne ut hvorfor og så hva dere kan gjøre med det. Hvis det er første året på vg så kan jo det være en stor overgang fra us for mange, kan det ligge noe der? Mistrives han med skolen, fag, klassen, linje el? Forstår han alvoret av at å være borte for mye vil føre til IV i et/flere fag og hva det vil si? Har han fått nye venner som også skulker og dermed blir påvirket sånn? Gruppepress kan være heftige greier i den alderen, og skulking kan sikkert være en del av det som mye annet. En umiddelbar konsekvens som sådan kan jo være at du rett og slett må "overvåke" ham en periode (hvis han bare ikke gidder gå på skolen el) med snapkart el, oppfølging med lærer (er det mulig på vg?), santaler og/eller sjekk-ins i løpet av skoledagen, tilgang til it`s learning el så du kan følge med på skolearbeidet og hva som skjer faglig på skolen. Hvis du har mulighet å kjøre ham til skolen og se ham gå inn? Rett og slett være på som en klegg og følge med i en periode, og vise til at det er sånt som skjer når tilliten blir brutt. Anonymkode: dae49...0ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #6 Del Skrevet 22. oktober Konsekvensen er fravær/anmerkninger og læringstap. Om det i tillegg skal gis en straff, tenker jeg kommer helt an på årsaken og om det fremstår som om det har en hensikt. Anonymkode: 9ebfa...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #7 Del Skrevet 22. oktober Jeg skulka skolen fordi jeg ble grovt mobbet, men turte ikke si det til foreldrene mine fordi jeg følte det var min feil. Etter gjentatte ganger kjørte faren min meg til skolen, og da jeg rømte for andre gang samme dag skjønte de tegninga. Anonymkode: 96708...079 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. oktober #8 Del Skrevet 22. oktober Jeg tenker at straff ikke er løsningen, vgs er tross alt frivillig. Men en lang prat om det som har skjedd og prøve å nøste opp i hva som ligger bak (mobbing, ønske om skole- eller linjebytte, dårlig læringsmiljø eller noe annet?) og finne en løsning er viktig. Ikke minst er det viktig at de forstår hvilke konsekvenser det har å ikke gjennomføre vgs. Selv om jeg ikke er tilhenger av straff kunne jeg imidlertid finne på å sørge for at det å skulke ikke medfører noe slaraffenliv hjemme. Jeg kunne f.eks. fint funnet på å stenge internett på dagtid og sørget for at de ikke hadde mobildata om det viste seg at ungdommen lå hjemme i senga og surfet eller gamet hele dagen. Men uansett, start med en god samtale. Det ligger jo garantert noe bak som dere kan finne ut av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #9 Del Skrevet 22. oktober Finn ut hva grunnene hans er først. Er det kun latskap, eller trives han ikke? Synes han det er meningsløst? Hjelp ham litt med å sette ord på det, før konsekvensen/straff vurderes.. Anonymkode: 78cfc...2ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #10 Del Skrevet 22. oktober Nå har jeg hatt en god prat med han. Det var rett og slett bare et tilfelle av latskap og et ønske om å være sammen med kjæresten. Falt ikke naturlig gi noen annen konsekvens enn en prat om hvordan skulking kan påvirke skolegangen, og livet, videre. Jeg tror han forstår og jeg ser på han at han selv syntes det var et dumt valg. Takk for gode råd ❤️ Anonymkode: ce3af...ae4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå