Nutz Skrevet 22. oktober 2024 #1 Del Skrevet 22. oktober 2024 Forsikring Lån Parkering Strøm Bom Vask (+ dekkskifte, årsavguft og kontroll) Noe jeg glemmer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #2 Del Skrevet 22. oktober 2024 Avskrivning + renter. Anonymkode: 74ec2...c14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #3 Del Skrevet 22. oktober 2024 Kan være lurt å sette av penger til dekk og service også, som regel lettere å sette av en tusenlapp i mnd enn å hoste opp 12-15-20.000 når du plutselig oppdager at du må ha nye dekk. Anonymkode: 7a931...b65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #4 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Avskrivning + renter. Anonymkode: 74ec2...c14 Renter er vel med i lånet. Avskrivning er ikke en utgift men en kostnad. Men man bør selvsagt være oppmerksom på det. Anonymkode: 10c3e...02a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #5 Del Skrevet 22. oktober 2024 i tillegg til service: spyleveske og vindusviskere. Anonymkode: 2c72b...6af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 22. oktober 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 22. oktober 2024 Takk for svar. Da tror jeg jeg er forberedt, må bare finne riktig bil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 22. oktober 2024 #7 Del Skrevet 22. oktober 2024 I teorien kan også verdifall tas i betraktning. Nyere biler innen garantitiden må ha service hos merkeforhandler for å beholde garanti. Mulig det ikke gjelder alle merker da. Koster fort opp mot 7k annen hvert år. Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #8 Del Skrevet 22. oktober 2024 Veldig viktig å ha med service, ja. Selv om du sier at verdifall ikke er en utgift, men en kostnad, så blir det å splitte hår. Jeg har sett eksempler på Audi eTron med et verdifall tilsvarende nesten 10 kr/km, det er helt vanvittig. Noen kinesiske biler, f.eks. Xpeng eller Maxus, eller Fisker som gikk konkurs (igjen) har pulverisert så mye verdi at du gjerne mister 100000 kr/år. For svært mange bileiere blir dermed verdifall den største kostnaden å ta. Anonymkode: 57a67...edc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 22. oktober 2024 #9 Del Skrevet 22. oktober 2024 Schmuhu skrev (4 timer siden): Nyere biler innen garantitiden må ha service hos merkeforhandler for å beholde garanti. Mulig det ikke gjelder alle merker da. Koster fort opp mot 7k annen hvert år. Schmuhu Fritt verkstedvalg er et viktig stikkord. Det betyr en skal kunne velge et hvilket som helst autorisert bilverksted for service og reparasjon. Nybilgarantien skal beholdes. Det kan oppstå en situasjon der merkeverksted mener garanti ikke gjelder pga. service eller reparasjon ikke er utført riktig. Det er ikke et krav om at service programmet blir fulgt. Men, er det årsakssammenheng mellom manglende service og en feil som oppstår vil ikke garantien gjelde. Om et uavhengig verksted har utført arbeidet mener det er utført riktig da kan en bli stående i mellom. Mange velger dermed merkeverksted, for det føles tryggere. https://www.naf.no/bilhold/kostnader/hvilket-bilverksted-bor-jeg-velge https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjop/bruktbilgaranti https://www.smartepenger.no/98-bil/1854-bilgaranti 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #10 Del Skrevet 23. oktober 2024 Småting som lyspærer, spylevæske, olje, vindusviskere. Understellsbehandling om det skulle være behov. Men det utgjør ikke de største summene i måneden da 😄 Anonymkode: 8bc0e...489 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 23. oktober 2024 #11 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Småting som lyspærer, spylevæske, olje, vindusviskere. Understellsbehandling om det skulle være behov. Men det utgjør ikke de største summene i måneden da 😄 Anonymkode: 8bc0e...489 Det er vel ytterst få biler idag som benytter lyspærer som kan skiftes. Olje er vel også en litt sær ting å ta med, som i liten grad byttes utenfor stor service. Det er vel kanskje noe smøreolje et sted..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #12 Del Skrevet 23. oktober 2024 newman01 skrev (16 minutter siden): Det er vel ytterst få biler idag som benytter lyspærer som kan skiftes. Olje er vel også en litt sær ting å ta med, som i liten grad byttes utenfor stor service. Det er vel kanskje noe smøreolje et sted..? Ytterst få? Tull! De aller fleste enda, kan pærene byttes! Men har du aldri byttet ei lyspære på en bil vet du ikke stort om det heller. Anonymkode: aab66...d0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 23. oktober 2024 #13 Del Skrevet 23. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ytterst få? Tull! De aller fleste enda, kan pærene byttes! Men har du aldri byttet ei lyspære på en bil vet du ikke stort om det heller. Anonymkode: aab66...d0c Når TS skriver "strøm" som utgiftspost så tviler jeg på at det er opplading av 12V-batteriet som menes. Med elbil er det ganske få som bruker H4 lyspærer. De har jeg for øvrig byttet flere av opp gjennom livet. Men utviklingen går fremover, og etter at xenon overtok for H4 ble det selvblendende LEDlyskastere med rotasjon rundt svingkurven i bilen Endret 23. oktober 2024 av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #14 Del Skrevet 23. oktober 2024 newman01 skrev (27 minutter siden): Når TS skriver "strøm" som utgiftspost så tviler jeg på at det er opplading av 12V-batteriet som menes. Med elbil er det ganske få som bruker H4 lyspærer. De har jeg for øvrig byttet flere av opp gjennom livet. Men utviklingen går fremover, og etter at xenon overtok for H4 ble det selvblendende LEDlyskastere med rotasjon rundt svingkurven i bilen Nå er du på villspor, mot det jeg siterte deg på! Anonymkode: aab66...d0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #15 Del Skrevet 23. oktober 2024 7000-15000+? Alt etter hvor mye bilen brukes, om det er ny bil med lån eller en eldre bil somer betalt kontant. Hvor den brukes å yil hvilke tider (byer med dyre bomringer å rushtid tillegg er de verste, ikke verdt å ha bil om du absolutt må bo i en slik by). En gammel golf som brukes som pendler bil i finnmark koster nesten ingenting. Anonymkode: 4c870...9e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvorforikke Skrevet 23. oktober 2024 #16 Del Skrevet 23. oktober 2024 Skal du kjøpe en ny, eller bruktbil? Er mer uforutsigbare utgifter med en bruktbil, her kan du ha flaks og uflaks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå