AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #1 Skrevet 22. oktober 2024 Sønnen min på litt over 10 mnd har prøvd å overnatte hos barnefar 2 ganger nå. Når jeg hentet han nå så jeg han var veldig stiv i uttrykket sitt og sliten, herifra gråt han omkring 2-3 timer og jeg fikk veldig vondt av han.. han våknet et gang og gråt på natta noe han aldri gjør da han har sovet fulle netter hver eneste natt fra 7 mnd. Barnefar ønsker overnatting 1 gang i uken, men jeg veit ikke hva som er det beste for barnet etter denne reaksjonen. Skal vi prøve flere ganger å vurdere å utsette overnatting om vi ser at dette er gjentagende? Vi bor 45min unna hverandre med bil, og barnet har aldri bodd hos far. Sett han 1-2 ganger i uken siden 6 mnd og lite før d. Vi skal på familivernkontoret i november, vi har gått dit jevnlig da vi ikke alltid har den beste tonen. Anonymkode: 12ab5...015
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #2 Skrevet 22. oktober 2024 Her har barna overnattet hos besteforeldre i ny og ne på den alderen, så akkurat det der jeg ikke noe problem med. Det sagt, om det skal være overnatting hver uke, så er det kanskje best at de også har med samvær i løpet av uken? Altså, noen timer her og der.. Anonymkode: d1176...eff 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #3 Skrevet 22. oktober 2024 Jeg synes det er viktig å legge til rette for et godt forhold med far og at han også skal ha samvær med overnatting. Tenk på barnets beste i det lange løp, ikke bare her og nå. I stedet for å tenke at barnet ikke skal overnatte hos far bør du heller være litt mer løsningsorientert og finne gode måter å gjøre denne overgangen bra på. Far bør ha samvær (uten overnatting) i løpet av uken og hva om han kommer og overnatter hos dere eller du og barnet hos ham en gang eller to slik at barnet får ha deg der et par ganger. Det er forøvrig ikke sikkert at gråting kommer av samværet, det kan like gjerne være at han plukker opp at du er stresset og annerledes etter overnattingssamvær og reagerer på det. Anonymkode: f2781...0ad 2 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #4 Skrevet 22. oktober 2024 Barn er vant til rutiner. Så det at andre skal legge er ganske stort for den lille. Det er ikke slik mamma gjør det. Kanskje dere kan snakke litt om det? Har guttungen gått bananas, har pappa kjeftet, har pappa blitt i rommet til guttungen har sovnet, har han bare gått og lukket døra? Er jo greit for faren å vite litt om rutiner, hvis ikke blir det ekstra stor overgang for den lille. Kan pappa være med til dere, og være med på leggerutinene? Og sikkert annet pappa kunne trengt litt info på? Anonymkode: 736e4...ea8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #5 Skrevet 22. oktober 2024 For det er ikke noen god reaksjon lillegutt kommer med. Han er trygg hos deg, og da får du alle hans følelser servert. Anonymkode: 736e4...ea8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #6 Skrevet 22. oktober 2024 Jeg synes det er tidlig, jeg var ikke borte fra mitt barn om natta før hun var 1,5 år. Og jeg bor med barnefar.. Jeg ammet om natta da så min var ganske avhengig av meg for å få sove. (Far ga flaske iblant men det var ikke alltid det funket). Synes ikke barn under 1 år skal være uten primær omsorgsperson om natta og iallfall ikke sove over hos noen de bare treffer 1-2 ganger i uken. Vet mange har tidlig overnatting hos besteforeldre men jeg tror ikke det er bra for små babyer heller. Min møtte sine besteforeldre 1-2 ganger uka hele livet men var ikke klar for å overnatte der når hun var 10 mnd. En baby vet ikke at en person er biologisk familie og at de "skal" være trygge på denne, de bryr seg bare om hvor reelt trygge de er på personen og det kommer fra tid brukt sammen og omsorgsoppgaver som er gjort (skifte bleie, trøste, mate) Anonymkode: 7889a...057 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #7 Skrevet 22. oktober 2024 Har dere hatt noe overgang, slik at far legger gutten hjemme hos deg, og har han gjort det mens du var borte? Ellers kan det komme litt brått på, vel. Anonymkode: 9c3fc...e4e
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #8 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sønnen min på litt over 10 mnd har prøvd å overnatte hos barnefar 2 ganger nå. Når jeg hentet han nå så jeg han var veldig stiv i uttrykket sitt og sliten, herifra gråt han omkring 2-3 timer og jeg fikk veldig vondt av han.. han våknet et gang og gråt på natta noe han aldri gjør da han har sovet fulle netter hver eneste natt fra 7 mnd. Barnefar ønsker overnatting 1 gang i uken, men jeg veit ikke hva som er det beste for barnet etter denne reaksjonen. Skal vi prøve flere ganger å vurdere å utsette overnatting om vi ser at dette er gjentagende? Vi bor 45min unna hverandre med bil, og barnet har aldri bodd hos far. Sett han 1-2 ganger i uken siden 6 mnd og lite før d. Vi skal på familivernkontoret i november, vi har gått dit jevnlig da vi ikke alltid har den beste tonen. Anonymkode: 12ab5...015 Barnemishandling? Pedofili? Tro det verste til det motsatte er bevist! Dette er UNORMALT. Dra til bf og prat ordentlig med han om hva som skjer der!! Anonymkode: eb235...fc3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #9 Skrevet 22. oktober 2024 Jeg hadde satt meg skikkelig på bakbena i denne situasjonen. Mine barn hadde aldri fått overnatte hos min eks i den alderen. Da nattammet jeg og at barnet ville ha flaske om natta kunne jeg bare glemme. Barnet er altfor liten til overnatting hos en person den aldri har bodd med, attpåtil ikke ser mer enn 1-2 ganger i uken. Få heller til samværsplan hvor bf får treffe barnet flere timer i uken. Feks 2 timer annenhver dag frem til barnet er minst 3 år. Utrolig takknemlig for at eksen og jeg ikke ble skilt før barna var tenåringer. Jeg hadde fullammet barna til de ble konfirmert 😜, bare for å ha barna mest mulig trygge på natten. Anonymkode: 28dd0...a1a 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #10 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Barnemishandling? Pedofili? Tro det verste til det motsatte er bevist! Dette er UNORMALT. Dra til bf og prat ordentlig med han om hva som skjer der!! Anonymkode: eb235...fc3 Det er ikke unormalt at barnet er slitent etter samvær med overnatting... Kan være at du burde legge til rette med mer samvær på dagtid og la far være med på legginga hos deg Anonymkode: 5d0da...146 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #11 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Barnemishandling? Pedofili? Tro det verste til det motsatte er bevist! Dette er UNORMALT. Dra til bf og prat ordentlig med han om hva som skjer der!! Anonymkode: eb235...fc3 Virker ikke som du har greie på barn, for det er helt normal atferd. Pedofili derimot er ganske uvanlig, men på seg selv kjenner man andre! Anonymkode: 9c3fc...e4e 1
Håpløs123 Skrevet 22. oktober 2024 #12 Skrevet 22. oktober 2024 Jeg hadde nektet å levere fra meg en 10 mnd gammel baby. Du er han sin verden. Pappaen er en bekjent. Guttungen trenger deg, og hvis pappa vil ta del i ting så blir det hjemme hos dere. Guttungen er utrygg, han skjønner jo ikke hva som skjer. Og pappaen er ikke voksen nok til å se selv at dette er alt for tidlig. Så du må ta kampen. Vil tro familievernkontoret ikke kan kreve at faren skal ha gutten på overnatting. Ro det hele ned, la gutten bli godt kjent med pappa. Og at han må øve på å legge gutten hjemme hos dere, og så kan han etterhvert sove hos faren. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #13 Skrevet 22. oktober 2024 Det er dessverre ikke mulighet for noe mer samvær i ukene da barnefar er på jobb og er 45 min reisevei, guttungen legger seg 7, barnefar vil også finne på egne ting annenhver helg TS Anonymkode: 12ab5...015
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #14 Skrevet 22. oktober 2024 Fvk kommer ikke med konkrete forslag til samvær, noe som er irriterende. Det er anbefalt med hyppige, korte besøk i barnets hjem den første tiden for å så trappe opp. Det blir jo slitsomt for barnefar, men det er det beste for barnet. Jeg synes vi begynte for tidlig med overnatting, og jeg vet ikke helt om det er det beste for relasjonen heller. Barnet ble veldig avhengig av meg og var fortsatt skeptisk til far, selv om det hadde vært en del overnattinger. Å gå fra hverandre med et så lite barn er ikke ideelt, men for noen blir det slik. Om du googler "samvær for barn under 3 år", så kommer det noen anbefalinger, blant annet en fra psykologiforeningen Anonymkode: ab423...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #15 Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er dessverre ikke mulighet for noe mer samvær i ukene da barnefar er på jobb og er 45 min reisevei, guttungen legger seg 7, barnefar vil også finne på egne ting annenhver helg TS Anonymkode: 12ab5...015 10 mnd gammel? Nei det hadde vært uaktuelt her Anonymkode: 475c2...33f 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #16 Skrevet 22. oktober 2024 Jeg hadde ikke gått med på flere overnattinger før barnet er mye større, og de har en dypere relasjon. Du sier barnet har kjent far siden 6 mnd og er nå 10 mnd. Har truffet far 1-2 ganger i uka i 4 mnd… Barnet er tydelig utrygt på far. Du er barnets hele verden. Barnet skjønner ikke at det får se deg dagen etter, det forstår ikke hvorfor du har forlatt det. Far kan komme hjem til deg og ta seg av barnet når du er tilgjengelig. Bleiestell, måltider, leke, legge. Da blir det trygt for barnet. Du må ikke henge over skulderen på far da. Men han trenger vel litt opplæring i barnestell, og akkurat dette barnet også? Familievernkontoret kan ikke bestemme noe som helst, de bare hjelper til med dialogen. Megler. Du må lese deg opp, se an barnet, og vurdere hva som er barnets beste. Ikke ditt beste, ikke fars beste, men barnets beste. Anonymkode: 7c31b...2c4 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #17 Skrevet 22. oktober 2024 Nettene er mye mer sårbare enn dagtid, jeg tenker at barn trenger stabile rammer på natt. Ikke plutselig at man sover over hos en han treffer 1 gang i uken... Anonymkode: 475c2...33f 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #18 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er dessverre ikke mulighet for noe mer samvær i ukene da barnefar er på jobb og er 45 min reisevei, guttungen legger seg 7, barnefar vil også finne på egne ting annenhver helg TS Anonymkode: 12ab5...015 Hva med å ha barnet en hel dag i stedet for natt annenhver helg til å begynne med? Hente og levere lørdag eller søndag morgen og ettermiddag? Eller legge opp hjemreisen sånn at du kan putte han rett i seng hvis han sovner lett i bilen. 45 min er ikke akkurat en voldsom reisevei. Anonymkode: d2e13...ae2 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #19 Skrevet 23. oktober 2024 Jeg hadde mitt 10 mnd gamle barnebarn på overnatting. Vi hadde kun sett hverandre en gang i mnd. Det gikk kjempefint, jenta var blid hele dagen og virket å storkose seg. Anonymkode: a8174...39d
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #20 Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 9.39): Jeg synes det er viktig å legge til rette for et godt forhold med far og at han også skal ha samvær med overnatting. Tenk på barnets beste i det lange løp, ikke bare her og nå. I stedet for å tenke at barnet ikke skal overnatte hos far bør du heller være litt mer løsningsorientert og finne gode måter å gjøre denne overgangen bra på. Far bør ha samvær (uten overnatting) i løpet av uken og hva om han kommer og overnatter hos dere eller du og barnet hos ham en gang eller to slik at barnet får ha deg der et par ganger. Det er forøvrig ikke sikkert at gråting kommer av samværet, det kan like gjerne være at han plukker opp at du er stresset og annerledes etter overnattingssamvær og reagerer på det. Anonymkode: f2781...0ad Barnets beste, ifølge alle eksperter, er å ha dagsamvær til barnet er rundt 2 år, ikke overnatting. Far bør ha samvær. Og nei, ingen kan tvinges til å sove sammen med eksen "for barnets skyld". De har gått fra hverandre. Anonymkode: b9662...2fc 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå