Gå til innhold

Nerf pistoler, sverd etc. Får barnet lov?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, ingen lekevåpen. 

Anonymkode: 739a7...6af

Kan jeg spørre om hvorfor ikke? 

Anonymkode: 3e561...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diskusjon i heimen. Jeg sier nei, pappa sier ja (fordi han ønsker Nerf selv). Vet ikke hva som er riktig eller ei. Da jeg var liten så fektet vi med pinner og skjøt med sprettert....ikke helt ufarlig alltid. Så lenge man lærer å ha respekt for våken og lærer hvordan de skal behandles så er det vel ok, tenker jeg, sånn kanskje....

Anonymkode: 21e38...251

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de får absolutt ikke ha våpen.

Anonymkode: fd41d...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, barna mine har fått lov, de har hatt haugevis av ulike typer Nerf og fått påfyll av piler. Samtlige venner på besøk har likt å leke med Nerf også. Selvsagt må noen regler til (ikke sikte på ansiktet for eksempel). De kan fortsatt ha det gøy med det, nå som tenåringer. Lekesverd har de også hatt, samt lekeøks og kruttpistoler m.m. De har også, utenom lek, lært seg å bruke øks i skogen, kniv og skyte med våpen (på skytebane). 

De er greie gutter, aldri vært noe bråk eller uakseptabel oppførsel. Hadde de hatt problematisk adferd hadde det vel ført til en tilpasning. For eksempel om barnet av en eller annen grunn har en tendens til å kaste/slå andre med lekene sine, enten det er en pinne eller lekebil - så hadde jeg jo ikke gitt det barnet sverd og Nerf. 

Anonymkode: f429d...902

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, de får absolutt ikke ha våpen.

Våpen og våpen fru Blom. Det er jo leker, ikke våpen. Ikke mer farlig enn hvilke som helst andre leker - vil man skade noen er en lekebil vondere å få kastet på seg, enn en Nerfpil. Ikke ser de ut som kopier av våpen heller, mer som overdimensjonerte vannpistoler i knæsje farger. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Barnet mitt begynte å få nerf pistoler og ulike sverd i gaver fra det begynte på skolen. 

Får barna deres lov å ha slike leker i hus? Hvorfor/hvorfor ikke?  

Jeg trodde dette var vanlig leker blant gutter på denne alderen, men har hatt besøk av ett par gutter den siste tiden som sier de ikke får lov til å ha sverd hjemme. 

Vi er nøye med at de må ha på seg beskyttelsesbriller når de leker med pistolene. Ellers er det kun en gang min sønn har fått vondt av pistolene så har ikke blitt mye skader av denne leken.  Det er dette det blir mest lekt med her hjemme.. 

Leke krig? Hvor lavt er det mulig å synke? 
Et hvert møblert hjem med voksen som har litt omløp i toppetasjen, verken tillater eller anskaffer krigsutstyr til sine eller andres barn. 
Håper tråden er opprette for å provosere til debatt og at ikke noen er så enkle i toppen. 

Anonymkode: 17d3f...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Barnet mitt begynte å få nerf pistoler og ulike sverd i gaver fra det begynte på skolen. 

Får barna deres lov å ha slike leker i hus? Hvorfor/hvorfor ikke?  

Jeg trodde dette var vanlig leker blant gutter på denne alderen, men har hatt besøk av ett par gutter den siste tiden som sier de ikke får lov til å ha sverd hjemme. 

Vi er nøye med at de må ha på seg beskyttelsesbriller når de leker med pistolene. Ellers er det kun en gang min sønn har fått vondt av pistolene så har ikke blitt mye skader av denne leken.  Det er dette det blir mest lekt med her hjemme.. 

Jeg har ikke gutt,  men ei jente- og hun har et stort og slott Kaptein Sabeltann sverd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et hvert møblert hjem med voksen som har litt omløp i toppetasjen, verken tillater eller anskaffer krigsutstyr til sine eller andres barn. 
Håper tråden er opprette for å provosere til debatt og at ikke noen er så enkle i toppen. 

Ts 

Hva tenker du er skadelig? 

Du ser ut i fra svarene her at det er ganske så vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts 

Hva tenker du er skadelig? 

Du ser ut i fra svarene her at det er ganske så vanlig. 

