Gå til innhold

Blir ditt barn med adhd veldig sliten etter skoledagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har ingen diagnose på barnet enda,men det er svært sannsynlig at det er adhd. Alltid svært sliten etter skoledagen. Flere som er det? Hva gjør barnet etter skolen?

Anonymkode: c7048...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror dette er svært vanlig, de bruker seg opp iløpet av skoledagen. 
min fikk det bedre på medisiner men fortsatt sliten. Vi har rolige dager og få aktiviteter utenom skolen. Ser at behovet for å kunne slappe av hjemme, være seg selv og pusle med egne ting har stor verdi.

Anonymkode: 2190a...1f5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Medisiner går ut av systemet ca rundt SFO-tid, så da har barnet mulighet til å trekke seg vekk inn på et eget rom med assistent. Trenger ofte litt fred og ro etter vi kommer hjem, gjerne i et mørkt rom. 

Anonymkode: f0664...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Prøver å korte ned dagene da han egentlig må være på sfo. Han er sliten uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn nedetid etter skole/Sfo. Disse barna mangler som regel knappen for selvregulering og de er helt avhengig av at vi voksene hjelper de. Så det jeg egentlig sier er, ja det er veldig vanlig at de er slitne. Med mitt barn så la vi inn pause etter skole/Sfo. Næring, skjermtid(avkobling i vårt tilfelle) og ro i huset. Kunne gjerne ha besøk, men det ble ofte avtalt senere på dagen, men også etter skolen, men da ikke flere dager på rad. Fritidsaktiviteter valgte vi litt etter klokkeslett. 

Anonymkode: 7ef09...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei!

Vi har ingen diagnose på barnet enda,men det er svært sannsynlig at det er adhd. Alltid svært sliten etter skoledagen. Flere som er det? Hva gjør barnet etter skolen?

Fikk høre av noen som hadde gått kurs for slikt.

Prøv å lære noe mens noen står ved siden av deg med en motorsag på full guffe. 

Da kan det være at barnet ditt bruker faktisk så mye energi på å få med seg noe lærdom på skolen. I tillegg er det mange som maskerer, maska faller når man kommer hjem og da er energien for alt dette helt borte. 

Kjenner en voksen mann med adhd som fikk prøve medisiner for første gang. Han sa at han ble så rolig i hodet sitt at tårene trillet. 

Anonymkode: 69267...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 9.09):

Hei!

Ja ,ekstremt sliten. Holder jo igjen så mye iløpet av dagen av tics og uroligheter. 

Så kommer ut hjemme!

Anonymkode: 81f52...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Han er helt utslitt. Vil være for seg selv, og han orker ikke kontakt med venner. 

Anonymkode: a71e3...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få sagt at mange av elevene alle trinnene på småskolen er helt utslitte og ferdige etter endt skoledag, så dette er ikke bare typisk de med diagnose.

Anonymkode: 5264e...733

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må bare få sagt at mange av elevene alle trinnene på småskolen er helt utslitte og ferdige etter endt skoledag, så dette er ikke bare typisk de med diagnose.

Det er en HELT annen utslitthet ved adhd/tourettes/tics..

Anonymkode: 81f52...f14

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, dette er noe helt annet. Kan ikke sammenlignes en gang.

Anonymkode: a71e3...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mitt barn er ofte sliten etter skolen. Bruker også helgen på å komme seg innimellom. Går på ungdomsskolen.

Anonymkode: 6f791...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er veldig sliten. Hun bruker mye energi på å holde fokus, ikke fikle osv.

Anonymkode: 0db42...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min bror var så sliten at han fikk avtale om 15 min per dag med lekser. Det var alt han orket, handler ikke om å ikke ville gjøre lekser heller. Fas+tourettes der. 

Anonymkode: 69267...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 19.16):

Min datter er veldig sliten. Hun bruker mye energi på å holde fokus, ikke fikle osv.

Anonymkode: 0db42...241

TS her.

Gutten min tar seg også «sammen» på skole og alt kommer ut når han er hjemme. Går din datter på sfo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er sliten etter skolen, hun er nå 18 år, men hun har alltid slitt med det. Hun maskerer når hun er på skolen/ute, og det er utrolig slitsomt. Jeg har selv adhd så jeg vet hvordan hun har det. Det er heldigvis mye mer kunnskap om dette i dag, enn når jeg var ung.

Datter har fått tilrettelagt stort sett gjennom hele skolen, ved at hun kan gå ut av klassen når det blir for mye, andre lekser, eller ingen lekser og hun har til tider hatt en miljøterapeut som har vært med henne når klassen feks hadde gym osv.

AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 14.53):

Ja, de fleste blir nok sliten, det er tungt å gå på skole, men det er noe helt annet om man feks har adhd, det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 1072f...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, de fleste blir nok sliten, det er tungt å gå på skole, men det er noe helt annet om man feks har adhd, det kan ikke sammenlignes. 

Selvsagt kan det det. Det er et spekter, ikke svart/hvitt, så en person som har mange trekk men akkurat ikke oppfyller diagnose-kravene kan selvsagt bli like sliten som en som akkurat kommer innenfor diagnosekriteriene.

Anonymkode: 04c66...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt kan det det. Det er et spekter, ikke svart/hvitt, så en person som har mange trekk men akkurat ikke oppfyller diagnose-kravene kan selvsagt bli like sliten som en som akkurat kommer innenfor diagnosekriteriene.

Anonymkode: 04c66...afc

Selvsagt er det ikke svart/hvitt, men du skjønte nok hva jeg mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min er sliten etter skolen, hun er nå 18 år, men hun har alltid slitt med det. Hun maskerer når hun er på skolen/ute, og det er utrolig slitsomt. Jeg har selv adhd så jeg vet hvordan hun har det. Det er heldigvis mye mer kunnskap om dette i dag, enn når jeg var ung.

Datter har fått tilrettelagt stort sett gjennom hele skolen, ved at hun kan gå ut av klassen når det blir for mye, andre lekser, eller ingen lekser og hun har til tider hatt en miljøterapeut som har vært med henne når klassen feks hadde gym osv.

Går datteren din på medisiner?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Går datteren din på medisiner?

TS

Hun bruker ritalin, men bare i perioder, fordi hun føler ikke at det hjelper noe særlig. Hun fikk avslag på dps da hun søkte seg inn der for å bytte medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...