Siriannaa Skrevet 22. oktober 2024 #1 Del Skrevet 22. oktober 2024 Hei! Gutten min på 4 år sluttet med bleie i mai dette året og har ikke hatt noe uhell her hjemme siden da. I barnehagen har han uhell nesten hver dag (1-2 ganger), det er spesielt i utetiden, men kan skje i innetiden også. Av og til har han gitt beskjed, men da skjer uhellet rett før toalettet. Jeg kan tenke meg at han ikke har tid til å gå på toalettet, han må få seg alt og er nok redd han ikke får tilbake lekene sine etter han har vært på toalettet. Barnehagen forslo at han skulle ha bleie i ute tiden, men jeg har skrevet ned noen tiltak de må gjøre først. Forklare at han får tilbake lekene sine og forklare at vi går ut igjen etter du har vært på toalettet. Han elsker å være ute og er nok redd for at han må være inne etter toalettbesøk. Noen har gode råd til dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #2 Del Skrevet 22. oktober 2024 Ha bleie i barnehagen. Det går seg til Anonymkode: bd4fb...4bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 22. oktober 2024 #3 Del Skrevet 22. oktober 2024 Siriannaa skrev (9 minutter siden): Hei! Gutten min på 4 år sluttet med bleie i mai dette året og har ikke hatt noe uhell her hjemme siden da. I barnehagen har han uhell nesten hver dag (1-2 ganger), det er spesielt i utetiden, men kan skje i innetiden også. Av og til har han gitt beskjed, men da skjer uhellet rett før toalettet. Jeg kan tenke meg at han ikke har tid til å gå på toalettet, han må få seg alt og er nok redd han ikke får tilbake lekene sine etter han har vært på toalettet. Barnehagen forslo at han skulle ha bleie i ute tiden, men jeg har skrevet ned noen tiltak de må gjøre først. Forklare at han får tilbake lekene sine og forklare at vi går ut igjen etter du har vært på toalettet. Han elsker å være ute og er nok redd for at han må være inne etter toalettbesøk. Noen har gode råd til dette? Noen 4- åringer trenger å bli spurt oftere om de må på do. Kanskje få de til å minne han på det i barnehagen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siriannaa Skrevet 22. oktober 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ha bleie i barnehagen. Det går seg til Anonymkode: bd4fb...4bb Nei, da er jeg redde han glemmer seg ut når han er hjemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #5 Del Skrevet 22. oktober 2024 Ikke ta tilbake bleie. Krev at de ansatte ber ham gå på do oftere. Han må bare lære seg det.. Vårt barn var helt lik. Det går seg til, så vent litt å se det an. Selv om det er kjedelig å vaske klær så ofte, spesielt uteklær. Anonymkode: cc80e...070 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lukia Skrevet 22. oktober 2024 #6 Del Skrevet 22. oktober 2024 Vi har ofte tissealarm i utetiden når noen slutter med bleie. Tisse før de går ut og to alarmer i selve utetiden. Får ta med seg lekene og legge ved døra så de ikke mister det de holder på med😊 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 22. oktober 2024 #7 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ha bleie i barnehagen. Det går seg til Anonymkode: bd4fb...4bb En ska ikke sette på bleie på et barn som har vært bleie fri så lenge, da bør det legges inn rutiner på do. Det hadde vi i bhg der vi jobbet. Nøye på rutinene hvor vi tok de med på do 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #8 Del Skrevet 22. oktober 2024 Siriannaa skrev (1 time siden): Hei! Gutten min på 4 år sluttet med bleie i mai dette året og har ikke hatt noe uhell her hjemme siden da. I barnehagen har han uhell nesten hver dag (1-2 ganger), det er spesielt i utetiden, men kan skje i innetiden også. Av og til har han gitt beskjed, men da skjer uhellet rett før toalettet. Jeg kan tenke meg at han ikke har tid til å gå på toalettet, han må få seg alt og er nok redd han ikke får tilbake lekene sine etter han har vært på toalettet. Barnehagen forslo at han skulle ha bleie i ute tiden, men jeg har skrevet ned noen tiltak de må gjøre først. Forklare at han får tilbake lekene sine og forklare at vi går ut igjen etter du har vært på toalettet. Han elsker å være ute og er nok redd for at han må være inne etter toalettbesøk. Noen har gode råd til dette? Desverre dårlig i bhg ofte i forhold til bleier og dogåing. De BØR gå på do før de går ut, etter de har spist og gjerne ta de med på do midt i utetiden om dette skjer.. Underbemanning, og dårlig logistikk. Om det får fint hjemme bør de klare det i bhg og! Anonymkode: a2d9b...8f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #9 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Desverre dårlig i bhg ofte i forhold til bleier og dogåing. De BØR gå på do før de går ut, etter de har spist og gjerne ta de med på do midt i utetiden om dette skjer.. Underbemanning, og dårlig logistikk. Om det får fint hjemme bør de klare det i bhg og! Anonymkode: a2d9b...8f4 Du kan ikke sammenligne barnehagen med mange barn og få ansatte, med hjemme hvor det kanskje er to foreldre og ett barn. Og hvor barnet vet at lekene ikke blir tatt av noen andre mens det er på do. Anonymkode: 23a3f...024 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandie Skrevet 22. oktober 2024 #10 Del Skrevet 22. oktober 2024 Min jente hadde også problemer med dette. Skjedde ofte fordi hun var opptatt med lek og glemte seg. Det som hjalp var at de ansatte minnet henne på å gå på do til bestemte tider. F.eks før de skulle ut å leke. Det gikk seg til etterhvert. Å begynne med bleie igjen er nok ikke noe godt råd. Ifølge ped.leder i barnehagen er det ganske vanlig at barn som har sluttet med bleie tisser seg ut av og til, og det skjer også blant skolestarterne. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #11 Del Skrevet 22. oktober 2024 Dette er nok veldig vanlig. Vi har en på 3.5 som er helt lik. Han sluttet med bleier nå i sommer. Han har aldri uhell hjemme, det har ikke skjedd på 3 måneder nå. Men i bhg er det jo litt annerledes. For det første er han redd for at lekene skal forsvinne. Dette har de løst i bhg ved å si at han kan få ta med seg lekene på do (ikke så aktuelt om det er et svært dukkehus, da, eller tusen deler i et legosett, men helt gjennomførbart når det er et par biler). For det andre er det det at han da gjerne leker med andre barn, og det er så høyt tempo at han ikke kjenner at han må tisse før det er for liten tid til å nå frem til doen. Dette kan løses med at de ansatte passer på å spørre jevnlig, eller ha faste do-tider - men: her opplever de ansatte at gutten min ofte blånekter. Eller løper inn på do, såvidt er ani dosetet før han spretter opp og sier at han ikke må tisse.. Dette er jo ikke så lett for dem å få gjort noe med, de kan ikke akkurat binde ham fast på doen og vri tiss ut av ham. Og for det tredje, kan det være vanskelig for ham å få kontakt med en ansatt for å si at han må på do.... Spesielt ute. Det er store bemanningsproblemer i barnehager i hele kommunen, og vår er intet unntak. De ansatte er ofte veldig opptatt, og spesielt en av dem kan være helt håpløs å få kontakt med. Vi har sett at han har prøvd å si noe til henne, men hun sier småstrengt at hun er opptatt og han må vente på tur - og om det han skal si er at han må tisse, ender det opp med å gå galt når han da må vente.. Og ute kan det være vanskelig å fysisk FINNE en voksen fra avdelingen (stort uteområde, de ansatte er spredd over alt, osv) Det er uaktuelt å ta på bleie igjen, så her må det bare gå seg til. Anonymkode: e7378...97d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #12 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan ikke sammenligne barnehagen med mange barn og få ansatte, med hjemme hvor det kanskje er to foreldre og ett barn. Og hvor barnet vet at lekene ikke blir tatt av noen andre mens det er på do. Anonymkode: 23a3f...024 Poenget mitt var at DE VOKSNE i bhg burde tatt han på do oftere!! Anonymkode: a2d9b...8f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #13 Del Skrevet 22. oktober 2024 De må tisse før de går ut. Slik har det vært i barnehagene til barna mine.. at alle må gå på do før de går ut. Anonymkode: 4ac2b...42e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #14 Del Skrevet 22. oktober 2024 De må Bare ta ham med på do oftere. Og om vinteren er det vanskelig, men ellers: bukse med strikk i livet, som går fortere å ta av, og la ham tisse på en busk hvis de er ute. Bleie er ikke en god idê, immari kjipt for en 4-åring! Bruker han natt-bleie? Vår sluttet helt med uhell da hen sluttet med natt-bleie. Anonymkode: 1568e...9e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #15 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Poenget mitt var at DE VOKSNE i bhg burde tatt han på do oftere!! Anonymkode: a2d9b...8f4 Men det hjelper ikke om ungen selv nekter. Sånn som vår gjør. Anonymkode: e7378...97d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #16 Del Skrevet 22. oktober 2024 Siriannaa skrev (6 timer siden): Hei! Gutten min på 4 år sluttet med bleie i mai dette året og har ikke hatt noe uhell her hjemme siden da. I barnehagen har han uhell nesten hver dag (1-2 ganger), det er spesielt i utetiden, men kan skje i innetiden også. Av og til har han gitt beskjed, men da skjer uhellet rett før toalettet. Jeg kan tenke meg at han ikke har tid til å gå på toalettet, han må få seg alt og er nok redd han ikke får tilbake lekene sine etter han har vært på toalettet. Barnehagen forslo at han skulle ha bleie i ute tiden, men jeg har skrevet ned noen tiltak de må gjøre først. Forklare at han får tilbake lekene sine og forklare at vi går ut igjen etter du har vært på toalettet. Han elsker å være ute og er nok redd for at han må være inne etter toalettbesøk. Noen har gode råd til dette? Prat og prat med han mye om at han må gå på do Anonymkode: 04dca...633 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #17 Del Skrevet 22. oktober 2024 Hadde lignende utfordring i 1 års alderen når vi sluttet med dagbleie. Barnet var for "opptatt" til å gå på do når det var midt i lek. Gikk seg fort til da barnet syntes det ble så mye styr ved uhell fremfor den korte tissepausen. For å slippe alt for mye søl i denne perioden hadde vi truser med et lite innlegg i. Disse ble kalt treningstruse i tøy bleie miljøet. Barnet ble fortsatt vått og kjente på ubehaget med å tisse på seg og måtte skifte klær. Men det ble ikke tiss på gulvet, i skoene osv. Vet ikke om slike truser kommer i så stor størrelse som 4 år men de gjorde den perioden litt mer håndterlig for oss voksene. Samtidig støtter jeg alle kommentarene om at barnet må minnes på å gå på do og få en bedre rutine på dette i barnehagen. Et barn på 4 skal ikke måtte ta på bleie igjen fordi barnehagen vil slippe å følge opp. Er barnet født på høsthalvåret så begynner det jo på skolen som 5 åring. Anonymkode: 9f6f9...5f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #18 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Poenget mitt var at DE VOKSNE i bhg burde tatt han på do oftere!! Anonymkode: a2d9b...8f4 Det er jo klart de må prøve, men de har jo fler enn det ene barnet! Anonymkode: 23a3f...024 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #19 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): De må Bare ta ham med på do oftere. Og om vinteren er det vanskelig, men ellers: bukse med strikk i livet, som går fortere å ta av, og la ham tisse på en busk hvis de er ute. Bleie er ikke en god idê, immari kjipt for en 4-åring! Bruker han natt-bleie? Vår sluttet helt med uhell da hen sluttet med natt-bleie. Anonymkode: 1568e...9e3 Helt uaktuelt å la barn tisse i busk i barnehagen, plutselig gjør mange det og ikke bare tiss heller. Uhygienisk for resten, alle barna leker jo på uteområdet, han må bare bli minnet på det oftere og også minnet på å bruke tid. Noen må snakke med ham når han sitter på do. "Hva kjenner du nå, fikk du tisset litt. Kanskje hvis du teller til ti imens du tisser, kom så teller vi sammen" osv Anonymkode: b3d8f...52f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #20 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er jo klart de må prøve, men de har jo fler enn det ene barnet! Anonymkode: 23a3f...024 Barnehagen er pliktig til å ha gode rutiner for å ivareta barna de har ansvaret for. En 4 åring skal ikke måtte ha på bleie fordi barnehagen vil slippe å lage gode rutiner. Det krever mindre av de ansatte å sørge for at barnet går på do enn å drive å vaske barnet, skifte tøy osv i etterkant av uhell. Personlig synes jeg at mange venter alt for lenge med å potte trene barna sine. Det er ikke en modnings prosses kun i forkant av bleie slutt det skjer en modningsprosses under bleieslutt perioden og i etterkant. Fysisk så er kroppen til svært små barn fysisk klare for å slutte med bleie på dagtid. Barn får en viss kontroll over lukkemuskelen allerede i 6 måneders alder. Men fremfor å lære barn do rutiner lærer vi de bleie rutiner. Denne kunnskapen må læres om og for noen barn tar det ekstra tid og innsats. Spesielt når det er så mye annet spennende som skjer (lek) Barnehager som denne gjør det jo vanskelig å få barna tørre til skole start. 4 år er for gammel til å fly rundt med bleie i Barnehagen. Anonymkode: 9f6f9...5f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå