Gå til innhold

Min søster deler bare stygge bilder av oss andre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller, dvs av vår andre søster, av meg og vår kusine. 

Vi har i blant familieselskap som alle andre. Ved hvert av disse driver lillesøster å tar bilder av pynt, bordet sommer dekket og av gjestene. Hun legger deretter ut disse bildene på fb. Hun tar gjerne 3 bilder av hver situasjon for å være sikker.

Så velger hun ut det fineste bilde av bestemor, det fineste bilde av tante og onkel sammen, det fineste bildet av foreldrene våre. Her skriver hun under på bildene om vår flotte bestemor og de fine parene som holder sammen gjennom tykt og tynt. 

Så vet jeg at hun tar et bilde av oss andre jentene mens vi ikke følger helt med. Så får hun ta to bilder til der vi er mer med, vi får se bildene og er enige i hvilke som er finest. Hun tar også selfie av seg selv med andre i bakrunn, selfie helfigur foran speilet eller ber andre om å ta et av henne. Hun sletter de bildene som ikke var fine nok.

Så ser vi på Facebook etterpå at der er det bildet av et perfekt dekket bord og fine bilder av alle, bortsett fra oss. Hver gang velger hun bildene vi ikke følger helt med. Et øyelokk henger, en klør seg i nesa, en har munnen full. Hver eneste gang så er det meg, vår eldre søster og vår kusine.

Hun svarer alltid med latter om at de bildene var så morsomme. Så i følge henne har jeg vært så hårsår som ikke ønsker å bli tatt bilde av lengre. Det er en stund siden hun la ut bilder av seg selv, for hun har gått opp i vekt pga medisiner. Men jeg forsøkte da å legge ut bilde av henne til hennes bursdag, det var et helt vanlig bilde av hvordan hun ser ut akkurat nå. Hun fjernet det så fort, ingen fikk ser ut nå, jeg måtte jo forstå det. Det var jo en grunn til at hun ennå legger ut et 4 år gammelt bilde til jul hvert år 🙈

Noen andre som ville reagert på dette?

Anonymkode: c8910...a31

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har i blant familieselskap som alle andre. Ved hvert av disse driver lillesøster å tar bilder av pynt, bordet sommer dekket og av gjestene. Hun legger deretter ut disse bildene på fb. Hun tar gjerne 3 bilder av hver situasjon for å være sikker.

Så velger hun ut det fineste bilde av bestemor, det fineste bilde av tante og onkel sammen, det fineste bildet av foreldrene våre. Her skriver hun under på bildene om vår flotte bestemor og de fine parene som holder sammen gjennom tykt og tynt. 

Så vet jeg at hun tar et bilde av oss andre jentene mens vi ikke følger helt med. Så får hun ta to bilder til der vi er mer med, vi får se bildene og er enige i hvilke som er finest. Hun tar også selfie av seg selv med andre i bakrunn, selfie helfigur foran speilet eller ber andre om å ta et av henne. Hun sletter de bildene som ikke var fine nok.

Så ser vi på Facebook etterpå at der er det bildet av et perfekt dekket bord og fine bilder av alle, bortsett fra oss. Hver gang velger hun bildene vi ikke følger helt med. Et øyelokk henger, en klør seg i nesa, en har munnen full. Hver eneste gang så er det meg, vår eldre søster og vår kusine.

Hun svarer alltid med latter om at de bildene var så morsomme. Så i følge henne har jeg vært så hårsår som ikke ønsker å bli tatt bilde av lengre. Det er en stund siden hun la ut bilder av seg selv, for hun har gått opp i vekt pga medisiner. Men jeg forsøkte da å legge ut bilde av henne til hennes bursdag, det var et helt vanlig bilde av hvordan hun ser ut akkurat nå. Hun fjernet det så fort, ingen fikk ser ut nå, jeg måtte jo forstå det. Det var jo en grunn til at hun ennå legger ut et 4 år gammelt bilde til jul hvert år 🙈

Ingen fikk se, slik hun ser ut nå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si at hun ikke får lov å legge ut bilder uten godkjennelse fra deg. Hadde blitt irritert selv, særlig hvis det er konsekvent. Bildene er kanskje morsomme for henne, men det er ikke henne det er bilde av...

Anonymkode: 0a307...b79

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bilder kan bare deles med samtykke. 

Anonymkode: f797b...e1e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bilder kan bare deles med samtykke. 

Anonymkode: f797b...e1e

Det har heldigvis ikke blitt delt noen bilder av meg fra sommerfesten. Siden forrige jul har det vært dårlig stemning da jeg nektet bilder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig å legge ut bilder uten samtykke. Man kan ta bilder i en folkemengde, men skal du ta bilder av enkeltpersoner trenger du samtykke. 

Er det mulig hun misliker dere siden hun legger ut stygge bilder? Er hun misunnelig? 

Anonymkode: d17bb...f34

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ulovlig å legge ut bilder uten samtykke. Man kan ta bilder i en folkemengde, men skal du ta bilder av enkeltpersoner trenger du samtykke. 

Er det mulig hun misliker dere siden hun legger ut stygge bilder? Er hun misunnelig? 

Anonymkode: d17bb...f34

Hun ringer oss omtrent ukentlig, i perioder den ene og i perioder den andre. De samtalene handler mest om støtte og råd, men ville hun tatt så mye kontakt om det var misunnelse? Kanskje det er noe annet med utseende enn en samtale? 

Om det er misunnelse så vet hun at jeg er tynn pga sykdom, både kusine og eldre søster er normalvektig. Ingen av oss har et utseende som roper wow heller 🙈 vi ser ut som helt vanlige unge kvinner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser igjennom nå så er det superflotte bilder av fetteren vår, nylig myndig. Samt andre barn I familien så fanger hun de virkelig med kamera. Vi vet hun kan, kanskje det er noe rivalisering jeg ikke forstår meg på. 

Det vi har som hun ikke har er mann og barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen får dele bilder av meg og mitt barn på sosiale medier. Trodde folk var ferdige med å legge ut bilder fra sånne ting på face. Eller alle under 70år da.

Anonymkode: 455db...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når jeg ser igjennom nå så er det superflotte bilder av fetteren vår, nylig myndig. Samt andre barn I familien så fanger hun de virkelig med kamera. Vi vet hun kan, kanskje det er noe rivalisering jeg ikke forstår meg på. 

Det vi har som hun ikke har er mann og barn. 

Kan du ikke spørre henne direkte om hvorfor? På en ikke-anklagende måte, slik at du har større sannsynlighet for å få en samtale i gang om det. Hvis du tør å være ærlig og si at du synes det er trist fordi du også har lyst til å se fine bilder av deg selv, og å si dette du sier her; at du vet hun kan, for hun er flink til å fange folk med kameraet osv. Og at du ikke har lyst til å ha så mange stygge bilder av deg på nett som du ikke er komfortabel med. 

Oppskriften på gode samtaler er som regel alltid ærlighet+sårbarhet. Kanskje vil hun benekte og forsøke å snakke seg rundt det hvis hun er flau over å ha blitt oppdaget (husk at det kan være underbevisst og at hun da kan skjemmes over å ha latt sine usikkerheter skimte gjennom så tydelig). Uansett så vil oppskriften ærlighet+sårbarhet mest sannsynlig resultere i at noe endrer seg. Kanskje ikke med det samme, men hun vil begynne å innse hvor tåpelig det er. 

Anonymkode: acc8c...783

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å snakke med min søster om dette (og det meste annet).

Samme her. 

Jeg nekter alle å legge ut bilder av meg uansett, er helt anonym på sosiale medier også, det skal respekteres. Og blir respektert. 

Anonymkode: faa9a...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hvis du faktisk, helt på ekte, er så smålig at du ikke kan legge ut noe annet enn stygge bilder av meg, Kari og Turid, så synes jeg du skal la være å legge ut bilder av oss. Det er ufattelig umodent. Ikke er det særlig hyggelig gjort heller. Har vi gjort deg noe?"

Hvilken som helst variant av noe slikt som dette gjør at hun ikke kan fortsette uten å sette seg selv i et dårlig lys.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...