Gå til innhold

Usikker om praksisplass fører til utnyttelse..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har snart vært i praksis i en måned (vi avtalte tre måneder). Det startet veldig bra, og bedriften var entusiastisk over å ta meg imot. Både kollegaer og ledere har gitt meg mye skryt for jobben jeg har gjort og sagt at det ser veldig bra ut. Faktisk så bra at veilederen min nevnte muligheten for at jeg kan få jobb og første lønning til jul.

For litt siden tok sjefen kontakt for en prat. H*n spurte hvordan jeg trivdes, og deretter påpekte h*n at som leder må h*n tenke på bedriftens lønnsomhet. H*n nevnte at siden NAV er så imøtekommende og samarbeidsvillige, ønsker de å forlenge praksisperioden over nyåret, med NAV som dekker kursing i perioden. Og kanskje, etter hvert, kan jeg bli en del av teamet.

Men det ble presentert som en litt vag mulighet, som "stå på, så kan det kanskje bli en jobb – men vi kan ikke helt garantere det." Det er verdt å nevne at mange har sluttet der det siste året. Veilederen min ser imidlertid dette som en gyllen mulighet med tanke på ansettelse og videre utvikling.

Er det noen som har vært i en lignende situasjon? Jeg kjenner at jeg sliter med tanken på å legge ned masse innsats i håp om en fast stilling, for så å bli droppet etter praksisperioden. Det ville virkelig gått innpå meg. Jeg har et møte med NAV denne uken, og da skal vi drøfte hvordan det har gått og veien videre. Men ærlig talt, jeg vet ikke lenger. 

Anonymkode: c7dcd...6fd

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre er mange arbeidsgivere kyniske.. De vil jo ha gratis arbeidskraft fra nav, enn å ansette noen selv som de må lønne.. 

Anonymkode: 95a4f...dd9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praksis plass gir deg arbeidserfaring. Arbeidsgivere utnytter dette men de må jo også følge opp, veilede, gi relevante oppgaver osv. Som oftest fører ikke dette til en jobb i samme firma men det gir deg relevant erfaring på CV som gjør deg mer interessant for en potensiell fremtidig arbeidsgiver.

En forlengelse av en praksisplass tyder på at du gjør en god jobb. Men det betyr ikke nødvendigvis en fast stilling. Jeg ville søkt på andre relevante jobber samtidig som du jobber der du har praksisplass

Anonymkode: 8aacd...94e

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner din bekymring litt. Men ville uansett lagt ned en god innsats. Hvis det ikke blir jobbtilbud, har du uansett lært mye, du har fått kurs, du har fått arbeidserfaring og trolig en god referanse. 

Hvis du begynner å slacke nå, vil du gi et dårlig inntrykk og ikke få noen referanse du kan bruke. Du vil trolig også lære mindre, siden leder og kolleger blir mindre velvillig innstilt. Taperen blir deg.

Anonymkode: 2723f...35b

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg å stå på. Du får erfaring og en god referanse ved videre jobbsøking. 

Anonymkode: 7502b...2cb

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik praksisplass skal vel gi deg trening og arbeidserfaring?

Om det uansett ikke var aktuelt med en fast stilling i etterkant, men kun en praksisplass som kunne gitt deg litt erfaring og tyngde til å ta med deg videre, hvordan ville du tenkt om situasjonen da? Ville du slitt med tanken på å legge ned en innsats? 

Anonymkode: d6bb8...6ad

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter 6 år på universitetet visste jeg at fast stilling var nærmest umulig i starten. 

Du bør kanskje senke forventninger litt faktisk. De færreste får fast stilling når de er ferske i mange felt. Vikariat, engasjementstillinger er vanlig. Også kortvarige. 

Det første året som ny i arbeidslivet er veldig krevende for arbeidsplasser. Jo mer du har jobbet, så mer attraktiv blir du. Det er så mye som skal læres. Selve jobben, hvordan oppføre seg på en arbeidsplass, arbeidslivet uskrevne regler.. Alt dette faller mer på plass det første året. 

Vi ansetter nesten aldri helt nye. Brutalt.. Men alle har jobbet seg opp til oss

Anonymkode: 063e1...61d

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Etter 6 år på universitetet visste jeg at fast stilling var nærmest umulig i starten. 

Du bør kanskje senke forventninger litt faktisk. De færreste får fast stilling når de er ferske i mange felt. Vikariat, engasjementstillinger er vanlig. Også kortvarige. 

Det første året som ny i arbeidslivet er veldig krevende for arbeidsplasser. Jo mer du har jobbet, så mer attraktiv blir du. Det er så mye som skal læres. Selve jobben, hvordan oppføre seg på en arbeidsplass, arbeidslivet uskrevne regler.. Alt dette faller mer på plass det første året. 

Vi ansetter nesten aldri helt nye. Brutalt.. Men alle har jobbet seg opp til oss

Anonymkode: 063e1...61d

Det er nå stor forskjell på at man ikke får fast stilling med en gang (da er det f. eks. vikariat eller midlertidig stilling e.l.) og det å havne på NAV tiltak. Slike tiltak blir ofte en utnyttelse over tid, og tidspunktet for når det blir aktuelt med å faktisk få jobb flyttes stadig med ord som "Du gjør en kjempeinnsats, men vi har ikke økonomi til å ansette deg akkurat nå, men vi har deg gjerne fortsatt i tiltak" eller "XX pensjonerer seg om et års tid, det kan bli aktuelt å ansette deg da". Poenget er, man kan alltid finne en eller annen bedriftsøkonomisk grunn til å ikke ansette, men det er et dårlig tegn ovenfor den i tiltak. 

Jeg ville tatt det opp ovenfor NAV konsulenten, (og selvsagt lagt ned en høvelig innsats der jeg var i mellomtiden) slik at vedkommende kunne funnet et annet praksissted der det faktisk er en reell mulighet for å bli ansatt. 

Anonymkode: 61ade...05e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner din bekymring litt. Men ville uansett lagt ned en god innsats. Hvis det ikke blir jobbtilbud, har du uansett lært mye, du har fått kurs, du har fått arbeidserfaring og trolig en god referanse. 

Hvis du begynner å slacke nå, vil du gi et dårlig inntrykk og ikke få noen referanse du kan bruke. Du vil trolig også lære mindre, siden leder og kolleger blir mindre velvillig innstilt. Taperen blir deg.

Anonymkode: 2723f...35b

Man trenger ikke slaske der man er, men man kan likevel ta det opp med NAV konsulententen og be om et arbeidssted der det faktisk er en mulighet til å bli ansatt i etterkant. 

Anonymkode: 61ade...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det lønner seg å stå på. Du får erfaring og en god referanse ved videre jobbsøking. 

Anonymkode: 7502b...2cb

Dette er veldig viktig. 

Jeg har sett flere ganger at NAV klienter som ikke har jobb og små muligheter på arbeidsmarkedet uten hjelp begynner å stille spørsmål om de blir utnyttet. 

Altså beklager å si det, men hva er alternativet? Synes de det er bedre å gå hjemme på trygd? Finnes det ikke ønske om å komme seg ut og i arbeid?

Forventer man virkelig at en praksisplass nødvendigvis fører til fast ansettelse? 

Hos oss takket en nylig løslatt innsatt nei til praksisplass fordi han ikke fikk tarifflønn som de faste.

Herregud - hvilken arbeidsmarkedsverdi innbiller folk seg at de har?

Det er vel grunn til at man går uten arbeid?

Anonymkode: f4967...b7c

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er nå stor forskjell på at man ikke får fast stilling med en gang (da er det f. eks. vikariat eller midlertidig stilling e.l.) og det å havne på NAV tiltak. Slike tiltak blir ofte en utnyttelse over tid, og tidspunktet for når det blir aktuelt med å faktisk få jobb flyttes stadig med ord som "Du gjør en kjempeinnsats, men vi har ikke økonomi til å ansette deg akkurat nå, men vi har deg gjerne fortsatt i tiltak" eller "XX pensjonerer seg om et års tid, det kan bli aktuelt å ansette deg da". Poenget er, man kan alltid finne en eller annen bedriftsøkonomisk grunn til å ikke ansette, men det er et dårlig tegn ovenfor den i tiltak. 

Jeg ville tatt det opp ovenfor NAV konsulenten, (og selvsagt lagt ned en høvelig innsats der jeg var i mellomtiden) slik at vedkommende kunne funnet et annet praksissted der det faktisk er en reell mulighet for å bli ansatt. 

Anonymkode: 61ade...05e

Jeg synes sammenlikningen har noe for seg. Et sted må man begynne. Og hva er egentlig alternativet?

Det finnes arbeidsgivere som utnytter praksisordningen, men det er veilederen i Nav sitt ansvar å følge opp at dette ikke skjer. Man skal heller ikke glemme at det kan være ressurskrevende å ha noen i praksis, også. Arbeidsgiver må bruke tid og energi på opplæring og oppfølging. Man bør heller ikke glemme at personen som er i praksis ikke jobber gratis heller - man motar en ytelse fra Nav istedenfor lønn.

Anonymkode: 94298...e6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes sammenlikningen har noe for seg. Et sted må man begynne. Og hva er egentlig alternativet?

Det finnes arbeidsgivere som utnytter praksisordningen, men det er veilederen i Nav sitt ansvar å følge opp at dette ikke skjer. Man skal heller ikke glemme at det kan være ressurskrevende å ha noen i praksis, også. Arbeidsgiver må bruke tid og energi på opplæring og oppfølging. Man bør heller ikke glemme at personen som er i praksis ikke jobber gratis heller - man motar en ytelse fra Nav istedenfor lønn.

Anonymkode: 94298...e6b

Ts her.

Jeg trenger ikke særlig opplæring da jeg er godt kjent med lignende arbeid fra før av. Etter noen dager med oppfølging jobber jeg nå helt selvstendig og er selvgående. Det er ikke slik at de går og holder meg i hånden hele tiden slik du og enkelte andre her fremstiller den "store ressursbruken" det er ift. oppfølging ved å ha noen i praksis. Kanskje i noen tilfeller slik dere har opplevd det, men det betyr ikke at det gjelder alle der ute.

Anonymkode: c7dcd...6fd

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at sjefen faktisk ikke vet om han har råd til å ansette noen nye akkurat nå, men liker deg og ønsker å ha deg med over til det neste året når de har mer oversikt over økonomien?

Anonymkode: 15864...235

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ts her.

Jeg trenger ikke særlig opplæring da jeg er godt kjent med lignende arbeid fra før av. Etter noen dager med oppfølging jobber jeg nå helt selvstendig og er selvgående. Det er ikke slik at de går og holder meg i hånden hele tiden slik du og enkelte andre her fremstiller den "store ressursbruken" det er ift. oppfølging ved å ha noen i praksis. Kanskje i noen tilfeller slik dere har opplevd det, men det betyr ikke at det gjelder alle der ute.

Anonymkode: c7dcd...6fd

I "oppfølging" legger jeg for eksempel også samarbeid med Nav og den slags. Jeg sa ingen steder at noen "holder deg i hånden hele tiden".

Men, dersom du er så redd for å bli utnyttet, og ikke ser at du får noe tilbake (for eksempel oppdatert arbeidserfaring, ny kunnskap, nye kontakter, referanse osv.), så står du jo fritt til å avslutte praksisen. 

Anonymkode: 94298...e6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det kan jo være at sjefen faktisk ikke vet om han har råd til å ansette noen nye akkurat nå, men liker deg og ønsker å ha deg med over til det neste året når de har mer oversikt over økonomien?

Anonymkode: 15864...235

Det er også godt mulig. Jeg skal prøve å få mer klarhet i det før jeg evt. ber om at det skal avsluttes. Er veldig sulten på å komme meg i fast arbeid så er derfor jeg er på og ønsker tydelighet. Jeg skjønner godt at sjefen må tenke på sin bedrifts økonomi, akkurat som jeg må tenke på meg selv først. Hvis det kun er praksis som er aktuelt så ville jeg satt pris på om de sa det så vil jeg gjøre en god jobb den resterende tiden, for så å gå videre til noe annet.

Tiden går fort. Spesielt som jobbsøkende. Så de har bedre tid en meg slik jeg ser det.

Anonymkode: c7dcd...6fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på mens du er der, og så søker du andre jobber samtidig. Ikke avslutt praksis før du evt har noe annet! 

Anonymkode: 7502b...2cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, opplevde det samme. Skulle være praksisplass i 3 måneder, det ble forlenger 4 ganger så jeg var der et år. I løpet av året ble andre ansatt. Følte meg litt utnyttet, og når de prøvde på 5 runde sa saksbehandler stopp. Så fikk jeg ny praksisplass , og følte det samme var i ferd med og skje igjen, men fikk da heldigvis « ordentlig « jobb via bekjent og kunne slutte.

Anonymkode: 06766...e88

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på for å få lengst mulig praksisperiode. Du får jo allerede lønn, så ikke tenk på utnyttelse. Takket være slike bedrifter, som kanskje utnytter systemet, så har nav bedrifter som tar inn folk på arbeidstrening. De aller fleste bedrifter gidder ikke ha arbeidet med slik «gratis» arbeidskraft.

Anonymkode: 551d8...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som kynisk utnytting. 

Anonymkode: 4b2fb...ae8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har snart vært i praksis i en måned (vi avtalte tre måneder). Det startet veldig bra, og bedriften var entusiastisk over å ta meg imot. Både kollegaer og ledere har gitt meg mye skryt for jobben jeg har gjort og sagt at det ser veldig bra ut. Faktisk så bra at veilederen min nevnte muligheten for at jeg kan få jobb og første lønning til jul.

For litt siden tok sjefen kontakt for en prat. H*n spurte hvordan jeg trivdes, og deretter påpekte h*n at som leder må h*n tenke på bedriftens lønnsomhet. H*n nevnte at siden NAV er så imøtekommende og samarbeidsvillige, ønsker de å forlenge praksisperioden over nyåret, med NAV som dekker kursing i perioden. Og kanskje, etter hvert, kan jeg bli en del av teamet.

Men det ble presentert som en litt vag mulighet, som "stå på, så kan det kanskje bli en jobb – men vi kan ikke helt garantere det." Det er verdt å nevne at mange har sluttet der det siste året. Veilederen min ser imidlertid dette som en gyllen mulighet med tanke på ansettelse og videre utvikling.

Er det noen som har vært i en lignende situasjon? Jeg kjenner at jeg sliter med tanken på å legge ned masse innsats i håp om en fast stilling, for så å bli droppet etter praksisperioden. Det ville virkelig gått innpå meg. Jeg har et møte med NAV denne uken, og da skal vi drøfte hvordan det har gått og veien videre. Men ærlig talt, jeg vet ikke lenger. 

Anonymkode: c7dcd...6fd

Det kan like gjerne være at leder i bedriften er usikker på om de har råd til nye ansettelser. Som styremedlem i ett par bedrifter over noen år, så ser jeg at økonomien svinger - i perioder går det så vidt rundt, noen ganger må folk sis opp - eller avtale å gå frivillig fordi det ikke er penger nok.

En annet sentralt perspektiv er at det ikke nødvendigvis holder å kunne gjøre en god jobb. Du må vise at det du produserer på jobb skaper betydelig mer verdier for bedriften - enn det vil koste å lønne deg, betale arbeidsgiveravgift for deg, spare til pensjon for deg osv. Du skal være bra produktiv i dagens Norge for å kunne forsvare utgiftene du påfører bedriften i tillegg til å skape merverdi for bedriftens eiere. Målet med en bedrift i privat sektor er å tjene penger for dens eiere.

Anonymkode: eaf84...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...