Gå til innhold

120 år gammelt wc-rom- kan det fortsatt brukes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har et WC-rom i kjeller fra 1900 som kun har blitt brukt som lagring de siste 30 årene. Det er antikke vannrør som har blitt modifisert til et nyere toalett (30 år gammelt), fliser, vask og alt, som har blitt sett på av rørlegger (alt funker enda, rørlegger ble relativt overrasket ). T.o.m bildet av kong Oscar II som ble hengt opp før kong Håkon ble konge henger her enda.

Men det er jo overhodet ikke noen membran her. Bør vi demontere alt og smøre membran før vi evnt bruker det som WC-rom igjen? Har installert frostvakt på rørene. 

selve avløpet ble nytt og knyttet til offisielt vann og avløp da huset ble knyttet til dette. 

Anonymkode: 0b8d5...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det sluk i rommet? Uten sluk er det ikke et våtrom, og da trenger dere heller ikke membran. Membran skal føre vannet ned i sluket, om hele gulvet er tett vil vannet bare samle seg på nederste punkt om det ikke er et sluk der. 

Anonymkode: ace58...f93

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville rådført meg med en rørlegger om dette, og ikke anonyme brukere som synser i vei på KG :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det sluk i rommet? Uten sluk er det ikke et våtrom, og da trenger dere heller ikke membran. Membran skal føre vannet ned i sluket, om hele gulvet er tett vil vannet bare samle seg på nederste punkt om det ikke er et sluk der. 

Anonymkode: ace58...f93

Nei, ikke noe sluk, men det er WC avløp og avløp vask. Dette gikk tidligere inn i en cisterne før de endret til kommunalt avløp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med toalett og håndvask er at det blir lite vannsøl på gulv og vegg og det derfor ikke være så tett som i et baderom.
Går ut i fra det er jord under gulvet? Rørene til vask og toalett: er de åpne så du ser dem eller ligger det rør i veggen? Gamle rør som er skjult kan være skummelt. Alt i alt tror jeg jeg hadde brukt det. 

Anonymkode: d5869...315

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordelen med toalett og håndvask er at det blir lite vannsøl på gulv og vegg og det derfor ikke være så tett som i et baderom.
Går ut i fra det er jord under gulvet? Rørene til vask og toalett: er de åpne så du ser dem eller ligger det rør i veggen? Gamle rør som er skjult kan være skummelt. Alt i alt tror jeg jeg hadde brukt det. 

Anonymkode: d5869...315

Det ligger rett på jord og fjell ja. Det er helt åpne rør og rørlegger sa at rørene var ok men at vi måtte passe på frost. Rørene er faktisk ganske sjarmerende utformet i seg selv fordi de er så gamle hehe. Det er noe «nyere» opplegg rør til Wc, i tidsrommet de koblet til kommunalt har de anlagt nytt avløp og da ble nok rør til av nye (80 tallet)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger ikke membran hvis det ikke dusjes rett på gulv og vegger, eller på annen måte sprutes vann rundt i rommet nesten daglig. Gulv og vegger blir ikke vått av et toalett og en håndvask. Membran skal jo beskytte underliggende treverk mot fukt og råteskader, men er rommet tørt, er det ikke noe problem. Hvis dette ligger i kjeller, er det kanskje rett på betonggulv og murvegger, og da er det ikke noe som kan råtne uansett. Er det mye fukt kan muggsopp være en utfordring, men det løser seg som regel med god ventilasjon.

Jeg tror fint dere kan bruke dette toalettrommet slik det er.

Anonymkode: 0d960...d31

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trenger ikke membran hvis det ikke dusjes rett på gulv og vegger, eller på annen måte sprutes vann rundt i rommet nesten daglig. Gulv og vegger blir ikke vått av et toalett og en håndvask. Membran skal jo beskytte underliggende treverk mot fukt og råteskader, men er rommet tørt, er det ikke noe problem. Hvis dette ligger i kjeller, er det kanskje rett på betonggulv og murvegger, og da er det ikke noe som kan råtne uansett. Er det mye fukt kan muggsopp være en utfordring, men det løser seg som regel med god ventilasjon.

Jeg tror fint dere kan bruke dette toalettrommet slik det er.

Anonymkode: 0d960...d31

Jeg tror også dette går ganske fint med tanke på at det ikke er membran, og at det er viktig med god ventilasjon/avfuktning. Spesielt kondens samler seg lett på sisterna og evt åpne metallrør, og er det kan fort bli litt dammer av dette om det er ganske fuktig. 

Anonymkode: 028f5...181

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vanlig vegger og laminat på toalettrommet vårt. Null problem.

Anonymkode: 5771f...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene WC-rom pleier da ikke å ha membran...

Her tenker jeg det bare er å kjøre på, spes. siden det ligger i en kjeller, OG siden rørlegger ikke hadde noen motforestillinger vedr. rørene.

Anonymkode: 18ab9...103

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Rene WC-rom pleier da ikke å ha membran...

Her tenker jeg det bare er å kjøre på, spes. siden det ligger i en kjeller, OG siden rørlegger ikke hadde noen motforestillinger vedr. rørene.

Anonymkode: 18ab9...103

Vi har hatt to rørleggere strengt tatt som har sett på dem. Den ene installerte nye kraner til den gamle vasken. Det eneste var at de ble overrasket over at tilstanden var så god, de er jo over 100 år gamle. Fikk litt sjokk selv, ingen har brukt dette rommet på 30-40 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...