Gå til innhold

Ubehag ved vektoppgang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forsøker å gå opp i vekt. Spiser mye, men dette gjør jo sånn at jeg går rundt med nesten konstant magevondt, luft og til tider kvalme. Er det normalt å ha så mye ekstra ubehag i tillegg til metthetsfølelse? Vet det er hardt å gå opp, men usikker på hvor lenge jeg holder ut sånn:(

Anonymkode: d4685...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alder og kjønn? 

Anonymkode: 2eb3b...631

24 år, jente! Alltid vært veldig undervektig og spist lite, så tror det er hardt for kroppen å plutselig spise så mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt litt smerter/sviing nederst i venstre bryst til tider og det bekymrer meg litt. Er det noe jeg bør være forsiktig med å spise for mye av? Er det sure oppstøt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må øke gradvis. Og eventuelt ikke spise ting som har så mye volum, men som har mer kalorier. 

Anonymkode: 1aa5d...126

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

24 år, jente! Alltid vært veldig undervektig og spist lite, så tror det er hardt for kroppen å plutselig spise så mye..

Jeg har alltid vært skrapet, kunne spise hva som helst uten å legge på meg.

Forandret seg nå i overgangsalderen. Men det legger seg jo mest som en kant over bukselinningen, så er ikke helt fornøyd nå heller😅

Anonymkode: 2eb3b...631

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror dette er feil fora, høres spiseforstyrret ut.

Anonymkode: 1a3ea...811

Har ikke spiseforstyrrelse. Har alltid vært undervektig og nå ønsker jeg å gjøre noe med det.. men vil jo vite om det feks kan være skadelig å innta for mye av noe, feks proteindrikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har ikke spiseforstyrrelse. Har alltid vært undervektig og nå ønsker jeg å gjøre noe med det.. men vil jo vite om det feks kan være skadelig å innta for mye av noe, feks proteindrikker

Proteindrikker har jo ikke mye kalorier ..det er jo litt av poenget.

Anonymkode: 31b75...76f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Proteindrikker har jo ikke mye kalorier ..det er jo litt av poenget.

Anonymkode: 31b75...76f

Den jeg drikker gir meg 500-600 kcal, alt etter hva jeg blander med. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva spiser du da? 

Anonymkode: 09023...a79

Spiser knekkebrød med smør og ost om morgenen med et stort glass juice (er ikke så glad i frokost). Tar en proteindrikk med helmelk som gir meg 500-600 kcal. Kjøper meg noe lunsj i kantina eller spiser en ferdigpastasalat fra Bama. Middag består ofte av poteter, kjøtt og grønnsaker og litt ekstra olivenolje der det er mulig, kan hende jeg tar et glass cola til maten. Har som oftest nådd kcal målet etter middag. Hvis ikke spiser jeg en snacks (yoghurt med litt olivenolje eller lignende). Har jeg hatt en dårlig dag og ligger langt unna målet drikker jeg en ny proteindrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg gjerne spiser litt usunt nå, men må gjøre det for å klare å gå opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytt knekkebrød med brød eller rundstykker. Ha på godt med smør, skinke og Norwegia. Agurk og paprika/tomat. 

Lag pastasalat med bogskinke, paprika, purre, mais, majones og rømme. Krydre med hvitløkspulver, paprika, salt og pepper. Godt med kcal der. 

Spis nøtter og en banan i tillegg til yoghurten. 

I stedet for proteindrikker som føkker opp magen din med masse kunstig greier, drikk helmelk (evt, med litt oboy for smaken).  

Anonymkode: 492e7...1e0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerten du kjenner på er muligens sure oppstøt eller at magen din rett og slett blir for full, eventuelt at du stresser veldig mye med dette? 

Jeg vet ikke hvor lenge du har spist slik, altså i et forsøk på å gå opp i vekt, men jeg ser for meg at denne kvalmen og magevondten kommer av at du egentlig ikke har så stor appetitt, pluss at du nå spiser mat som er lett å bli kvalm på - mye olje, smør og proteindrikker med helmelk.

På Helse-Norge og på melk.no har de forslag til dietter for hva man kan spise for å gå opp i vekt. Da kan du se litt og kanskje få en idé om hvor mye mer du burde spise. Like viktig som det er å gå sakte ned i vekt, er det å gå rolig og kontrollert opp i vekt også. 

Anonymkode: a60ae...f9c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Spiser knekkebrød med smør og ost om morgenen med et stort glass juice (er ikke så glad i frokost). Tar en proteindrikk med helmelk som gir meg 500-600 kcal. Kjøper meg noe lunsj i kantina eller spiser en ferdigpastasalat fra Bama. Middag består ofte av poteter, kjøtt og grønnsaker og litt ekstra olivenolje der det er mulig, kan hende jeg tar et glass cola til maten. Har som oftest nådd kcal målet etter middag. Hvis ikke spiser jeg en snacks (yoghurt med litt olivenolje eller lignende). Har jeg hatt en dårlig dag og ligger langt unna målet drikker jeg en ny proteindrikk.

Jeg hadde droppa protein drikk, og heller testa næringsdrikker fra apoteket. Kan hende det er protein drikken du ikke tåler så godt.

Anonymkode: 09023...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få luft i magen hvis man spiser veldig mye protein. Som mann merker jeg det hvis jeg spiser rundt 180 gram eller mer om dagen. Jeg vet ikke hvor grensen ligger for kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg måtte opp i vekt, så hadde jeg så vondt i magen og var så kvalm at jeg var sengeliggende mellom måltidene. Var innlagt på dette tidspunktet da, så mengdene var det ikke jeg som bestemte. Poenget er at det er ikke så mange uker før man tåler bedre å spise mer mat. Så hold ut😊 Men du bør finne kaloritett mat, så du ikke trenger såå stort volum. Melk, nøtter, olje/smør, saus osv.

Anonymkode: 0da3a...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/21/2024 at 11:04 PM, AnonymBruker said:

Du må ikke spise masse volum. Fyll på med kalorier med nøtter, ost og rike oljer. 

Anonymkode: 47b12...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...