Gå til innhold

Nakkeprolaps/kink?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Noen som har hatt nakkeprolaps her som vil fortelle om forløpet? Jeg mistenker dette, men mulig det bare er en voldsom kink som aldri blir bra. Vanskelig å si når man ikke har tatt MR, sikkert. 

Anonymkode: 917c2...3bb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo først ta bilde for å se om det er prolaps. Man kan også ha nakkespenninger uten prolapser, og få ekstrem stivhet og smerter pga det. Riktig diagnostikk er viktig, slik at behandlingen blir riktig. Har vært hos både fysio og kiropraktor med min nakke som har vært veldig smertefull. Kombinasjon av behandling, tøying, og styrketrening. 

Anonymkode: 14d31...c29

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må jo først ta bilde for å se om det er prolaps. Man kan også ha nakkespenninger uten prolapser, og få ekstrem stivhet og smerter pga det. Riktig diagnostikk er viktig, slik at behandlingen blir riktig. Har vært hos både fysio og kiropraktor med min nakke som har vært veldig smertefull. Kombinasjon av behandling, tøying, og styrketrening. 

Ja, skulle gjerne få tatt en mr, men fastlege har gitt meg div smertestillende og sykemelding i håp om bedring. Han mener det uansett ikke skal gjøres noe om det er en prolaps, men jeg syns det hadde vært kjekt å vite ifm videre behandling. 
Usikker på om fysio vil ta i nakken før en prolaps er utelukket..

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, skulle gjerne få tatt en mr, men fastlege har gitt meg div smertestillende og sykemelding i håp om bedring. Han mener det uansett ikke skal gjøres noe om det er en prolaps, men jeg syns det hadde vært kjekt å vite ifm videre behandling. 

Jo, prolaps i nakken kan også behandles. Har du fått akutte smerter, så kan det være det er en kink/muskelspenninger. En kiirpraktor vil henvise deg til CT/MR hvis de mener det er nødvendig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Da jeg hadde nakkeprolaps hadde jeg sterke smerter nedover i armen, kjente ikke noe særlig i nakken. Jeg måtte operere.

Anonymkode: cd211...9f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, prolaps i nakken kan også behandles. Har du fått akutte smerter, så kan det være det er en kink/muskelspenninger. En kiirpraktor vil henvise deg til CT/MR hvis de mener det er nødvendig. 

Ville holdt meg unna kiropraktor ved prolaps i nakken 😬

Anonymkode: f7a16...c4e

• Liker 1
Gjest månemannen
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke vær redd for å presse legen til å hendvise deg til en ekspert hvis det er nakkeprolaps, fastleger kan bare generel informasjon om kroppen, de er ikke eksperter på spesifikke deler av kroppen. Halve poenget med fastleger er bare å peke deg i riktig rettning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ville holdt meg unna kiropraktor ved prolaps i nakken 😬

Anonymkode: f7a16...c4e

Kommer helt an på kiropraktoren og omfanget av prolaps. Folk tror kiropraktorer bare knekker/manipulerer, det er helt feil. 

Skrevet

Takk for svar :) tror jeg skal spørre fastlege om han kan rekvirere en MR. 

Skrevet

Jeg hadde nakkeprolaps. Fikk MR ganske kjapt, etter at jeg dro til kiropraktor. Han henviste meg, for mistanken var sterk, og han ville ikke gjøre noe før det var bekreftet/avkreftet. Jeg hadde store strålende smerter konstant nedover den ene armen. Ikke så mye smerter der prolapset satt. Behandlingen bestod av massasje/tøying hos fysioterapeut og smertestillende. Jeg ble henvist til nevrolog etter ca 5 måneder, med tanke på kirurgi. Men så ble jeg plutselig helt bra av meg selv etter ca 6 måneder, mens jeg ventet på operasjon. Det er utrolig hva kroppen ordner opp i!

Anonymkode: 2cbb3...e12

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg trodde først jeg hadde fått kink i nakken for det var ikke så vondt i starten. Men etter hvert fikk jeg stråling (smerter og nummenhet) ned i armen og hånden. Fikk også ilende smerter i nakke/skulder etter hvert. Da forsto jeg hvorfor jeg fikk sykemelding og smertestillende. Etter noen mnd fikk jeg MR. Holdt på av og på med smerter og nummenhet i ca 1,5 år. Fortsatt må jeg være forsiktig og ikke trene for hardt osv.

Anonymkode: d0ce5...f84

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

trene for hardt osv.

"Trene" faktisk.  Du bør neppe løfte så mye som en melkekartong.

Anonymkode: b03ad...378

• 3 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 10.15):

Kommer helt an på kiropraktoren og omfanget av prolaps. Folk tror kiropraktorer bare knekker/manipulerer, det er helt feil. 

Jeg har fått beskjed av Rikshospitalet at kiropraktor IKKE skal brukes ved nakkeprolaps. Mange blir mye dårligere og det blir vandkeligere å få dem friske, selv med operasjon. 

Anonymkode: 15ea2...79f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 15.20):

Jeg trodde først jeg hadde fått kink i nakken for det var ikke så vondt i starten. Men etter hvert fikk jeg stråling (smerter og nummenhet) ned i armen og hånden. Fikk også ilende smerter i nakke/skulder etter hvert. Da forsto jeg hvorfor jeg fikk sykemelding og smertestillende. Etter noen mnd fikk jeg MR. Holdt på av og på med smerter og nummenhet i ca 1,5 år. Fortsatt må jeg være forsiktig og ikke trene for hardt osv.

Du har ikke blitt vurdert for operasjon? 1,5 år var lang tid å gå ubehandlet. Klarer du å jobbe?

Anonymkode: 15ea2...79f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...