Gå til innhold

Et forhold med ulikt morsmål og null engelsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Når det gjelder østeuropeiske menn, må du huske følgende:

* De er vant til å være sjefen i familien, og at kjerringa tar unna alt husarbeid. 

* Det er vanvittig utseendepress sammenlignet med krav fra norske menn. Du skal måtte holde deg slank, trent og lekker i sminke- og klesveien. 

* Menn som har rømt fra krigen i Ukraina, har masse familie der. Kanskje kone og barn. 

Anonymkode: c3f52...46b

Takk for kommentar. Ikke tenkt over dette selv, men vi har snakket om flere av disse temaene.

- han tilbyr seg ofte å lage mat selv om han har sagt at han ikke er noe glad i matlaging
- han har også snakket om kvinner fra ukraina, at så og si alle bruker botox o.l, men sier at han liker naturlige mer. Dette punktet stresser meg, for jeg hater å pynte meg, liker ikke å sminke meg osv. Jeg føler selv at jeg ikke kommer til å levere godt nok til en østeuropeisk mann på dette, og føler da at jeg passer mer med en normann som ikke bryr seg noe særlig 😛
- dette er noe vi har snakket mye om, og han og konen forlot hverandre da de ikke ønsket å gå samme vei etter de kom segbort fra krigen. Han har snakket mye om meg til vennene sine, og jeg har møtt disse. Han har selv tatt opp temaet flere ganger, og jeg følger meg trygg på at dette er korrekt.

Anonymkode: 18f39...8e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for kommentar. Ikke tenkt over dette selv, men vi har snakket om flere av disse temaene.

- han tilbyr seg ofte å lage mat selv om han har sagt at han ikke er noe glad i matlaging
- han har også snakket om kvinner fra ukraina, at så og si alle bruker botox o.l, men sier at han liker naturlige mer. Dette punktet stresser meg, for jeg hater å pynte meg, liker ikke å sminke meg osv. Jeg føler selv at jeg ikke kommer til å levere godt nok til en østeuropeisk mann på dette, og føler da at jeg passer mer med en normann som ikke bryr seg noe særlig 😛
- dette er noe vi har snakket mye om, og han og konen forlot hverandre da de ikke ønsket å gå samme vei etter de kom segbort fra krigen. Han har snakket mye om meg til vennene sine, og jeg har møtt disse. Han har selv tatt opp temaet flere ganger, og jeg følger meg trygg på at dette er korrekt.

Hvorfor velger du å stole på en mann som du overhodet ikke kjenner, og som du ikke har noen sjanse for å finne ut av? Har du snakket med ekskona hans, at de faktisk er skilt? Eller bor de bare i forskjellige land fordi hun fikk kollektiv beskyttelse i et annet land, mens han klarte kun å komme seg til Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kor lang tid går dette kurset over? 

Anonymkode: 10b64...7e4

Vanligvis flere år om de ikke kan noe fra før. 

Anonymkode: 0a76f...053

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Først og fremst : Jeg tror på kjærligheten og har personlig veldig god erfaring med folk fra Ukraina.  

Men det første som slår meg er : Hvorfor er han her? Menn i normal voksen alder har vel egentlig ikke lov å forlate Ukraina. Det finnes gyldige grunner, men de fleste stridsdyktige menn fra Ukraina som er i andre land som flytkninger har sneket seg unna på et vis, og de fleste av disse er ute etter å utnytte systemet i landet de er i. Det snakkes en del om dette i det Ukrainske miljøet. Dette gjelder særlig de som har ankommet i senere tid, etter den første store fluktbølgen som nesten utelukkende inneholdt ærlige, oppegående mennesker som hadde flyktet for livet fra de grusomme kamphandlingene til Russland. 

En test på dette er å se an hvor villig han er til å ta en jobb og hva slags utdannelse han har. 

Utover dette kan det godt hende han er en knakende god fyr for alt vi vet. 

Det var mye fordomsfullt bullshit i denne tråden. Bruk ditt eget hode og magefølelse her. 

Bullshit! SIden når ble nordmenn avhengige av å snakke engelsk for å fungere i sitt eget samfunn?!?  Han må lære norsk og hvis han har utdannelse må han få denne anerkjent i Norge. 

Dette er noe du vet noe om???  Jeg kjenner ingen Ukrainere med grumsete holdninger, hverken vedr, homofile, jøder, raser eller annet. Jeg kjenner ærlig talt flere nordmenn med grumsete holdninger på dette området. 

Når det gjelder kjønnsroller , så er ukrainere generelt mer tradisjonelle enn nordmenn. Men menns "tradisjonelle" norske menn sitter på ræva og lar kona gjøre alt, så er i hvert fall veloppdragne ukrainske menn mye mer typen som står på for familien sin og tar tak. De behandler damene sine som sin dronning med gester, respekt og omsorg. (litt på samme måte som vi tenker om sydlandske menn generelt) Men det finnes dårlige menn i Ukraina også som i alle andre land (ref det jeg innledet med) 

Språk : Det er nesten en fordel at han ikke kan engelsk. For da har han ingen annen utvei enn å lære seg norsk. De som ikke kan engelsk lærer seg norsk fortere. Det er helt essensielt at han lærer norsk fortest mulig.  Ikke prøv å snakke engelsk med ham i det hele tatt. Det er tøfft i starten men det bedrer seg fort. 

Kultur : Det er en del kulturforskjeller. Ikke veldig store og avgjørende. Men de er der og de vil treffe dere jevnt og trutt. Stort sett handler det om det vi vil kalle kjønnsroller. En normal ukrainsk mann vil ta en lederrolle, ta initiativ, varte opp dama si, hjelpe henne, støtte henne og gjøre det han kan for at hun skal føle seg trygg. Han vil være tydelig på å vise sin beundring for henne og han holder ikke tilbake på dette punktet. Han husker viktige datoer og ting som er viktig for dama si, og han vet hva slags blomster hun liker og vet å gi dem på de rette tidspunktene. En ukrainsk kvinne vil forvente dette av mannen sin og hun vil på sin side vise stor hengivenhet og hun vil gjøre det hun kan for å varte ham opp. Gjerne gjennom å servere en god middag og virkelig ta seg av ham. Det betyr ikke at hun ikke setter pris på at mannen hjelper til i huset. Hun vil være familiekjær og husker små og store ting om deg og familien hans.  Hun vil sette veldig tydelige grenser og finner seg på absolutt ingen måte i bullshit. Du trenger virkelig ikke være redd for å ta i litt når du setter grenser eller vil korrigere på noe. De er vant til veldig tydelig språk. Ukrainske damer finner seg i mye mindre enn norske damer. Han kan underbevisst ha denne forventningen til deg. 

Andre kulturelle forskjeller er at Ukraina er kristen-ortodoks. Så mange har et mer forhold til ortodokse tradisjoner og symbolikk i hverdagen enn vi er vant til.  Det kan være lurt å sette seg inn i ukrainsk kultur. 

Mange ukrainere er veldig opptatt, selvfølgelig, av det som skjer i Ukraina nå. De kan selv ha opplevd ting eller har venner eller familie som er drept.  De som bor i Norge lever i stor usikkerhet på grunn av den midlertidige ordningen de er satt i og regler som endrer seg nesten måned for måned. Dette er veldig slitsomt for dem.  Det er lurt å ha dette i bakhodet. 

Veien videre :  Du må nok ha i bakhodet at noen er her i landet for å utnytte systemet og kanskje gifte seg til en oppholdstillatelse. Men ukrainere flest er faktisk veldig ærlige folk og tar ting seriøst. Du får finne ut om han er den ene eller andre kategorien. 

Det kan bli trått i starten på grunn av språk. Dere må finne parallelle måter å utvikle forholdet på, og så kommer språket mer og mer. Dere bør ha en åpen dialog om hvordan dere kan takle forskjeller i kultur og personlighet. Det vil bli noen utfordringer, men fullt mulig å håndtere. 

Anonymkode: 7e864...cf5

Herlighet, TAKK for et svært utfyllende svar. Akkurat dette jeg trengte. Han var en av de som bodde i det størte krigsrammede området. Han gjemte seg der før han kom seg ut av området og videre til Russland. Han kom seg tidlig nok ut før det ble noe krav. Han sier han ikke vil flytte tilbake til Ukraina, men savnet foreldre/besteforeldre og har et ønske om å møte dem. Men at dette ikke går, da han ikke kan reise tilbake. Regnet med at han ikke kan reise tilbake på grunn av at han da må krige?

Han har god utdannelse og skal ut i jobb om 1 måned når språk-kurset er bestått. Veldig motivert til å arbeide og tjene sine egne penger.

Jeg er ¨redd¨jeg blir litt blind på grunn av at disse mennene behandler kvinner med en helt annen respekt. Jeg har aldri fått blomser av en norsk mann- men av han her tre ganger på en måned. Han bryr seg om at jeg står på kalt gulv med bare føtter og at kvinner ikke må fryse. Han bærer bæreposer for meg på butikken fordi mannen er jo sterkest 😛 De ser ikke på andre kvinner, og behandler oss helt annet enn en typisk norsk mann. Når det er sagt så er jeg totalt motsatt av en ukrainsk kvinne (etter det jeg leser om kultur i kommentaren din)- jeg er IKKE tydelig, forventer ikke/liker ikke at han skal ta av meg jakken, holde opp døra, gi blomster og så videre. Ukrainske kvinner er pyntet med fine klær, sminke og botox. Jeg hater å pynte meg, sminker meg minimalt og har aldri hatt på en falsk negl. Han har aldri gitt meg noe press, sier han liker naturlig- men jeg har i bakhodet at jeg ikke er bra nok med tanke på standarden de har der. Tror dette holder meg mye igjen. Jeg gidder ikke å være i et forhold der jeg må jobbe hardt for utsende når jeg selv ikke er opptatt av det. Han er en utrolig pen, godt trent og sunn mann- og jeg føler at jeg aldri kommer til å nå opp på hans nivå. Selv om han aldri har sagt eller gjort noe som gjør at jeg bør være usikker på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor velger du å stole på en mann som du overhodet ikke kjenner, og som du ikke har noen sjanse for å finne ut av? Har du snakket med ekskona hans, at de faktisk er skilt? Eller bor de bare i forskjellige land fordi hun fikk kollektiv beskyttelse i et annet land, mens han klarte kun å komme seg til Norge? 

Litt som en totalt ukjent norsk mann det, da. Jeg har aldri tatt opp temaet- han har selv fortalt at han har vært gift. Han selv fortalte at de skiltes i Russland da hun ønsker å være igjen der og han ville videre. Han har snakket om skillsmissepaprirer selv om jeg aldri har spurt om noen ting. Han har også fortalt hva familiemedlemmer og eksen heter. Men når det er sagt så stoler jeg ikke 100% verken en ukrainsk mann eller en norsk mann med det første. Er veldig skeptisk av meg til vanlig. Jeg stoler fortsatt ikke på det, men nå stoler jeg ikke på noen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duraton skrev (5 minutter siden):

Google translate eksisterer.

Det brukte vi mye før, og fortsatt litt. Men blir liksom ikke det samme å snakke om følselser eller viktige ting på translate 😛 Men helt klart et veldig fint verktøy!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

....SIden når ble nordmenn avhengige av å snakke engelsk for å fungere i sitt eget samfunn?!?....

Språk : Det er nesten en fordel at han ikke kan engelsk. For da har han ingen annen utvei enn å lære seg norsk. De som ikke kan engelsk lærer seg norsk fortere. Det er helt essensielt at han lærer norsk fortest mulig.  Ikke prøv å snakke engelsk med ham i det hele tatt. Det er tøfft i starten men det bedrer seg fort. 

Det er mye lettere for en språklærer når elevene også kan engelsk eller et anna felles språk. Mange språklærere nå bruker tom tid på å lære seg grunnleggende ukrainsk om dagen, fordi det ikke er et tredje språk å lære via og da er det vanskelig å både motivere og å instruere. Uten et felles språk må man ofte bruke "ordbøker" med bare bilder i for å i det hele tatt starte med å lære basale ord.....Det stemmer ikke at man lærer språket fortere. 

Engelsk er krav for å bestå alle versjoner av norsk videregående skole. Det er også praktisk nyttig i ulike jobber. Man bør innimellom kunne kommunisere med klienter/kunder muntlig og skriftlig på engelsk, feks i administrasjons- og salgsjobb, og alle jobber som tar imot bestillinger, klager eller sender ut faktura. Og feks detaljerte bruksanvisninger for feks merkebilreperasjon er ofte på engelsk. Nordmenn i dag lærer engelsk på skolen i mange år og de samme ferdighetene som vi har fått, forventes også av nye landsmenn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Litt som en totalt ukjent norsk mann det, da. Jeg har aldri tatt opp temaet- han har selv fortalt at han har vært gift. Han selv fortalte at de skiltes i Russland da hun ønsker å være igjen der og han ville videre. Han har snakket om skillsmissepaprirer selv om jeg aldri har spurt om noen ting. Han har også fortalt hva familiemedlemmer og eksen heter. Men når det er sagt så stoler jeg ikke 100% verken en ukrainsk mann eller en norsk mann med det første. Er veldig skeptisk av meg til vanlig. Jeg stoler fortsatt ikke på det, men nå stoler jeg ikke på noen.

Vent, er han russisk statsborger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er ikke det hun sier. De flyktet visstnok via Russland. Fullt mulig det. Voksne ukrainere snakker/forstår russisk i tillegg til ukrainsk. Mange har/hadde russisk som morsmål. Og du må huske at det har vært vanlig i fredstid med relasjoner på tvers av grensene. 

Jeg trodde kravet om at menn ikke fikk flykte inntraff veldig fort i 2022. Det er ikke logisk for den jevne nordmann å forstå hvorfor noen velger å flykte gjennom fiendens områder. Men om han er fra Øst-Ukraina og eksen kanskje hadde venner, slektninger i Russland, så er det absolutt plausibelt. Det er flere som gjorde det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Han er ukrainsk statsborger ja. Deres veier skiltes i Russland, etter at de hadde flyktet dit fra krigen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke det hun sier. De flyktet visstnok via Russland. Fullt mulig det. Voksne ukrainere snakker/forstår russisk i tillegg til ukrainsk. Mange har/hadde russisk som morsmål. Og du må huske at det har vært vanlig i fredstid med relasjoner på tvers av grensene. 

Jeg trodde kravet om at menn ikke fikk flykte inntraff veldig fort i 2022. Det er ikke logisk for den jevne nordmann å forstå hvorfor noen velger å flykte gjennom fiendens områder. Men om han er fra Øst-Ukraina og eksen kanskje hadde venner, slektninger i Russland, så er det absolutt plausibelt. Det er flere som gjorde det. 

Ja, mange snakker russisk og ikke ukrainsk, i alle fall de som bor her omkring. Kommer an på hvor de bodde i Ukraina. Han flyktet ut av landet 19 dager etter krigen startet, vet ikke hvor raskt kravet inntraff jeg..

Her i Norge der jeg bor et det mange menn mellom 20-50 år bor og har bodd lenge. Både enslige og fedre. Jeg har sett for meg at disse kom seg unna krigen veldig raskt før noen krav kom. Men jeg aner ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

. Skulle ønsker du som skrev denne kommentaren hadde et svar å komme med, hihi 😉😅

Innlegget til personen er ai. 

Anonymkode: 3f11e...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Problemet er at du ikke kjenner han enda. Egentlig, altså. Og spørsmålet er om det er verdt å vente flere år på at dere skal kunne snakke så godt sammen at dere virkelig kan gå inn i kjernen. 

Folk fra Ukraina kan ha en del holdninger som er fjerne fra vårt norske samfunn. Hva tenker han feks om homofile? Jøder? At kvinner jobber? At menn gjør husarbeid? Dette kan være svært vanskelig å snakke seg gjennom, uten godt språk.

Og hva hvis han må dra tilbake til Ukraina for å tjenestegjøre? (Jamfør den nye loven som diskuteres i parlamentet i Ukraina nå)

Og du, gjør deg selv en tjeneste å bruk kondom: https://www.nettavisen.no/nyheter/kraftig-okning-i-kjonnssykdommer/s/5-95-1751715 Dette er ikke for å skremme deg, men det kan være lurt å være føre var. 

Jasså, hvilke holdninger er fjerne for det norske samfunnet? For mange jøder og homofile opplever diskriminering og fordommer i det norske samfunnet. Jeg har selv utenlandsk bakgrunn og har opplevd å bli skjelt ut på gata i Norge pga det! Jeg har derimot blitt godt tatt imot i Ukraina før krigen startet. Du bør selv revurdere dine holdninger.

Anonymkode: 1de99...86f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Herlighet, TAKK for et svært utfyllende svar. Akkurat dette jeg trengte. Han var en av de som bodde i det størte krigsrammede området. Han gjemte seg der før han kom seg ut av området og videre til Russland. Han kom seg tidlig nok ut før det ble noe krav. Han sier han ikke vil flytte tilbake til Ukraina, men savnet foreldre/besteforeldre og har et ønske om å møte dem. Men at dette ikke går, da han ikke kan reise tilbake. Regnet med at han ikke kan reise tilbake på grunn av at han da må krige?

Han har god utdannelse og skal ut i jobb om 1 måned når språk-kurset er bestått. Veldig motivert til å arbeide og tjene sine egne penger.

Jeg er ¨redd¨jeg blir litt blind på grunn av at disse mennene behandler kvinner med en helt annen respekt. Jeg har aldri fått blomser av en norsk mann- men av han her tre ganger på en måned. Han bryr seg om at jeg står på kalt gulv med bare føtter og at kvinner ikke må fryse. Han bærer bæreposer for meg på butikken fordi mannen er jo sterkest 😛 De ser ikke på andre kvinner, og behandler oss helt annet enn en typisk norsk mann. Når det er sagt så er jeg totalt motsatt av en ukrainsk kvinne (etter det jeg leser om kultur i kommentaren din)- jeg er IKKE tydelig, forventer ikke/liker ikke at han skal ta av meg jakken, holde opp døra, gi blomster og så videre. Ukrainske kvinner er pyntet med fine klær, sminke og botox. Jeg hater å pynte meg, sminker meg minimalt og har aldri hatt på en falsk negl. Han har aldri gitt meg noe press, sier han liker naturlig- men jeg har i bakhodet at jeg ikke er bra nok med tanke på standarden de har der. Tror dette holder meg mye igjen. Jeg gidder ikke å være i et forhold der jeg må jobbe hardt for utsende når jeg selv ikke er opptatt av det. Han er en utrolig pen, godt trent og sunn mann- og jeg føler at jeg aldri kommer til å nå opp på hans nivå. Selv om han aldri har sagt eller gjort noe som gjør at jeg bør være usikker på dette..

Ts, jeg blir litt provosert når du fremstiller østeuropeiske kvinner som "pyntet med sminke og botox". Håper det ikke er meningen fra din side, men hvorfor setter du alle i bås? Det er selvsagt ikke noe galt i å bruke botox, men når du fremtrekker det så gir det dårlige assosiasjoner. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ts, jeg blir litt provosert når du fremstiller østeuropeiske kvinner som "pyntet med sminke og botox". Håper det ikke er meningen fra din side, men hvorfor setter du alle i bås? Det er selvsagt ikke noe galt i å bruke botox, men når du fremtrekker det så gir det dårlige assosiasjoner. 

Beklager, kom feil ut. Har nylig snakket med en del ukrainere som har forklart hvordan det er der i forhold til norge. De forteller at 80% av alle damer feks bruker botox, vipper og negler der. De sier det er mye mindre i Norge, og jeg tenkte bare på dette når jeg skrev kommentaren. Skulle selvfølgelig ikke satt i bås… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vanligvis flere år om de ikke kan noe fra før. 

Feil. Nå er introduksjonsprogrammet kun seks måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, mange snakker russisk og ikke ukrainsk, i alle fall de som bor her omkring. Kommer an på hvor de bodde i Ukraina. Han flyktet ut av landet 19 dager etter krigen startet, vet ikke hvor raskt kravet inntraff jeg..

Her i Norge der jeg bor et det mange menn mellom 20-50 år bor og har bodd lenge. Både enslige og fedre. Jeg har sett for meg at disse kom seg unna krigen veldig raskt før noen krav kom. Men jeg aner ikke..

Han har vært her i over to år, og enda ikke lært seg ordentlig norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager, kom feil ut. Har nylig snakket med en del ukrainere som har forklart hvordan det er der i forhold til norge. De forteller at 80% av alle damer feks bruker botox, vipper og negler der. De sier det er mye mindre i Norge, og jeg tenkte bare på dette når jeg skrev kommentaren. Skulle selvfølgelig ikke satt i bås… 

Det er bare tull. Nå er jeg ikke fra Ukraina, men fra ett av nabolandene. Nei, vi bruker ikke botox og fillers så mye mer enn norske damer. Men vi kler oss finere. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han har vært her i over to år, og enda ikke lært seg ordentlig norsk?

Du er selv flytende i et hvilket som helst fremmed språk etter hvor mange måneder, sa du??? Kom gjerne med eksempler fra din egen erfaring. 

For å få jobb i Norge kreves det høy grad av flytende norsk, gjerne på C1 nivå, eller minimum eksamen i B1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...