Gå til innhold

Et forhold med ulikt morsmål og null engelsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han har vært her i over to år, og enda ikke lært seg ordentlig norsk?

Anonymkode: c3f52...46b

Kom til Norge for 1,5 år siden men måtte først være på mottak i et halvt år. Der var det null tilbud om språkopplæring. Begynte på språkopplæring for 6 måneder siden. 

Anonymkode: 18f39...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er bare tull. Nå er jeg ikke fra Ukraina, men fra ett av nabolandene. Nei, vi bruker ikke botox og fillers så mye mer enn norske damer. Men vi kler oss finere. 

Forstår 😊 Du vet bedre enn meg som aldri har vært der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er selv flytende i et hvilket som helst fremmed språk etter hvor mange måneder, sa du??? Kom gjerne med eksempler fra din egen erfaring. 

For å få jobb i Norge kreves det høy grad av flytende norsk, gjerne på C1 nivå, eller minimum eksamen i B1. 

Anonymkode: 7e864...cf5

Har lært meg norsk på 6 måneder og avlagt Bergenstesten, som det het den gangen, med 550 poeng. Kravet for å komme på universitetet var 450 poeng. 

Og jeg snakker ikke om jobb nå, men at personen etter to år i Norge ikke greier å kommunisere på norsk. Det tyder på at han egentlig ikke har tenkt å bli her. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har lært meg norsk på 6 måneder og avlagt Bergenstesten, som det het den gangen, med 550 poeng. Kravet for å komme på universitetet var 450 poeng. 

Og jeg snakker ikke om jobb nå, men at personen etter to år i Norge ikke greier å kommunisere på norsk. Det tyder på at han egentlig ikke har tenkt å bli her. 

Hva er morsmålet ditt, da? 

Han greier jo åpenbart å kommunisere med TS, bare ikke så flytende og avansert som hun ønsker seg. 

Den siste kommentaren din sier litt om lavmålet ditt. Det varierer hvor fort man lærer språk, og de har veldig mye styr de må forholde seg til. De lever i en veldig ustabil situasjon. Det er ikke slik at de sitter og har det som plommen i egget og kan studere norsk i fred og ro. Det kan godt hende han tar dette seriøst og vil bli her. Men de er her på en midlertidig ordning og får høre hele tiden at de må hjem etter hvert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det tyder på at han egentlig ikke har tenkt å bli her. 

nei, det antok han sikkert ikke da. Mange trodde vel at krigen skulle være overstått ganske raskt. 

Anonymkode: ae2e4...588

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han kom til Norge for 1,5 år siden men på mottak fikk de null språkopplæring eller annet tilbud. Begynte språkopplæring for 6 mnd. siden, og hvis han består eksamen i desember skal han ut i jobb som allerede venter på han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva er morsmålet ditt, da? 

Han greier jo åpenbart å kommunisere med TS, bare ikke så flytende og avansert som hun ønsker seg. 

Den siste kommentaren din sier litt om lavmålet ditt. Det varierer hvor fort man lærer språk, og de har veldig mye styr de må forholde seg til. De lever i en veldig ustabil situasjon. Det er ikke slik at de sitter og har det som plommen i egget og kan studere norsk i fred og ro. Det kan godt hende han tar dette seriøst og vil bli her. Men de er her på en midlertidig ordning og får høre hele tiden at de må hjem etter hvert. 

Ja, han er veldig motivert til både å lære språk og å ut i arbeidslivet. Bruker kveldene og søndagene sine på å lære språket. Skriver alltid ned ord som er viktige å øve på/som han ikke kan når vi kommuniserer. Ønsker å kun se norske filmer for å øve språk. Stopper filmen for å høre og lære. Er med på aktiviteter med kun normenn for å øve språk. Ønsker at jeg retter på han når han snakker. Jeg tolker dette som at han har et stort ønske om å virkelig være her, delta i samfunnet vårt og komme ut i arbeidslivet igjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, han er veldig motivert til både å lære språk og å ut i arbeidslivet. Bruker kveldene og søndagene sine på å lære språket. Skriver alltid ned ord som er viktige å øve på/som han ikke kan når vi kommuniserer. Ønsker å kun se norske filmer for å øve språk. Stopper filmen for å høre og lære. Er med på aktiviteter med kun normenn for å øve språk. Ønsker at jeg retter på han når han snakker. Jeg tolker dette som at han har et stort ønske om å virkelig være her, delta i samfunnet vårt og komme ut i arbeidslivet igjen.

Men hva er planen videre hvis det funker mellom dere? Skal du flytte med ham til Ukraina når krigen er over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hva er planen videre hvis det funker mellom dere? Skal du flytte med ham til Ukraina når krigen er over?

Å flytte ut av landet for min del er helt uaktuelt, og jeg har ikke tenkt så langt fram i tid. Jeg aner ingen ting om regler for flyktninger. Hvem som får opphold og ikke. Dette bør jeg sette meg inn i hvis det blir seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Å flytte ut av landet for min del er helt uaktuelt, og jeg har ikke tenkt så langt fram i tid. Jeg aner ingen ting om regler for flyktninger. Hvem som får opphold og ikke. Dette bør jeg sette meg inn i hvis det blir seriøst.

Du må huske at ukrainske flyktninger som kommer hit på kollektiv beskyttelse, har svakere rettigheter enn vanlige flyktninger. Men siden han kom så tidlig, var det kanskje andre og mer gunstige regler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja dette bør du sette deg inn i. Han har kollektiv beskyttelse. Her og nå så gir det samme rettigheter som vanlige flyktninger, uten å gå i detalj.  Men når man skal få permanent oppholdstillatelse (hvis man kvalifiserer) så teller man antall år man har bodd i Norge før man får innvilget det. For de med kollektiv beskyttelse så teller ikke disse årene, så de står på 0 enn så lenge. Den kollektive beskyttelsen kan ende med å bli opphevet så fort krigen er over og da må man reise hjem eller søke om individuell beskyttelse. Men å få individuell beskyttelse når du kommer fra et land som ikke er i krig (lenger) kan du glemme. Da er det arbeids-visa eller familie-visa som gjelder. 

Han kan heller ikke flytte fra kommunen han bor i. Da mister han all sosial hjelpen. Det er mye å sette seg inn i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Feil. Nå er introduksjonsprogrammet kun seks måneder.

Seks måneder er jammen ikke lang tid.

Og inkluderer engelsk?

Anonymkode: 10b64...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi det tid, språket kommer, det er synd å gi slipp på noen som kan være fremtiden din pga en midlertidig hindring. 

Anonymkode: 0a0cc...212

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 23.43):

Så langt har jeg ikke tenkt 😅 Vet ikke hva han tenker. Jeg selv er dårlig i engelsk, men har aldri følt at jeg har mistet noe pga det..

Dårlig engelsk vil kunne gi utfordringer enkelte steder, men samtidig vil han ha en fordel med å ha kjennskap til russisk språk. 
Jeg har reist en del rundt i Kroatia, Serbia, Montenegro og andre land i den regionen, og der ville det vært en stor fordel å kunne gjøre seg forstått på russisk for eksempel. 

AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 0.27):

Jeg har ikke sett den artikkelen tidligere- takk! Jeg er såpass trygg på han nå at jeg kan spørre om vi kan ta oss en tur til lege for å ta hurtigtest for sikkerhets skyld. 
Og takk for svar, jeg setter pris på alt som får meg til og tenke over en litt vanskelig situasjon :)

For meg ville den tryggheten faktisk vært veldig viktig. 
Jeg er en som heller ikke faller fort for noen, og jeg bruker lang tid på å bli trygg på andre. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kom til Norge for 1,5 år siden men måtte først være på mottak i et halvt år. Der var det null tilbud om språkopplæring. Begynte på språkopplæring for 6 måneder siden. 

At dere kan kommunisere i timesvis etter ett halvt år språkopplæring er bra, det tyder på at han både ønsker lære, men også at han lærer raskt. 
Jeg har jobbet på voksenopplæring, i tillegg til at jeg tidligere har jobbet med mange utlendinger som gikk på norskkurs. 
Noen bruker årevis på å lære seg føre relativt enkle samtaler. Men mange av de som genuint ønsker lære seg språket lærer det raskt, og ved mye øvelse så snakker de omtrent flytende innen kort tid. 
Det var noen elever ved skolen jeg jobbet på, som jeg trodde hadde gått på kurs 1-2 år, fordi de snakket så bra norsk, men de kun hadde vært der ett halvt år. 
Jeg pleide snakke mye med en tidligere kollega av meg, for 7-8 år siden.  Han var fra Afghanistan. Vi spiste ofte lunsj sammen, og skravlet i ett sett når vi jobbet. Han hadde tydelig aksent, men aldri problemer med ordforståelse, og hadde bredt ordforåd. Jeg fikk sjokk når han en dag sa at han ikke engang hadde vært ett år i Norge, og at han elsket jobbe med meg fordi han fikk trent så mye. Familien hans snakket ikke norsk.

Så jeg tenker at dersom dere liker hverandre så godt, og dere er trygge på hverandre, så hvorfor ikke? 
Joda, dere vil garantert møte på kommunikasjonsproblemer, men spørsmålet er hvordan dere løser de. 
Hvis dere begge er flinke på å trekke pusten og telle til fem, og så spørre "hva mente du egentlig nå?" i stedet for å eksplodere eller gå i kjelleren, så kommer dere langt. 

For meg ville det vært viktig å snakke om hva man ønsker for fremtiden. 
Du har barn, og er ikke villig til å flytte til Ukraina. Det er veldig forståelig. Men hva ønsker han etter krigen? Ønsker han bli værende i Norge? Eller drømmer han om å flytte hjem så fort som mulig? Er du eventuelt den eneste grunnen til at han vil bli? 
Hvis han vil hjem så fort som mulige eller at du er eneste grunnen til at han vil være i Norge, så er det kanskje ikke like mye verdt å ta sjansen. Men om han ønsker bli værende i norge, så hvorfor ikke se hvor dette fører? 

Anonymkode: dcfe6...41c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

En ting til - lær deg hans språk. Det vil du ha nytte av. 

Duolingo - The world's best way to learn a language

Anonymkode: 0a0cc...212

Hva slags nytte da? Nå vet jeg ikke om han snakker russisk eller ukrainsk, men ingen av delene er noe man har mye bruk for her til lands.  Det tar år å lære et språk godt via Duolingo. Russisk/Ukrainsk er også noe av det vanskeligste du kan lære. 

Det kan være morsomt, sjarmerende osv å si ting som смачного, дякую osv til kjæresten. Men det som er nyttig er å lære litt om kulturen hans, den pågående konflikten fra 2014 og til nå og hans personlige forhold som tradisjoner, datoer osv.  

Det kan også være veldig nyttig å sette seg inn i flyktning situasjonen hans og kunne hjelpe til som norskspråklig når han trenger å sette seg inn i noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Herlighet, TAKK for et svært utfyllende svar. Akkurat dette jeg trengte. Han var en av de som bodde i det størte krigsrammede området. Han gjemte seg der før han kom seg ut av området og videre til Russland. Han kom seg tidlig nok ut før det ble noe krav. Han sier han ikke vil flytte tilbake til Ukraina, men savnet foreldre/besteforeldre og har et ønske om å møte dem. Men at dette ikke går, da han ikke kan reise tilbake. Regnet med at han ikke kan reise tilbake på grunn av at han da må krige?

Han har god utdannelse og skal ut i jobb om 1 måned når språk-kurset er bestått. Veldig motivert til å arbeide og tjene sine egne penger.

Jeg er ¨redd¨jeg blir litt blind på grunn av at disse mennene behandler kvinner med en helt annen respekt. Jeg har aldri fått blomser av en norsk mann- men av han her tre ganger på en måned. Han bryr seg om at jeg står på kalt gulv med bare føtter og at kvinner ikke må fryse. Han bærer bæreposer for meg på butikken fordi mannen er jo sterkest 😛 De ser ikke på andre kvinner, og behandler oss helt annet enn en typisk norsk mann. Når det er sagt så er jeg totalt motsatt av en ukrainsk kvinne (etter det jeg leser om kultur i kommentaren din)- jeg er IKKE tydelig, forventer ikke/liker ikke at han skal ta av meg jakken, holde opp døra, gi blomster og så videre. Ukrainske kvinner er pyntet med fine klær, sminke og botox. Jeg hater å pynte meg, sminker meg minimalt og har aldri hatt på en falsk negl. Han har aldri gitt meg noe press, sier han liker naturlig- men jeg har i bakhodet at jeg ikke er bra nok med tanke på standarden de har der. Tror dette holder meg mye igjen. Jeg gidder ikke å være i et forhold der jeg må jobbe hardt for utsende når jeg selv ikke er opptatt av det. Han er en utrolig pen, godt trent og sunn mann- og jeg føler at jeg aldri kommer til å nå opp på hans nivå. Selv om han aldri har sagt eller gjort noe som gjør at jeg bør være usikker på dette..

Det høres ut som love bombing på høyt nivå.

jeg ville bekymret meg og ville ikke fortsatt forholdet, men det er klart at når man blir lovebombet, så forstår man det ikke selv. 

dersom han ikke har barn selv og fremdeles har familie i Ukraina, og selv er tjenestedyktig, så virker det egentlig feigt å flykte for å unngå å kjempe for landet sitt.

så han har en kone i Norge? Hva med barn?

Høres ut som en klassisk tilfelle for å skape seg et godt liv i Norge med minst mulig innsats. Er du sikker på at han ikke fremdeles har kontakt med sin kone? Er skilsmissen i orden? Eller er de fremdeles gift?

Anonymkode: 5bfb5...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg ville bekymret meg og ville ikke fortsatt forholdet, men det er klart at når man blir lovebombet, så forstår man det ikke selv. 

Dette er kulturforskjeller, ikke love bombing. Virker kanskje som du ikke vet hva love bombing er. 

Dating og samliv er veldig anderledes i Norge enn andre steder. Det er uvanlig å ha en så kald og uengasjert tilnærming til dating som man har i Norge. 

Et par norske damer jeg traff ble stressa og  sure når jeg betalte for kaffen deres. Daten skulle gjerne foregå så uromantisk som mulig. Helst ikke treffes for ofte heller. Å bli holdt opp døren for blir mottatt som nedlatende. Det blir for dumt. Men jeg skjønner at en dame med sånne holdninger synes det å få blomster og bli båret bæreposer for oppfattes som love bombing. I andre land oppfattes det som en selvfølge. 

Å kalde folk feige fordi de løper for livet når det ruller titals med tanks inn og barnefamilier og besteforeldre blir massakrert og skutt i ryggen på flukt og unge jenter blir voldtatt og drept på åpen gate av russiske soldater, bygninger settes i brann og rives. Og her står man uten så mye som en lommekniv å forsvare seg med... Ja det får stå for din regning... Det er ingen her på berget som kan fatte hva disse har gjennomgått. Den første tiden av invasjonen var totalt kaos. Det var først senere at det Ukrainske forsvaret fikk fatning.  Jeg er enig i at Ukraina trenger de soldatene de kan få, men å forhåndsdømme folk for avgjørelser de tok midt i det kaoset er usmakelig. 

Det kan hende denne fyren bare er ute etter å utnytte mulighetene i Norge. Det kan hende han er ekte vare og et skikkelig kupp. Det må nesten TS finne ut av selv. Å sitte å fantasere opp negative personkarakteristikker på nettet hjelper ingen og det var ikke det TS spurte om heller. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sammen med en polakk i kort periode for en del år siden som var dårlig i norsk. Kunne engelsk, men det ble vanskelig å få til et bra forhold. Veldig glad for at det ble slutt. 

Anonymkode: b152b...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

dersom han ikke har barn selv og fremdeles har familie i Ukraina, og selv er tjenestedyktig, så virker det egentlig feigt å flykte for å unngå å kjempe for landet sitt.

så han har en kone i Norge? Hva med barn?

Høres ut som en klassisk tilfelle for å skape seg et godt liv i Norge med minst mulig innsats. Er du sikker på at han ikke fremdeles har kontakt med sin kone? Er skilsmissen i orden? Eller er de fremdeles gift?

Anonymkode: 5bfb5...194

Det er ikke lovebombing. Norske kvinner er blitt vant til den kjipe oppførselen til norske menn, som ikke ønsker å legge noe innsats i det å finne og beholde en partner. Norske menn er blitt bortskjemte og kravstore. Østeuropeiske menn er annerledes ALLE SAMMEN. Det er rett og slett en annen kultur. Ellers støtter jeg deg i det at TS først må sjekke opp det med skilsmisse. Mange lyver, uansett nasjonalitet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...