Gå til innhold

Depresjon / kogntivt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan man føle seg fullstendig pakka inn i vatt, innhylla, innesperra, avsperra? Kjenne det fysisk i hode som et teppe rundt hjernen?
Bedøva sanser- null tenkevne, vansker med huske planlegge føle være tilstede? dårlig på visualisere?

Anonymkode: 8cb4d...013

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man føle seg fullstendig pakka inn i vatt, innhylla, innesperra, avsperra? Kjenne det fysisk i hode som et teppe rundt hjernen?
Bedøva sanser- null tenkevne, vansker med huske planlegge føle være tilstede? dårlig på visualisere?

og også ha problemer med langtidshukommelsen og koble seg på minner?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja. Man kan bli ekstremt dårlig av depresjon, både fysisk, mentalt, og kognitivt. Hvorfor snakker du ikke om legen din om dette, så du kan få behandling? 

Anonymkode: 68923...0b3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva tror du vil gjøre deg bedre:

1. Fortsette å skrive om det samme og spørre om det samme på flere forum over flere måneder.
2. Gå til legen og be om utredning og hjelp.

Anonymkode: 1f99b...2af

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja. Man kan bli ekstremt dårlig av depresjon, både fysisk, mentalt, og kognitivt. Hvorfor snakker du ikke om legen din om dette, så du kan få behandling? 

kan det svinge liksom?

Snakker med legen jo!

Men er ikke helt sikker på om det er depresjon. Eller noe fysisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

kan det svinge liksom?

Snakker med legen jo!

Det er jo nettopp diagnostisering legen kan hjelpe deg med! Ikke fremmede på nett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo nettopp diagnostisering legen kan hjelpe deg med! Ikke fremmede på nett.

Har da ikke bedt om diagnose 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har da ikke bedt om diagnose 

Du spør om det kan være depresjon og det er en diagnose.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

kan det svinge liksom?

Snakker med legen jo!

Depresjon gir ofte fysiske symptomer. Det er en grunn til at depresjon er noe som utelukkes som årsak til utmattelse under utredning av f.eks ME. For man kan blir ekstremt fysisk dårlig/utmattet av depresjon. Og selvsagt kan det svinge. 

Og hva sier legen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Depresjon gir ofte fysiske symptomer. Det er en grunn til at depresjon er noe som utelukkes som årsak til utmattelse under utredning av f.eks ME. For man kan blir ekstremt fysisk dårlig/utmattet av depresjon. Og selvsagt kan det svinge. 

Og hva sier legen? 

Jeg har antagelig ME. Derfor jeg er i tvil.

Men jeg tenker jo man kan ha begge deler. At man får depresjon av å være så syk.

Men hvilke symptomer skiller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har antagelig ME. Derfor jeg er i tvil.

Men jeg tenker jo man kan ha begge deler. At man får depresjon av å være så syk.

Men hvilke symptomer skiller?

Hvorfor mener du at du antakelig har ME? Hvordan ble du syk, når oppstod symptomer og hvilke symptomer? 
Selvsagt kan man ha depresjon som sekundærsymptom til hvilken som helst sykdom. 

Det er sykdomsforløpet som skiller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor mener du at du antakelig har ME? Hvordan ble du syk, når oppstod symptomer og hvilke symptomer? 
Selvsagt kan man ha depresjon som sekundærsymptom til hvilken som helst sykdom. 

Det er sykdomsforløpet som skiller. 

Jeg trenger vel ikke greie ut om det her. Sykdomsforløpet er ganske tydelig ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg trenger vel ikke greie ut om det her. Sykdomsforløpet er ganske tydelig ja.

Du sier jo selv at du ikke vet hva symptomene kommer av (enten depresjon eller ME - men har ikke diagnosen), så får du innspill, men gidder ikke svare når du får spørsmål. 

Man trenger ikke greie ut i det vide og det brede. Hvis sykdomsforløpet er veldig tydelig, så er det jo lett å fortelle kortfattet her. Helt umulig å skulle gi deg noe svar uten ordentlig info. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 10.03):

Jeg ligger i en tåke så tjukk og vusker ikke at våkna i dag eller noe fra noen andre dager

blackout grøt.

urolig og apatisk 

føler meg ikke som meg

har ingen følelser, lyst, mening, connection

Klarer ikke tenke 

Kan man bli slik av depresjon?

-ts

AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 12.55):

Ja men vet ikke om det er oga deperesjon eller Me.

Så deffor jeg lurer på hvordan andre opplever kogntiv svikt V depresjon?

AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 10.43):

Det jeg beskriver- er det forenlig med ME ut fra din erfarings?

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 12.04):

Dette er typisk depresjon, ikke ME.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er typisk depresjon, ikke ME.

Takk for svar. Mener du virkelig at alt det der så ekstremt er typisk depresjon?

Jeg har en utnattelse tilstand i bunn og et sykdomsforløp som tilsier me. Pem osv. 

Men jeg tenker en del kan skyldes depresjon  i tillegg! Men det svinger litt da og har en del angst også.

Depresjon kan vel være et vanlig sekundær symptom på me og

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. Mener du virkelig at alt det der så ekstremt er typisk depresjon?

Jeg har en utnattelse tilstand i bunn og et sykdomsforløp som tilsier me. Pem osv. 

Men jeg tenker en del kan skyldes depresjon  i tillegg! Men det svinger litt da og har en del angst også.

Depresjon kan vel være et vanlig sekundær symptom på me og

Ja det mener jeg virkelig. Ingenting av det du har ramset opp er vanlig for ME, men veldig vanlig for mer alvorlige tilfeller av  depresjon/angst. At du har symptomer som kan minne om ME, betyr overhodet ikke at du har ME. 

Skrevet

Hadde hjernetåke da jeg var utbrent med utmattelse. Hadde også depressive plager. Klarte ikke å konsentrere meg eller få med meg det som ble sagt i en samtale uansett hvor hardt jeg prøvde. Falt ut av samtaler og hadde også problemer med å formulere ord og setninger eller huske hva jeg nettopp hadde sagt eller hva andre hadde sagt. Meget redusert kognitivt. Det er ubehagelig og ekkelt, men det går over ❤️

Skrevet

Ja det mener jeg virkelig. Ingenting av det du har ramset opp er vanlig for ME, men veldig vanlig for mer alvorlige tilfeller av  depresjon/angst. At du har symptomer som kan minne om ME, betyr overhodet ikke at du har ME. 

Neida. Men jeg har en primær utmattelse og sykdomsforløp tyder som sagt på det.

Har masse andre plager og som jg ikke har skrevet om her. Da det var disse hjernetingene jeg lurte på og som plager meg mest akkurat nå.

Og antidepressiva har ikke hjulpet. Dessverre. 

Skrevet
caroline.s skrev (4 minutter siden):

Hadde hjernetåke da jeg var utbrent med utmattelse. Hadde også depressive plager. Klarte ikke å konsentrere meg eller få med meg det som ble sagt i en samtale uansett hvor hardt jeg prøvde. Falt ut av samtaler og hadde også problemer med å formulere ord og setninger eller huske hva jeg nettopp hadde sagt eller hva andre hadde sagt. Meget redusert kognitivt. Det er ubehagelig og ekkelt, men det går over ❤️

Håper det! Var du så ille som jeg har beskrevet her?

Jeg sliter med å hvile når det er som det er

Skrevet

Neida. Men jeg har en primær utmattelse og sykdomsforløp tyder som sagt på det.

Har masse andre plager og som jg ikke har skrevet om her. Da det var disse hjernetingene jeg lurte på og som plager meg mest akkurat nå.

Og antidepressiva har ikke hjulpet. Dessverre. 

Du er så vag med informasjon, du får svar ut i fra hva du har postet gjennom tråden. Hjernetingene du beskriver er vanlig for depresjon, og det er ingen automatikk i at antidepressiva fungerer. Noen ganger kan de gjøre ting vondt verre. 

Så hvilke andre ting har du prøvd? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...