AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #1 Skrevet 22. oktober 2024 Jeg forundrer meg over dette. Hvem skal egentlig få hjelp da? Personer som svelger farlige gjenstander som selvskading feks bestikk, batteri og harde ting. Noen av de gjør det ofte . Men blir sendt hjem. Hvorfor prioriterer ikke psykisk helsevesen å behandle de som svelger livsfarlige ting? Og nå snakkes de som gjør der av psykisk sykdom og ikke av utviklingshemming hvem skal egentlig få hjelp når selv de ikke får hjelp? Gjelder også andre selvskadere . Kjenner ei som kutter seg masse. Kommer til akuttmottaket , blri sydd ig sendes hjem. Av og til et akutt opphold på akutt psyk noen timer eller dager og så hjem igjen. Hun har det ikke bra. Det er mye vondt i verden . Skulle ønske det var nok hjelp til alle 😭 Anonymkode: 46ccc...494 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #2 Skrevet 22. oktober 2024 De prioriterer de som kan jibbe og være til bytte for samfunnet. Dette er den tøffe, harde virkeligheten. Jeg fikk innpass på DPS fordi jeg var i ferd med å bli for syk til å jobbe og fordi jeg har et lite barn. Dette sa de rett ut til meg. Anonymkode: 742da...16d 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #3 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De prioriterer de som kan jobbe og være til nytte for samfunnet. Dette er den tøffe, harde virkeligheten. Jeg fikk innpass på DPS fordi jeg var i ferd med å bli for syk til å jobbe og fordi jeg har et lite barn. Dette sa de rett ut til meg. Anonymkode: 742da...16d Korrigert stilige skrivefeil 😄 Anonymkode: 742da...16d
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #4 Skrevet 22. oktober 2024 Noen av de som er kronisk psykisk syk (som f.eks kronisk suicidal) blir ikke nødvendigvis bedre av å være innlagt hele tiden. Tvert i mot blir nok fungeringen deres verre av å være mer innlagt enn de er hjemme. Jeg har mine tvil om at folk som svelger batteri ikke får hjelp til å få fjernet dette. Anonymkode: 9e07e...153 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #5 Skrevet 22. oktober 2024 Som over sier: de prioriterer folk med barn, bolig og jobb som er relativt velfungerende. Så dropper de dem som utslitt skosåle om livet deres går virkelig til helvete fordi de da "ikke nyttigjør seg behandlig". Men det er gjerne like greit. Psykiatrien er lite fungerende samlebåndsbehandling, med pakkeløsninger og hurtigbehandlinger som trolig gjør vel så mye skade som nytte. Anonymkode: 55e5b...cd6 4 1
Andrine& Skrevet 22. oktober 2024 #6 Skrevet 22. oktober 2024 Det er ikke konstruert slik at syke folk får hjelp for å bli friske, det er en stor misforståelse. Jeg har blitt fortalt av legen min at det har ingen hensikt for meg å tro at jeg kan bli frisk, jeg må bare leve som syk å akseptere det. De jobber kun utifra prioriteringen om å gi noen få pasienter hjelp, det er nok som oftest de som kan komme seg ut i jobb igjen og de alle sykeste. Alle andre utfordringer folk har skal kommunen håndtere via lavterskeltilbud.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #7 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De prioriterer de som kan jibbe og være til bytte for samfunnet. Dette er den tøffe, harde virkeligheten. Jeg fikk innpass på DPS fordi jeg var i ferd med å bli for syk til å jobbe og fordi jeg har et lite barn. Dette sa de rett ut til meg. Anonymkode: 742da...16d Vel jeg er uføretrygdet og har alvorlige diagnoser som jeg ikke kan bli frisk av, men jeg har gått til Dps i mange år og jeg kjenner mange lignende situasjon som meg som også har samme erfaring når det kommer til Dps. Anonymkode: c6e32...965 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #8 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vel jeg er uføretrygdet og har alvorlige diagnoser som jeg ikke kan bli frisk av, men jeg har gått til Dps i mange år og jeg kjenner mange lignende situasjon som meg som også har samme erfaring når det kommer til Dps. Anonymkode: c6e32...965 Heldig du. Jeg er kun psykisk syk, ønsker å jobbe, arbeidsaplassen ble nylig lagt ned, og jeg gikk inn i en mørk tung sorg som har nå blitt en alvorlig deperesjon. Sliter ekstremt med selvmordstanker. Ingen plass på dps for sånne som meg... Det er ikke akutt eller alvorlig nok. Privat psykolog var det fastlegen anbefalte etter avslaget. Anonymkode: 11bd0...e02 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #9 Skrevet 22. oktober 2024 Ts For et kynisk system på et vis. Hvem psykisk helsevern ønsker å hjelpe handler om prognose for bedring og hvor nyttig man er for samfunnet? Alle mennesker er like verdifulle, at Norge drivet med sortering er bare trist hvorfor ikke ha et psykisk helsevesen med plass til hjelp til alle uansett bakgrunn Anonymkode: 46ccc...494 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #10 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg forundrer meg over dette. Hvem skal egentlig få hjelp da? Personer som svelger farlige gjenstander som selvskading feks bestikk, batteri og harde ting. Noen av de gjør det ofte . Men blir sendt hjem. Hvorfor prioriterer ikke psykisk helsevesen å behandle de som svelger livsfarlige ting? Og nå snakkes de som gjør der av psykisk sykdom og ikke av utviklingshemming hvem skal egentlig få hjelp når selv de ikke får hjelp? Gjelder også andre selvskadere . Kjenner ei som kutter seg masse. Kommer til akuttmottaket , blri sydd ig sendes hjem. Av og til et akutt opphold på akutt psyk noen timer eller dager og så hjem igjen. Hun har det ikke bra. Det er mye vondt i verden . Skulle ønske det var nok hjelp til alle 😭 Anonymkode: 46ccc...494 Helsevesenet er bare interessert i å hjelpe de som vil ha hjelp selv er min erfaring. Det ble i svingdørspasienter av slike. Har selv hatt en jobb der disse er en del av pasientgruppen. Dessverre er det lite man får gjort, og det er helt utrolig hva enkelte finner på å pakke i seg. Noen av disse gjør det også fordi de liker oppmerksomheten det bringer med seg i sosiale medier. Trist. Anonymkode: 3e340...451
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #11 Skrevet 22. oktober 2024 Skjønner ikke hvordan de overlever av å svelge batteri, jeg tørr så vidt å røre batteri. Det er så mye syke lidelser, for en hverdag de må ha som opplever og påfører segselv så mye smerte fysisk og mentalt. Var ikke klar over at helsevesenet fungerte sånn her, men det gir mening. Anonymkode: 3f337...48c 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #12 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ts For et kynisk system på et vis. Hvem psykisk helsevern ønsker å hjelpe handler om prognose for bedring og hvor nyttig man er for samfunnet? Alle mennesker er like verdifulle, at Norge drivet med sortering er bare trist hvorfor ikke ha et psykisk helsevesen med plass til hjelp til alle uansett bakgrunn Anonymkode: 46ccc...494 Det er begrensede ressurser, så harde prioriteringer må til. Synd, men sånn er det. Anonymkode: e088a...947 1
123fir Skrevet 22. oktober 2024 #13 Skrevet 22. oktober 2024 Det bevilges for lite ressurser til psykiatri. Det kuttes i en sektor som sårt trenger mer. Da blir det knallharde prioriteringer, som flere over her sier. Forferdelig trist, men sant. 1
Capazitet Skrevet 22. oktober 2024 #14 Skrevet 22. oktober 2024 Einig i at psykisk helsehjelp blir nedprioritert av dei som styrer. Då blir det kamp om dei få plassane
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå