Gå til innhold

Helsevesenet hadde aldri gått rundt hvis ikke folk gikk dobbelvakter og ekstravakter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er typisk for kvinnedominerte arbeidsplasser. Hvor det er masse sykemeldinger, også klager de som er igjen på at det blir så mye mer å gjøre på dem, så sykemelder de også seg og det blir enda mer å gjøre for de som er igjenn, og slik fortsetter den onde spiralen. Eller at man klager over at det er så mye deltidsstillinger når det jo reflekterer ønskene fra mange kvinner om å bare ha en deltidsstilling.

Vikarbruken er også selvforsterkende da folk får mer betalt som innleid, og bytter dermed til en vikarstilling. Og det fører til færre fast ansatte som gjør at det blir enda mer behov for å leie inn vikarer, osv.

Anonymkode: 7e6ad...522

Men dette er jo et reelt problem. Dette er et stort problem på arbeidsplassen til kjæresten min. Der forstår ikke leder at mye av sykemelding er pga det er for få som jobber, som igjen gjør at mange av de som er igjen jobber seg syke. Min samboer har fått store helseplager pga dette, og er nok tvunget til sykemelding snart. Rart at ledere ikke forstår hvordan denne onde sirkelen fungerer 

Anonymkode: 6ccf0...f7d

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener helsearbeidere burde gå ut i streik. Rett og slett bare la folk dø i noen dager eller uker.

Jeg trur ikke ting blir bedre før vi går drastisk til veis.

Anonymkode: 8345a...81a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skulle ønske jeg hadde mulighet til å jobbe ekstra mot lønn (i stedet for avspasering) i min kontorjobb, du er heldig!

Anonymkode: 9960d...52f

Litt ekstra er en ting. Men når man jobber natt, sen og dag om hverandre så er det ikke så kult med 400 timer overtid. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan gå, men det blir jo veldig mye mer komplisert enn bare å forholde seg til en og samme arbeidsplass.

Mye bedre å ta ekstra på enn annen jobb enn sin ege, mye bedre man får litt variasjon. 

Anonymkode: cbc71...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan hadde det blitt hvis folk hadde begynt å demonstrert? Helsevesenet hadde kollapset. Tror ikke «vanlige» folk vet hvor krise det er, bare flaks det går godt enkelte ganger. 

Anonymkode: 97922...f8e

Joda, det er bare å gi folk fulltidsstillinger, og slutte å kreve sykepleierutdanning for å rydde og gjøre kontoroppgaver, slik at sykepleierne faktisk kan, du vet, pleie de syke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehjemmet jeg jobber på har det på akkurat samme viset, i en kommune som hele tiden skal spare og kutte ned. Vi fikk alle beskjed fra virksomhetsleder forrige uke om at nå må det kuttes helt ned på overtid. Men hva skjer? To dager etterpå leies både jeg og andre inn på overtid for å få driften til å gå rundt i helga. Minst én person går ekstra eller dobbelt hver eneste dag. Helt umulig at det vil gå rundt uten, ja.

Anonymkode: d0622...bf8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Jenny*

Bare for å si det så folk ikke tror at vi helsepersonell kan gjøre dette. Skulle det skje blir det satt krisestab og folk blir beordret. Og selv om jeg er helt enig med at TS at samfunnet ikke skjønner hva som skjer rundt omkring og hvor utrolig langt vi strekker oss, så kan vi heldigvis ikke drive å leke med folks liv på denne måten. 

Men vi kan slutte ... 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg mener helsearbeidere burde gå ut i streik. Rett og slett bare la folk dø i noen dager eller uker.

Jeg trur ikke ting blir bedre før vi går drastisk til veis.

Anonymkode: 8345a...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jenny* skrev (7 minutter siden):

Men vi kan slutte ... 

Er vel allerede tegn på at stadig flere slutter og færre kommer tilbake.
Kjøre også kampanjer for å skremme folk fra å ta helse- og sosialfaglige utdannelser. Strupe rekruttering. Massesykemeldinger som aksjonsform.

Anonymkode: 04149...a26

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du sier dette, nå som ca alle kommunene i hele norge sliter med økonomien. Vår kommune sliter såpass i år at det har blitt sendt ut mail til alle avdelingene i hele kommunen at nå er det stopp på all overtid og innleie av vikarer, skal heller driftes ned (gi mindre tjenester). Funker ikke i praksis dette, men man får jo nesten dårlig samvittighet viss man går en overtidsvakt, og lederne kjefter på både du som sier ja til overtidsvakten, og de som leier inn. Folk har dårlig samvittighet pga at kvaliteten på tjenesten man gir må reduseres til fordel for effektivitet. Kunne skrevet side opp og side ned om det. Men det er virkelig bare en evig negativ spiral som blir dypere og dypere (vanskelig å komme seg ut av) i helsevesenet.

Anonymkode: 25f0f...4d6

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingenting som stopper deg fra å bli vikar på f.eks sykehjem så du også kan jobbe ekstra mot lønn

Anonymkode: 57ca6...e6e

Ikke meg du siterer, men da blir det ikke overtid.  Da blir det vanlig lønn, pluss at det må passe for hovedarbeidsgiver sin arbeidstid. Ved å jobbe en time ekstra på vanlig arbeidsplass får man 100% tilegg. Ved å jobbe en time på den andre arbeidsplassen får man bare vanlig timelønn. 

Anonymkode: 2b17c...571

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke meg du siterer, men da blir det ikke overtid.  Da blir det vanlig lønn, pluss at det må passe for hovedarbeidsgiver sin arbeidstid. Ved å jobbe en time ekstra på vanlig arbeidsplass får man 100% tilegg. Ved å jobbe en time på den andre arbeidsplassen får man bare vanlig timelønn. 

Anonymkode: 2b17c...571

I kommunen her er det ansettelsesstopp og overtidsnekt.

Mange jobber ekstra, men da hos en annen arbeidsgiver.

Hadde det ikke vært overtidsnekt, så hadde jeg gladelig jobbet litt ekstra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo merkelig - i helsevesenet forventes det at du skal jobbe dobbelt og trippelt UTEN økonomisk kompensasjon - les OVERTIDSBETALING. Selv om man har klinkeklar rett på dette 😂

Du finner ikke sånne forhold i noen annen sektor. Når arbeidsgiver har et skrikende behov for deg som arbeidstaker, og spesielt når utover normal arbeidstid, ja da tilbyr man selvsagt insentiver for å få folk til å jobbe. Men i helse? Nope. Skuta synker mens vi ser på. Håper alle sier opp.

Anonymkode: add41...b54

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, det er jo merkelig - i helsevesenet forventes det at du skal jobbe dobbelt og trippelt UTEN økonomisk kompensasjon - les OVERTIDSBETALING. Selv om man har klinkeklar rett på dette 😂

Du finner ikke sånne forhold i noen annen sektor. Når arbeidsgiver har et skrikende behov for deg som arbeidstaker, og spesielt når utover normal arbeidstid, ja da tilbyr man selvsagt insentiver for å få folk til å jobbe. Men i helse? Nope. Skuta synker mens vi ser på. Håper alle sier opp.

Anonymkode: add41...b54

Jaha? Jeg jobber på kontor og får ikke overtid. Jobber jeg fem timer ekstra, så får jeg fem timer jeg kan ta i avspasering, ikke ti.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Jenny*
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jaha? Jeg jobber på kontor og får ikke overtid. Jobber jeg fem timer ekstra, så får jeg fem timer jeg kan ta i avspasering, ikke ti.

Da har du i så fall avtalt det med arbeidsgiveren din, for eksempel i kontrakten din. Alt merarbeid utover 9 timer utløser overtidsbetaling, avspasering skal kunne gjøres i tillegg, ikke i stedet for. Og så har vi de stedene med sterke fagforeninger og tariffer der alt utover 40/37,5/35 t er overtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sliter du med leseforståelsen din? Jeg sier at jeg skulle ønske jeg kunne tatt på meg ekstravakter i min nåværende jobb. Jeg har ingen ønsker om å bytte jobb. 

Ja, jeg sliter tydeligvis med leseforståelsen min når du skriver til TS at hun eller han i sin situasjon er heldig. Det er en ganske stor forskjell å jobbe ekstra på kontor kontra det å jobbe ekstravakter på en travel sykehusavdeling. Så du er velkommen til yrket når du mener TS er heldig :)

Anonymkode: 8570f...e11

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan hadde det blitt hvis folk hadde begynt å demonstrert? Helsevesenet hadde kollapset. Tror ikke «vanlige» folk vet hvor krise det er, bare flaks det går godt enkelte ganger. 

Anonymkode: 97922...f8e

Kanskje de faktisk måtte gjort det mer attraktivt da 🤷🏻‍♀️ blitt tvungen til å gi  bedre lønn og arbeidstider. 

Anonymkode: 9203f...ac9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det kan gå, men det blir jo veldig mye mer komplisert enn bare å forholde seg til en og samme arbeidsplass.

Hvorfor komplisert? Du skriver jo at TS er heldig, så da kan jo du gjøre noe med situasjonen for å slippe å misunne TS sine muligheter. Er ganske mange som tar ekstravakter i helg, kveld og høytid i tillegg til sin hovedjobb. Er bare å hive deg rundt å søke. Skjønner ikke at det er komplisert, så lenge du er egnet og tåler det høye arbeidspresset en jobb på f.eks sykehjem er.

Brunello skrev (5 timer siden):

Slik er det over alt. Ikke bare i helsevesenet. Folk jobber overtid over og ekstra de fleste steder.

Det er det. Men det er vel enighet om at å jobbe på sykehjem/hjemmesykepleie/enkelte sykehusavdelinger er svært presset med tanke på arbeidsoppgaver og ikke minst det store ansvaret? Det er 24/7, man har ikke samme frihet til overtid som f.eks eiendomsmeglere, økonomer og ingeniører. De har jo frister, men det kan sammenlignes med presset en sykepleier har daglig. Og det er ikke liv og helse som er utsatt om en økonom må jobbe overtid et par ganger i året med budsjett osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det bedrer seg?

Hvilket parti føler dere kommer til å bry seg mest om bedring i helsevesenet?

Anonymkode: 516a7...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Jenny*
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Håper det bedrer seg?

Hvilket parti føler dere kommer til å bry seg mest om bedring i helsevesenet?

Anonymkode: 516a7...366

Personlig føler jeg det hjalp å bytte statsråd, og syns det er kjemperart at det skal være så stor forskjell fra en politiker til en annen innenfor samme parti. Når Høyre kommer til makta neste år vil vi nok få enda mer privatisering, men kan ikke se for meg at det blir noe bedre. De beste dagene for et sterkt, offentlig helsevesen ligger nok bak oss, dessverre.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Massesykemeldinger som aksjonsform.

Tror du det fører til at folk får et bedre inntrykk av yrkesgruppen din? Dere har allerede et skyhøyt sykefravær, også begynner du å snakke om å bruke det som aksjonsform...

Anonymkode: 7e6ad...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...