Gå til innhold

Ser tendenser på tiåringen som skremmer meg.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 år gammel gutt, har yngre søsken. Tror han kan bestemme mye, så vi må bruke en del tid på at han skal høre etter. F.eks. å ta ut matboks fra sekken, pakke gymbag osv. han svarer tilbake. 

Det som bekymrer mest er at han virker til å ha mer lojalitet til alle andre enn oss foreldre. Om han ringer oss når han er til venner og vi sier at vi kan hente han ca 19:30, så muter han tlf for å snakke med vennene om det. Eller hvis han er på overnatting hos besteforeldre. Eller ute om ettermiddag/kveld på fotballbanen og vi sier han må komme hjem. Hvorfor muter han oss? Vi har sagt i fra flere ganger at vi ikke vil han skal gjøre det, men han fortsetter bare.

I hverdagen sier han svært lite om hva han gjør på skolen, hvordan klassekjemien er osv. Når venner kommer på middag stiller jeg samme spørsmålene og vennene forteller mye. Er først da jeg forstår hva som skjer rundt de. Dagene etter sier ikke sønnen vår mer om skolen, men når han har med venner på middag etter det så passer han på å selv fortelle, slik at vennen/venninna igjen ikke skal være den som forteller mest.

Er ellers veldig snill, omtenksom, høflig, hjelpsom gutt. Men all hemmelighets greiene skjønner vi bare ikke. 

Anonymkode: fcd09...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke helt problemet...dere ringer..han setter dere på mute på telefonen slikt ar han kan diskutere med venner?

Og han snakker lite ved middagsbordet? Der tror jeg det fleste gjør...vår 12 åring sier også korte ting..det gikk bra på skolen... ikke noe som har skjedd el. Han er ikke sånn som sitter og forteller lange historier.

Ser ikke noe grunn til bekymring 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres helt normal ut. Hva skal være galt med at han ikke vil dere skal høre at han diskuterer med vennene sine? Også barn har rett til privatliv. Og at han ikke snakker rundt middagsbordet er da helt normalt. Hvorfor blir dere bekymret fordi en stille gutt har mer utadvendte venner? Det er helt normalt å være stille, ikke sykeliggjør det. 

Anonymkode: 1a9a1...1f7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres relativt normalt ut. Å myte telefonsamtalen har blitt en helt normal greie mange barn gjør. Jeg er heller ikke veldig glad i det, så jeg har bedt om at de heller legger på og ringer opp igjen. Det fungerer helt fint. 

Anonymkode: 6b316...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres normalt ut. De er i en løsrivningsfase der de forteller mindre og mindre. Men pleier som regel å komme tilbake på ungdomskolen en gang. Her forteller og venner mye rundt bordet hos oss, men de forteller nada hjemme hos dem selv. Sikkert enklere å snakke med mammaen til "Per" enn sin egen mamma. min unge er lik hos andre. 

Vi er teite og dumme, og skjønner ingenting.

Anonymkode: c505f...94a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det som bekymrer mest er at han virker til å ha mer lojalitet til alle andre enn oss foreldre. Om han ringer oss når han er til venner og vi sier at vi kan hente han ca 19:30, så muter han tlf for å snakke med vennene om det. Eller hvis han er på overnatting hos besteforeldre. Eller ute om ettermiddag/kveld på fotballbanen og vi sier han må komme hjem. Hvorfor muter han oss? Vi har sagt i fra flere ganger at vi ikke vil han skal gjøre det, men han fortsetter bare.

Anonymkode: fcd09...123

Så ta telefonen hans, da? Og ikke noe mer besøk hos venner eller turer på fotballbanen før han hører på dere. Han respekterer dere åpenbart ikke, og det får ingen konsekvenser? 

Anonymkode: 037bb...48a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så ta telefonen hans, da? Og ikke noe mer besøk hos venner eller turer på fotballbanen før han hører på dere. Han respekterer dere åpenbart ikke, og det får ingen konsekvenser? 

Anonymkode: 037bb...48a

Ta telefonen hans? Hører på dem? Han er et menneske, ikke en liten soldat som skal adlyde ordre. 

Anonymkode: b07d7...91c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrollfreak?

Anonymkode: 40584...a0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra! Helt naturlig utvikling for en sunn og frisk gutt. Dette er rett og slett det motsatte av en mammadalt. Du har en sunn ung gutt som er i ferd med å begynne og bli en mann. Han vil bestemme mer over seg selv og setter grenser for privatlivet sitt. Det er helt greit.

Det som ikke er så greit er at dere forteller han at han må pakke ut av gymbagen osv. Dette burde han forstå selv. Sett dere ned med han og si at det kommer til å bli mer frihet under mer ansvar. Du skal slutte å minne han på gymbagen og så videre, men da må det ikke bli noe masing om han glemmer den. Frihet under ansvar.

Andre foreldre er alltid kulere ens en egne foreldre. De "maser" ikke, ikke sant? Sannheten er at jo at de bryr seg jo ikke om andre sine unger så lenge dem ikke er et problem for en selv. Bry deg mer om han ved å hjelpe han mindre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes «HemmeligSpion» har gode poenger.

Hvis du er bekymret, så kan du jo ta en prat med kontaktlærer for å høre om alt er bra på skolen faglig og sosialt. 

Anonymkode: a6ddf...a66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ta telefonen hans? Hører på dem? Han er et menneske, ikke en liten soldat som skal adlyde ordre. 

Anonymkode: b07d7...91c

Han er et barn. Foreldrene bestemmer.

Anonymkode: e9133...ec3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...