Gå til innhold

ADHD og kaffi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som har ADHD. Kva er dine erfaringar når det gjeld kaffi? Drikk du det? Evt når på dagen? 

#tilutredning

Anonymkode: 69042...875

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drikker en god del kaffe og nyter det. Får meg gjennom dagen og er et høydepunkt. Hva har det med utredningen din å gjøre?

Anonymkode: 499e9...1a4

• Liker 2
Gjest månemannen
Skrevet

Små doser gjør meg søvnig, store doser gir meg energi.

Skrevet

Drikker kaffe på morgenen å jevnt utover formiddagen. Drikker ikke kaffe ettermiddag og kveld pga søvn. For mye kaffe kan gi meg rastløshet å hjertebank.

• Hjerte 1
Skrevet
NinaLisa skrev (13 minutter siden):

Drikker kaffe på morgenen å jevnt utover formiddagen. Drikker ikke kaffe ettermiddag og kveld pga søvn. For mye kaffe kan gi meg rastløshet å hjertebank.

Altså som de aller fleste mennesker.

Anonymkode: ef708...4ad

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Drikker et par kopper i løpet av dagen, og blir ganske søvnig av det. Har ikke satt noen spesielle begrensninger på meg selv, bortsett fra at jeg ikke kan drikke for mye på kort tid. Da får jeg uro i kroppen, begynner å skjelve, får hjertebank og litt noia. 

Anonymkode: dc255...c0d

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg drikker kaffe fordi jeg liker smaken, men det har ingen virkning på energinivå hos meg. Jeg kan drikke kaffe hele dagen og kvelden om jeg ønsker uten at det går ut over nattesøvn og uten at jeg blir noe mer energisk. 

Det hender at jeg får "kaffesperre" og det sier bare stopp, men da er det fordi kroppen har fått nok så det bare stopper seg selv og kaffekoppen kan bli stående resten av dagen uten at jeg klarer å drikke mer. 

Jeg blir heller ikke hyper av sukker og energidrikker, jeg blir roligere heller enn urolig. 
(det eneste som får meg "opp" er mennesker faktisk, det er å være blant andre at jeg får energi)

Anonymkode: 0dffe...6b5

Skrevet

Drikker når jeg føler for det, vanligvis blir det en kopp til frokosten, en-to kopper på sen ettermiddag, og av og til litt på sen kveld (varm sjokolademelk med litt pulverkaffe for smakens skyld). Er jeg i selskap kan jeg godt bøtte innpå.

Merker ingen effekt av kaffen utover at jeg liker smaken , spesielt når den kombineres med noe litt søtt. :sjenert:

Anonymkode: 19bb5...67a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du som har ADHD. Kva er dine erfaringar når det gjeld kaffi? Drikk du det? Evt når på dagen? 

#tilutredning

Anonymkode: 69042...875

Altfor mye! Og energidrikker! Men kan drikke kaffe og energidrikk og likevel sovne på sofaen😬

Anonymkode: adf2d...02f

Skrevet

Jeg drikker kaffe akkurat når jeg har lyst og det blir en del kaffe i løpet av døgnet, men jeg drikke kaffe på grunn av mat da koffein har null oppkvikkende effekten på meg. Og jeg har møtt ganske mange andre med ADHD som sier det samme.

Anonymkode: b1dc8...423

Skrevet

Drikker både kaffe og energidrikke når jeg vil gjennom døgnet. Blir ikke kvikk av det, så sover like godt om natta, hvis det var det du tenkte på. Det samme gjelder kona, som ikke har ADHD.

Anonymkode: 2ce75...8a5

Skrevet

Drikker mye koffein døgnet rundt, kan drikke det på sengekanten og deretter legge meg til å sove. Får ro i kroppen av det og liker smaken. Får ikke energi av det 😅

Anonymkode: 2d53b...fa4

Skrevet

Har hørt at kaffe og energidrikk er som selvmedisinering for de med adhd.

Anonymkode: 0f98e...735

Skrevet

Jeg drikker sånn to kopper om dagen, hvis jeg er på besøk hos noen som serverer kaffe tar jeg en kopp der og. Jeg blir ikke sånn kvikk eller rastløs av det, men det tar meg fra drittrøtt og ubrukelig på morgenen til et normalt menneske 🤪 men har sluttet med energidrikke, for jeg blir skjelven av det, på toppen av kaffe

Anonymkode: 9ab9a...d7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har hørt at kaffe og energidrikk er som selvmedisinering for de med adhd.

Anonymkode: 0f98e...735

Vet ikke hvordan ADHD på medisiner funker, for jeg får ikke lov av legen å få ADHD-medisiner pga blodpropp i hjernen for noen år tilbake, så jeg kan ikke svare for hvordan medisiner funker.

Men. Jeg kan si at hvis kaffe skulle vært som medisin så var det en dårlig medisin i hvert fall. Tankekjøret og følelsene er der selv om jeg drikke masse kaffe. 

Det er bare det at jeg ikke blir energisk av kaffe og at jeg får sove selv om jeg drikker kaffe hele dagen og helt opp mot sengetid. 

Leste en artikkel (eller hørte på radio) at kvinner ikke har den samme effekten av kaffe som menn får ift. det at man ikke får sove hvis man drikker kaffe for sent på dagen. Det er muligens en gammel teori og vet ikke om det er sant, men det er det jeg har trodd - at kaffe ikke virker på meg fordi jeg er kvinne. 
Virker logisk at det er fordi jeg har ADHD i stedet muligens. 

Anonymkode: 0dffe...6b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...