Poskan78 Skrevet 21. oktober 2024 #1 Del Skrevet 21. oktober 2024 Jeg fant en kattunge på 8uker for 3uker siden, jeg har to katter på 5år fra før av. siden ingen savnet kattungen bestemte vi oss for å beholde den, første uken var den på eget rom, de andre kattene har fått lukte på pledd han har ligget på osv, så begynte vi å gi de mat på hver sin side av døra og nå 3uker etter på har de møtt hverandre. vi har skaffet et stort hundebur som kattungen er i, mens de voksne kattene er inne. problemet er at de voksne kattene ikke liker han, de knurrer, freser og trekker seg unna, de oppholder seg for det meste i kjellerstuen siden kattedøra er der, og de er ikke interessert i den nye katten. hunn katten som er mest rolig har fått hilse på han, men kattungen er så ivrig og løper mot henne og da blir det fresing og hun vil bare ut. har noen erfaringer rundt dette? Hvor lang tid må jeg regne med at det tar for de å akseptere hverandre og når skal man gi opp? Jeg har en samboer som er veldig utålmodig og vil se resultater, og han ønsker å slippe de sammen, men jeg tør ikke det siden de voksne kattene er såpass usikre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #2 Del Skrevet 22. oktober 2024 Slike folk som samboeren din har jeg også fått mange "råd" fra. For all del, IKKE tving kattene sammen slik han vil😂 Katter blir ikke bestevenner av å møtes ansikt til ansikt. Det kan, for noen katter, ta måneder før de varmer seg opp til nye kjæledyr. Så lenge kattungen og de voksne kattene får sine egne områder å trekke seg tilbake til, så skal det gå fint. Flytt rundt på leker og pledd som har lukt på seg. En dag bestemmer kattene seg for å utforske når de skjønner at kattungen ikke er noe fare / en inntrenger. Kattunger skjønner ikke helt det at de blir for mye for ukjente, så noe av fresingen er fordi de ikke vil leke og ha kattungen oppi ansiktet sitt. Grensesetting, rett og slett. Den første måneden ville jeg latt kattene bli kjent gjennom lukt. Måned nr 2 vil situasjonen mest sannsynlig ikke være like skummelt for de voksne kattene, og de kan begynne å utforske mer, men kanskje holde avstand fra kattungen fortsatt. Måned nr 3 vil de kanskje bli mer trygge rundt kattungen. Akkurat hvor lang tid det vil ta er vanskelg å si, så det er "sånn cirka" hva du kan forvente. Det vanskeligste er at vi eiere får dårlig samvittighet. Gi kos og oppmerksomhet til alle kattene, spesielt de voksne trenger litt mer støtte for å skjønne at alt går bra! 😊 Anonymkode: f77d3...f8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #3 Del Skrevet 22. oktober 2024 Poskan78 skrev (14 timer siden): Jeg fant en kattunge på 8uker for 3uker siden, jeg har to katter på 5år fra før av. siden ingen savnet kattungen bestemte vi oss for å beholde den, første uken var den på eget rom, de andre kattene har fått lukte på pledd han har ligget på osv, så begynte vi å gi de mat på hver sin side av døra og nå 3uker etter på har de møtt hverandre. vi har skaffet et stort hundebur som kattungen er i, mens de voksne kattene er inne. problemet er at de voksne kattene ikke liker han, de knurrer, freser og trekker seg unna, de oppholder seg for det meste i kjellerstuen siden kattedøra er der, og de er ikke interessert i den nye katten. hunn katten som er mest rolig har fått hilse på han, men kattungen er så ivrig og løper mot henne og da blir det fresing og hun vil bare ut. har noen erfaringer rundt dette? Hvor lang tid må jeg regne med at det tar for de å akseptere hverandre og når skal man gi opp? Jeg har en samboer som er veldig utålmodig og vil se resultater, og han ønsker å slippe de sammen, men jeg tør ikke det siden de voksne kattene er såpass usikre. Denne veilederen er fin å forholde seg til : https://www.potesporihjertet.no/single-post/introdusere-katter Anonymkode: 150ec...3c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #4 Del Skrevet 25. oktober 2024 Vi hentet kattunge på mandag. Har allerede en hannkatt på 2 år. Den første ettermiddagen skjermet vi kattungen på eget rom. Gradvis fikk de hilse på hverandre. I dag er det våpenhvile og spise av hverandre sine matskåler uten klabb og babb De får ikke være sammen uten tilsyn en stund til, men akkurat nå ligger de begge i sofaen og sover. Anonymkode: aee44...6bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå