AnonymBruker Skrevet 22. oktober #1 Del Skrevet 22. oktober Noen som har noen gode forslag til hva man kan gjøre når barnet ditt skal ha med vennegruppe hjem fra skolen? Det er snakk om 4-5 barn, de skal bli bedre kjent, og det skal vare et par timer. Er helt blank her.... Anonymkode: 92650...2d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #2 Del Skrevet 22. oktober Hei, mange blir usikre på dette - alltid lurt om noen erfarne foreldre forteller litt om det på foreldremøte. Hovedpoenget med en vennegruppe er at man er på besøk hos hverandre i en normal setting. Det skal ikke være "bursdag". Jeg pleier å ordne: Vanlig middag, men noe unger liker(taco, pizza, kjøttboller og pasta e.l.). Så vanlig leking hjemme, inne, ute alt etter. Kanskje finne på et par aktiviteter for dem, tegne eller slikt, alt etter hvor gamle de er og hvor selvgående de er. Noen ganger blir guttene og jentene litt for seg selv. Kanskje er det en eller to som må hjelpes litt inn i leken. Jeg anbefaler ikke å la dem game eller slikt, med mindre det er et spill alle kan delta i(dansespill eller lignende), det blir for ekskluderende og inaktivt å bruke skjerm. Så kommer vel foreldrene etterhvert. Jeg pleier å invitere dem på litt kaffe og en liten prat rundt bordet mens ungene leker seg ferdig. Viktig at begge foreldrene bidrar her. Jeg og kona planlegger sammen og sørger for at begge er til stede gjennom hele ettermiddagen. Anonymkode: 6531a...cd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #3 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, mange blir usikre på dette - alltid lurt om noen erfarne foreldre forteller litt om det på foreldremøte. Hovedpoenget med en vennegruppe er at man er på besøk hos hverandre i en normal setting. Det skal ikke være "bursdag". Jeg pleier å ordne: Vanlig middag, men noe unger liker(taco, pizza, kjøttboller og pasta e.l.). Så vanlig leking hjemme, inne, ute alt etter. Kanskje finne på et par aktiviteter for dem, tegne eller slikt, alt etter hvor gamle de er og hvor selvgående de er. Noen ganger blir guttene og jentene litt for seg selv. Kanskje er det en eller to som må hjelpes litt inn i leken. Jeg anbefaler ikke å la dem game eller slikt, med mindre det er et spill alle kan delta i(dansespill eller lignende), det blir for ekskluderende og inaktivt å bruke skjerm. Så kommer vel foreldrene etterhvert. Jeg pleier å invitere dem på litt kaffe og en liten prat rundt bordet mens ungene leker seg ferdig. Viktig at begge foreldrene bidrar her. Jeg og kona planlegger sammen og sørger for at begge er til stede gjennom hele ettermiddagen. Anonymkode: 6531a...cd8 Supert! Tusen takk! Det var dette jeg trengte ❤️ Anonymkode: 92650...2d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #4 Del Skrevet 22. oktober Her var retningslinjene "ikke noe dyrt og fancy" og "ingen skjerm". Vi hadde planlagt å lage halloween-pynt og bake muffins. Men problemet var at foreldrene til de andre i vennegruppen hadde oppfattet det som at det var foreldrene som skulle bli kjent, ikke ungene.. så de toget rett inn og plantet seg ned i sofaen, og ble her hele tiden.. Så da endte en av oss opp med å måtte underholde dem, mens den andre måtte holde styr på unger. Jeg forhørte meg med noen andre med eldre barn, og de sa det samme som svaret du fikk over: low key leking, kanskje bake litt eller perle (ha en aktivitet i bakhånd om ungene slet med frilek uten hjelp til å komme igang), og så kom foreldrene innom på en kaffe når de hentet. Så det var liksom det jeg hadde sett for meg.. Anonymkode: 63e6d...c1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #5 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her var retningslinjene "ikke noe dyrt og fancy" og "ingen skjerm". Vi hadde planlagt å lage halloween-pynt og bake muffins. Men problemet var at foreldrene til de andre i vennegruppen hadde oppfattet det som at det var foreldrene som skulle bli kjent, ikke ungene.. så de toget rett inn og plantet seg ned i sofaen, og ble her hele tiden.. Så da endte en av oss opp med å måtte underholde dem, mens den andre måtte holde styr på unger. Jeg forhørte meg med noen andre med eldre barn, og de sa det samme som svaret du fikk over: low key leking, kanskje bake litt eller perle (ha en aktivitet i bakhånd om ungene slet med frilek uten hjelp til å komme igang), og så kom foreldrene innom på en kaffe når de hentet. Så det var liksom det jeg hadde sett for meg.. Anonymkode: 63e6d...c1a Oi, det har jeg ikke tenkt på en gang. At foreldrene inviterer seg selv også Aii.... Men greit å vite, så får vi ha noe by dem hvis de også kommer. Er jo greit å legge listen litt lavt så det ikke blir pes for neste foreldrepar som skal ha gruppen. Men vet at det er enkelte foreldre som har stort hus, masse energi, masse kreativitet.... så blir spennende å se hvordan dette utvikler seg Anonymkode: 92650...2d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 22. oktober #6 Del Skrevet 22. oktober (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Oi, det har jeg ikke tenkt på en gang. At foreldrene inviterer seg selv også Aii.... Men greit å vite, så får vi ha noe by dem hvis de også kommer. Er jo greit å legge listen litt lavt så det ikke blir pes for neste foreldrepar som skal ha gruppen. Men vet at det er enkelte foreldre som har stort hus, masse energi, masse kreativitet.... så blir spennende å se hvordan dette utvikler seg Anonymkode: 92650...2d2 Du må være tydelig i din invitasjon. "Vi inviterer til vennegruppe mandag. Husk å gi beskjed til aks/sfo om at vi henter kl 1530. Vi skal spise middag og leke hjemme. Gi beskjed om evt.allergier. Foreldre er velkommen til en kaffe når dere henter kl 1800." Noe slikt. Og dette med stort hus: Noen bor smått og tenker at det er skamfullt eller har ikke plass. Men små unger ser ikke slikt på det. De syns det er spennende å besøke de andre uansett. OM man ikke har mulighet å ha inne, så går det an med ute-vennegruppe. Personlig syns jeg det er litt kjipt, ungene har vært på skolen hele dagen og så skal man ha ny runde ute. Endret 22. oktober av takinova 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. oktober #7 Del Skrevet 22. oktober Vi har pleid å la barna lage maten sin selv, f.eks. at jeg har ferdig pizzadeig og så har de på saus og toppinger selv. Aktivitet og matlaging på en gang. Etterpå har det vært nok med frilek (ikke gaming), være ute på trampolinen eller noe sånt. Enkelte enkle spill, f.eks. Twister, eller å leke gjemsel (eller særlig svensk gjemsel) har også vært populært. Min erfaring er altså at du ikke trenger å gjøre så mye ut av det, de synes det er gøy nok i seg selv å være på besøk hos andre og leke med deres ting. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #8 Del Skrevet 22. oktober Ting vi har gjort på vennegrupper: - laget pizza - alle lager sin egen(eller tar på topping da, bunnen lager vi voksne). - bakt og pyntet muffins - bakt boller - hatt pepperkakeverksted før jul (servert nissegrøt rett etter skolen, bakt og pyntet pepperkaker) - laget trolldeig - masse frilek (men hatt spill i bakhånd i tilfelle). - grillet pølser og marshmallows ute på bålpannen. - akt (når det har vært vinter selvsagt). Også har vi alltid invitert foreldre på kaffe når de skal hentes. Veldig nyttig å blir litt kjent med foreldrene i klassen. Det fører ofte til bedre klassemiljø. Anonymkode: 5c285...eae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #9 Del Skrevet 22. oktober Da vi hadde vennegruppe med barna, så var opplegget følgende: - Vi hentet hele gruppen på skolen (SFO) og gikk sammen hjem til oss. - Ungene lekte litt - Vi laget og serverte enkel mat. (Ofte pølser eller gryterett) - Ungene spiste litt, og så lekte de igjen til foreldrene kom og hentet. De var gjerne hos oss 2-3 timer. Og vi fikk jo litt inntrykk av hvordan gruppa ville fungere når vi gikk sammen fra skolen. For noen grupper måtte vi voksne bidra til å få i gang samtalen, i andre grupper kom barna i gang umiddelbart, og styrte på selv. Vi gjorde få forberedelser, ut over å informere foreldrene om at de måtte varsle skolen om at vi skulle hente, la barnet rydde vekk leker det ikke ville dele, og å handle inn mat. Noen ganger kom foreldrene inn og pratet noen minutter i forbindelse med henting. Men som oftest ble det bare et par minutter i døra mens barna gjorde seg klare. Jeg har aldri opplevd at foreldre kom samtidig med barna og var der underveis, da dette ville blitt rart siden vi hentet barna på skolen for dem. Anonymkode: 560bd...df5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #10 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Da vi hadde vennegruppe med barna, så var opplegget følgende: - Vi hentet hele gruppen på skolen (SFO) og gikk sammen hjem til oss. - Ungene lekte litt - Vi laget og serverte enkel mat. (Ofte pølser eller gryterett) - Ungene spiste litt, og så lekte de igjen til foreldrene kom og hentet. De var gjerne hos oss 2-3 timer. Og vi fikk jo litt inntrykk av hvordan gruppa ville fungere når vi gikk sammen fra skolen. For noen grupper måtte vi voksne bidra til å få i gang samtalen, i andre grupper kom barna i gang umiddelbart, og styrte på selv. Vi gjorde få forberedelser, ut over å informere foreldrene om at de måtte varsle skolen om at vi skulle hente, la barnet rydde vekk leker det ikke ville dele, og å handle inn mat. Noen ganger kom foreldrene inn og pratet noen minutter i forbindelse med henting. Men som oftest ble det bare et par minutter i døra mens barna gjorde seg klare. Jeg har aldri opplevd at foreldre kom samtidig med barna og var der underveis, da dette ville blitt rart siden vi hentet barna på skolen for dem. Anonymkode: 560bd...df5 Takk for masse gode tips ❤️ Anonymkode: 92650...2d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #11 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ting vi har gjort på vennegrupper: - laget pizza - alle lager sin egen(eller tar på topping da, bunnen lager vi voksne). - bakt og pyntet muffins - bakt boller - hatt pepperkakeverksted før jul (servert nissegrøt rett etter skolen, bakt og pyntet pepperkaker) - laget trolldeig - masse frilek (men hatt spill i bakhånd i tilfelle). - grillet pølser og marshmallows ute på bålpannen. - akt (når det har vært vinter selvsagt). Også har vi alltid invitert foreldre på kaffe når de skal hentes. Veldig nyttig å blir litt kjent med foreldrene i klassen. Det fører ofte til bedre klassemiljø. Anonymkode: 5c285...eae Takk for masse gode tips! Enig, det er en finfin måte å bli kjent med dem også Anonymkode: 92650...2d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #12 Del Skrevet 22. oktober takinova skrev (1 time siden): Du må være tydelig i din invitasjon. "Vi inviterer til vennegruppe mandag. Husk å gi beskjed til aks/sfo om at vi henter kl 1530. Vi skal spise middag og leke hjemme. Gi beskjed om evt.allergier. Foreldre er velkommen til en kaffe når dere henter kl 1800." Noe slikt. Og dette med stort hus: Noen bor smått og tenker at det er skamfullt eller har ikke plass. Men små unger ser ikke slikt på det. De syns det er spennende å besøke de andre uansett. OM man ikke har mulighet å ha inne, så går det an med ute-vennegruppe. Personlig syns jeg det er litt kjipt, ungene har vært på skolen hele dagen og så skal man ha ny runde ute. Enig med dette med stort hus. Jeg vokste opp som en av svært få som bodde i en stor enebolig, mens de fleste andre i klassen bodde i små rekkehus eller leiligheter. Det ramlet meg aldri noen sinne inn å se ned på dem for det. Tvert imot var jeg misunnelig på de som bodde i borettslag og hadde lekeplass rett utenfor, og kabeltv (!!!). Bestevenninnen min bodde med to søsken i en liten leilighet, og delte rom med lillesøsteren. Og jeg elsket å leke der, og jeg tror vi var oftere der enn hjemme hos meg.. Nå er vi i samme situasjon, hvor vi bor i en stor enebolig, mens flesteparten av klassekameratene til guttungen bor i rekkehus/blokk, og altså, han viser heller null tegn til å tenke over det. Ei heller virker det som om ungene som kommer på besøk til oss er flau over at de har liten plass, eller tenker så mye over det utover at "heyhey, kult med SÅ mange steder å leke gjemsel!" Anonymkode: 63e6d...c1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #13 Del Skrevet 22. oktober takinova skrev (1 time siden): Du må være tydelig i din invitasjon. "Vi inviterer til vennegruppe mandag. Husk å gi beskjed til aks/sfo om at vi henter kl 1530. Vi skal spise middag og leke hjemme. Gi beskjed om evt.allergier. Foreldre er velkommen til en kaffe når dere henter kl 1800." Noe slikt. Og dette med stort hus: Noen bor smått og tenker at det er skamfullt eller har ikke plass. Men små unger ser ikke slikt på det. De syns det er spennende å besøke de andre uansett. OM man ikke har mulighet å ha inne, så går det an med ute-vennegruppe. Personlig syns jeg det er litt kjipt, ungene har vært på skolen hele dagen og så skal man ha ny runde ute. Godt poeng! Skal sende ut en klar og tydelig invitasjon Enig, barn bryr seg ikke om hvor stort huset er. Og ja, er greit å ha dem inne, de har allerede hatt en lang dag ute. Med mindre de alle ønsker å ta turen ut. Anonymkode: 92650...2d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå