Gå til innhold

2 åring og aktiviteter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 2 åring i barnehagen og har overhørt flere foreldre som sier til sine 2-åringer "etter barnehagen skal du på svømming/barnegym"

Jeg skjønner ikke hvordan man får tid til sånt? Jeg henter som regel før disse foreldrene, ca klokka 15. Nå er jo vi som regel alltid ute mellom middag og kveldsmat og da er det jo ingen andre barn som er ute og leker. 

Bør vi få 2 åringen på noe sånt? Eventuelt når? Jeg hadde tenkt til å vente hvertfall til skolestart med noe organisert, men vil jo ikke at hun skal havne utenfor. Vi er tilflyttere og kjenner ingen av de andre foreldrene i barnehagen.

Anonymkode: 46b37...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toåringer har ikke bruk for fritidsaktiviteter. De fleste barnehagebarn er veldig mange timer i barnehagen hver dag og har mer behov for ro og tid med foreldrene etterpå. Som du sier er ettermiddagene korte for så pass små barn siden de er tidlig i seng. Fritidsaktiviteter kan man heller begynne med på skolen. :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 2-åring er helt ferdig etter barnehagen. Han vil som regel ikke ut å leke en gang, men heller leke inne. Fritidsaktiviteter for ham vil ikke skje før han starter på skolen. 

La barn få rolige ettermiddager etter en krevende dag i barnehagen. Rotteracet starter tidlig nok. Men barn er så klart forskjellige, og noen få har nok stor glede og energi nok til fritidsaktiviteter.

Anonymkode: 52fa2...82c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra på svømming - er det virkelig noe negativt? 

Mine unger har alltid hatt masse energi, selv etter barnehagen, så vi koste oss ofte i svømmehallen vi. Aldri tenkt at det skal være negativt.

Anonymkode: da6e5...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være negativt, men det er heller ikke noe foreldre skal føle på at er nødvendig. Det er ingen grunn til å starte med fritidsaktiviteter tidligst mulig. Også små barn kan bli stresset. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (7 minutter siden):

Det trenger ikke være negativt, men det er heller ikke noe foreldre skal føle på at er nødvendig. Det er ingen grunn til å starte med fritidsaktiviteter tidligst mulig. Også små barn kan bli stresset. 

Nei, Alle gjør vel det man selv tenker er bra for barna sine. Nødvendig er det sikkert ikke, men man gjør vel ganske mye som ikke er nødvendig? 

Vi har hatt deilig kvalitetstid i svømmehallen, i stedet for å leke ute på lekeplassen den dagen f.eks.

Selvsagt er det ikke nødvendig med organiserte aktiviteter i barnehagen, og ikke noe TS må gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi drar som regel i svømmehallen i helgene, men ikke i hverdagen. Her vi bor tar det en halvtime å kjøre hver vei, så hvordan folk rekker det mellom barnehagen og legging skjønner jeg virkelig ikke.  Vi rekker bare hjem, lage middag, liten tur ut i sandkassa, kveldsmat og så er det natta. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar dette gjelder barna som har siste året i barnehagen? Da er det veldig vanlig med aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk et svømmekurs med min 2-åring. Hentet da 1545, spiste litt hjemme eller på veien. Dro til svømmehallen 17, ferdig der og hjemme til ca. 1845. Kveldsmat og leggetid 1930.

Mitt barn har som regel mye energi etter barnehagen men det ble litt slitsomt for oss foreldre så vi venter nok litt før vi går på noe aktivitet sånn igjen :) Men barnet koste seg da og virket ikke som at hun syntes det var noe slitsomt i det hele tatt. Var jo en aktivitet sammen med meg eller pappaen så fikk tid med oss. Det var og en aktivitet med lite bråk føler jeg sånn med tanke på at det har vært mye bråk og stimuli i barnehagen. Hun er ikke et barn som sitter og slapper av etter barnehagen ennå, hun vil gjerne leke og vil ofte ut også. Kanskje det blir annerledes når vi slutter med dupp.

Poenget med svømmekurset var å bli trygg i vann ikke at barnet skulle lære å svømme. Og barnet elsker å få bade og være i vann så det var også derfor vi prøvde det.

Anonymkode: 62352...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er forskjellige. Noen har absolutt ikke godt av aktiviteter etter bhg, og trenger hvilen, mens andre gjerne har null problemer med det. 

Vi har ikke villet at noen av våre skal begynne med noe. Her begynte førsteklassingen med fotball, og jeg syntes det var litt for tidlig, men absolutt alle andre guttene i klassen skulle, og han ville veldig selv.. 

Men han på 3.5 får ikke begynne på noe ennå. Unntaket hadde vært svømming, men han er dessverre hysterisk redd for dusjen i svømmehallen her (opplevde teknisk feil og plutselig knallhardt kokvarmt vann en gang vi var der... og han har vært hysterisk redd for å dra dit siden den gang..). 

Svømming er det en del barn som driver med fra de har gått på babysvømming.

Og om man ser på aktivitetene er det gjerne ikke så mye forskjell på å gå på en slik aktivitet, og å være med noen hjem fra barnehagen, eller å leke med andre barn på en lekeplass. 

Anonymkode: 5a502...bc4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Og om man ser på aktivitetene er det gjerne ikke så mye forskjell på å gå på en slik aktivitet, og å være med noen hjem fra barnehagen, eller å leke med andre barn på en lekeplass. 

Det er jeg uenig i. Det er forskjell på en organisert aktivitet og frilek med en venn. Mange barn har et gjennomorganisert liv med barnehage, skole, SFO og så fritidsaktiviteter og altfor lite uorganisert tid til frilek, vennebesøk eller bare avslapping. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å dra på svømming - er det virkelig noe negativt? 

Mine unger har alltid hatt masse energi, selv etter barnehagen, så vi koste oss ofte i svømmehallen vi. Aldri tenkt at det skal være negativt.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, Alle gjør vel det man selv tenker er bra for barna sine. Nødvendig er det sikkert ikke, men man gjør vel ganske mye som ikke er nødvendig? 

Vi har hatt deilig kvalitetstid i svømmehallen, i stedet for å leke ute på lekeplassen den dagen f.eks.

Selvsagt er det ikke nødvendig med organiserte aktiviteter i barnehagen, og ikke noe TS må gjøre.

Du skjønner at det er forskjell på å gjøre en familieaktivitet sammen, når dere har tid og lyst, og å delta på en organisert aktivitet med fastsatte tider osv å forholde seg til?

Ingen som sier det er dumt å dra i svømmehallen sammen med ungene sine - eller gå på ski, hva som helst.

Men det er noe ganske annet å melde så små barn på organisert aktivitet, der de må forholde seg til fremmede voksne, andre barn, må møte opp til bestemte klokkeslett, følge regler osv.

Anonymkode: bd776...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prioritere også familietid når barna var så små. :)

Benyttes oss heller av familiearrangement innimellom, så de fikk oppleve litt ekstra. Men da gjerne i helgene når en har bedre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du skjønner at det er forskjell på å gjøre en familieaktivitet sammen, når dere har tid og lyst, og å delta på en organisert aktivitet med fastsatte tider osv å forholde seg til?

Ingen som sier det er dumt å dra i svømmehallen sammen med ungene sine - eller gå på ski, hva som helst.

Men det er noe ganske annet å melde så små barn på organisert aktivitet, der de må forholde seg til fremmede voksne, andre barn, må møte opp til bestemte klokkeslett, følge regler osv.

Det var en organisert aktivitet, fast dag og klokkeslett, hver uke.

Vi var i vannet sammen med barna da de var på den alderen selvsagt.

Følge regler, forholde seg til andre barn og voksne - det er jo hverdagen til de fleste barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en 2 åring i barnehagen og har overhørt flere foreldre som sier til sine 2-åringer "etter barnehagen skal du på svømming/barnegym"

Jeg skjønner ikke hvordan man får tid til sånt? Jeg henter som regel før disse foreldrene, ca klokka 15. Nå er jo vi som regel alltid ute mellom middag og kveldsmat og da er det jo ingen andre barn som er ute og leker. 

Bør vi få 2 åringen på noe sånt? Eventuelt når? Jeg hadde tenkt til å vente hvertfall til skolestart med noe organisert, men vil jo ikke at hun skal havne utenfor. Vi er tilflyttere og kjenner ingen av de andre foreldrene i barnehagen.

Mine barn var på aktiviteter fra de var 3 mnd. Babysang og svømming.

Anonymkode: b6f85...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (1 time siden):

Det er jeg uenig i. Det er forskjell på en organisert aktivitet og frilek med en venn. Mange barn har et gjennomorganisert liv med barnehage, skole, SFO og så fritidsaktiviteter og altfor lite uorganisert tid til frilek, vennebesøk eller bare avslapping. 

Det kommer nok an på hvordan aktivitetene er der du er. Jeg ser flere av aktivitetene som ungene i vår bhg går på, IKKE er så kjempeorganisert, og slett ikke ulikt frilek med en venn. 

For eksempel er det en aktivietet som heter "gymlek", for barn fra 2-4 år. Det er knapt mer organisert enn at arrangørene lager diverse hinderløyper, setter ut matter, baller, osv, og så herjer ungene villt, helt uten at de voksne styrer det. Det er en fast aktivitet, men det er ikke "organisert". Det eneste som skiller det fra å møte vennene til "åpen hall", eller møte dem på en lekeplass/lekeland, er at det er påmelding og fast plass hver uke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På svømmekurs med min måtte hun ikke egentlig forholde seg noe særlig til andre voksne eller barn. I mindre grad egentlig enn når vi har vært i svømmehallen alene og det er mange andre barn der man må dele plass med og ta hensyn til. Det var en instruktør da som pratet til oss og barna men jeg var jo der hele tiden i vannet helt inntil barnet og det meste av interaksjon var med meg.

At det var bestemte klokkeslett å forholde seg til har jo ikke en 2-åring noe forhold til og kan iallfall love at hun ikke stresset over det 😄 Men det ble litt stress for oss voksne som også er en av grunnene til at vi sluttet og venter litt før vi gjør det igjen.

Det er nok stor forskjell på hvordan organsierte aktiviteter gjennomføres, hvor organisert det faktisk er for eksempel.

Jeg har og jobbet som instruktør for små barn i en annen aktivitet og da var de yngste 5 år. Fikk inntrykk av at de koste seg masse og jeg lærte dem en sport som foreldrene kanskje ikke var like gode til å lære bort eller ikke kunne selv. I den aktiviteten var det ganske organisert i den grad de måtte være med gruppen og foreldrene ikke selv deltok, men vi la opp til masse lek og tok alt i rolig tempo med barna.

Anonymkode: 62352...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...