caroline.s Skrevet 3. november 2024 #41 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Håper det! Var du så ille som jeg har beskrevet her? Jeg sliter med å hvile når det er som det er Anonymkode: 8cb4d...013 Om det var «så» ille vet jeg ikke, men det var ingen hyggelig opplevelse. Jeg hadde vansker med å huske, tenke, planlegge, ta valg og i det hele tatt være tilstede og henge med i det som skjedde rundt meg. Hodet kunne kjennes ut som bomull.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #42 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du er så vag med informasjon, du får svar ut i fra hva du har postet gjennom tråden. Hjernetingene du beskriver er vanlig for depresjon, og det er ingen automatikk i at antidepressiva fungerer. Noen ganger kan de gjøre ting vondt verre. Så hvilke andre ting har du prøvd? Anonymkode: 68923...0b3 Men kanskje annen type antidepressiva kan hjelpe da? Anonymkode: 8cb4d...013
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #43 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du er så vag med informasjon, du får svar ut i fra hva du har postet gjennom tråden. Hjernetingene du beskriver er vanlig for depresjon, og det er ingen automatikk i at antidepressiva fungerer. Noen ganger kan de gjøre ting vondt verre. Så hvilke andre ting har du prøvd? Anonymkode: 68923...0b3 Jeg har blitt eventuelt deprimert av å Være veldig fusisl syk og ufrivillig isolert i lang lang tid. prøvd det meste 😰 Anonymkode: 8cb4d...013
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #44 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja det mener jeg virkelig. Ingenting av det du har ramset opp er vanlig for ME, men veldig vanlig for mer alvorlige tilfeller av depresjon/angst. At du har symptomer som kan minne om ME, betyr overhodet ikke at du har ME. Anonymkode: 68923...0b3 Har du erfaring med dette jeg beskriver ifb med depresjon? Vil du skrive PM? man haddd vel klart å «skjerpe» seg litt om det var depresjon? Anonymkode: 8cb4d...013
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #45 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har blitt eventuelt deprimert av å Være veldig fusisl syk og ufrivillig isolert i lang lang tid. prøvd det meste 😰 Anonymkode: 8cb4d...013 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du erfaring med dette jeg beskriver ifb med depresjon? Vil du skrive PM? man haddd vel klart å «skjerpe» seg litt om det var depresjon? Anonymkode: 8cb4d...013 Nei jeg vil ikke skrive PM. "Prøvd det meste" er fullstendig intetsigende, du må klare å skrive noe konkret. Du skriver "ME", men har likevel ikke diagnosen. Hvis man hadde klart å skjerpe seg ved angst og depresjon, så hadde ingen vært uføre pga det. Anonymkode: 68923...0b3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #46 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei jeg vil ikke skrive PM. "Prøvd det meste" er fullstendig intetsigende, du må klare å skrive noe konkret. Du skriver "ME", men har likevel ikke diagnosen. Hvis man hadde klart å skjerpe seg ved angst og depresjon, så hadde ingen vært uføre pga det. Anonymkode: 68923...0b3 Ok:) Men har du opplevd det så ille som jeg skrev pga depresjon? Anonymkode: 8cb4d...013
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #47 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok:) Men har du opplevd det så ille som jeg skrev pga depresjon? Anonymkode: 8cb4d...013 Du spør og spør og spør og... får du svar så er det bare nye spørsmål. Når er du fornøyd? Anonymkode: 1f99b...2af 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #48 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ok:) Men har du opplevd det så ille som jeg skrev pga depresjon? Anonymkode: 8cb4d...013 Jeg lider ikke av depresjon. Du får spørsmål som du aldri svarer på, men bare fortsetter med nye spørsmål... Anonymkode: 68923...0b3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #49 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du spør og spør og spør og... får du svar så er det bare nye spørsmål. Når er du fornøyd? Anonymkode: 1f99b...2af Oi beklager da. Men siden du skrev det var typisk depresjon lurte jeg bare på om du hadde opplevd det. Siden jeg ikke finner såpass inngående info om det noe annet sted Anonymkode: 8cb4d...013
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #50 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Oi beklager da. Men siden du skrev det var typisk depresjon lurte jeg bare på om du hadde opplevd det. Siden jeg ikke finner såpass inngående info om det noe annet sted Anonymkode: 8cb4d...013 Du lurer alltid på noe mer, uansett hvor mange tråder du starter og uansett hvor mange svar du får. Anonymkode: 1f99b...2af 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #51 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei jeg vil ikke skrive PM. "Prøvd det meste" er fullstendig intetsigende, du må klare å skrive noe konkret. Du skriver "ME", men har likevel ikke diagnosen. Hvis man hadde klart å skjerpe seg ved angst og depresjon, så hadde ingen vært uføre pga det. Anonymkode: 68923...0b3 Det er sant. Jeg føler jeg har lyst, men får ikke til. Pga symptomtrykket, og har ikke kapasitet. Så derfor jeg tenkte det ikke bar depresjon sånn egentlig, Anonymkode: 8cb4d...013
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #52 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Oi beklager da. Men siden du skrev det var typisk depresjon lurte jeg bare på om du hadde opplevd det. Siden jeg ikke finner såpass inngående info om det noe annet sted Anonymkode: 8cb4d...013 Nå svarte du feil bruker... Legen din burde ha mer enn nok informasjon om depresjon. Du fikk svar allerede på side 1 at man kan bli både ekstremt fysisk utmattet og få sterk kognitiv svikt/svimmelhet m.m av depresjon. Man kan faktisk bli så ekstremt syk av psyksisk sykdom at det er noe som skal utelukkes som årsak til utmattelse i ME utredning. Så du får svar, men fortsetter bare å spørre. Så får du spørsmål tilbake, som du glatt hopper over. Så hva ER egentlig situasjonen din, TS? Hva er helseutfordringene som har gitt deg depresjon, og hva slags utredning har du fått? Hva slags tiltak har du prøvd utover antidepressiva? Du kan ikke svare "har prøvd det meste", fordi det er fullstendig intetsigende. Angst og depresjon kan være invalidiserende og veldig alvorlig. Det kan gjøre at du ikke klarer å reise deg og klare daglige gjøremål. Det kan gjøre at du ikke klarer å tenke eller klare deg selv. Man blir ikke kvitt dette med å "skjerpe seg", man må få behandling. Anonymkode: 68923...0b3 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #53 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå svarte du feil bruker... Legen din burde ha mer enn nok informasjon om depresjon. Du fikk svar allerede på side 1 at man kan bli både ekstremt fysisk utmattet og få sterk kognitiv svikt/svimmelhet m.m av depresjon. Man kan faktisk bli så ekstremt syk av psyksisk sykdom at det er noe som skal utelukkes som årsak til utmattelse i ME utredning. Så du får svar, men fortsetter bare å spørre. Så får du spørsmål tilbake, som du glatt hopper over. Så hva ER egentlig situasjonen din, TS? Hva er helseutfordringene som har gitt deg depresjon, og hva slags utredning har du fått? Hva slags tiltak har du prøvd utover antidepressiva? Du kan ikke svare "har prøvd det meste", fordi det er fullstendig intetsigende. Angst og depresjon kan være invalidiserende og veldig alvorlig. Det kan gjøre at du ikke klarer å reise deg og klare daglige gjøremål. Det kan gjøre at du ikke klarer å tenke eller klare deg selv. Man blir ikke kvitt dette med å "skjerpe seg", man må få behandling. Anonymkode: 68923...0b3 Takk for svar! Beklager jeg siterte feil. Jeg ble utbrent fysisk, fikk virusinfeksjon, klappa helt sammen. Masse fysiske ting. Og blant annet symptomene jg beskriver i innlegget. Har prøvd diverse antidepressiva og medisin, psykolog. Og selvsagt vsr jeg kjempe aktiv istarten men ble dårligere ig dårligere og til slutt helt sengeliggende. Og blitt mer ig mer slik jeg beskriver. Det ER en utnsttelse i bunn, søm ligner ME. Men har ikke fått diagnosen enda. Jeg spør bare her ang depresjon fordi jeg tenker jeg kanskje har fått det på toppen, pga jeg er vært så syk så lenge. Og kanslke det forverrer alt. Så vil derfor høre hvordan andre spm har hatt depresjon opplevde det og om det kan forkomme Såpass ekstreme symtpomer av det. Men antidep har jo ikke hjulpet. Og jeg blir ekstremt mye verre av alt av aktivitet stimuli. Anonymkode: 8cb4d...013
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #54 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar! Beklager jeg siterte feil. Jeg ble utbrent fysisk, fikk virusinfeksjon, klappa helt sammen. Masse fysiske ting. Og blant annet symptomene jg beskriver i innlegget. Har prøvd diverse antidepressiva og medisin, psykolog. Og selvsagt vsr jeg kjempe aktiv istarten men ble dårligere ig dårligere og til slutt helt sengeliggende. Og blitt mer ig mer slik jeg beskriver. Det ER en utnsttelse i bunn, søm ligner ME. Men har ikke fått diagnosen enda. Jeg spør bare her ang depresjon fordi jeg tenker jeg kanskje har fått det på toppen, pga jeg er vært så syk så lenge. Og kanslke det forverrer alt. Så vil derfor høre hvordan andre spm har hatt depresjon opplevde det og om det kan forkomme Såpass ekstreme symtpomer av det. Men antidep har jo ikke hjulpet. Og jeg blir ekstremt mye verre av alt av aktivitet stimuli. Anonymkode: 8cb4d...013 Gå til legen og be om ordentlig henvisning og utredning både for dine somatiske og psykologiske plager, slik at du kan få riktig behandling, evt medisiner. Som du har fått svar på mange, mange ganger før - det finnes mange ulike typer antidepressiva og man må prøve seg frem til man finner det som fungerer. Du kommer ikke lenger ved å gnage på dette og fortsette å stille de samme spørsmålene uten å ta til deg svarene. Du bør ta med dette som du gjør på forum som en del av symptombildet til legen/psykologen, fordi det du driver med er et usunt oppheng som jeg tror er en del av lidelsen din. Anonymkode: 1f99b...2af 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #55 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar! Beklager jeg siterte feil. Jeg ble utbrent fysisk, fikk virusinfeksjon, klappa helt sammen. Masse fysiske ting. Og blant annet symptomene jg beskriver i innlegget. Har prøvd diverse antidepressiva og medisin, psykolog. Og selvsagt vsr jeg kjempe aktiv istarten men ble dårligere ig dårligere og til slutt helt sengeliggende. Og blitt mer ig mer slik jeg beskriver. Det ER en utnsttelse i bunn, søm ligner ME. Men har ikke fått diagnosen enda. Jeg spør bare her ang depresjon fordi jeg tenker jeg kanskje har fått det på toppen, pga jeg er vært så syk så lenge. Og kanslke det forverrer alt. Så vil derfor høre hvordan andre spm har hatt depresjon opplevde det og om det kan forkomme Såpass ekstreme symtpomer av det. Men antidep har jo ikke hjulpet. Og jeg blir ekstremt mye verre av alt av aktivitet stimuli. Anonymkode: 8cb4d...013 Du var fysisk utbrent før du fikk virfusinfeksjonen. Hva var årsaken til utbrentheten? Stress på jobb? Emosjonelt stress i forhold, etc? Jeg forstår det, men greia er at du fortsetter å spørre etter du har fått svar. "Er dette normalt?", "ja det er helt vanlig". Så fortsetter det. Antidepressiva er som sagt ikke alltid en løsning. Noen ganger må man prøve seg på mange forskjellige typer preparater, andre ganger er medisiner overhodet ikke veien å gå. Når det gjelder psykolog så er det en lengre prosess, hvor det er deg selv som må gjøre jobben. En psykolog er en som gir deg verktøy. Kognitiv terapi, mentalt arbeid. Jeg tror mer du lider av angst, men det er samme greia der. Mentalt arbeid, pusteøvelser dagen lang. Anonymkode: 68923...0b3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #56 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du var fysisk utbrent før du fikk virfusinfeksjonen. Hva var årsaken til utbrentheten? Stress på jobb? Emosjonelt stress i forhold, etc? Jeg forstår det, men greia er at du fortsetter å spørre etter du har fått svar. "Er dette normalt?", "ja det er helt vanlig". Så fortsetter det. Antidepressiva er som sagt ikke alltid en løsning. Noen ganger må man prøve seg på mange forskjellige typer preparater, andre ganger er medisiner overhodet ikke veien å gå. Når det gjelder psykolog så er det en lengre prosess, hvor det er deg selv som må gjøre jobben. En psykolog er en som gir deg verktøy. Kognitiv terapi, mentalt arbeid. Jeg tror mer du lider av angst, men det er samme greia der. Mentalt arbeid, pusteøvelser dagen lang. Anonymkode: 68923...0b3 Er nok en del angst også. Virus som utløste. Det mentale har kommet etter det. Det er oppheng ja, klar over det. Men det blir slik når man ikke får hjelp og svar. Har psykolog, men pga symptomenes natur så er ikke kogntiv terapi mulig nå. Tror kanskje man trenger hjelp av medisin når det er såpass ille? Pusteøvelser ja… holder på… Men tankene er det verre med. Når hjernen er slik som beskrevet Anonymkode: 8cb4d...013
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #57 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du var fysisk utbrent før du fikk virfusinfeksjonen. Hva var årsaken til utbrentheten? Stress på jobb? Emosjonelt stress i forhold, etc? Jeg forstår det, men greia er at du fortsetter å spørre etter du har fått svar. "Er dette normalt?", "ja det er helt vanlig". Så fortsetter det. Antidepressiva er som sagt ikke alltid en løsning. Noen ganger må man prøve seg på mange forskjellige typer preparater, andre ganger er medisiner overhodet ikke veien å gå. Når det gjelder psykolog så er det en lengre prosess, hvor det er deg selv som må gjøre jobben. En psykolog er en som gir deg verktøy. Kognitiv terapi, mentalt arbeid. Jeg tror mer du lider av angst, men det er samme greia der. Mentalt arbeid, pusteøvelser dagen lang. Anonymkode: 68923...0b3 Prøver manne meg opp til å tørre prøve og håpe at medisin kan hjelpe noe nå da… Anonymkode: 8cb4d...013
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #58 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er nok en del angst også. Virus som utløste. Det mentale har kommet etter det. Det er oppheng ja, klar over det. Men det blir slik når man ikke får hjelp og svar. Har psykolog, men pga symptomenes natur så er ikke kogntiv terapi mulig nå. Tror kanskje man trenger hjelp av medisin når det er såpass ille? Pusteøvelser ja… holder på… Men tankene er det verre med. Når hjernen er slik som beskrevet Anonymkode: 8cb4d...013 Da var det kanskje covid du hadde? Ble du veldig syk? Var du redd for covid i seg selv? Du kan jobbe selv med å endre fokus. Se for deg et annet utfall. Avspenningsøveler. Ja det kan godt være du trenger medisiner, men da er det en prosess med å finne riktig medisin. Det som er med slike medisiner er at det kan ta tid før de virker, og du kan bli dårlig av dem de første ukene. Anonymkode: 68923...0b3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #59 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da var det kanskje covid du hadde? Ble du veldig syk? Var du redd for covid i seg selv? Du kan jobbe selv med å endre fokus. Se for deg et annet utfall. Avspenningsøveler. Ja det kan godt være du trenger medisiner, men da er det en prosess med å finne riktig medisin. Det som er med slike medisiner er at det kan ta tid før de virker, og du kan bli dårlig av dem de første ukene. Anonymkode: 68923...0b3 Covid ja. Nei ble ikke veldig syk. Og hadde det en gang først uten at jeg ble slik som det her. Men knakk mer og mer etter flere infeksjoner og den siste tok meg fullstendig. så ikke fordi jeg var redd for det, visste knapt om at man kunne få senplager. Tok lang tid før jeg skjønte sammenhengen. Anonymkode: 8cb4d...013
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #60 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Covid ja. Nei ble ikke veldig syk. Og hadde det en gang først uten at jeg ble slik som det her. Men knakk mer og mer etter flere infeksjoner og den siste tok meg fullstendig. så ikke fordi jeg var redd for det, visste knapt om at man kunne få senplager. Tok lang tid før jeg skjønte sammenhengen. Anonymkode: 8cb4d...013 Men da har du hatt en hel del tråder om situasjonen din over flere mnd, hvor du har fått mange råd. Hva har du prøvd av dette? Anonymkode: 68923...0b3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå