AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #1 Skrevet 22. oktober 2024 Jeg inngikk avtale om fastrente på boliglånet mitt for noen måneder siden, for 3 år. Har tenkt å flytte fra leiligheten jeg bor i, men ikke før om noen år, og fastrenteavtalen ble inngått for å ha en litt mer forutsigbar økonomi disse årene, og litt mer å rutte med. Nå har selvfølgelig drømmeboligen dukket opp - akkurat når det passer minst. Er usikker på om jeg kan la denne muligheten gå fra meg, så jeg lurer på om noen vet hvordan det funker å flytte lån med fastrente? Spurte banken da jeg inngikk lånet, og de sa det gikk an å flytte det, men rådgiveren trakk litt på det, og jeg fulgte ikke opp med flere spørsmål ettersom det egentlig ikke er aktuelt å flytte. Skal selvsagt snakke med banken igjen. Dersom jeg flytter, vil jeg ha akkurat like mye i lån som i dag, da ny bolig koster det samme som den jeg skal selge. Anonymkode: 8fa57...74e
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #2 Skrevet 22. oktober 2024 Min erfaring er at du kan ikke flytte lånet fra en bolig over til en annen. Det første lånet må innfris, og siden du har fastrente må du forholde deg til over-/underkurs ved innfrielse. Men, banken kan selvsagt overføre de samme lånebetingelsene til et nytt lån, og jeg tenker at det var det rådgiver svarte bekreftende på. Anonymkode: c3c71...ef6 3 1
newman01 Skrevet 22. oktober 2024 #3 Skrevet 22. oktober 2024 Om du har lån i KLP eller Husbanken er det umulig. Har du lån i Sparebank1 skryter de av å tilby muligheten. Det forutsetter at de godkjenner det nye objektet, så her må du involvere banken så fort som mulig. Kjedelig å utsette, og ikke kunne delta på budrunden fordi banken ikke har godkjent objektet i forkant. Vil tro det er likt for de fleste banker. Kommer sikkert et lite gebyr eller så for å bytte panteobjekt osv, men ut over det burde det ikke være veldig vanskelig for banken
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #4 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): [..] Dersom jeg flytter, vil jeg ha akkurat like mye i lån som i dag, da ny bolig koster det samme som den jeg skal selge. Anonymkode: 8fa57...74e Det er jo ingen garanti for det. Du vet ikke om du får solgt engang, og om du får det til prisen du kjøpte for. Ikke vet du om boligen du har lyst på vil gå over prisantydning heller - er det din drømmebolig er det sannsynligvis andre som liker den også. Anonymkode: 2dbbf...ec9 4
Schmuhu Skrevet 22. oktober 2024 #5 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå har selvfølgelig drømmeboligen dukket opp Nå er jo det slik at min drømmebolig dukker opp sånn to ganger i måneden. Tror du ikke at en ny drømmebolig dukker opp igjen om litt? Å bryte en fastrenteavtale kan være uheldig, fordi banken ønsker kanskje at du dekker den avtalte renten. Det kan bli dyrt å kjøpe seg ut av kontrakten. Min anbefaling er at du holder deg til planen din. Bo der du bor frem til fastrenteavtalen utløper og så orienterer du deg derfra. Mest sannsynlig har renten gått ned litt også. Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #6 Skrevet 22. oktober 2024 Schmuhu skrev (2 minutter siden): Nå er jo det slik at min drømmebolig dukker opp sånn to ganger i måneden. Tror du ikke at en ny drømmebolig dukker opp igjen om litt? Å bryte en fastrenteavtale kan være uheldig, fordi banken ønsker kanskje at du dekker den avtalte renten. Det kan bli dyrt å kjøpe seg ut av kontrakten. Min anbefaling er at du holder deg til planen din. Bo der du bor frem til fastrenteavtalen utløper og så orienterer du deg derfra. Mest sannsynlig har renten gått ned litt også. Schmuhu Må være deilig å vite at drømmeboligen vil dukke opp hver måned når du en dag bestemmer deg for å flytte 😅 Min drømmebolig er én av to boligprosjekter fra 70-tallet hvor det selges én bolig hvert tredje år. Ingen andre kan måle seg. Så jeg sparer som en gal til jeg en dag kan kjøpe hus i en av dem 😅 Ring banken asap, ts. Det kan ta tid å få avklart dette. Anonymkode: d05f5...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #7 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min erfaring er at du kan ikke flytte lånet fra en bolig over til en annen. Det første lånet må innfris, og siden du har fastrente må du forholde deg til over-/underkurs ved innfrielse. Men, banken kan selvsagt overføre de samme lånebetingelsene til et nytt lån, og jeg tenker at det var det rådgiver svarte bekreftende på. Anonymkode: c3c71...ef6 Det er ikke noe problem å flytte pant mellom lån innenfor sammen bank. Man kan beholde fastrentelånet, endre panten til ny bolig og belåne resterende med nytt lån som overskrider fastrentelånet. Man kan ikke flytte fastrentelånet til en annen bank da, usikker på hva TS mener med å flytte lån. Men ja TS, det skal gå helt fint. Mvh finansrådgiver Anonymkode: 65d8c...e94 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #8 Skrevet 22. oktober 2024 Jeg fikk med meg fastrenten da jeg flyttet i fjor i hvert fall. Vet ikke hvordan det ble gjort, men renta er nå den samme 😄 Anonymkode: 64ff2...c41
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #9 Skrevet 22. oktober 2024 Vi har også tatt med oss fastrenten da vi flyttet. Vi var litt spent på om det gikk, siden vi har fastrente på 1,82, men det var null stress og overføre dette til nytt hus. Anonymkode: 4f4e0...21a
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #10 Skrevet 22. oktober 2024 Godt å høre at det gikk i orden for flere av dere! Skal høre med banken og se hva de sier der. Ser noen skriver at drømmeboligen dukker opp stadig vekk, men jeg har aldri funnet en bolig som krysser av på så mange av boksene på en gang som den her, og jeg har fulgt med i årevis. Så må i det minste på visning og se om den er like bra i realiteten som i prospektet. Anonymkode: 8fa57...74e
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #11 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke noe problem å flytte pant mellom lån innenfor sammen bank. Man kan beholde fastrentelånet, endre panten til ny bolig og belåne resterende med nytt lån som overskrider fastrentelånet. Man kan ikke flytte fastrentelånet til en annen bank da, usikker på hva TS mener med å flytte lån. Men ja TS, det skal gå helt fint. Mvh finansrådgiver Anonymkode: 65d8c...e94 Mente å "flytte" lånet fra en bolig til en annen, innenfor samme banken ja. Anonymkode: 8fa57...74e
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #12 Skrevet 22. oktober 2024 Hadde forstått dilemmaet dersom du hadde bundet i 10 år, men 3 år er ingenting i det store bildet dersom drømmeboligen er innenfor rekkevidde. Hvilken bank har du, TS? Anonymkode: 946ce...7fd
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #13 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde forstått dilemmaet dersom du hadde bundet i 10 år, men 3 år er ingenting i det store bildet dersom drømmeboligen er innenfor rekkevidde. Hvilken bank har du, TS? Anonymkode: 946ce...7fd Handelsbanken Anonymkode: 8fa57...74e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå