ajarRun Skrevet 21. oktober 2024 #1 Del Skrevet 21. oktober 2024 Jeg har bestemt meg for å begynne å gjøre husarbeid. Etter flere iherdige forsøk har jeg ennå ikke lykkes i å få fugene til å bli rene. Jeg har prøvd dampvasker - det funker omtrent like bra som tannbørst og vann Jeg har prøvd Effekt WC-rens - funker ikke Jeg har prøvd Ajax baderomsspray og tannbørst - funker litt Hvis dampvasker bare funker ved friksjon, vil ikke da en drillbørste funke bedre? En sånn man vasker bilinteriør med? Vurderer nesten sandpapir. Hvilken type kjemikal trenger jeg? Syre? Base? Ser noen foreslår sitronsaft, kan jeg bruke sitronspray? Noen foreslår bikarbonat, kan jeg bruke en sterke base som krystallsoda? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #2 Del Skrevet 22. oktober 2024 Jeg bruker kun tannbørste og tannkrem. Anonymkode: bb22a...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #3 Del Skrevet 22. oktober 2024 Har du prøvd the pink stuff miracle paste? Det er jo ikke all skitt som går bort heller, noen ganger er fugene misfargede. I min forrige leilighet var det sånn, der det ble tråkket mest var de rett og slett misfargede og brukte jeg for sterke midler eller for mye kraft, så løsnet jo om trent fugen og krakellerte. Gikk over med fugepenn etter nøye rengjøring i stedet, og de ble så gode som nye. Anonymkode: 8af82...442 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #4 Del Skrevet 22. oktober 2024 Jeg bruker sånne hvite svamper du får kjøpt overalt med masse vann på fliser og fuger. Det er det som har fungert best på mitt bad. Jeg har gjort dette i flere år, og ikke sett noe slitasje. Men nå er ikke jeg den mest iherdige skrubberen heller da. Anonymkode: 6d7b2...b8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 22. oktober 2024 #5 Del Skrevet 22. oktober 2024 Vask fugene rene og bruk denne: Fugepenn | Tørker på 60 minutter | Pattex Grout Reviver | Jula Da blir det fine nye fuger. Velg en farge som passer til fugene du har. Og husk at jo mer du skrubber på fugene jo mer porøse blir de i overflaten, og jo mer dritt fester seg i dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #6 Del Skrevet 22. oktober 2024 ajarRun skrev (22 timer siden): Jeg har bestemt meg for å begynne å gjøre husarbeid. Etter flere iherdige forsøk har jeg ennå ikke lykkes i å få fugene til å bli rene. Jeg har prøvd dampvasker - det funker omtrent like bra som tannbørst og vann Jeg har prøvd Effekt WC-rens - funker ikke Jeg har prøvd Ajax baderomsspray og tannbørst - funker litt Hvis dampvasker bare funker ved friksjon, vil ikke da en drillbørste funke bedre? En sånn man vasker bilinteriør med? Vurderer nesten sandpapir. Hvilken type kjemikal trenger jeg? Syre? Base? Ser noen foreslår sitronsaft, kan jeg bruke sitronspray? Noen foreslår bikarbonat, kan jeg bruke en sterke base som krystallsoda? Gratulerer, et imponerende positivt innlegg fra deg! Hvis du har fuger igjen etter alt dette unødvendige forsøket på å få de reine, så svinger du innom en butikk, type Megaflis, altså som selger fliser, og kjøper både kost, type 10 ganger så mye bust som tannbørsten har, og rensespray for fuger. Ha det moro i huset og få fugene reine! Anonymkode: 28a2d...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 22. oktober 2024 Forfatter #7 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har du prøvd the pink stuff miracle paste? Det er jo ikke all skitt som går bort heller, noen ganger er fugene misfargede. I min forrige leilighet var det sånn, der det ble tråkket mest var de rett og slett misfargede og brukte jeg for sterke midler eller for mye kraft, så løsnet jo om trent fugen og krakellerte. Gikk over med fugepenn etter nøye rengjøring i stedet, og de ble så gode som nye. Anonymkode: 8af82...442 Hvor får jeg tak i dette? newman01 skrev (14 timer siden): Vask fugene rene og bruk denne: Fugepenn | Tørker på 60 minutter | Pattex Grout Reviver | Jula Da blir det fine nye fuger. Velg en farge som passer til fugene du har. Og husk at jo mer du skrubber på fugene jo mer porøse blir de i overflaten, og jo mer dritt fester seg i dem. Jeg er usikker på om fugene skal være hvite eller grå? Vil to-tre lag med klarlakk gjøre dem mindre porøse? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gratulerer, et imponerende positivt innlegg fra deg! Hvis du har fuger igjen etter alt dette unødvendige forsøket på å få de reine, så svinger du innom en butikk, type Megaflis, altså som selger fliser, og kjøper både kost, type 10 ganger så mye bust som tannbørsten har, og rensespray for fuger. Ha det moro i huset og få fugene reine! Anonymkode: 28a2d...d2c Aldri hørt om megaflis, er det noe nede i det sentrale østlandet? Men jeg har på en eller annen måte kjøpt meg ennå en bil (jeg må kjøpe meg større hus, jeg har jo ikke parkering til alt) som jeg må hente sørafor. Jeg kjøpte en oppvaskkost (to, egentlig, til 19.90 på Rema 1000, skulle egentlig ha mat men ingenting fristet). Tenkte oppvaskmaskinmiddel fjerner det meste, så jeg smurte det utover flisene, kjørte dampvasker og skrubbet iherdig med en av oppvaskbørstene. Det ser ut som det er mindre av belegget, men metoden er så arbeidskrevende at jeg ikke får dekket hele badet (det er relativt lite). Mulig det er mer fornuftig å få en håndtverker til å komme å fjerne de små flisene, og erstatte med sånne som er på størrelse med en 24" skjerm? Bodde i en leilighet i Oslo og der var det STORE fliser, og da blir det jo færre fuger. Har også vurdert å spraye ned hele rommet med aceton, men litt usikker på om det løser opp disse mineralene. Nå som jeg har startet kan jeg ikke slutte å irritere meg over ulik farge på fugene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #8 Del Skrevet 22. oktober 2024 https://www.megaflis.no/fliser-stein--tilbehor/lim-stop-og-fug/rens-og-tilsetning/norenco-fugrens-750ml?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwi5q3BhCiARIsAJCfuZm7inFC95Z9Q9rsV8vurg9BSQYWaMXh5_cYCo1iwcegieRX2P3XQeUaAoq0EALw_wcB Anonymkode: 297d6...a7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 23. oktober 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): https://www.megaflis.no/fliser-stein--tilbehor/lim-stop-og-fug/rens-og-tilsetning/norenco-fugrens-750ml?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwi5q3BhCiARIsAJCfuZm7inFC95Z9Q9rsV8vurg9BSQYWaMXh5_cYCo1iwcegieRX2P3XQeUaAoq0EALw_wcB Anonymkode: 297d6...a7c Takk, får kjøre innom på vei hjem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 23. oktober 2024 #10 Del Skrevet 23. oktober 2024 ajarRun skrev (6 timer siden): Takk, får kjøre innom på vei hjem Du kan også bestille på nett og få det levert i postkassa. Aceton er ikke sikkert fuger liker. Hva slags oppvaskmiddel brukte du? Generelt sett løser kjøkkensåpe opp fett mens rengjøringsmidler tiltenkt baderom løser opp kalk osv. hver sin såpe til hvert sitt bruk. Akkurat som sjampo og plumbo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #11 Del Skrevet 23. oktober 2024 Jeg skal også vaske fugene på badet i helgen. Jeg kjøpte en fugebørste og the pink stuff på clas ohlson. Aldri testet produktet før men har hørt mye positivt om det. Anonymkode: 95093...d12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #12 Del Skrevet 23. oktober 2024 Skal være veldig skitten om en en tannbørste med vann ikke er godt nok. Etter dusj bør man alltid spyle vekk såperestene. Anonymkode: 8c5e1...807 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 23. oktober 2024 #13 Del Skrevet 23. oktober 2024 ajarRun skrev (På 22.10.2024 den 0.50): Jeg har bestemt meg for å begynne å gjøre husarbeid. Etter flere iherdige forsøk har jeg ennå ikke lykkes i å få fugene til å bli rene. Jeg har prøvd dampvasker - det funker omtrent like bra som tannbørst og vann Jeg har prøvd Effekt WC-rens - funker ikke Jeg har prøvd Ajax baderomsspray og tannbørst - funker litt Hvis dampvasker bare funker ved friksjon, vil ikke da en drillbørste funke bedre? En sånn man vasker bilinteriør med? Vurderer nesten sandpapir. Hvilken type kjemikal trenger jeg? Syre? Base? Ser noen foreslår sitronsaft, kan jeg bruke sitronspray? Noen foreslår bikarbonat, kan jeg bruke en sterke base som krystallsoda? Jeg ga fullstendig faen i hva som ville skje med fliser og fuger, hele badet generellt. Jeg var så frustrert til slutt at jeg spylte på husvask som brukes utvendig på hus. Lot dette bare virke 15-20 min og skylte over med varmt vann. Møkke rant av veggene til og med før jeg begynte å spyle det av. Ingen skade skjedd på noe som helst. Nå bruker jeg ikke noe annet når dusjen og flisene skal vaskes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 23. oktober 2024 #14 Del Skrevet 23. oktober 2024 (endret) Aldri bekymret deg for at de meget kraftige kjemikaliene trekker inn i fugen og spiser opp membranen som ligger på innsiden? Man blir ren av å vaske seg med Plumbo også, men om det er spesielt anbefalt er en annen sak Endret 23. oktober 2024 av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #15 Del Skrevet 23. oktober 2024 Det er jo helt ubegripelig at vi i 2024 ikke har noen bedre løsning på dette. Porøse fuger mellom fliser på både bad og kjøkken, som er "umulige" å rengjøre, trekker inn både farge og lukt. Skrekk og gru. Finnes det noe man kan dekke fugene med? Tynt lag med noe (helt ikke helseskadelig) som minner om epoxy? Anonymkode: 17ca0...6c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå