Gå til innhold

Mannen er kronisk drevet av klokken og vi krangler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å se at ts er sosete på noen måte. Jeg elsker å planlegge, koser meg med å lage lister over julegaver og innkjøp og husarbeid, men det er da null stress at noe ikke går etter planen. Denne mannen har ikke normal oppførsel. Om det er fordi han er på spekteret eller ikke er vel egentlig irrelevant? Han viser ingen evne til å endre seg uansett, og ts må bestemme seg for om dette er noe hun kan leve med videre. Jeg hadde aldri orket noen som var så lite villig til å tilpasse seg andre mennesker eller som ikke evner å kose seg uten å ha bestemt når man skal dra hjem. Det du skildrer her er et ekstremt eksempel på rigiditet. 

Anonymkode: 9abaf...ff3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hans historie ville nok vist et helt annet bilde.

Mellom linjene leser jeg at du tar ting på sparket, ikke liker å planlegge, noe man blir mektig lei av. Særlig med små barn. 

Jeg og mannen hadde vridd hodet av hverandre om vi skulle holdt på slik som dere. Vi snakker sammen, og blir enige om ting, tidspunkt og slikt, i god tid. 

Bare det å ta på sparket hvem som skal levere i barnehagen en tidlig morgen??? Det er jo å be om krangling. Slikt planlegger vi for uka, og kvelden før om planene endrer seg. 

Anonymkode: 08926...51d

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Selv tar jeg livet mer med ro. I dag skulle jeg jobbe hjemmefra og han på kontoret. I mitt hode hadde jeg en ide om å levere i barnehagen fordi jeg ikke har møter, men han sa det var like greit at han tok vesla med seg. Han er opptatt av å fordele alt vedr. barnet vårt på en effektiv måte. Det første jeg hører er at barnet vårt MÅ være ferdig påkledd i gangen senest kl. 07.15.

Dette skulle dere vært enige om tidligst kvelden før. Vi har normalt en plan for uka. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hver gang vi besøker mine foreldre, er han mer opptatt av når han skal reise hjem enn å være tilstede i samtalen. Er vi på restaurant bare han og jeg, er vi alltid tidlig ute og når vi er der og spiser, sier han ikke et ord. Han har allerede bestemt seg for når vi skal hjem.

Ja, vi avtaler før vi drar på slike besøk når vi skal dra hjem. Det gjelder også vennebesøk med middag og vin "vi prøver å komme oss i taxien senest ved midnatt". 

Vi bestemmer oss sammen for når vi skal hjem fra restaurant. Det er faktisk ikke trivelig når du begynner å bli kjempetrøtt, og den andre vil ha en drink til, og en drink til. Da hadde jeg også blitt sur. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En gang han skulle hjelpe min mor med å flytte noen møbler ( min far kan ikke løfte) dro han dit alene, avsatte 30 minutter, og jeg måtte i forkant ringe henne og si at hun måtte ha tilrettelagt alt for han fordi han måtte videre.

Selvfølgelig sier vi omtrentlig hvor lenge vi blir borte når vi skal gjøre noen ærender. Sannsynligvis er mor like sosete som deg, så han har før opplevd at han stiller opp med  bære "et-par møbler", og kommer frem til et flyttelass. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sist vi var på besøk, ville min mor at han han skulle ta med seg en sykkel tilbake. Sykkelen er til vesla. Det problematiserte han veldig. Bilen kom til å bli skitten osv. Jeg måtte ringe min mor og si at han dessverre ikke hadde mulighet. Hun ble skikkelig sur og kjeftet på han til meg. 
 

Driver hun stadig og slenger brukte gjenstander spontant på dere, uten noen vurdering bak om dere trenger det eller ikke? 

Anonymkode: 08926...51d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres overdrevent ut og det er forferdelig å bo med en som krangler.

Synes overskriften var interessant. Jeg er og veldig drevet av klokken og veldig presis av meg. Det er nok litt forstyrrende, mest for meg selv. For jeg er så opptatt av å få ting unna gjort helst med en  gang, og veldig opptatt av å være presis, helst litt før. 

Men jeg sørger da for meg selv, og styrer ikke over andre. Forstår at det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres stressa ut og dere andre høres litt for lax ut. Selvfølgelig må barnet leveres i bhg om morgenen, og selvsagt vil en sykkel som ikke er vaska eller pakka inn kunne skitne til bilen. 

Anonymkode: cd827...1f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Selvfølgelig sier vi omtrentlig hvor lenge vi blir borte når vi skal gjøre noen ærender. Sannsynligvis er mor like sosete som deg, så han har før opplevd at han stiller opp med  bære "et-par møbler", og kommer frem til et flyttelass. 

Driver hun stadig og slenger brukte gjenstander spontant på dere, uten noen vurdering bak om dere trenger det eller ikke? 

Anonymkode: 08926...51d

Høres ut som svigermor er fra en kultur hvor det forventes at man alltid stiller opp for foreldrene på sparket, hvor det er uhørt å dra hjem tidlig på eget initiativ og hvor man generelt har et mer avslappet forhold til tid enn her hjemme. Det kan oppleves som veldig kaotisk og stressende for oss mer private og innadvendte nordmenn 🙃

Kanskje han er av typen som trenger å "lande" litt hjemme om kvelden etter å ha vært ute eller på besøk? At den "fiktive tidsfristen" er den tiden han trenger for å hente seg inn i en stressende hverdag? Da er det slitsomt å forholde seg til folk som alltid tar ting som de kommer, eller insisterer på at du skal bli litt lenger, skal prakke på deg ting osv. Og forsøk på grensesetting kan oppleves som ekstrem rigiditet av den andre parten. 

Dette ble en haug antakelser fra min side, men jeg lurer litt på hvorfor dere ikke kan avtale på forhånd et cirkatidspunkt for når dere skal dra hjem, for eksempel? 

Anonymkode: 022a9...7da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

men jeg lurer litt på hvorfor dere ikke kan avtale på forhånd et cirkatidspunkt for når dere skal dra hjem, for eksempel? 

Anonymkode: 022a9...7da

Det er ofte lurt. Tenker jeg og på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helt uenig, sosing er maks irriterende

For meg fremstår hun som ekstremt sosete ja. Plager det deg at andre har andre oppfatninger enn det du selv har?

Anonymkode: fef86...78b

Det plager meg når folk beskylder andre for ting, helt ut av drt blå ogbuten noen forklaring. Hva er det som fremstår sosete? At hun var litt tidelig i gangen på mirningen? At hu leker med barne på kjøpesenteret? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde på vestlandet en kort periode med en lokal kar. Jeg følte alt handlet om neste ferje og hvilken sikkerhetsmargin som måtte legges inn i tilfelle dårlig vær. 

Ja, livet ble styrt av klokka (og ferjeavganger)

Heldigvis tilbake på Østlandet nå og en stressfri tilværelse.

Ts, dette går jo ikke i lengden. Det kan skje alvorlige, uforutsette ting og da vil jo denne mannen gå fra konseptene i stedet for å være den trygge, løsningsorienterte som beholder roen når det trengs.

Anonymkode: 5791a...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker også å sette klokkeslett for avreise når jeg er på besøk hos svigers, men det er fordi jeg ikke liker å besøke de så jeg må ha en ende i sikte. Har begrenset med tålmodighet for svigerfars endeløse, selvsentrerte pjatt om seg og sitt. Kanskje TSs mann heller ikke er så begeistret for foreldrene hennes. 

Anonymkode: 0c0fe...576

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ønsker også å sette klokkeslett for avreise når jeg er på besøk hos svigers, men det er fordi jeg ikke liker å besøke de så jeg må ha en ende i sikte. Har begrenset med tålmodighet for svigerfars endeløse, selvsentrerte pjatt om seg og sitt. Kanskje TSs mann heller ikke er så begeistret for foreldrene hennes. 

Anonymkode: 0c0fe...576

Jeg tenkte det samme, min mann er lik. Vil alltid avtale når vi skal dra fra mine foreldre på forhånd. Og jeg forstår han. 
 

Jeg har også mine issues med tid: jeg HATER å være sent ute. Særlig om jeg skal rekke et fly eller liknende. Jeg venter heller 20 min enn å komme fem min forsent. Og jeg er ikke autist altså. Liker bare punktlighet.

TS: jeg forstår ikke helt hvorfor du fikk barn med denne mannen om dette irriterer deg så voldsomt? Han har vel ikke endret seg så drastisk etter dere fikk barn?

Anonymkode: 77edd...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ønsker også å sette klokkeslett for avreise når jeg er på besøk hos svigers, men det er fordi jeg ikke liker å besøke de så jeg må ha en ende i sikte. Har begrenset med tålmodighet for svigerfars endeløse, selvsentrerte pjatt om seg og sitt. Kanskje TSs mann heller ikke er så begeistret for foreldrene hennes. 

Anonymkode: 0c0fe...576

Jeg liker å være der, de er hyggelige. 

Men vi setter da likevel et tidspunkt for slike besøk.Ellers kan de drøye ut i evigheten. 

Vi har andre ønsker og forpliktelser for dagen, vi ønsker mulig litt alenetid etter en travel uke, eller litt sofa-tid på tampen av dagen. Og uansett hvor godt man liker andre blir man mettet på småprat og besøk på et tidspunkt.

Da er det veldig gret at jeg og mannen er enig i å dra kl 15. Og at han som sønn da tar initiativ til det. 

Anonymkode: 08926...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte det samme, min mann er lik. Vil alltid avtale når vi skal dra fra mine foreldre på forhånd. Og jeg forstår han. 
 

Jeg har også mine issues med tid: jeg HATER å være sent ute. Særlig om jeg skal rekke et fly eller liknende. Jeg venter heller 20 min enn å komme fem min forsent. Og jeg er ikke autist altså. Liker bare punktlighet.

TS: jeg forstår ikke helt hvorfor du fikk barn med denne mannen om dette irriterer deg så voldsomt? Han har vel ikke endret seg så drastisk etter dere fikk barn?

Anonymkode: 77edd...69b

 

Glemte å legge til: mannen min er motsatt av meg når det kommer til tid, han er nesten alltid for sent ute. Barna og jeg står alltid og venter på han når vi skal noe, og barna blir alltid levert litt for sent til alt mulig om det er han som kjører. Dette gjør at jeg overkompenserer og alltid legger inn mer buffer enn nødvendig, for å unngå at hans treghet skal stresse meg og ødelegge min opplevelse. Kanskje det er tilfelle med mannen din? Han blir sliten av at du har et mye slappere forhold til tid enn han selv, så han gjør ting overtydelig for å unngå situasjoner han misliker?

Anonymkode: 77edd...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil alltid avtale når vi skal dra fra mine foreldre på forhånd. Og jeg forstår han. 

Det vil jeg og. Det er hans foreldre vi er hos, og da vil ikke jeg være den som stadig bryter opp besøket ogsier at vi må ve gå nå. Så avtale på forhånd er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er noe dere kan gjøre for å i større grad spille hverandre gode? Både spontanitet og planmessighet er gode egenskaper, men alt med måte. Om du kan være med på å planlegge litt mer, kan det være mannen din føler mindre behov for å være rigid? Vanskelig å si, men jeg ville sett nøyere på dynamikken som helhet og om noe kan gjøres. 

Du nevner flere konflikter rundt tjenester for foreldrene dine, og jeg er nysgjerrig på hvordan disse tjenestene avtales? Spør du ham før du melder ham som frivillig til å flytte møbler hjemme hos din mor? Er det du eller ham som rengjør bilen dersom dere spontant skal frakte skitne ting? Moren din liker ham ikke, sier du. Kan det være en del av grunnen til at han ikke liker å være der på besøk, og faller ut av samtalen?

Hvor faste rutiner har dere i hverdagen? Står dere hver morgen og bestemmer hvem som skal levere i barnehagen, eller var det et engangstilfelle? Hva med henting? Måltider? Ukeshandler dere, eller blir middagen bestemt samme dag?

Å ha veldig mange samtaler hver dag om hvordan de ulike hverdagslige gjøremål skal organiseres, kan være helt uproblematisk for deg, men ekstremt stressende for ham, og gjøre at han blir mer rigid i andre sammenhenger. Rutiner gjør at noen ting bare går av seg selv, og man kan få mer fred i hodet til å tenke på noe annet enn logistikk. 

Jeg tror dere kan få det mer harmonisk om dere begge tilrettelegger litt for hverandre. Du ved å være med på en plan for de mest gjentakende gjøremålene, og ikke binde opp hans tid uten å avklare først (dersom du gjør det), og han ved sette av ekstra tid når familien gjør noe sammen, og tåle at tidsplanen ryker innimellom.

Endret av Hactar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (Akkurat nå):

Vil alltid avtale når vi skal dra fra mine foreldre på forhånd. Og jeg forstår han. 

Det vil jeg og. Det er hans foreldre vi er hos, og da vil ikke jeg være den som stadig bryter opp besøket ogsier at vi må ve gå nå. Så avtale på forhånd er bra.

Trodde egentlig til jeg leste HI at alle par snakket om slik i forkant av besøk eller treff... I et par er det jo veldig ubehagelig å være den som tar initiativet til å bryte opp, særlig om man er på den andres "side". 

Vi leser hverandre godt også. Ser vi at den andre koser seg, og gjør det selv, går det en melding eller rask prat om "drøyer det til 23?" Så er ikke slik at man er rigid og ikke tåler endringer, bare fordi man liker å ha en plan i forkant. 

Anonymkode: 08926...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Helt uenig, sosing er maks irriterende

For meg fremstår hun som ekstremt sosete ja. Plager det deg at andre har andre oppfatninger enn det du selv har?

Anonymkode: fef86...78b

Soser hun når hun stopper i lekehjørnet på kjøpesenteret med barnet sitt? Bare spør 😅

Anonymkode: 87107...ea9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eksmann var ganske lik. Han har autisme. Forferdelig slitsomt!!

Anonymkode: af154...de1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Soser hun når hun stopper i lekehjørnet på kjøpesenteret med barnet sitt? Bare spør 😅

Anonymkode: 87107...ea9

Kan gjerne være lurt å avtale på forhånd at dene ene er i lekehjørnet med barnet mens den andre handler feks. Sånn at han ikke må stoppe opp og ikke vet når han kan handle.

Anonymkode: cd827...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Soser hun når hun stopper i lekehjørnet på kjøpesenteret med barnet sitt? Bare spør 😅

Anonymkode: 87107...ea9

"Han er veldig utålmodig nå. Kanskje du kunne tatt unna dagligvarehandelen, så blir jeg her en 30 minutters tid?"

Ikke bare stoppe og se det an, uten å kommunisere egne tanker rundt videre plan, og varighet. 

Anonymkode: 08926...51d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...