Hva som er skadelig? At barn læres opp til å leke krig og å få en tankegang som om krig er gøy, sliter du med å forstå så pass? 
Krig er noe vi bør ta avstand fra, og si nei til enten det er i Ukraina, på Gaza eller andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Våpen og våpen fru Blom. Det er jo leker, ikke våpen. Ikke mer farlig enn hvilke som helst andre leker - vil man skade noen er en lekebil vondere å få kastet på seg, enn en Nerfpil. Ikke ser de ut som kopier av våpen heller, mer som overdimensjonerte vannpistoler i knæsje farger. 

Hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre får ikke ha verken nerf eller lekevåpen, men vi legger ingen begrensninger når de er hjemme hos andre, naturligvis. 

Vi ønsker ikke at de leker med våpenetterlikninger, selv om de er i plast. 

Anonymkode: 63cea...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som nekter de, vent å se alle skyte og drepespillene de spiller senere! Enten hjemme eller hos venner! De er mye verre.. Nerf er uskyldig lek! De er barn!

Anonymkode: 4aa84...f3a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes personlig det er stygt og ugreit å peke rett på noen med et håndvåpen, uansett om det er en leke-etterligning. Det er lek jeg ikke synes noe om. Så her har vi aldri kjøpt leker eller godtatt gaver som er etterligninger av ekte våpen, enten det er skytevåpen, slagvåpen, stikkvåpen etc.

Vannpistoler, nerf og tilsvarende har vært lov, fordi jeg synes det utseendemessig skiller seg såpass fra de ekte at det ikke har samme effekt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta min har kaptein sabeltann-sverd og en stor plast vannpistol. Jeg mener det er greit fordi jeg forbinder ikke disse med våpen. Altså, det er jo et sverd og en pistol, men ligner ikke ekte våpen. Dessuten hadde jeg vannpistol selv som barn, kan være det er derfor jeg ikke får dårlige assosiasjoner til det. Hun bruker uansett ikke lekene til å "slåss" med, blir mer brukt i annen lek. Jeg ville aldri ha hatt en leke som kan tas for å være et ekte våpen, i hus. Noen lekepistoler ser jo ekte ut, sett fra avstand og med et utrent øye. Hun får ikke spille spill der de skyter på hverandre. 

Anonymkode: 97ca1...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er skadelig? At barn læres opp til å leke krig og å få en tankegang som om krig er gøy, sliter du med å forstå så pass? 
Krig er noe vi bør ta avstand fra, og si nei til enten det er i Ukraina, på Gaza eller andre steder. 

Har aldri vært vitne til at barna leker krig.. Unntak er snøballkrig. Men jeg tror ikke de kaller det krig lengre? Usikker... De spruter jo med vannpistol på hverandre i gata her om sommeren men det virker å være helt uskyldig, som å kaste vannballong (jeg synes ballongene er verre, for de ligger igjen overalt)

Anonymkode: 97ca1...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts

Dette blir en alt for enkel tankegang for meg. Det er ikke så svart/hvitt. Da ville vi hatt mange krigere her i Norge. Tviler på at det er nerf og sverd som gjør det. 

Det går forresten an å diskutere og snakke om ting uten å komme med usakelige utsagn som "sliter du med å forstå såpass", omløp i toppetasjen og "hvor lavt er det mulig å synke?". Tror holdninger kan skade mer enn nerf og sverd, altså.. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Går an å ha et litt mer nyansert blikk på det. Det er ikke så svart hvitt som du fremstiller det heldigvis. Blant guttene her er det iallfall en helt uskyldig lek hvor de løper, ler og har det gøy, litt som å leke sisten. Nerfene er fargerike og minner mer om vannpistoler

Anonymkode: 3d5b3...7b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi har da lekt krig til alle tider her i landet - snøballkrig, vannkrig, fekting med pinnesverd, kasting av kongler, vannballonger, "kongen på haugen", osv. Politi mot røver. Sjørøvere mot handelsskuter. Selv var vi Robin Hoods menn mot sheriffen av Nottinghams soldater og "kriget" ute i skogen. 
Det har aldri vært skadelig.

Fargerike nerf-gevær og plastsverd med Sabeltann-logo er helt uproblematisk å leke med.
Voksne som knytter dette opp mot moderne krigshandlinger derimot, de burde ta seg en bolle og roe helt ned, og ikke stå i veien for aktiv lek. 

Anonymkode: 553c8...08b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gutten min får lov, men vi har visse regler. Ikke lov å skyte mot ansikt, ikke sikte på noen som ikke er med på leken etc. Har egentlig ikke inntrykk av at NERF er veldig populært her, lego, og gaming er det det går i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...